Welke wagen heb jij? Post your pics!

Allé, ik heb er ook van. BMW terugroepactie van de startmotor. Daarnet bij het starten van de wagen kwam de melding op het scherm.
De onderdelen worden momenteel geproduceerd en zullen vanaf oktober/november beschikbaar zijn.
Hopelijk vliegt hij tegen dan niet in brand 😅
Heb ik ook. Heeft normaal niets te zien met de auto’s die in brand vliegen.

Heb ik ook. Heeft normaal niets te zien met de auto’s die in brand vliegen.
Nee, maar de kans bestaat wel.

Volgens BMW is bij productcontroles vastgesteld dat na een groot aantal starts verhoogde slijtage in de magneetschakelaar kan optreden. Hierdoor kan de auto slechter starten en in sommige gevallen zelfs helemaal niet meer. Bovendien kan kortsluiting niet worden uitgesloten, wat kan leiden tot lokale oververhitting van de starter.

"In het ergste geval leidt dit tot brand in het voertuig tijdens het rijden. In dat geval kan tijdens het rijden of bij het verlaten van het voertuig rook worden gezien of geroken", klinkt het. BMW raadt daarom aan om het voertuig niet onbeheerd achter te laten met draaiende motor.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/0...uizenden-wagens-terug-wegens-brandgevaar-ook/

zijn er dan mensen die zo'n start-stop systeem gebruiken? :shy:

Bij veel auto's kan je dat niet zomaar uitschakelen, bv. als je geen sport-mode hebt en niet via 1 of ander bakje in de software instellingen kan wijzigen?
2 bedrijfswagens geleden had ik zo'n start-stop systeem. Halverwege de lease is dat gestopt met werken, nooit iets van gemeld en dat had alleen maar voordelen in de praktijk :)

Bij veel auto's kan je dat niet zomaar uitschakelen, bv. als je geen sport-mode hebt en niet via 1 of ander bakje in de software instellingen kan wijzigen?
2 bedrijfswagens geleden had ik zo'n start-stop systeem. Halverwege de lease is dat gestopt met werken, nooit iets van gemeld en dat had alleen maar voordelen in de praktijk :)
Er staat toch quasi in elke auto gewoon een knopje om dat uit te zetten?

Er staat toch quasi in elke auto gewoon een knopje om dat uit te zetten?
Ik ken er ook geen waar je het helemaal niet kan uitschakelen, maar bij de Opels op 't werk moet je 3-4 menu's door eer je aan die optie raakt, wat vervelend is. Bij mijn Volvo zit er gewoon een knopje vlak bij je wijsvinger als je je hand op de pook legt in P-stand. Beter kan niet.

Tenzij je de start/stop plug op de +-pool van je batterij lostrekt… (was bij VW zo).
Dat is geen start stop plug hoor, gewoon de batterijsensor. Dan werkt de start stop niet meer omdat de autode laadtoestand van de batterij niet meer kan zien en die het dus uitschakelt om het risico op het niet meer kunnen starten wegens slechte batterij te vermijden. Nadeel is wel dat uw alternator dan wel continue op max output aangestuurd wordt en de batterij zo sneller slijt.

Gij niet, uw auto wel.
Uw auto is er wel naar ontworpen natuurlijk (tenzij bepaalde bmw zo te zien). Ik zie toch niet meer problemen met starters en batterijen bij wagens met start stop en die zonder. Integendeel, door de batterijsensor krijgen mensen een melding van een zwakke accu terwijl die vroeger daar bleven mee rondrijden en door de slechte accu de starter mee naar de knoppen holpen (een lager startvoltage zorgt voor hogere startsromen in de starter alsook duurt het langer om te starten omdat je de motor met een zwakke accu minder gemakkelijk rond krijgt.) Enig probleem is dat veel mensen vergeten te registreren in de wagen (meestal bij een batterijmanagrment module) dat er een nieuwe batterij gemonteerd is waardoor het start stop systeem maar half werkt en ook bij veel wagens uw batterij niet deftig geladen wordt.

Terug
Bovenaan