Wettelijkheid PostNL ID eisen/vragen bij aflevering of ophaling pakket?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Awel een privebedrijf in dit geval postnl mag je rijksregisternr niet inzien en noteren laat staan om je identiteitskaart te vragen. Ik heb meermaals mijn mails, facturen, bestelbon etc laten zien en ze (koeriers) eisen dan nog, mijn ID. Dit mag niet.

Bron

Bovendien kunnen actoren uit de privésector u niet verplichten om uw identiteitskaart voor te leggen, tenzij dit uitdrukkelijk door de wet is toegestaan, Het zijn immers geen overheidsinstanties of politieagenten.
Zoals JPV al zei: Er is een verschil tussen een ID Kaart en een ID bewijs. Ze willen gewoon weten dat gij die persoon zijt die je zegt te zijn.
En zoals h9erboven. PostNL heeft het recht om pakjes te weigeren af te leveren, remember, zij weten niet dat jij ervoor betaald hebt, dat is iets tussen jou en de webshop. Zij hebben alleen een plicht om het pakketje van de webshop bij de juiste persoon te leveren.

--
Stel je woont samen met 2 huisgenoten (non familie), je hebt ruzie met persoon X en de persoon X staat op het punt om te vertrekken uit het huis.
Jij bent niet thuis. Je pakje komt aan, Persoon X neemt pakje aan, PostNL doet geen ID check. Persoon X verhuist nog voor jij thuis komt. Persoon X neemt pakje mee, uit Colere naar jou toe. Jij komt thuis, geen pakje. PostNL heeft afgeleverd maar aan wie weten ze niet?

Bewijs het maar eens dat Persoon X het was geweest? Die heeft jou pakket al lang terug verkocht tegen dat de politie überhaupt maar zou komen zoeken.

Wat doe je dan?
 
Awel een privebedrijf in dit geval postnl mag je rijksregisternr niet inzien en noteren laat staan om je identiteitskaart te vragen. Ik heb meermaals mijn mails, facturen, bestelbon etc laten zien en ze (koeriers) eisen dan nog, mijn ID. Dit mag niet.

Bron

Bovendien kunnen actoren uit de privésector u niet verplichten om uw identiteitskaart voor te leggen, tenzij dit uitdrukkelijk door de wet is toegestaan, Het zijn immers geen overheidsinstanties of politieagenten.

Inderdaad, alleen de twee volgende gevallen laten de actoren van de privésector (winkelier, privébibliotheek, verhuurder, bankier...) toe om uw identiteitskaart te lezen:

het verkrijgen van uw voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming, en het bestaan van een wettelijke bepaling die hen verplicht uw identificatiegegevens te verzamelen met behulp van uw identiteitskaart.

U hebt uw vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming gegeven

Duidelijke en precieze informatie over de details van de verwerking van uw gegevens moet, indien u daarmee instemt, aan u zijn meegedeeld. Indien u weigert uw identiteitskaart al dan niet elektronisch te laten lezen, moet de dienst waarvoor u dit wordt gevraagd, nog steeds aan u worden verleend. Er kunnen geen negatieve gevolgen voor u voortvloeien uit uw weigering.

@JPV ik heb net de wetgeving gegeven wat betreft deze situatie.
Nee, je hebt de gegevensbeschermingsautoriteit hun analyse gegeven (dat is géén wetgeving) maar het laatste bevat dus wat er in het contract staat. Bij het tekenen van het contract hebt u de toestemming gegeven dat men uw identiteit bewijst. Een identiteit bewijs je , zoals hier herhaaldelijk gezegd, niet voldoende goed door facturen van een aankoop te tonen (kan ik direct namaken of een identiteit veinzen). Als jij dus, bij vraag naar een ID, je factuur toont, dan is het het recht van PostNL om te weigeren. Toon je je rijbewijs of bankkaart, dan kan men dit NIET weigeren, want dit zijn wél voldoende identiteitsbewijzen.
 
Het is toch simpel? Als je dit niet wil dan kies je niet voor postnl maar voor bpost/dhl/gls....

Btw, hier heeft postnl nog nooit naar een legitimatiebewijs gevraagd en ze leveren hier toch minstens 1x per week.
 
Nee, je hebt de gegevensbeschermingsautoriteit hun analyse gegeven (dat is géén wetgeving) maar het laatste bevat dus wat er in het contract staat. Bij het tekenen van het contract hebt u de toestemming gegeven dat men uw identiteit bewijst. Een identiteit bewijs je , zoals hier herhaaldelijk gezegd, niet voldoende goed door facturen van een aankoop te tonen (kan ik direct namaken of een identiteit veinzen). Als jij dus, bij vraag naar een ID, je factuur toont, dan is het het recht van PostNL om te weigeren. Toon je je rijbewijs of bankkaart, dan kan men dit NIET weigeren, want dit zijn wél voldoende identiteitsbewijzen.
Pfff jongens jongens toch. Welk contract? 🙄 Ik heb niks ondertekent. Luister postnl weet perfect van welke webshop ik iets heb besteld en welk artikel. De webshop heeft een partnerschap met postnl en postnl zelf stuurt mij een gedetailleerde email met de naam van de webshop, zijn adres en het artikel en mijn gegevens en uiteraard de track&tracenr. Deze mail dat ze zelf naar mij hebben gestuurd is VOLDOENDE bewijs van legitimatie. Dit kan ik niet vervalsen want alle gegevens komen overeen. Een officieel factuur van de webshop kan men ook ni vervalsen want alle gegevens komen ook overeen. Alles moet overeenkomen. Feit is dat postnl je ID niet mag vragen. Nogmaals ze vragen altijd mijn ID, mijne pas, mijn identiteitskaart. Ik weet ni hoe ik het nog anders kan verwoorden zodat je me eindelijk begrijpt. Zelfs niet na het delen van mijn bron dat zeer duidelijk is. Je moet maar heel de site eens lezen. Ik heb niet alles gequote.
 
