Jij zegt "volledig illegaal" PUNT -> 15 likes
Ik zeg "toon me de teksten"
Jij zegt "zie CAO 81"
Ik zeg "daarin staat dat het wel is toegestaan onder voorwaarden"
Jij zegt "het probleem met jou is dat je geen teksten kan combineren"
Zucht. Soit, laatste reactie, eens alles samen, dingen die hier allemaal al staan, maar die jij niet samen leest:
1. De OP vraagt dit:
"
Een werkgever houdt diens personeel in de gaten via een stukje software op hun laptop, genaamd Teramind.
Ik heb eens naar de features gekeken van die applicatie, en blijkbaar kan men
niet alleen live het scherm bekijken en opnemen, maar ook
alle toetsaanslagen registreren, alsook
audio opnemen via de micro zonder dat een werknemer dit in de gaten heeft. Concreet kan men bij het
thuiswerken doodleuk meeluisteren in de privésfeer.
Is dit wel legaal in België? Kan hier iets aan gedaan worden? Het is een KMO zonder vakbond."
2. Mijn reactie: "volledig illegaal." Klopt, want voor al de zaken die ik voor het gemak nu in het vet zet, moet de werknemer vooraf op de hoogte gesteld worden (cao 81, die je al deels gelezen hebt blijkbaar) én expliciet toestemming gegeven hebben in de meeste gevallen (zie AVG/GDPR,
https://www.gegevensbeschermingsaut...r/elektronisch-toezicht-op-internet-en-e-mail). De uitzonderingen die mogelijk zijn, kunnen in het geval van de OP niet gezien de proportionaliteitsbeginselen.
Het is de combinatie van de GDPR/AVG én CAO 81 die ervoor zorgt dat je de CAO81 restrictiever moet lezen dan dat jij doet. Wat geen afbreuk doet aan de tekst van het ACLVB, omdat ze daar enkel de CAO81 aan het uitleggen zijn en niet claimen dat dit de enige bron van waarheid is over wat mag en niet mag.
Blijf op de hoogte van de sociaaljuridische actualiteit met onze Infoflashes
www.partena-professional.be
Verder ga ik je niet tegenhouden om geld te storten aan om het even welk doel. Ik geef hier geen juridisch advies voor likes, stortingen aan KOTK of whatever.