Werken bij (petro)chemische bedrijven

En over BASF kan ik enkel maar zeggen dat die hun politiek voor leidinggevenden/ kaderleden echt schandalig is. Ik ben niet graag een speelbal, BASF denkt daar anders over. Hun trainnee programma is ook maar matig.
Kader is een tak apart. Maar elk deel in hun traject weten ze op voorhand... Zelf nog niet vaak het kader hierover weten klagen.

Voor leidinggevenden is alles voorgeschreven van categorieen ed. Zelf een tijd als leidinggevende gewerkt en alles wordt mooi opgelijst zonder verrassingen.

Wat wel is dat basf zeer bureaucratisch is. Wil een bedrijfsleider een leuke bonus geven omdat je bedrijf mooie resultaten had houdt de 'board' dit tegen... Alles is vaak beknot in vrijheden en gaat tergend traag.

Omdat BASF een rotbedrijf is :p

Het is gewoon heel interessant hoe die lonen zo scheef gegroeid door de jaren heen.
Kan jij nu oprecht zeggen dat uw job uitdagender is dan uw collega van over de draad? Ja zal mij niet horen zeggen dat het proces niet verschillend is, maar de basisprincipes zijn hetzelfde. Of je nu met camion rijdt met beesten of met een tanker van air liquide, de procedures zijn anders, maar je rijdt nog altijd met de camion.

Nu creëer je een situatie waar het een straf zou zijn als ze voor olefins gaan werken. Want daar krijgen ze minder betaald, daar dumpen ze de mindere profielen? Want ja het is hetzelfde bedrijf. Dat de lonen bij andere bedrijven anders liggen dat kan best zo zijn, maar binnen hetzelfde bedrijf is dat onbegrijpelijk
Is ook wat "logisch" dat je naar de geschiedenis kijkt.

De raffinaderij is dacht ik in 1949 opgestart. Niet door Total, maar petrofina en wat nu PB is (toen noemde dat SIPB). Dan ergens in eind jaren 80, koopt petrofina PB uit. Ik dacht dat Total pas de raffinaderij gekocht heeft ergens rond 2000.

Olefins is in 1951 opgestart en heeft steeds andere eigenaars gehad tov de raffinaderij (petrochim). Ik dacht zelfs dat Borealis ook nog mede eigenaar was van olefins. Dan een paar jaar later heeft exxon de aandelen van Borealis over gekocht. Dan is Exxon en Mobil gefusseerd, dus weer een wat nieuwe wind en was Exxon mobil mede eigenaar. Petrofina zat daar dan uiteindelijk ook ergens mee tussen. Dan heeft Total aandelen gekocht van petrofina waardoor olefins van Total, Exxon mobil en Elf was op het laatse. Pas een paar jaar terug is dat een bedrijf 100% van Total geworden, want dan hebben ze alles uitgekocht. Dat is nog niet zo heel lang dat het bedrijf überhaupt Total noemt. Dat heeft zoveel namen gehad. Je betrapt nog veel mensen die het anders noemen. Ik denk dat het zelfs nog niet zo heel lang is dat er buiten met dezelfde werkkledij wordt rond gewandeld.

Dat zijn bedrijven dat +60 jaar lang andere bedrijven van mekaar waren. Raffinaderij leverde producten aan petrochim, maar dat is uiteindelijk hetzelfde dat ze ook producten aan BASF levert. Ook bedrijven dat niet met elkaar moesten concurreren, was een andere sector (wat nu nog steeds is en zal blijven) en business. Je hebt loop der jaren aparte sector CAO en bedrijf CAO afgesloten. Bijgevolg heeft loop der jaren de werknemers van beide bedrijven op andere zaken gestemd of geëist. Wat nu nog steeds is. Maar nu is alles wel 100% van Totalenergies en willen ze gaan gelijktrekken. Maar dat is met alles zo, dat vraagt veel tijd. Hoe je het draait of keert, uiteindelijk zullen het nog steeds wat "aparte" bedrijven blijven. Want beide gaan nog steeds aan andere onderhandelingstafels moeten zitten. Beide bedrijven vallen onder andere paritair comite (je zit met 4 verschillende comités) bijgevolg zullen beide bedrijven niet op hetzelfde kunnen stemmen.

Ik heb daar overigens geen probleem mee hé. :D Voor mij mogen ze morgen zeggen we gaan alles gelijktrekken (maar dat is niet zo eenvoudig.). Dat is ook de bedoeling van Total, maar dat zal even duren. Vorige CAO waren al de eerste stappen gezet. Dat is zoals het eenheidsstatuut, iets van lange adem.

Laatst bewerkt:
Wat een idioot systeem is dat nu weer?
Een slechte mens zou bijna denken dat dit fraude in de hand werkt :unsure: Of grapjassen die steeds maar weer de gecontroleerde lek blijven melden.
Zoiets heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Eigenlijk is het toch ook wel schandalig dat binnen hetzelfde platform er loonverschillen heersen voor dezelfde jobs.
Want of je nu een blindpan bij de raffinaderij of olefins steekt, een staalname doet, een afsluiter open zet, een homogenisering doet, naar uw scherm zitten loeren en kijken of de druk en temperatuur binnen de perken blijft,…
Waarom zou je daar op de raffinaderij daar meer voor moeten betaald krijgen. Binnen hetzelfde platform voor alle duidelijkheid.
Over het al dan niet logisch zijn spreek ik mij niet uit. Mogelijks zit hier een hele geschiedenis achter waar wij niet van op de hoogte zijn.

En je hebt een lek en een lek natuurlijk. Het gaat hier niet over het type lek "er drupt wat olie uit mijn seals" maar over "ow shit er is een pakking gesprongen op mijn 12" fuelgas lijn". Het gaat bij die premies alleen over situaties waar je inzet van de (bedrijfs)brandweer nodig hebt.

Nu creëer je een situatie waar het een straf zou zijn als ze voor olefins gaan werken. Want daar krijgen ze minder betaald, daar dumpen ze de mindere profielen? Want ja het is hetzelfde bedrijf. Dat de lonen bij andere bedrijven anders liggen dat kan best zo zijn, maar binnen hetzelfde bedrijf is dat onbegrijpelijk
Je kunt TEOA ook niet vergelijken met de raffinaderij qua organisatie.
Bij ons heb je voor het shiftpersoneel 3 trappen (hulpoperator, operator en area manager) bij de olefinen zijn dat er 4 (assistent, hulpoperator, operator en PSI). Ik vind het zelf een grotere schande dat de area manager van de NC op de raffinaderij minder verdient dan de PSI op TEOA ondanks dat de NC bij ons een pak groter is. Als je dit dan nog eens doortrekt naar de shiftcontroller wordt het helemaal hallucinant. Ik kan verkeerd zijn maar ik geloof dat de AM die als shift controller fungeert niet eens extra betaald krijgt.

Laatst bewerkt:
Over het al dan niet logisch zijn spreek ik mij niet uit. Mogelijks zit hier een hele geschiedenis achter waar wij niet van op de hoogte zijn.

En je hebt een lek en een lek natuurlijk. Het gaat hier niet over het type lek "er drupt wat olie uit mijn seals" maar over "ow shit er is een pakking gesprongen op mijn 12" fuelgas lijn". Het gaat bij die premies alleen over situaties waar je inzet van de (bedrijfs)brandweer nodig hebt.
Vroeger was dat ook bij de raffinaderij. Maar dan enkel bij het kade personeel. Deze wordt ook opgeleid om mee te helpen bij een interventie met de brandweer. Als er toen brand alarm was moesten hun zo snel mogelijk naar de kazerne gaan en deden die brandweer kledij mee aan en gingen effectief mee. Hun krijgen dus een extra premie hiervoor.

Maar dat is al jaren niet meer. Dat is al lang een volwaardig brandweer team en werken niet meer met “vrijwiligers”. Een operator gaat niet een brandjas mee aandoen en meehelpen. Die zal me de leiding van de brandweer mee coördineren. (Heb je ooit al eens een onverwachtse nood simulatie meegedaan?)
Nu heb je nog wel steeds de VGMI opleiding waar je eens een brandje blust met een brandblusser op de kade.

De mensen bij TEOA doen een andere opleiding. Die gaan effectief naar Ronse, waar een oefen installatie staat die ze in brand steken en helpen daar mee met interventie. Zoals je zegt gaan die mannen effectief mee helpen met blussen. Die zullen dan ook niet een echt voltallig brandweer ploeg hebben.

Als ik zou mogen kiezen op de cracker staan bij basf of bij teoa zou ik toch voor de eerste kiezen. Niet voor loon ed maar is een veel recentere cracker in een zeer divers bedrijf...
Ook al veel cowboy verhalen gehoord daar, maar kan ik met niet over uitspreken of hier iets van is (verhalen van externe firma's en stagair).

Maar verschillen zijn er idd en zeer vaak historisch gegroeid...
Los van het feit welke nu effectief de meest actractieve stoomkraker is om op te werken heb ik het persoonlijk wel altijd raar geworden dat dat plantje op BASF omschreven wordt als "De stoomkraker van de haven". Buiten hier en daar een torentje (butadieën) extra is er geen enkel wezenlijk verschil tussen de twee. Sterker nog, ik heb ettelijke jaren geleden ergens een artikel gelezen dat de krakers van Total een pak flexibeler zijn dan die van BASF. Van zaken zoals LPG en ethaan voeding was toen (en nog steeds?) geen sprake van op BASF.

