Wettelijkheid PostNL ID eisen/vragen bij aflevering of ophaling pakket?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atemo

Banned
Wat me al jarenlang stoort bij postnl is dat die koeriers telkens ze iets afleveren mijn ID vragen terwijl ze weten dat het pakket voor mij bestemd is op mijn adres duh ze hebben mijn gegevens! Bij mijn weten mag in Belgie enkel de politie en overheidsinstanties en banken je ID vragen/zien. Een privebedrijf zoals postnl mag dat absoluut niet! Bpost heeft me zoiets nooit gevraagd noch DPD noch DHL behalve als het een aangetekende zending is of iets van de rechtbank.

Hoe komt het dat postnl zoiets durft te doen en er nog mee weg komt? Die koeriers weigeren om het pakket te overhandigen als je je ID ni laat zien en dat is niet enkel verkeerd maar is zwaar onwettelijk. Telkens een koerier moeilijk begint te doen zeg ik jij bent de politie niet en wat je nu vraagt is onwettelijk en strafbaar en ik maak me kwaad en dan overhandigt hij het met tegenzin lol.

Bij het afhalen van een pakket is enkel je bestelbon en track&trace of email met alle gegevens er in of factuur voldoende. Je laat aan hen alle bewijzen zien en dan nog vragen ze je ID! Als je dat afhaalt bij een postkantoor dan kan ik dat ergens nog wel begrijpen maar niet bij krantenwinkels of supermarkten! Ze behoren niet tot de politie of overheidsinstanties. Het zijn prive handelaars.

Ik heb meermaals klacht ingediend bij postnl waaronder onlangs vorige vrijdag en die madame aan de lijn gaf als excuus de afzender vraagt aan ons om je ID te tonen blabla ik zeg das bs da kan ni want nergens op zijn site staat dat vermeld en het is geen aangetekende of verzekerde zending of whatever maar gewone zending. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat Belgie niet Nederland is en hier enkel de politie en overheidsinstanties je ID mag zien en dat wat postnl een privebedrijf doet illegaal en strafbaar is en ze zei ik ben niet gekend met de belgische wetgeving lol. Het ironische is dat ik naar de belgische klantendienst van postnl heb gebeld en je verwacht dat er belgen werken maar surprise het zijn allemaal hollanders. Maw de belgische nr word naar de nederlandse klantenservice overgeschakeld.

Zelfs in hun track&trace mails staat er altijd dit:

Voor ontvangst van je pakket vragen we om een geldig legitimatiebewijs te laten zien.

Zij mogen dat niet vragen punt.

Ze hebben al mijn gegevens ze weten wie ik ben en ze weten dat het adres juist is. Waarom moeten ze perse mijn ID zien? Welke geldige legale reden hebben ze om dat te kunnen vragen?

Kan ik dit aanvechten bij de rechtbank? Want dit gedrag moet stoppen. De CEO van postnl moet aangepakt worden en iemand moet hem een lesje leren dat hij niet alles kan doen wat hij wilt en dat hij niet de overheid is.
 
Waarom? Zodat ze zeker zijn dat ze het pakket bij de juiste persoon afgeven.
Het wordt geleverd bij iemand anders.
Ga jij dan bij PostNL klagen? Als ze I’d check doen kunnen ze enkel maar bij jou leveren. Als ze dat niet doen kan iedereen gaan klagen dat ze hun pakket niet hebben gehad : “geleverd, ahja, toch aan de verkererde dan.. dat mag niet, jullie moesten het aan mij leveren”.
tefenwoordig wordt er meer misbruik van gemaakt dan je denkt.

waarom doe je moeilijk en toon je niet ff je id? Tis niet dat die dat gaat inspecteren.

Overlaatst ene van dhl aan de deur gehad en die moest van Apple foto’s maken van het pakket in de gang naast een open deur als bewijs van levering 😃
 
Dacht zelfs dat iedereen die dat wilt daar achter mag vragen maar ze mogen het enkel zien ....ze mogen niet uw identiteits bewijs vastnemen of bijhouden (als je ergens in een fabriek binnen gaat bv ) .
Daar doen ze niets verkeerd mee maar je hoeft het ook niet te laten zien , je kan altijd weigeren maar dan nemen ze waarschijnlijk het pakket terug mee .

enkel de politie of dergelijke erachter vraagt moet je het laten zien natuurlijk en dan kan je niet weigeren . ;)

(Hoeveel keren per dag dat ik mijne pas moet bovenhalen omdat ik ergens binnen moet zijn .....manman , die zit standaard al gewoon bij mijnen telefoon zodat ik niet altijd in de portefeuille moet zijn ....overal vragen ze naar een geldig identiteitsbewijs en soms vragen ze zelfs eentje waar een foto op moet staan ...laat ik altijd mijn rijbewijs zien waar ik nog als tiener opsta . ;) )
 
Laatst bewerkt:
Razor ze zijn zeker want mijn adres is het afleveradres duh en ze zitten 100% juist. Ze mogen mijn ID niet vragen en ze mogen het pakket niet weigeren af te geven want het is MIJN pakket waar ik voor betaald heb. Als ze toch weigeren dan educeer ik hen over de belgische wetgeving. ik doe helemaal ni moeilijk. ik kies ervoor om gebruik te maken van mijn rechten. Ik kan perfect mijn ID laten zien maar ik wil da niet uit principe en ze hebben niks te eisen. Het is een postbedrijf dat brieven en pakjes aflevert niks meer niks minder dan een service waar voor ze worden betaald.

Ik heb nog altijd geen argumentatie gezien waarom ze uw ID wettelijk mogen vragen of zelfs verplicht is. Het is niet omdat een bedrijf iets eist dat het wettelijk is.
 
Razor ze zijn zeker want mijn adres is het afleveradres duh en ze zitten 100% juist.
ze weten niet wie er nog op je adres woont, dus weten niet dat jij de persoon bent die het pakje moet ontvangen
atemo zei:
Ze mogen mijn ID niet vragen
kan je even de juridische basis geven waarom ze je identiteit niet mogen vragen voor ze je het pakje afleveren? Ze vragen niet om je identiteitskaart, ze vragen om EEN identiteitsbewijs, een groot verschil.
atemo zei:
en ze mogen het pakket niet weigeren af te geven want het is MIJN pakket waar ik voor betaald heb. Als ze toch weigeren dan educeer ik hen over de belgische wetgeving. ik doe helemaal ni moeilijk. ik kies ervoor om gebruik te maken van mijn rechten. Ik kan perfect mijn ID laten zien maar ik wil da niet uit principe en ze hebben niks te eisen. Het is een postbedrijf dat brieven en pakjes aflevert niks meer niks minder dan een service waar voor ze worden betaald.

Ik heb nog altijd geen argumentatie gezien waarom ze uw ID wettelijk mogen vragen of zelfs verplicht is. Het is niet omdat een bedrijf iets eist dat het wettelijk is.
Je draait het om: jij moet bewijzen waarom ze dit NIET zouden mogen vragen. Want in beginsel mogen ze je alles vragen, tenzij er een wettelijk verbod is om dat te vragen. En dat moet jij eens aantonen...
 
ze weten niet wie er nog op je adres woont, dus weten niet dat jij de persoon bent die het pakje moet ontvangenkan je even de juridische basis geven waarom ze je identiteit niet mogen vragen voor ze je het pakje afleveren? Ze vragen niet om je identiteitskaart, ze vragen om EEN identiteitsbewijs, een groot verschil.
Je draait het om: jij moet bewijzen waarom ze dit NIET zouden mogen vragen. Want in beginsel mogen ze je alles vragen, tenzij er een wettelijk verbod is om dat te vragen. En dat moet jij eens aantonen...
Dat maakt ni uit wie er allemaal op hetzelfde adres woont. Iedereen kan het pakket ontvangen op hetzelfde adres. Maw alle familieleden op zelfde adres. Dus daar gaat jouw theorie.

Kan jij de juridische basis geven wrm ze wel uw ID mogen vragen? Ik krijg daar precies geen antwoord op.

En toch vragen ze altijd uitdrukkelijk mijn ID (belgische identiteitskaart) terwijl in principe mijn email met de bestelling meer dan voldoende is en nu zijn we er je hebt het zelf gezegd. Ze vragen om een geldige legitimatiebewijs. Bv factuur van de webshop met mijn gegevens, order/artikelnr en/of email met gegevens en track&trace nr. I rest my case.
 
Lijkt me dat je een hoop hetze maakt om niets eerlijk gezegd. Wat staat er zoal vooraan op uw pas dat ze nog niet weten? Uw geboortedatum en geboorteplaats. De echt gevoelige info (uw rijksregisternummer) staat aan de achterkant. Dan hou je gewoon uw pas zelf vast en laat je die zo zien eh.

Je hebt ook woningen waar verschillende “vreemden” samenwonen zoals bij cohousing. Het enige dat je nu doet is de moeilijke lul uithangen tegen een mens die al gestresseerd genoeg is vanwege zijn extreem drukke route en onderbetaald wordt.

En uiteindelijk heb je uw pakje toch zonder uw pas te laten zien dus wat is het probleem? Nu kom je gewoon over als een van die mensen die ook moeilijk doet tegen de arme kassabedienster die ook maar de orders van bovenaf te volgen heeft.
 
Dat maakt ni uit wie er allemaal op hetzelfde adres woont. Iedereen kan het pakket ontvangen op hetzelfde adres. Maw alle familieleden op zelfde adres. Dus daar gaat jouw theorie.
ah? Dat maakt niks uit? Sinds wanneer?

Als ik een pakje stuur naar jou, dan ben jij de persoon die het pakje wil. Als jij het niet krijgt, omdat het afgeleverd wordt aan je zus, kan jij zeggen dat je het pakje niet gekregen hebt. Ja, de firma kan dan (als ze de identiteit van je zus kent) je zus lastigvallen en jij zal dat hopelijk eerst al gedaan hebben, maar de aflevering is NIET gebeurd aan jou, dus heeft de pakjesdienst zijn werk niet gedaan als de aflevering aan jou moest gebeuren.
atemo zei:
Kan jij de juridische basis geven wrm ze wel uw ID mogen vragen? Ik krijg daar precies geen antwoord op.
kan jij de juridische basis geven waarom een winkelketen er mag voor kiezen om de rekken altijd noordwaarts te placeren? Nee? Wel, dat is omdat enkel wat verplicht/verboden/... wordt, in een wet gegoten wordt. Wat gewoon mag, hoeft niet in een wet te staan.
atemo zei:
En toch vragen ze altijd mijn ID terwijl in principe mijn email met de bestelling meer dan voldoende is en nu zijn we er je hebt het zelf gezegd. Ze vragen om een geldige legitimatiebewijs. Bv factuur van de webshop met mijn gegevens, order/artikelnr en/of email met gegevens en track&trace nr. I rest my case.
De firma bepaalt zelf wat ze voldoende als legitimatiebewijs achten. De meesten zullen zo'n factuur/e-mail wel aanvaarden als legitimatiebewijs, maar ze zijn niet verplicht om dat te doen.

Je doet moeilijk en imho nogal arrogant. I rest my case.
 
Lijkt me dat je een hoop hetze maakt om niets eerlijk gezegd. Wat staat er zoal vooraan op uw pas dat ze nog niet weten? Uw geboortedatum en geboorteplaats. De echt gevoelige info (uw rijksregisternummer) staat aan de achterkant. Dan hou je gewoon uw pas zelf vast en laat je die zo zien eh.

Je hebt ook woningen waar verschillende “vreemden” samenwonen zoals bij cohousing. Het enige dat je nu doet is de moeilijke lul uithangen tegen een mens die al gestresseerd genoeg is vanwege zijn extreem drukke route en onderbetaald wordt.

En uiteindelijk heb je uw pakje toch zonder uw pas te laten zien dus wat is het probleem? Nu kom je gewoon over als een van die mensen die ook moeilijk doet tegen de arme kassabedienster die ook maar de orders van bovenaf te volgen heeft.
Ze noteren dan ook de 3 laatste cijfers van mijn rijksregisternr! Drm doe ik moeilijk. Ze hebben om te beginnen al niet mijn volledig rijksregisternr laat staan maar een deel dus waarom hebben ze dan de 3 laatste cijfers nodig? Met wat kunnen ze dit verifieren? Ze hebben letterlijk niks aan de 3 laatste cijfers van mijn rijksregisternr. Leg me dat nu eens uit. Ik zeg meermaals dat ze altijd om mijn ID vragen. Denk je dat ik zonder reden zo'n topic open? Feit is wat ze doen serieus strafbaar is en dan nog de arrogantie hebben om mijn pakket weigeren af te leveren tot dat ik hen onder druk zet. Dan kijken ze effe vies, geven het pakket af en vertrekken.
 
De reden waarom ze de laatste 3 cijfers van je rrn noteren is omdat ze zo bij discussie redelijkerwijs kunnen aantonen aan wie ze het pakje gegeven hebben (de kans dat ze per toeval juist zouden zitten is 1 op 970) terwijl ze perfect de gdpr naleven, omdat ze je zo niet kunnen identificeren via het een.

(Let op de nuance tussen redelijkerwijs en identificeren).
 
ah? Dat maakt niks uit? Sinds wanneer?

Als ik een pakje stuur naar jou, dan ben jij de persoon die het pakje wil. Als jij het niet krijgt, omdat het afgeleverd wordt aan je zus, kan jij zeggen dat je het pakje niet gekregen hebt. Ja, de firma kan dan (als ze de identiteit van je zus kent) je zus lastigvallen en jij zal dat hopelijk eerst al gedaan hebben, maar de aflevering is NIET gebeurd aan jou, dus heeft de pakjesdienst zijn werk niet gedaan als de aflevering aan jou moest gebeuren.
kan jij de juridische basis geven waarom een winkelketen er mag voor kiezen om de rekken altijd noordwaarts te placeren? Nee? Wel, dat is omdat enkel wat verplicht/verboden/... wordt, in een wet gegoten wordt. Wat gewoon mag, hoeft niet in een wet te staan.
De firma bepaalt zelf wat ze voldoende als legitimatiebewijs achten. De meesten zullen zo'n factuur/e-mail wel aanvaarden als legitimatiebewijs, maar ze zijn niet verplicht om dat te doen.

Je doet moeilijk en imho nogal arrogant. I rest my case.
Sinds altijd. Al ontelbare keren hebben mijn familieleden pakjes ontvangen in mijn plaats en vice versa. Het adres is wat telt en uiteraard dezelfde achternaam.

Ik wil toch dat alles wat je beweert kunt aantonen met wetsartikelen.

Ik ben niet arrogant, ik ken mijn rechten, een serieus verschil.

Ben je akkoord met dat enkel de politie en overheidsinstanties je ID mag vragen/zien/vasthouden? Of leven we plots ineens in Amerika waar het wilde westen heerst en je iedereen zomaar mag neerknallen op jouw terrein?
 
ah? Dat maakt niks uit? Sinds wanneer?

Als ik een pakje stuur naar jou, dan ben jij de persoon die het pakje wil. Als jij het niet krijgt, omdat het afgeleverd wordt aan je zus, kan jij zeggen dat je het pakje niet gekregen hebt. Ja, de firma kan dan (als ze de identiteit van je zus kent) je zus lastigvallen en jij zal dat hopelijk eerst al gedaan hebben, maar de aflevering is NIET gebeurd aan jou, dus heeft de pakjesdienst zijn werk niet gedaan als de aflevering aan jou moest gebeuren.
kan jij de juridische basis geven waarom een winkelketen er mag voor kiezen om de rekken altijd noordwaarts te placeren? Nee? Wel, dat is omdat enkel wat verplicht/verboden/... wordt, in een wet gegoten wordt. Wat gewoon mag, hoeft niet in een wet te staan.
De firma bepaalt zelf wat ze voldoende als legitimatiebewijs achten. De meesten zullen zo'n factuur/e-mail wel aanvaarden als legitimatiebewijs, maar ze zijn niet verplicht om dat te doen.

Je doet moeilijk en imho nogal arrogant. I rest my case.
Je schreef net dit: Ze vragen niet om je identiteitskaart, ze vragen om EEN identiteitsbewijs, een groot verschil.

Een identiteitsbewijs kan alles zijn waar je naam en adres op staat. Bv rijbewijs, factuur, email van postnl zelf met de track&trace en uiteraard mijn gegevens. Het gaat em hier om dat ze mijn ID willen zien letterlijk uitdrukkelijk mijn ID en dan nog eens onwettelijk mijn rijksregisternr effe checken. Komaan JPV ziede ni in hoe verkeerd dit is? Btw proficiat ik zie da je nu crewmember bent.
 
Sinds altijd. Al ontelbare keren hebben mijn familieleden pakjes ontvangen in mijn plaats en vice versa. Het adres is wat telt en uiteraard dezelfde achternaam.
dat er ontelbare keren geen probleem is geweest bewijst niet dat het niet kan. De firma heeft een contractuele relatie met jou, niet met je zus. Als het pakje geleverd is aan je zus, heb jij het nog niet gekregen. Tussen je zus en jij is er geen contractuele verplichting om het pakje te geven.
Ik wil toch dat alles wat je beweert kunt aantonen met wetsartikelen.

Je eist dat van mij, maar je eigen beweringen waarvoor je de topic start ga je niet eerst staven met wetsartikelen?
Ik ben niet arrogant, ik ken mijn rechten, een serieus verschil.
je rechten beweren te kennen en niet van je standpunt te willen herzien/deftig luisteren naar tegenargumenten (zelfs geen reflectie doen) als verschillende mensen je die geven, waarvan enkele met veel meer ervaring dan jou is wat mij betreft arrogant.
Ben je akkoord met dat enkel de politie en overheidsinstanties je ID mag vragen/zien/vasthouden?
het verschil tussen EISEN en vragen is een groot verschil. De politie kan zelfs slechts in beperkte gevallen (vermoeden van misdrijf, ...) je identiteit controleren, voor de rest mogen ze dat niet zomaar en moeten ze het vragen. Net zoals bedrijven het altijd maar kunnen vragen.

Maar omdat jij, via de algemene voorwaarden van de verkoper akkoord gegaan bent met de voorwaarden van de pakjesdienst, heb je vrijwillig je toestemming gegeven via de contractuele relatie.
Of leven we plots ineens in Amerika waar het wilde westen heerst en je iedereen zomaar maar neerknallen op jouw terrein?
...
Btw proficiat ik zie da je nu crewmember bent.
om er maar dingen bij te sleuren die er hier totaal niks mee te maken hebben?

Je schreef net dit: Ze vragen niet om je identiteitskaart, ze vragen om EEN identiteitsbewijs, een groot verschil.

Een identiteitsbewijs kan alles zijn waar je naam en adres op staat. Bv rijbewijs, factuur, email van postnl zelf met de track&trace en uiteraard mijn gegevens. Het gaat em hier om dat ze mijn ID willen zien letterlijk uitdrukkelijk mijn ID en dan nog eens onwettelijk mijn rijksregisternr effe checken. Komaan JPV ziede ni in hoe verkeerd dit is? Btw proficiat ik zie da je nu crewmember bent.
je hebt expliciet verwezen naar de voorwaarden waar ze een legitimatiebewijs vragen, niet enkel je identiteitskaart. Ze vragen dus één ID (identificatie, maar dat kan ook je rijbewijs etc zijn, elk officieel document die uitgegeven wordt door een betrouwbare instantie. Een factuur wordt meestal NIET als betrouwbaar gezien, omdat ik morgen een pakje op naam van Atemo Huppeldepup kan laten toekomen op mijn adres. Daarmee bewijs ik dus maar zelden mijn identiteit mee.
 
Sinds altijd. Al ontelbare keren hebben mijn familieleden pakjes ontvangen in mijn plaats en vice versa. Het adres is wat telt en uiteraard dezelfde achternaam.

Ik wil toch dat alles wat je beweert kunt aantonen met wetsartikelen.

Ik ben niet arrogant, ik ken mijn rechten, een serieus verschil.

Ben je akkoord met dat enkel de politie en overheidsinstanties je ID mag vragen/zien/vasthouden? Of leven we plots ineens in Amerika waar het wilde westen heerst en je iedereen zomaar mag neerknallen op jouw terrein?
Als ge uw rechten kent, waarom kom je dan hier zo achter bevestiging vragen of postnl dit mag doen?
 
Atemo, ik denk dat je je gewoon vergist. Op welke basis zeg je dit?
Awel een privebedrijf in dit geval postnl mag je rijksregisternr niet inzien en noteren laat staan om je identiteitskaart te vragen. Ik heb meermaals mijn mails, facturen, bestelbon etc laten zien en ze (koeriers) eisen dan nog, mijn ID. Dit mag niet.

Bron

Bovendien kunnen actoren uit de privésector u niet verplichten om uw identiteitskaart voor te leggen, tenzij dit uitdrukkelijk door de wet is toegestaan, Het zijn immers geen overheidsinstanties of politieagenten.

Inderdaad, alleen de twee volgende gevallen laten de actoren van de privésector (winkelier, privébibliotheek, verhuurder, bankier...) toe om uw identiteitskaart te lezen:

het verkrijgen van uw voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming, en het bestaan van een wettelijke bepaling die hen verplicht uw identificatiegegevens te verzamelen met behulp van uw identiteitskaart.

U hebt uw vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming gegeven

Duidelijke en precieze informatie over de details van de verwerking van uw gegevens moet, indien u daarmee instemt, aan u zijn meegedeeld. Indien u weigert uw identiteitskaart al dan niet elektronisch te laten lezen, moet de dienst waarvoor u dit wordt gevraagd, nog steeds aan u worden verleend. Er kunnen geen negatieve gevolgen voor u voortvloeien uit uw weigering.

Het Koninklijk Besluit van 24 april 2014 houdende reglementering van de postdiensten geeft de postdienstverleners de bevoegdheid om de identiteit van de personen aan wie een aangetekende brief met ontvangstbevestiging is gericht, te verifiëren door middel van een "handgeschreven, fotografische of elektronische vastlegging van het identiteitsbewijs".


Het zijn geen aangetekende brieven of paketten dus mogen ze niet om mijn ID vragen.


Indien iemand uit de privésector u verplicht uw identiteitskaart te tonen of uw kaartgegevens te laten lezen, moet hij u duidelijk informeren over de wettelijke bepaling die hem verplicht dit te doen,
naast de details van de verwerking die hij met uw gegevens zal verrichten.

@JPV ik heb net de wetgeving gegeven wat betreft deze situatie.
 
Ge hebt het recht om te weigeren uw ID te tonen, zij hebben dan het recht om te weigeren het pakje te leveren want de voorwaarden voor levering zijn niet nagekomen.
Voor de rest:: much trouble about nothing. Ge verliest er niets bij om het wel te doen. Dit is gewoon moeilijk tegen mensen die al niet de leukste job hebben. U mag fier zijn op 'ik ken mn rechten'.
 
Als ge uw rechten kent, waarom kom je dan hier zo achter bevestiging vragen of postnl dit mag doen?
Omdat het meer retorisch is en ik heb ook gevraagd of ik dit gerechtelijk kan aanvechten en ik daarnet de wetsartikelen heb gegeven dus ik kan mijn beweringen staven.
 
Ge hebt het recht om te weigeren uw ID te tonen, zij hebben dan het recht om te weigeren het pakje te leveren want de voorwaarden voor levering zijn niet nagekomen.
Voor de rest:: much trouble about nothing. Ge verliest er niets bij om het wel te doen. Dit is gewoon moeilijk tegen mensen die al niet de leukste job hebben. U mag fier zijn op 'ik ken mn rechten'.
Fout. Lees maar hierboven wat ik heb geschreven, ik heb net mijn beweringen kunnen staven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan