werkgever bespioneert personeel

Ik vermoed dat er bij het park van Leuven ook bordjes staan dat er camera's hangen? Dan kan je dus nog beslissen van het park niet in te gaan. Bij de TS staan geen bordjes, en afgezien van het feit of hij nu gewaarschuwd is of niet heeft hij ook geen keuze om die software te vermijden (bijvoorbeeld een andere laptop gebruiken).

Los van de hele discussie of het nu legaal is of niet, kan je nog altijd de sociale inspectie raadplegen. Ik kan bevestigen dat ze vragen of ze je naam mogen vermelden (In mijn geval vond ik dat prima, maar dat was omdat ik al beslist had van daar niet meer te willen werken, en omdat ik de problemen intern al had aangekaart. In dit geval zou ik dat ook anoniem doen.). Ze zullen dan wel eens langskomen en oordelen of het nu mag of niet (ik gok ook van niet trouwens, maar ben niet genoeg juridisch onderlegd om daar zo zeker van te zijn).

Op zich kan je daar geen kwaad mee doen voor jezelf, maar je kan er volgens mij wel een hoop miserie mee veroorzaken bij je werkgever. Al is dat dan waarschijnlijk wel terecht (want als hij met alles mooi in orde is gaat hij weinig last hebben van zo'n controle). Wederom in mijn geval kwam de inspectie langs voor een zaak, en kwam er bijvoorbeeld ook aan het licht dat er nog geen arbeidsreglement was. De werkgever heeft dat dan nog moeten opstellen, en iedereen moeten laten tekenen. Ik heb er geen weet van of de werkgever achter de schermen nog meer van die prullen heeft gehad toen, maar hij zal er wel zijn werk mee gehad hebben.

Fun fact: in dat arbeidsreglement stond dat we niet mochten drinken tijdens de werkuren, dus toen we dat getekend hebben hebben we dat op de bureau gevierd door een pintje uit de frigo open te trekken :).

Ik weet niet of er aan het park zelf bordjes staan maar op alle invalswegen naar Leuven staat dat typische informatiebord met de camera erop. Niet dat dat het beter maakt natuurlijk.

Vergeet maar dat je ‘steun’ krijgt van de vakbond. Vanaf je gaat zagen over jouw baas, wees maar zeker dat hij er alles aan zal doen om jouw leven zuur te maken. En opslag en dergelijke mag je ook allemaal vergeten. Ben je niet tevreden, zoek dan gewoon een andere job. De hulp van een vakbond is gewoon nutteloos.
En hoe zou de werkgever weten wie er bij de vakbond heeft geklaagd? Dat is verre van nodig als vakbond om de naam vrij te geven in deze zaak...

En hoe zou de werkgever weten wie er bij de vakbond heeft geklaagd? Dat is verre van nodig als vakbond om de naam vrij te geven in deze zaak...
Het probleem zit em er natuurlijk in dat je dat niet weet als werknemer zijnde. Het is absoluut niet nodig van de vakbond om de naam vrij te geven, maar het moet maar eens toevallig een dossierbeheerder zijn die dat niet beseft en gewoon zegt "de Jos heeft gezegd dat gelle hier software hebt ..."

Het probleem zit em er natuurlijk in dat je dat niet weet als werknemer zijnde. Het is absoluut niet nodig van de vakbond om de naam vrij te geven, maar het moet maar eens toevallig een dossierbeheerder zijn die dat niet beseft en gewoon zegt "de Jos heeft gezegd dat gelle hier software hebt ..."
Denk je nu echt dat een vakbondsmedewerker er vanuit gaat dat hij een naam mag zeggen? Standaard zeg je als vakbondsmedewerker géén namen, he.

Ik heb op alle 3 mijn laatste jobs (totaal verschillend van elkaar) nooit anders geweten dan dat men te weten kwam wie er bij de vakbond ging klagen :)

Misschien was het toeval maar mijn ervaring is dat de vakbond collega's vaak net een beetje te vlot zijn in hun babbels en ze altijd wel iets tegen iemand laten vallen.

Mocht ik de vakbond nodig hebben ik zou sowieso al rechtreeks contact opnemen zonder de tussenman op de werkvloer denk ik :)

Denk je nu echt dat een vakbondsmedewerker er vanuit gaat dat hij een naam mag zeggen? Standaard zeg je als vakbondsmedewerker géén namen, he.
Standaard niet, maar net zoals iedereen heb jij ook collega's die hun job helemaal niet zo goed doen ;). Standaard mag ik ook niet aan productiedata uit databases kunnen, en zou alle data in lagere omgevingen moeten gescrambled zijn. Nochtans kon ik bij mijn klanten tot nu toe:
1) de productiedata van clinical trials lezen (=medisch geheim)
2) de lonen van half België opzoeken
3) De gegevens van alle klanten van telenet ophalen (en aanpassen)
4) En momenteel kan ik (wel wat moeilijker) kijken wie op welk vliegtuig zit en wat hij in de winkels gekocht heeft.

Je kan het, maar doe je het? En heb je er in de context van je bedrijf een reden om dat te doen?

Ik kon als jobstudent ook aan de transacties die Jean-Luc Dehaene (toen premier) deed met zijn bankrekening.

Denk dat ik hier toch Five-Seven moet volgen hoor, in heel wat bedrijven (grotere vooral), staat er standaard op u werklaptop, workstation, whatever monitoring software geïnstalleerd, hetzij zichtbaar of niet zichtbaar. Meest normale zaak van de wereld willen ze hun netwerk, software gebruik etc monitoren en bijsturen. Veel van die software kan ook gemakkelijk remote file transfer, control, recording, whatsoever doen, dit allemaal om IT support mogelijk te maken vanop afstand. Toen ik in mijn eerst job als it support werkte, kon ik destijd op elke computer van elke winkel alles bekijken, meevolgen, overnemen etc. Niet om te spioneren, maar om wel remote support te kunnen geven voor de vele vragen van onze medewerkers die IT problemen hadden. Uiteraard kan je met die software ook iedereen beginnen spioneren en opvolgen, maar het is niet omdat iets daarvoor kan gebruikt worden, dat het ook gedaan wordt. Elke exchange admin kan zelfs van iedereen gsm wipen en bricken als hij dat wilt, wordt dat daarom gedaan? Neen, tenzij bij noodzaak (gestolen of verloren met gevoelige info).

Ik vind dat hier heel snel op de kar gesprongen wordt van 'help mijn baas bespioneert me'. Daar had ik (laat staan mijn baas) echt geen tijd voor hoor. Wat je inderdaad wel kan, is als er klachten komen of misbruik wordt gesignalleerd, via rapportering bepaalde zaken gaan opvragen en bekijken, maar eer men zich daar dagelijks zonder reden mee zou bezighouden, is men al helemaal paranoïa denk ik.

Het punt is dat het verboden is om te doen. Niet dat heel wat bedrijven standaard remote access software hebben staan op hun laptops.
Moet je trouwens bij remote access niet altijd toestemming geven om over te nemen? Bij mij is het toch zo.

Je kan het, maar doe je het? En heb je er in de context van je bedrijf een reden om dat te doen?

Ik kon als jobstudent ook aan de transacties die Jean-Luc Dehaene (toen premier) deed met zijn bankrekening.
Ik doe het niet, maar ik zou het ook niet mogen kunnen (of toch niet gericht, natuurlijk wel soms als test aangezien ge anders uw software niet kunt testen). Dus dat wil zeggen dat de IT-security-verantwoordelijke, zijn job ook niet uitvoert.

Enkel die van telenet was het effectief nodig om dit te kunnen. Alle andere zijn gewoon gebreken in de GDPR-uitvoering.

Ik vind dat hier heel snel op de kar gesprongen wordt van 'help mijn baas bespioneert me'. Daar had ik (laat staan mijn baas) echt geen tijd voor hoor. Wat je inderdaad wel kan, is als er klachten komen of misbruik wordt gesignalleerd, via rapportering bepaalde zaken gaan opvragen en bekijken, maar eer men zich daar dagelijks zonder reden mee zou bezighouden, is men al helemaal paranoïa denk ik.
Dit dus.

Als je een werknemer hebt en die mens levert echt schitterend werk. Ga je die mens dan 5 x 8 uur lang monitoren als een echte freak? En als je merkt dat die mens een vol uur elke dag ligt te surfen en maar 7 uur bezig is goed werk te leveren, ga je die dan op staande voet ontslagen omdat dit niet mag volgens de bedrijfspolicy? (Allé ja in praktijk wegens een andere drogreden dan natuurlijk ..)

En dan een andere werknemer die héél slecht werk levert (lees= alles doet mislukken), maar die doet alsof, gewoon elke dag, 8 uur op zijn/haar scherm tuurt en in praktijk dus gene klop doet, maar die dan wel alle bedrijfsregeltjes volgt, die ga je dan houden als werkgever? :unsure:

Dan ben je juist héél slecht bezig hé. Allé bon dat is mijn mening hé.

Het punt is dat het verboden is om te doen. Niet dat heel wat bedrijven standaard remote access software hebben staan op hun laptops.
Moet je trouwens bij remote access niet altijd toestemming geven om over te nemen? Bij mij is het toch zo.
Niet elke software heeft bevestiging van de client nodig om die acties uit te voeren. Meestal ga je met zo'n akkoord als je je werklaptop/GSM in ontvangst neemt.
Het is niet omda een sys-admin dat allemaal kan, dat die dat ook allemaal doet! Die heeft ook wrs een clausule staan dat hij enkel de tools mag gebruiken voor de strikte uitovering van zijn job. als BI'er kan ik ook aan massa's gevoelige data, persoonlijke gegevens en loonsgegevens etc. Ik heb die nodig in de context van mijn job, maar ik ga daar ook geen misbruik van maken of dergelijke, want dan ben ik diegene die kan ontslaan worden, net als u sys-admin of manager die ook ten onrechte die tools zou gebruiken.

Ik werk dus op een eigen privé laptop. Om op de omgeving van de klant aan te loggen, log ik aan via citrix in een apart scherm/window.

Als ik het goed begrijp is het nadeel voor de klant, dat hij alleen hetgeen ik doe op de citrix omgeving mag controleren en dat het verboden is dat hij mijn privé laptop monitored buiten die citrix omgeving?

Deze laptop is dus niet van de werkgever of de klant. Ik ben de eigenaar.

Ik had het eerder over persoonlijke klachten. Dan weet de baas direct dat jij het was natuurlijk.

Ik werk dus op een eigen privé laptop. Om op de omgeving van de klant aan te loggen, log ik aan via citrix in een apart scherm/window.

Als ik het goed begrijp is het nadeel voor de klant, dat hij alleen hetgeen ik doe op de citrix omgeving mag controleren en dat het verboden is dat hij mijn privé laptop monitored buiten die citrix omgeving?

Deze laptop is dus niet van de werkgever of de klant. Ik ben de eigenaar.
Tuurlijk niet, want al da ge voor het werk hoort te doen doet ge in citrix, als daar dezelfde software op draait, en die registreert da gij met de regelmaat van de klok is 33min niks doe, 5min wel, 33min niks doe, dan zou het wel is kunnen da gij lokaal netflixkes checkt en da u workload veel te laag ligt.

Tuurlijk niet, want al da ge voor het werk hoort te doen doet ge in citrix, als daar dezelfde software op draait, en die registreert da gij met de regelmaat van de klok is 33min niks doe, 5min wel, 33min niks doe, dan zou het wel is kunnen da gij lokaal netflixkes checkt en da u workload veel te laag ligt.
"Zou kunnen" is inderdaad correct ;)

Want ik kreeg zo ooit zever dat ik een week lang NIKS gedaan had (af en toe wel eens naar mails gecheckt en zo dat wel ..). Wat bleek dan? Ik had van de baas (die dan ironisch genoeg persoonlijk kwam zagen), honderden pagina's documentatie verkregen (op papier) om in te lezen en in te werken. Die papieren had ie dan gedropt en gezegd: Voila werk u in! Lees dit zéér goed en geef me daarna feedback! :D

Ik heb die documentatie dus 'offline' gelezen en er werd dan héél de week "niets" geregistreerd. Toch was ik weldegelijk héél de week bezig voor het werk en mij aan het inwerken in de materie.

"Zou kunnen" is inderdaad correct ;)

Want ik kreeg zo ooit zever dat ik een week lang NIKS gedaan had (af en toe wel eens naar mails gecheckt en zo dat wel ..). Wat bleek dan? Ik had van de baas (die dan ironisch genoeg persoonlijk kwam zagen), honderden pagina's documentatie verkregen (op papier) om in te lezen en in te werken. Die papieren had ie dan gedropt en gezegd: Voila werk u in! Lees dit zéér goed en geef me daarna feedback! :D

Ik heb die documentatie dus 'offline' gelezen en er werd dan héél de week "niets" geregistreerd. Toch was ik weldegelijk héél de week bezig voor het werk en mij aan het inwerken in de materie.
Inderdaad. Ik lees vaak ook thuis papieren documentatie. En ja, ik vergeet dan wel eens mijn muis te bewegen, dus het kan wel eens zijn dat ik dan via teams op "away" kom te staan. Dit terwijl ik perfect bereikbaar ben achter mijn bureau en wel degelijk aan het werk ben.. Nog geen commentaar of problemen van ondervonden btw. :)

Ik denk dat veel mensen te achterdochtig zijn. Als iemand op rood staat in teams, dan denk ik, "die is aant kakken". Hoogstwaarschijnlijk denken de collega's hetzelfde.

Denk je nu echt dat je baas niks beter te doen heeft dan teams af te swollen naar rode lampjes?

Terug
Bovenaan