Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Klopt, en dan vraag ik me vooral af hoe ze in talen zoals Engels, die toch al lang voor de Middeleeuwen bestond, een sinaasappel (orange) noemden. Zou het kunnen Googlen maar dan is de fun er hier ook af.
Het is omgekeerd gelopen, de orange van sinaasappel is hetgene dat z'n naam aan de kleur gegeven geeft. Dus oranges werden altijd al oranges genoemd en later hebben we die naam ook voor het kleur van die oranges beginnen gebruiken

edit: zoals Pardal hierboven dus zei
 
Die balkskes aan de kassa van de winkel die je tussen de boodschappen van u en de persoon achter u zet hebben blijkbaar een naam:

Beurtbalkjes
 
Zou het kunnen dat de kleur naar de vrucht hebben genoemd en niet andersom? In het Portugees is oranje letterlijk kleur van appelsien.

Het is omgekeerd gelopen, de orange van sinaasappel is hetgene dat z'n naam aan de kleur gegeven geeft. Dus oranges werden altijd al oranges genoemd en later hebben we die naam ook voor het kleur van die oranges beginnen gebruiken

edit: zoals Pardal hierboven dus zei

Nice one!
 
Dat de Engelsen eigenlijk aan de juiste kant van de baan rijden en dat wij verkeerd rijden.

De reden dat er links gereden werd was omdat ruiters hun zwaard rechts hanteren en zo een tegemoet komende ruiter kunnen aanvallen.

Napoleon heeft rechts rijden verplicht gemaakt en doordat groot Brittannië niet veroverd was door Napoleon rijden ze daar nog steeds links.
 
Dat de Engelsen eigenlijk aan de juiste kant van de baan rijden en dat wij verkeerd rijden.

De reden dat er links gereden werd was omdat ruiters hun zwaard rechts hanteren en zo een tegemoet komende ruiter kunnen aanvallen.

Napoleon heeft rechts rijden verplicht gemaakt en doordat groot Brittannië niet veroverd was door Napoleon rijden ze daar nog steeds links.

Klopt helemaal, is ook gelinkt aan het weetje over de trapwentelrichting in hun kastelen ^^

Dat van Napoleon wist ik niet, ik vraag me dan wel af waarom hij dat beslist heeft, gebaseerd op de wetenschap dat zoveel mensen rechtshandig zijn (en toen quasi iedereen).
 
Dat de Engelsen eigenlijk aan de juiste kant van de baan rijden en dat wij verkeerd rijden.

De reden dat er links gereden werd was omdat ruiters hun zwaard rechts hanteren en zo een tegemoet komende ruiter kunnen aanvallen.

Napoleon heeft rechts rijden verplicht gemaakt en doordat groot Brittannië niet veroverd was door Napoleon rijden ze daar nog steeds links.
Had Napoleon ook de achternamen niet ‘uitgevonden’?
En dat de Hollanders het in het belachelijke trokken en nu zitten met die gekke achternamen
 
Dat warm water sneller bevriest dan koud water
Het Mpemba effect werd recent weerlegd in Nature
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal, is ook gelinkt aan het weetje over de trapwentelrichting in hun kastelen ^^

Dat van Napoleon wist ik niet, ik vraag me dan wel af waarom hij dat beslist heeft, gebaseerd op de wetenschap dat zoveel mensen rechtshandig zijn (en toen quasi iedereen).
Doordat er zoveel oorlog en geweld was overal moest het gewone volk aan de rechterkant van de weg blijven zodat ze niet gewond raakten.
 
Klopt helemaal, is ook gelinkt aan het weetje over de trapwentelrichting in hun kastelen ^^

Dat van Napoleon wist ik niet, ik vraag me dan wel af waarom hij dat beslist heeft, gebaseerd op de wetenschap dat zoveel mensen rechtshandig zijn (en toen quasi iedereen).
Niet opgezocht maar ik meen mij te herinneren dat dit iets met een linkshandig staatshoofd (koning, keizer?) of meerdere te maken had.
 
Dat het feit dat in kastelen en forten de trap wentelt zoals hij wentelt, is zodat de ridders die hun eigendom verdedigden met de rechtse hand hun zwaard konden gebruiken zonder tegen de muur te meppen, terwijl het voor een rechtshandige indringer moeilijker was daar die constant tegen de muur zou slaan.
Dat is al zo in burchten sinds de late bronstijd. De hoofdingang is vaak zo gesitueerd dat aanvallers vanaf de muren konden bestookt worden in hun kwetsbare zijde, omdat ze hun schild in de andere arm hebben.
 
Dat is al zo in burchten sinds de late bronstijd. De hoofdingang is vaak zo gesitueerd dat aanvallers vanaf de muren konden bestookt worden in hun kwetsbare zijde, omdat ze hun schild in de andere arm hebben.
Ge moest maar als linkshandige geboren zijn in die tijd als ik dit zo lees. 😃
 
Terug
Bovenaan