Ik lees hier al te gemakkelijk het argument dat de meeste mensen bij wie phishing voorvalt, maar op blaren moeten zitten omdat ze dom en naïef zijn, maar dat is veel te gemakkelijk. De generatie van 50-60, en daarboven - god forbid -, daar zijn echt gigantisch veel mensen tussen die niet meer mee zijn met digitalisering en zelf als je nog mee bent wordt het steeds moeilijker & moeilijker om het te onderscheiden.
Als je de cijfers mag geloven minstens 32 miljoen euro aan cyber fraude in 2025 in belgië. Reëel cijfer zal nog een pak hoger liggen omdat mensen zich schamen om fraude te melden.
Banken investeren vandaag best wel al wat budget aan die fraude en aml. Deels uit wettelijke verplichtingen, maar ook omdat er alle baat bij hebben om het geld bij de klanten te beschermen. Voor de klant, maar ook voor de eigen balans.
Uiteindelijk is het een groot multidimensioneel probleem, maar lijken we in te zoomen op een klein stukje op het einde wanneer het kalf al verdronken is.
Bizar ook wel dat die ceo van Febelfin dat niet uitgelegd krijgt.
Banken spelen gewoon een "vuile" rol in dit ganse fenomeen met alle respect, terwijl er technisch* (meer onderaan) echt wel meer kan gedaan worden.
Je moet gewoon is hun business model bekijken dat al 10-15 jaar aan de gang is.
Banken zijn al meer dan een decennia lang hun operating structuur/kosten aan het afslanken dat niet meer schoen is, bijna geen enkel kantoor meer, alles moet online, dan creëer je gewoon een klimaat voor cybercriminaliteit. Ken wel wat volk in dat wereldje, één van de quotes van vorige jaar onze beste werknemer is onze AI agent... P&L optimaliseren is het enige wat telt..
En welke service krijg je dan terug, nougabollen! Wil je hulp voor betaling, online eh madammeke, wil je een physieke overschrijving doen, betalen. Wil je dat ... betalen. Wil je langs komen ah nee sorry we zijn vandaag en morgen gesloten en overmorgen enkel van dat tot dat uur op afspraak, of nee ons kantoor is verhuisd je moet nu 5 dorpen verder rijden.
Stel dat je als 70-jarige gepensioneerde, van het ene moment op het andere, je savings ziet verdwijnen, dat is toch om van te schreien.
Mijn ouders zijn nu toevallig ook het slachtoffer van phishing, door een gigantische slechte phishing mail nota bene, waar ik nog altijd kwaad om ben, aangezien ik access heb tot hun mailbox en normaal dagelijks hun inkomende mails checks. De fraude omvatte gelukkig maar 300 EURO ofzo, had gigantisch veel erger kunnen zijn.
Heb achteraf zelf analyse gedaan van die attack en omgeving in een VM, volledige feedback opgestuurd naar bank, meer dan 3 maand later, 0 feedback wat ze wettelijk verplicht zijn nota bene..
Ben er nog altijd niet van overtuigd dat mijn ouders zelf enige "something you have" hebben doorgegeven. Helpdesk is ook compleet nutteloos of gooien gewoon telefoon af/schepen je af.
Werkelijk 0 service en terwijl miljarden winst maken dmv het werkkapitaal aangeboden door jan met de klak o.a. spaardepositos.
Probeer je morgen je bankrekening volledig leeg te maken, da gaan ze alles in het werk stellen om dat te verhinderen.
maar "voldoende technische maatregelen" nemen om de mensen hun zuurverdiende spaarcenten te beschermen ...ho maar ...
******************* TECHNISCHE DISCUSSIE *******************
Dat banken in al die tijd nog geen FIDO asymmetric encryption* dmv van security keys* hebben toegepast als standaard (in afwachting van grote doorbraak van QC) op hun customer facing architectuur, het had al een begin geweest, dan filter je zowat 99% phishing crap er uit:
- TEXT Broadcast spoofing
- DNS spoofing (o.a. met mimicking door cyrillic etc.) (
@Str8_6)
- MITM
- Browser in Browser attacks
- BiB met DNS spoofing & HTTPS (quite frankly ik zit nu in cybersec, maar daar zou ik gegarandeerd ook voor vallen en dat is technisch niet eens iets super zots om op te zetten in een docker containerke

)
Nee wat doen ze, ze gaan partnerships aan waarmee ze dan makkelijk verantwoordelijkheid kunnen afduwen aan IAM providers als ITSME, dat eigenlijk geen hol veiliger is. Lekker handig om verantwoordelijkheid af te schuiven, zit er maar eens tussen als slachtoffer. Zelfde voor de onnozele cyber insurance producten, zit vol uitzonderingen en thresholds, heb je ook geen bal aan als rekeninghouder.
Dat dit* niet al 5 jaar in een nieuwe Payment Service Directive zit en dus reeds Europees verankerd is eigenlijk belachelijk, maar van de EU praakbarrak moet je geen snelle actie verwachten natuurlijk.
En het meest scary aan de ganse situatie we zitten letterlijk aan de vooravond van de volgende QC doorbraak dat elliptic curve & RSA cryptography naar de jachtvelden schiet, je mag hopen dat ze hun zaken wat op orde hebben in de volgende 5-10 jaar