Ook die uitspraak van een zeer divers bedrijf snap ik niet goed. Je hebt daar inderdaad een leuke logistieke keten op de site maar dat heb je op de raffinaderij ook. Maar bij zaken zoals Corona zie je dat de raffinaderij toch heel flexibel is qua productie. Een ethyleenglycol plant op BASF maakt ethyleenglycol en als die marges negatief zijn dan stopt de productie waarschijnlijk gewoon. Bij ons zag je dat men op pakweg de ontzwavelaars op andere modi ging draaien om andere producten te maken. Zat je ergens met een product dat economisch niet meer rendabel was om te verkopen dan stak je dat gewoon mee in een andere pool en je was er van af.

Zonder dat je in detail treedt kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel gelijk geven als het over cowboy verhalen gaat. Echter vind ik het wel weer schrijnend dat die verhalen weer van externen komen aangezien zij in het overgrote deel van de cowboy verhalen wel de aanleiding zijn met hun blunders. Heb het hier zelf nog niet te veel meegemaakt maar ik heb van collega's toch al genoeg verhalen gehoord over "gecertifieerde professionals" die de meest waanzinnige toeren uithalen.

Met divers bedoel ik inderdaad dat we 1001 producten maken op BASF.
Hoe onze cracker juist werkt en of die flexible is heb ik geen idee van, ik denk niet dat dat moet omdat de bedrijven op BASF de vaste afnemers zijn.

De cracker was lang aanzien als DE elite plant op BASF (gigantische winsten, hoger opgeleiden,...) maar dat is al sterk geminderd. Nu door corona en Oekraïne veel bedrijven dubbel zoveel winst maken als voorheen zie je toch een kanteling 😊

Met divers bedoel ik inderdaad dat we 1001 producten maken op BASF.
Hoe onze cracker juist werkt en of die flexible is heb ik geen idee van, ik denk niet dat dat moet omdat de bedrijven op BASF de vaste afnemers zijn.

De cracker was lang aanzien als DE elite plant op BASF (gigantische winsten, hoger opgeleiden,...) maar dat is al sterk geminderd. Nu door corona en Oekraïne veel bedrijven dubbel zoveel winst maken als voorheen zie je toch een kanteling 😊
Krijg je dan ook meer betaald op de kraaker?

Is het ook niet gewoon zo dat je op BASF ook zeer low-level jobs hebt. Jobs alla machineoperator waar je meer handenarbeid verricht of met een heftruck heel de tijd moet rondrijden?

Als 'normale' volleerd proces operator ben je c categorie. Op de cracker (en nog paar complexe bedrijven) kan je cc categorie worden. Dus deze wordt aanzien als een 'complex' bedrijf. Wel heb je er een extra functie in loon categorie d, deze is 'werkvoorbereider' een soort trapje op richting ploegleiding.

Iedereen zit in de normale c of cc categorie, enkel afzakking/verlading zit in een aparte a categorie.

Dus jij vindt het wel terecht dat iemand binnen hetzelfde bedrijf voor dezelfde functie, met dezelfde jobinhoud voor de duidelijkheid, een ander loon krijgt? Zuiver omdat het proces wat zijn bedrijf doet iets verder in de keten zit en dus onder chemie valt?

Ik bepaal zelf de loonpolitiek niet in mijn bedrijf. Maar ik denk dat onze E&I techniekers vrij conform betaald worden. Maar onze eisen liggen dan ook vrij hoog en daar moet ook wel iets tegenover staan.

En over BASF kan ik enkel maar zeggen dat die hun politiek voor leidinggevenden/ kaderleden echt schandalig is. Ik ben niet graag een speelbal, BASF denkt daar anders over. Hun trainnee programma is ook maar matig.
Jobinhoud tussen twee plants kan enorm verschillend zijn juist afhankelijk van het proces. Op een raffinaderij zal bijvoorbeeld in het algemeen vuiler werk worden gedaan dan in de chemie. Maar ook in de chemie is er gigantisch verschil tussen plants. Gasplant/ vaste stof is al een groot verschil. Aard van het product en hoe schadelijk/toxisch dit is , etc...
Als je in de chemie zou werken zou je dit toch moeten weten...

Ik kan verkeerd zijn maar ik geloof dat de AM die als shift controller fungeert niet eens extra betaald krijgt.
Jawel, ik dacht zo'n €30 euro per dag extra.
I.v.m. de TOA en TRA "discussie", volgens mijn collega's die zijn gepromoveerd van daar naar hier is de raffinaderij veel complexer en diverser qua jobinhoud. Naftakraker is ook veel stabieler qua uitbating.

