I know! Was een beetje bedoeld om te triggeren, is precies wel gelukt
Ik ben niet zo een persoon voor ellenlange pagina's te typen.
Je hebt mensen nodig op alle niveaus, dat klopt. Ik vind het gewoon frappant dat het de laatste jaren precies aan motivatie ontbreekt bij de jeugd (van millenials tot nu). Ik weet niet waar jullie allemaal werken, ik ken hier alleen Bimmer zijn achtergrond wat omdat hij het al dikwijls aangehaald heeft.
Maar een operator in de petrochemie doet bijvoorbeeld al niet hetzelfde als de "meeste" operatoren uit de chemie (er zijn altijd uitzonderingen), in de bedrijven waar ik gewerkt heb schrijven operators geen vergunningen, ze geven deze zelfs niet uit. Dus heel die verantwoordelijkheid valt gewoon weg.
Toen ik uit de petrochemie richting chemie ben gestapt heb ik initiëel wat loon ingeleverd, totdat bleek dat ik mijn job al kon na 1 maand omdat ik zo gekneed was door mijn ervaringen uit de petrochemie. Ik ben door dat bedrijf gevlogen als bliksem (weliswaar door nog steeds hard te werken).
Ik heb nooit de mentaliteit gehad om veel te zeveren in de controlekamer/keuken, of om te kaarten (alhoewel ik wel heb leren pokeren op het werk in mijn eerste jaren). Had ik free time dan studeerde ik. Kon zelfs een ander stuk plant zijn dat ik zelfs normaal nooit moet lopen.
En het klopt dat operations zich dikwijls "superieur" voelt, ik volg Mrkendl daar volledig in, ik vond dat vroeger als operator/team leader ook.
Nu zit ik aan de andere zijde en daar merk ik ook een heel ander verhaal. Operators zijn nodig, dat klopt, maar de "kaders" evengoed. Dit zijn dikwijls een handvol mensen die een berg werk verzetten voor soms stank en dank. Vallen deze weg dan zullen sommige fabrieken ook in elkaar stuiken (voor een tijdje toch).
Soit heel deze discussie is dus afgeleid van de bedrijfswagen topic, waar ik gewoon mee wou aanhalen, ben je vansziens om gewoon operator te blijven, waar niets mis mee is, dan by all means, neem een bedrijfswagen via cafetariaplan.
Ben je echter een persoon met ambitie, en wil je ervoor gaan, let dan op, dan kan zo een bedrijfswagen je mogelijks tegenhouden voor een mooie opportuniteit.
EDIT:
Na nog eens kort Enforcer zijn bericht te lezen, dat komt toch wat "superieur" over

, ik weet ook niet waar jij werkt maar ik kan alleen maar zeggen dat het niveau onder operatoren enorm hard verschilt (ook per bedrijf). Ik werk nu voor een zogenaamde "big company" en het niveau is hier toch maar bedroevend. De jongere garde (met 5 jaar ervaring of meer, dus geen newbies) krijgt zelfs geen stoomturbine meer gestart zonder hulp van een senior of daglid, dit desondanks dat er een 30 pagina's tellende procedure is met allerlei foto's en bijkomende tips and tricks. Overlaatst was nog een pomp aan het caviteren met een verstropte zuigfilter maar ze konden zelfs de oorzaak niet vinden. Misschien is het in jouw bedrijf beter, dat kan, maar ik kan alleen maar spreken uit eigen ervaring.
Bijkomend wil ik ook nog toevoegen ivm die extra uitleg die u verwacht bij instructies/taken. Ik verwacht toch op zijn minst dat dit in overleg gebeurd met een team leader tijdens de late shift. Dat is toch standaard praktijk vermoed ik? Dus ik verwacht dat de team leader weet waarom instructie X of Y in het rapport staat. Als er staat "er kan mogelijks een klein lek zijn bij opstart", dan zou ik toch vermoeden dat de team leader weet waarover het gaat, en dat hij al in de eerste plek objecteert als het niet aanvaardbaar is. Daarvoor heb je team leaders. Ik vind het nogal gemakkelijk om dit af te schuiven richting ingenieurs/dagmedewerkers.
Soit ondertussen zit ik hier al met een ellenlange pagina, wat ik in de eerste plek niet ging doen.