Welke wagen heb jij? Post your pics!

Heb al genoeg camionetten gehad hoor. Imo geen vergelijk. Zeker niet als je aanhangwagens etc begint te trekken. Heb al zga alle merken gehad en veel motorisaties en nu alleen nog MB 3l V6 automaat. Gaat niks boven
De Vito wordt toch niet meer geleverd met een V6?
De 124 is gewoon een 4 cilinder die beter presteert dan de 6 cilinder.

Dat is een helaasheid in ieder geval.

Kameraad van me is een handelaar in recente camionetten en als die een vito V6 kunnen kopen, dan kopen ze hem. Worden prijzen voor gegeven die de toenmalige nieuwprijs benaderen.

Nogmaals, dat rijdt niet hetzelfde. Een potente 2l is geen 3l 6cil. En zal het nooit zijn ook. Bij Mercedes niet, bij bmw niet... Nergens.

Dat is een helaasheid in ieder geval.

Kameraad van me is een handelaar in recente camionetten en als die een vito V6 kunnen kopen, dan kopen ze hem. Worden prijzen voor gegeven die de toenmalige nieuwprijs benaderen.

Nogmaals, dat rijdt niet hetzelfde. Een potente 2l is geen 3l 6cil. En zal het nooit zijn ook. Bij Mercedes niet, bij bmw niet... Nergens.
Ow dat is wel jammer dat die niet meer gemaakt worden :o
Ik ga m'n ouders wel even op de hoogte brengen dat hun Vito's veel waard zijn op de tweedehandse markt dan :D

Ben het even gaan navragen: blijkbaar heeft hij er toch één besteld :D Inderdaad met luchtvering, verschil zou gigantisch zijn.
Besteld begin februari en (toevallig!) vandaag al geleverd.

Op minder dan 3 maanden, dat zie je toch niet zo vaak meer.
Heb nochtans aan 3 verschillende Mercedes verkopers gevraagd, en ze vertelden alle 3 dat het verschil echt niet zo groot is bij de GLE. Alle 3 los van elkaar en met geen enkele agenda, want voor hen maakt het niet uit of ik ene koop uit stock met of zonder, ze geraken ze toch kwijt.

Dus kotsmisselijk worden in een GLE zonder luchtvering zal toch wel een ietsiepietsie overdreven zijn me dunkt. Of iedereen met een SUV zonder luchtvering (zowat 95% van de SUV's?) zou constant kotsend door z'n ruit moeten hangen. :unsure:

Als kleedkamer? Dan moet die ook voldoende hoog zijn? Moet je al vaak een H2 van hoogte/dakhoogte nemen. Die zijn dan ook wel echt hoog.

Heb nochtans aan 3 verschillende Mercedes verkopers gevraagd, en ze vertelden alle 3 dat het verschil echt niet zo groot is bij de GLE. Alle 3 los van elkaar en met geen enkele agenda, want voor hen maakt het niet uit of ik ene koop uit stock met of zonder, ze geraken ze toch kwijt.

Dus kotsmisselijk worden in een GLE zonder luchtvering zal toch wel een ietsiepietsie overdreven zijn me dunkt. Of iedereen met een SUV zonder luchtvering (zowat 95% van de SUV's?) zou constant kotsend door z'n ruit moeten hangen. :unsure:
Nee, want reviews bevestigen dat ook echt wel. Heel, heel, heel gezapig. De vergelijking met een vaartuig (lees: boot) wordt echt elke keer gemaakt.

Niet elke SUV rijdt hetzelfde he.

Ga gewoon een testrit maken als je 100k afklopt op 4x 30cm rubber en fuck kleur en velgen.

Dat je per 2 omwentelingen meer arbeidsslagen en dus minder graden tussen elke arbeidsslag hebt en dus een soepelere loop hebt dat klopt.
Maar het is nu wel zo dat bij de V6 je maximaal koppel hebt vanaf 2500 toeren. Bij de 2l hebt je dat al net voor de 2000. Wat gewoon zorgt voor meer trekkracht en sneller aanzetten.

Dat is nu eenmaal de vooruitgang van de huidige motoren. Kleinere inhouden, zelfs minder cilinders. Maar wel meer mengsel door forced induction. Wat dus zorgt voor meer kracht per arbeidsslag. Combineer dat met betere inspuittechnieken en gewoon veel betere turbo’s en je hebt motoren die kleiner zijn maar gewoon beter presteren in de range waar je hebt nodig hebt, 1000 tot 3000 toeren.
Ja je kan dat ook toepassen op motoren met 2 extra cilinders en een andere krukas maar dan kijk je naar motoren die heel hoge vermogens leveren.

Dat je per 2 omwentelingen meer arbeidsslagen en dus minder graden tussen elke arbeidsslag hebt en dus een soepelere loop hebt dat klopt.
Maar het is nu wel zo dat bij de V6 je maximaal koppel hebt vanaf 2500 toeren. Bij de 2l hebt je dat al net voor de 2000. Wat gewoon zorgt voor meer trekkracht en sneller aanzetten.
Van wat ik kan terugvinden heeft de 122cdi zijn maximale koppel van 440nm bij 1400tpm en de 124cdi 500nm bij 1600tpm.
Ik zou echt eens een koppelcurve moeten zien om dat te kunnen vergelijken.

Even direct mijn bronnen er bij zetten:
https://www.autoweek.nl/auto/65895/mercedes-benz-vito-kort-122-cdi/
https://www.autoweek.nl/auto/100828/mercedes-benz-vito-tourer-kort-124-cdi-select/

Van wat ik kan terugvinden heeft de 122cdi zijn maximale koppel van 440nm bij 1400tpm en de 124cdi 500nm bij 1600tpm.
Ik zou echt eens een koppelcurve moeten zien om dat te kunnen vergelijken.

Even direct mijn bronnen er bij zetten:
https://www.autoweek.nl/auto/65895/mercedes-benz-vito-kort-122-cdi/
https://www.autoweek.nl/auto/100828/mercedes-benz-vito-tourer-kort-124-cdi-select/
Koppelcurve van de 122cdi
2437.jpg

En die van de lichtere OM 654q. De 124cdi is de iets krachtigere variant hiervan, 500Nm in plaats van 400Nm. Maar verwacht een quasi gelijke curve.
OM-654-power-and-torque-curves.jpg

In geen geval, hier wordt eigenlijk nooit overdreven.
Hebben jullie kinderen trouwens? Want luchtvering of niet, een GLE is echt geen gezinswagen, daar krijg je met moeite 2 volwassenen in.

Dat is nu eenmaal de vooruitgang van de huidige motoren. Kleinere inhouden, zelfs minder cilinders. Maar wel meer mengsel door forced induction. Wat dus zorgt voor meer kracht per arbeidsslag. Combineer dat met betere inspuittechnieken en gewoon veel betere turbo’s en je hebt motoren die kleiner zijn maar gewoon beter presteren in de range waar je hebt nodig hebt, 1000 tot 3000 toeren.
Ja je kan dat ook toepassen op motoren met 2 extra cilinders en een andere krukas maar dan kijk je naar motoren die heel hoge vermogens leveren.

En hoeveel km's doen die zonder problemen? Want dat is ook wel een belangrijk aspect (zeker voor prof gebruik). Het moet toch ergens zitten waarom een V6 nog zo gewild is.

Mijn vrachtwagen heeft ook 'maar' 500 pk en die heeft daar 13000cc ofzo voor nodig. Waarschijnlijk krijgen ze dat ook uit veel lichtere motoren. Maar die kan wel een miljoen km bollen he..

Nu goed, als blijkt dat het beter is, is het beter he. Daar ga ik zeker niet voor strijden :p voorlopig hier nog de V6, en bij vernieuwing zal het waarschijnlijk al elektrisch worden vermoed ik.. dat werkt nog efficiënter

Ben het even gaan navragen: blijkbaar heeft hij er toch één besteld :D Inderdaad met luchtvering, verschil zou gigantisch zijn.
Besteld begin februari en (toevallig!) vandaag al geleverd.

Op minder dan 3 maanden, dat zie je toch niet zo vaak meer.
Dat is wel straf want de GLE wordt toch in Amerika gemaakt? Dus levertermijn is standaard toch al meer als 3 maand?

Een break lost dat op :) ik zou ook nooit een SUV willen.

Wel opletten, want met PHEV's verkleint nuttige kofferruimte bij zowat elke break nogal heel drastisch. Bvb een A6 met normaal ruime E-segment koffer krijgt zo een koffer die kleiner is dan de gemiddelde C-segmenter, en maakt voor mij dat ik waarschijnlijk toch richting SUV ga kijken ipv een A6 plug-in te bestellen. Dat zou veruit mijn voorkeur hebben want ik vind een A6 Avant gewoon een ideale gezinswagen, maar zomaar uit m'n hoofd wordt die bruikbare kofferruimte herleid tot 430 liter (mijn diesel zit rond de 600 liter dacht ik). En ik weet dat kofferruimte hier vaak een hot topic is en altijd gerelativeerd wordt, maar 430 liter vind ik persoonlijk aan de heel krappe kant.

Wel opletten, want met PHEV's verkleint nuttige kofferruimte bij zowat elke break nogal heel drastisch. Bvb een A6 met normaal ruime E-segment koffer krijgt zo een koffer die kleiner is dan de gemiddelde C-segmenter, en maakt voor mij dat ik waarschijnlijk toch richting SUV ga kijken ipv een A6 plug-in te bestellen. Dat zou veruit mijn voorkeur hebben want ik vind een A6 Avant gewoon een ideale gezinswagen, maar zomaar uit m'n hoofd wordt die bruikbare kofferruimte herleid tot 430 liter (mijn diesel zit rond de 600 liter dacht ik). En ik weet dat kofferruimte hier vaak een hot topic is en altijd gerelativeerd wordt, maar 430 liter vind ik persoonlijk aan de heel krappe kant.
heerlijk toch, dat je zo je eigen mening moet nuanceren op een forum of all places

Van 565 liter naar 405 liter blijkbaar. Dat is wel erg inleveren idd, minder dan mijn v60 van de vorige generatie (notoir "kleine" break).

Terug
Bovenaan