Momenteel ben ik werkzaam in de haven van Antwerpen en overweeg een overstap naar Covestro van mijn huidige bedrijf. Kent iemand de secundaire voorwaarden van Covestro (fietslease, cafetariaplan, PSP, CAO90, werkuren per week,...)?
Bij mijn huidige werknemer beschik ik ook over een leasewagen via een cafetariaplan, deze loop nog 3j en half, heeft iemand ervaring met de financieële gevolgen van vroegtijdige stopzetting van een leasecontract?
Het beste is je lease company contacteren. Of zelf even de kleine letters lezen. Maar dat kan een heel zure appel zijn financieel gezien.

Momenteel ben ik werkzaam in de haven van Antwerpen en overweeg een overstap naar Covestro van mijn huidige bedrijf. Kent iemand de secundaire voorwaarden van Covestro (fietslease, cafetariaplan, PSP, CAO90, werkuren per week,...)?
Bij mijn huidige werknemer beschik ik ook over een leasewagen via een cafetariaplan, deze loop nog 3j en half, heeft iemand ervaring met de financieële gevolgen van vroegtijdige stopzetting van een leasecontract?
Van welk bedrijf kom je? Er zo slecht dat je er zo snel weg wil en zelfs je lease af te kopen?

medemensen uit de chemie,

Ik werk momenteel voor ineos op de Basf site. Nu heb ik binnekort een nieuwe auto nodig en ben ik geïnteresseerd om er eentje te leasen via het cafetariaplan dat jullie wel bekend zal zijn. Ik merk dat bijna al mijn collega's hier negatief over zijn en wil graag toch eens wat ervaringen horen van mensen die hier zijn ingestapt.
Enkele bedenkingen:
- ik zou tot 850 bruto kunnen gaan, maar als ik langdurig ziek zou zijn moet ik dit van mijn uitkering betalen en en ik genaaid?
- wat met schade en betaling hierond.
- kan ik deze overkopen na 4 jaar of is dit de moeite niet?
- hoe zit het met invloed op mijn vakantiegeld, eindejaarspremie en pensioen? Maar ook het positieve op mijn belastingsbrief?

Alvast bedankt voor de reactie

Zit wel een verschil in plan tussen ineos en basf dacht ik.
Bij langdurig ziek (dacht langer dan 8 maanden wordt je lease on hold gezet of gestopt). In het plan van basf staat alles haarfijn uitgelegd.
Je wagen is full omnium met een franshise van 250 euro, zoals elke standaard omnium.
Je kan je wagen overnemen, maar zou ik zeker niet doen. Dat is het minst voordelig...

Invloed op je pensioen en vakantiegeld staat toch mooi in de tool? Die was hetzelfde voor ineos en basf dacht ik...

Enigste nadeel is dat de km vergoeding extreem gezakt is. En sommige plants hebben hierdoor weinig interesse in een wagen omdat ze elke dag km vergoeding mochten ingeven en hierdoor meer verlies gaan maken dan het opbrengt.

Op ons bedrijf heeft ongeveer 80% een wagen genomen omdat het zo voordelig is. Ik kon voor dag bedrag niet blijven rond rijden met mijn wagen van 10j oud. De kost van verzekering, onderhoud, taks en hoger verbruik (toen 9l, nu 5l met hybride) was hoger dan de leaseprijs. Ik betaal 260€ netto voor een full option mercedes a250e.

Ik denk dat je best eens iemand van de vakbond laat komen om alles haarfijn uit te leggen, ik stel voor om te horen bij 'wim' van de blauwe. Die weet waarover hij spreekt en legt alles super uit. De rode/groen zijn bij ons 3x gekomen en wisten er amper iets van 🙈

Km vergoeding wordt toch op je tankkaart gestort? Is ook nog eens voordeliger want dan moet je hier geen belastingen op betalen.

Bedankt voor de uitleg. Ja zal eens een afspraak maken. Denk dat basf er duidelijker over is. Denk ook dat bij Ineos de optie dat lease wordt opgezegd na 8 maand niet meer is.

Nog eens nagevraagd bij collegas en inderdaad de enigste reden dat bij jullie de lease van een wagen niet wordt gedaan is omdat jullie km vergoeding krijgen. Dat is maandelijks een dik bedrag dat je zou verliezen. Dat is de enigste reden, want buiten dat zou het zeer voordelig zijn (ook je belastingen dalen een stuk).
Lease van gsm ed doen jullie wel zeker?
Heeft voor je pensioen 0,0 invloed als je in shift staat 😉

Terug
Bovenaan