Het is toch simpel? Als je dit niet wil dan kies je niet voor postnl maar voor bpost/dhl/gls....

Btw, hier heeft postnl nog nooit naar een legitimatiebewijs gevraagd en ze leveren hier toch minstens 1x per week.
Was het maar zo simpel. Ik bestel meestal van nederlandse webshops en die werken allemaal met postnl dus ik kan niet kiezen.

Amai dan heb jij geluk gehad. Of mss heb ik juist rotte moeilijke koeriers.
 
Wanneer je je pakje laat leverern door een courrier vanaf een webshop, ga je immers ook akkoord met de voorwaarden die de webshop geeft. Als je die leest en dat er niet in staat, is dus de webshop verantwoordelijk ervoor. Maar meestal ben je gewoon akkoord gegaan zonder te lezen. :cool:
 
Anders niks meer bestellen online.
Fysieke winkels bestaan ook nog. Daar moet je je ID niet tonen.

Als je niet beseft dat verkoopsvoorwaarden een soort contract zijn dan ja. Rechten en plichten hé
Als jij gelooft dat koeriersbedrijven exact weten wat er in welke pakje zit dan ben je naief. Volgens mij mogen ze dat zelfs niet weten.

Nu al jaren dat ze hier leveren van allerlei koeriersdiensten. Nog nooit een ID moeten tonen, hoogstens eens handtekenen maar meestal zetten ze het gewoon binnen als ik hen binnen laat (appartementsgebouw). Na al die jaren kennen we die koeriers ook al. Hier zijn het meestal dezelfde.
 
Moet toch zijn dat die koerier al problemen heeft gehad met pakjes die bij de verkeerde persoon terecht komen?

Hier zetten ze dat al voor de deur en zijn ze al weg nog voordat ik de deur kan opendoen (en dan vooral postNL) :')
Maar in een (grote) stad zal dat wel anders zijn.
 
Weinig toe te voegen aan iedereen die hetzelfde zegt, behalve 1 persoon natuurlijk.

Enkel dit:
Sinds altijd. Al ontelbare keren hebben mijn familieleden pakjes ontvangen in mijn plaats en vice versa. Het adres is wat telt en uiteraard dezelfde achternaam.
Dus Atemo, andere mensen mogen mijn pakjes aannemen. Maar volgens uw logica mag dat wel mijn dochter zijn (zelfde achternaam), maar niet mij vrouw? En mijn dochter mag dus geen pakjes aannemen voor mijn vrouw maar wel voor mij?
 
Omdat het meer retorisch is en ik heb ook gevraagd of ik dit gerechtelijk kan aanvechten en ik daarnet de wetsartikelen heb gegeven dus ik kan mijn beweringen staven.
Als ge uw rechten kent kan je deze ook aanvechten he. Alles wat niet volgens de wet is kan je aanvechten. Maar dit wist je natuurlijk wel :unsure:
 
Het is toch simpel? Als je dit niet wil dan kies je niet voor postnl maar voor bpost/dhl/gls....

Btw, hier heeft postnl nog nooit naar een legitimatiebewijs gevraagd en ze leveren hier toch minstens 1x per week.
Hangt er ook vanaf wat de webshop wilt, zij hebben namelijk een contract met POSTNL, sommige webshops/pakjes vereisen dat niet :)
Trouwens, als het vaak dezelfde man/vrouw is die de pakjes in jou buurt rondbrengt, weet die ook dat je de 5e keer wel die persoon zijt op dat adres :)
 
Trouwens, als het vaak dezelfde man/vrouw is die de pakjes in jou buurt rondbrengt, weet die ook dat je de 5e keer wel die persoon zijt op dat adres :)
Maar als ik zo een razende "ik ben theoretisch correct" kerel voor mij heb, dan zou ik ook elke keer om een ID vragen zuh.
"Ja maar meneer, theoretisch moet ik dat echt vragen van mijne baas" :ROFLMAO:.
 
Nog nooit heeft PostNL mijn ID gevraagd. Maar de TS staat waarschijnlijk geflagged als "die gast die altijd moeilijk doet over zijn id". :p
Dat was ook het eerste dat ik dacht, ik heb al zoveel pakjes geleverd gekregen door PostNL en nog nooit iets moeten tonen. Bij geen enkel pakjes bedrijf eigenlijk. Slechts 1 keer bij UPS bij de levering van een laptop, en voor een product van +1000 euro vind ik het niet zo slecht dat ze even vragen om uw id te laten zien.
 
Ook al honderden dingen laten leveren en nog nooit i.d. moeten tonen.
Mochten ze het vragen, geen probleem.
Maar dan stel ik mij toch eerder de vraag naar de achterliggende reden, of het nu komt door de persoon of het adres, maar mij lijkt dat er ooit problemen geweest zijn.
 
Ik al 1 keer id moeten tonen maar dat was mssh ook omdat ik uit de tuin kwam gewandeld en niet via de voordeur open deed gezien ik in de tuin bezig was.
 
Enkel nog maar bij Bpost een id moeten tonen maar dat is dan meestal voor buitenlandse of aangetekende zendingen. Al valt dat waarschijnlijk in een ander vakje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan