Wifi extender/Mesh/Orbi Netgear

Ayrossi

Member
Beste,

Ik ben recent verhuisd van een appartement naar een ander appartement.

In mijn vorig appartement had ik met kabel makkelijk 900 mb/s.
Nu ben ik in mijn nieuw appartement en heb ik in mijn bureau met moeite 50 mb/s. ( geen kabel )
De enige plaats waar de modem kan is in de salon ( enige plaats met aansluiting voor kabel ), daar geraakt men wel aan 500 mb/s (met WIFI ook ).

Ik zou graag iets willen kopen om mijn netwerk te versterken in mijn bureau die een paar kamers verder staat.
Ik ken hier niet zoveel van en ik merk dat er veel en verschillende opties bestaan.

Budget is op zich geen probleem, als dit zou helpen ben ik bereid om een paar honderden euros te besteden aan Netgear apparatuur.

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!
 
Ok, dat is niet ideaal. Je kan signaal op 3 manieren daar krijgen als je geen kabel hebt:

- Via Coax (MoCa) als dat er ligt - beste optie
- Via powerline (stopcontact) - sterk afhankelijk van de kwaliteit van je stroomdraden in huis
- Wireless

In dat laatste geval moet je "mesh" technologie hebben. D.w.z. dat het signaal niet rechtstreeks via het Access Point, over een kabel tot bij de router gaat, maar een aantal "hops" kan maken over andere Access points voor het uiteindelijk bij de router aankomt.

Heb je alleen WiFi noden, of wil je ook met kabel elders zaken gaan aansluiten? In het eerste geval, kan je voor een Orbi, of een Velop gaan, of TP-Link Deco of Google Nest WiFi. Er is WiFi 5 (AC) of WiFi 6 (AX) en er is ook Wifi 6E, dat is de recentste en snelste...

Er zijn 4 eigenschappen die je snelheid bepalen:
a) de snelheid van je internet
b) de snelheid van je client (sinds een jaar of 2 heb je WiFi 6 clients, de meeste zijn nog 5 en heeeeeel af en toe kom je al 6E tegen).
c) de snelheid van het access point zelf (uitgedrukt in generatie (5,6,6e en een getal, hoe hoger hoe sneller dat AP met je client kan communiceren).
d) de bandbreedte tussen je mesh AP's zelf, die het signaal van je client via enkel hops tot bij de router moeten krijgen. Orbi gebruikt daarvoor een eigen apart kanaal, maar elk merk gebruikt een eigen systeem daarvoor. Dat kanaal, hoe ze het technisch ook oplossen, is afhankelijk van de omgeving en storing in je appartement. Dus afstand, materialen van muren, WiFi in de buurt, etc... Je kan dat niet echt plannen, WiFi is een vak apart...

In regel is het hoe meer "line of sight" je tussen je AP's kan hebben, hoe beter en ook hoe minder hops hoe beter.

Kies dus een kit die in je budget past, die genoeg AP's bevat voor een parcours met veel LoS en die de snelheid aankan die je wenst.
Tip nog over de getallen die ze gebruiken: het getal "1200" betekent 1200Mbps over de de twee richtingen opgeteld. Dat is dus 600mbps in termen van hoe men kabelsnelheden uitdrukt, en dan is 1 MegaByte 8 Megabit, dus een toestel met "1200"op de doos heeft een theoretische maximum doorvoersnelheid van 75MegaByte / seconde onder optimale condities...
 
Bedankt voor uw uitgebreide snelheid!

Dit heeft me al in de goede richting gebracht.
De meeste van mijn clients hebben Wifi 6.

Zou dit een goede optie zijn:


Hoe moeilijk/makkelijk is het om dit aan te sluiten op een telenet modem?
 
hmm

Ja, je steekt die met een UTP kabel in de modem van je ISP, je steekt die 2 dingen in het stopcontact, laat de app ze vinden en klaar denk ik...

Persoonlijke mening: die oplossing is erg duur voor je use case...

Dat zal goed werken, voor zover er niet te veel muren tussen de 2 stations staan. Mag ook wel, voor die prijs. Als het niet zo is, mag je nog een 3e Orbi bij kopen en kom je boven de 1.1K€ denk ik... Daarvoor kan je al heel wat mooie dingen doen...

WiFi 6 is in tegenstelling tot wat de marketing doet uitschijnen ook niet fundamenteel sneller dan WiFi 5. WiFi 6 is vooral efficiënter als je heel veel devices tegelijk hebt, denk aan kantoor-opstellingen en IoT en zo. Daardoor kan je soms 10-20% snelheid winnen, maar WiFi 5 gebruikt exact dezelfde frequentiebanden als WiFi 6.

Wifi 6E gebruikt wel een nieuwe 6gHz band die noch door Wifi 5, noch door WiFi 6 gebruikt wordt, maar quasi geen enkele client heeft al 6E aan boord... Als je niet meer hoeft te betalen voor WiFi 6 dan 5, prima. Als het veel duurder is, not so much...

Ik hou persoonlijk meer van een meer modulair systeem, maar ik heb meer devices op kabel dan op WiFi. Je kan volgens mij voor de helft van dat bedrag 2 aparte WiFi 6 AP's kopen en die in mesh configureren, met de optie om daar dan later nog 1 extra aan toe te voegen als het niet genoeg blijkt of uitbreidingen te maken met bekabelde punten (denk aan TV en zo van die dingen).

Ik werk met Ubiquiti en ik weet dat de WiFi 6 AP's (U6-Lite, U6-Pro en U6-LR) relatief eenvoudig 150Mbps throughput halen met een wireless uplink door een muur. Ik gebruik er ergens eentje met een Powerline als uplink, werkt ook... Dat is wat ik zou doen in jouw situatie, maar het is iets meer configuratie. Het voordeel is wel, je KAN er ook dingen in configureren als je wat meer mogelijkheden wil.
 
Heb overlaatst een set gekocht van TP-Link (Deco p9) wat een WiFi-mesh en powerline backhaul heeft. En ik moet zeggen dat dat vrij makkelijk te installeren was en dat er nu quasi geen enkel probleem is. Ik haal in gans het huis de snelheid van mijn Telenet router +- (140Mbps).
 
Terug
Bovenaan