Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Een Onbevlekte Ontvangenis heeft niets met maagdelijkheid te maken, maar met het feit dat de moeder van het kind geen hoofdzondes heeft begaan voor ze zwanger werd. Dus Jozef was wel degelijk de biologische vader van Jezus. Dat ze de hoofdzonde "Lust" niet begaan heeft, impliceert dan wel dat ze geen goesting had, maar in die tijd kon dat nog.
Jezus is trouwens ook ongeveer 2030 jaar geleden geboren, niet in het jaar 1. De miscalculatie in onze jaartelling komt door een foute berekening destijds, maar kan niet kloppen met het verhaal van de ster.
het gaat hier over religie, niet over feiten.

Een Onbevlekte Ontvangenis heeft niets met maagdelijkheid te maken, maar met het feit dat de moeder van het kind geen hoofdzondes heeft begaan voor ze zwanger werd. Dus Jozef was wel degelijk de biologische vader van Jezus. Dat ze de hoofdzonde "Lust" niet begaan heeft, impliceert dan wel dat ze geen goesting had, maar in die tijd kon dat nog.
Jezus is trouwens ook ongeveer 2030 jaar geleden geboren, niet in het jaar 1. De miscalculatie in onze jaartelling komt door een foute berekening destijds, maar kan niet kloppen met het verhaal van de ster.
Klopt toch niet helemaal? Ik volg wel dat beide concepten verschillend zijn. Het onbevlekte heeft te maken met dat vrij zijn van erfzonde en maagdelijkheid met het nog geen seks te hebben gehad.
Maar Jozef kan toch nooit als biologische vader gezien worden? Dat was toch de befaamde Heilige Geest? Nu niet dat het mij uiteindelijk zoveel uitmaakt 😅

Klopt toch niet helemaal? Ik volg wel dat beide concepten verschillend zijn. Het onbevlekte heeft te maken met dat vrij zijn van erfzonde en maagdelijkheid met het nog geen seks te hebben gehad.
Maar Jozef kan toch nooit als biologische vader gezien worden? Dat was toch de befaamde Heilige Geest? Nu niet dat het mij uiteindelijk zoveel uitmaakt 😅
Het nieuwe testament vertelt het idd zo, want die brave Jozef durfde Maria niet aan te raken. :unsure:
Als ik het opzoek is het dan nog te zien welke strekking van het geloof je aanhangt. 't Is precies toch veel simpeler om ongelovig te zijn.

Ben ik nu dom, of is "een miscalculatie van een verzonnen verhaal" nu niet iets dat je kan rechttrekken? :p

Ben ik nu dom, of is "een miscalculatie van een verzonnen verhaal" nu niet iets dat je kan rechttrekken? :p
Er zal waarschijnlijk wel iemand rondgelopen hebben die zich voordeed als een profeet waarop de verhalen gebaseerd zijn. Het is gewoon iets dat ik mij nog herinner uit de lessen Latijn destijds. Het topic heet natuurlijk ook oa nutteloze weetjes he. :unsure:

Het nieuwe testament vertelt het idd zo, want die brave Jozef durfde Maria niet aan te raken. :unsure:
Als ik het opzoek is het dan nog te zien welke strekking van het geloof je aanhangt. 't Is precies toch veel simpeler om ongelovig te zijn.
Zoek eens op waarover er (gewelddadig) werd gediscussieerd voor de Orthodoxe en de Rooms-Katholieke kerk elk hun eigen weg gingen. Dat ging onder andere over de oorsprong van de drievuldigheid:

De "filioque"-doctrine werd een strijdpunt. Volgens de Latijnse Kerk ging de Heilige Geest uit van de Vader (God de Vader) en de Zoon (Jezus Christus), volgens de oosterse Kerken slechts van de Vader, via de Zoon. De oosterse Kerken konden de aanvulling "en de Zoon" bij de tekst over de oorsprong van de Heilige Geest in de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel (325 en 381) niet accepteren omdat deze toevoeging niet was goedgekeurd door een oecumenisch concilie.

Uiteraard was een andere reden ook gewoon macht.

Er zal waarschijnlijk wel iemand rondgelopen hebben die zich voordeed als een profeet waarop de verhalen gebaseerd zijn. Het is gewoon iets dat ik mij nog herinner uit de lessen Latijn destijds. Het topic heet natuurlijk ook oa nutteloze weetjes he. :unsure:
Jaja, maar ik ontken het bestaan (en belang) van Jezus niet he. Maar "de ster stond boven het stalleke" kan evengoed totaal verzonnen zijn :P

Eigenlijk gewoon een schizofreen die wat tegen zijn eigen aan het praten was (zogezegd tegen een god). Vandaag de dag sluiten ze zo iemand op.

Komaan mannen, Jezeke? Laten we eens over een meer serieuze boeg gooien.

Eén van de meest gerapporteerde UFO meldingen vond plaats in ... België op 31 maart 1990, waargenomen door 13500 mensen.
330px-TriangleBelgium1990.jpg

Er werden zelfs F16's op afgestuurd 🚀

Eén van de meest gerapporteerde UFO meldingen vond plaats in ... België op 31 maart 1990, waargenomen door 13500 mensen.

Ook op Youtube interessante dingen over te vinden, zelfs een reportage vanuit de VS daarover! Wel zelf te zoeken, lui.
Onverklaarbare snelheidsveranderingen en lock-ons van de straaljagers die het niet konden bijhouden enal.

Ook op Youtube interessante dingen over te vinden, zelfs een reportage vanuit de VS daarover! Wel zelf te zoeken, lui.
Onverklaarbare snelheidsveranderingen en lock-ons van de straaljagers die het niet konden bijhouden enal.
Het is wel verklaarbaar hoor.

De film Ufo's boven België is eigenlijk heel leuk gemaakt daarover.

Ik heb daar ooit een documentaire over gezien als klein manneke en sindsdien vind ik UFO's enz super boeiend. Onzin natuurlijk, maar toch.

Mijn weetje: er is nog nooit een persoon die blind is van bij de geboorte gediagnoseert met schizofrenie.

Vroeger, toen zwart-wit films en tv-programma's populair waren, droomden mensen vaker in zwart-wit. Tegenwoordig is dit nog maar in ongeveer 4% van de dromen het geval, wat suggereert dat blootstelling aan kleurechte media een rol speelt.

Wist je dat het eerste genoteerde gebruik van een scheetkussen is toegeschreven aan een Romeinse Keizer? Hij was een ware pestkop.
Keizer Elagabalus in begin 2de eeuw na Christus.
Was ook een tiener toen hij op de troon zat.

Geen idee waarom ik me plots die vraag stelde, maar ik heb het maar eens opgezocht;

een dove persoon kan "denken in spraak" (innerlijke monoloog) zonder dit daadwerkelijk te horen, en kan dit ook in gedachten "horen" zonder auditieve input. Sommige doven denken in gebarentaal of visuele beelden, maar het deel van de hersenen dat taal verwerkt, werkt grotendeels identiek voor horenden en doven

Vroeger, toen zwart-wit films en tv-programma's populair waren, droomden mensen vaker in zwart-wit. Tegenwoordig is dit nog maar in ongeveer 4% van de dromen het geval, wat suggereert dat blootstelling aan kleurechte media een rol speelt.
Als kind dacht ik dat de mensen vroeger zwart-wit waren, na het bekijken van zo'n films.
Het hielp niet dat een familielid me wijsmaakte dat het kwam door de wereldoorlogen en de mensen zo depressief waren, dat ze grijs-zwart-wit werden.
Pas na WOII herleefde de hoop en begon men kleur te krijgen.
Met de afgelopen jaren achter ons en wat er in het verschiet ligt, zou het me niet verbazen mocht hij kinderen warm maken voor de afname van hun huidskleur naar grauwheid.

Als kind dacht ik dat de mensen vroeger zwart-wit waren, na het bekijken van zo'n films.
Het hielp niet dat een familielid me wijsmaakte dat het kwam door de wereldoorlogen en de mensen zo depressief waren, dat ze grijs-zwart-wit werden.
Pas na WOII herleefde de hoop en begon men kleur te krijgen.
Met de afgelopen jaren achter ons en wat er in het verschiet ligt, zou het me niet verbazen mocht hij kinderen warm maken voor de afname van hun huidskleur naar grauwheid.
Als kind zat ik in de cinema naar Tarzan te kijken en vond ik het echt heel vreemd hoe al die mensen en die jungle achter dat scherm in de bioscoop geraakte. En zouden die daar blijven zitten tussen twee vertoningen door?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan