Welke wagen heb jij? Post your pics!

Een weekske oud en toch maar Öhlins Road&Track gestoken. Echt zot hoe dat rijgedrag is veranderd, zo scherp sturend nu zonder bodyroll. Alleen de achterkant voelt vrij los aan en geeft weinig vertrouwen. Misschien kan dat opgelost worden met meer toespoor of camber maar denk dat achterkant altijd wel licht zal blijven.

De vriendin gaat wel niet gelukkig zijn. Ik vind dat ik serieus ingeboet heb op rijcomfort. Hij staat al naar de vrij zachte kant, ik kan nog 6 clicks zachter zetten maar denk niet dat er veel te winnen gaat vallen. Morgen eens testen.

MX5ND311.jpg

Laatst bewerkt:
Comfortabel en scherp sturen in 1 zin, dat lukt niet zonder echt geld te gooien. Dan moet je al naar een meer geavanceerde 3-way setup gaan om de demping en rebound aan te passen. Als je te hard zet stuiter je te vaak rond op de weg hier met de staat van de wegen maar dan boet je in op de scherpheid en het stuurgedrag. Een goede ARB afstelling doet ook veel maar mag je niet aftermarket plaatsen en denk niet dat je achteraan ARB zult hebben op een MX5, misschien vooraan? Maar dat lijkt me ook sterk.

Toch beter den Elise gehouden e.

Gewichtsverdeling zit normaal gezien vrij goed bij een mx-5. Ik weet niet welke banden er onder liggen maar dit kan ook veel verschil geven.

Comfortabel en scherp sturen in 1 zin, dat lukt niet zonder echt geld te gooien. Dan moet je al naar een meer geavanceerde 3-way setup gaan om de demping en rebound aan te passen. Als je te hard zet stuiter je te vaak rond op de weg hier met de staat van de wegen maar dan boet je in op de scherpheid en het stuurgedrag. Een goede ARB afstelling doet ook veel maar mag je niet aftermarket plaatsen en denk niet dat je achteraan ARB zult hebben op een MX5, misschien vooraan? Maar dat lijkt me ook sterk.

Toch beter den Elise gehouden e.
Demping nu toch overal ( voor en achter) op zachtste setting gezet en vertrouwen op de achterkant is terug. Voorkant wel terug minder scherp en "waziger" maar hier kan ik iets mee :D

Net een uurke gan testrijden. Ook daar in Averbode waar de weg reteslecht bij ligt toen ook met uwe Lotus Cup. Was net hetzelfde "stuiterfeest". Maar op wegen die wel goed liggen is het een zaligheid.

En vanuit stilstand 90° afslag kan ik terug gaspedaal 100% indrukken en achterkant zet zich mooi op die zachte demping. Gisteren echt sketchy met hardere afstelling.

Rebound is de lengte van de veer instellen zeker. Maar die is afgesteld op 190mm zoals int boekske stond. -.-

Ohlins1.jpg

Dries zei dat de MX5 eigenlijk nog 1 van de weinige moderne wagens is die je op zo goed als alles (camber, toespoor, Caster) manueel kunt afstellen. Beschikt ook over een ARB. Achteraan heb ik die zeker opgemerkt, vooraan weet ik niet. Zou normaal ook moeten. De stock ARB is wel zeer fijn en klein. (staat zelfs op de foto) Stijver gan ik zeker niet moeten gaan met deze ophanging :D

@ikbenben Je doet me eraan denken dat ik bandendruk nog moet checken en idd stockbanden zullen niet de beste grip geven.

Ik ben sterk overtuigd dat de Mx5 de juiste keuze is geweest voor mij. Stock vond ik em ook al zeer goed, ok de handling was wat "sloppy" maar ik kon er wel mee uit de voeten :') De mogelijkheden zijn enorm om em af te stellen naar uw persoonlijke wensen. Voor hetzelfde geld volgend jaar terug op stock ophanging, en stevigere ARB's om bodyroll te elimineren.

Elke dag rij ik er mee rond. Of de zon nu schijnt of het regent. Boeien. Zelfs een kras op een parking zou ik niet van wakker liggen. Aanrader voor iedereen die twijfelt 🥳 Ook het dakske eraf vind ik juist een meerwaarde, lekker genieten van de omgeving. Daarom al zeker niet gekozen voor een Toyota GR86 of iets dergelijks. Dit is een funcar voor iets :p

Alé hup, volgende week Nordschleife :unsure:

Laatst bewerkt:
Denk dat er weinig baat is aan nitrons gewoon compleet op ‘softest’ te zetten. Vooraan mag die gerust wat harder: geeft meer grip achteraan en auto stuurt scherper in.

Alles soft is zompig.

Snap het nog altijd moeilijk. Als er nu 1 auto is die geprezen wordt voor vlot over de shitty Britse B-roads te vliegen is het de Elise. Ja, een MX-5 rijdt comfortabeler maar gaat wel ten koste van die scherpheid, iets waar ze bij de Elise toch wel echt een gouden balans gevonden hebben. Er is letterlijk niemand die bij de stock suspension van de Elise zegt: voor op straat moet ik een andere ophanging steken. Wie op circuit rijdt, die doet vaak upgrades. Snap dus niet goed waarom je, indien je dan nitrons steekt, ze dan compleet foutief zou afstellen. Die zachtste stand is echt gewoon te zacht en zou me niet verbazen dat je tire scraping gaat hebben als je echt is gaat doorknallen maar time will tell I guess :) Had je dan niet beter gewoon stock gebleven?

Laatst bewerkt:
Zachtste setting is nog altijd niet te vergelijken met de stock Billsteins -.- Amper bodyroll nu met toch vrij zachte demping.

Tijd zal uitwijzen wat de juiste keuze is. Inrijperiode van 1000km is achter de rug, nu af en toe eens wat bochtjes aanvallen. Denk dat ik mettertijd meer en meer geërgerd zou hebben aan de bodyroll. Benieuwd naar de weekendtripjes.

Reistassen besteld :unsure:
https://www.car-bags.com/nl/car-bag...-5-nd-2015-car-bags-reistassenset-detail.html

Dit weekend is men buurman getrouwd.

Ik had toevallig ontdekt dat zowel hij als zijn aanstaande vrouw heel grote Alfa fans waren dus had hem gezegd dat hij de Alfa mocht gebruiken als trouwwagen.

Blijft toch een snoepje al zeg ik het zelf :love:

2024-06-08-11-41-08.jpg

Ik had toevallig ontdekt dat zowel hij als zijn aanstaande vrouw heel grote Alfa fans waren dus had hem gezegd dat hij de Alfa mocht gebruiken als trouwwagen.

2024-06-08-11-41-08.jpg
Dat is los de dikste bak van het forum, godmiljaar wat een zalige kar :love:

2024-06-08-11-41-08.jpg

Ik trouw volgend jaar ook en ben ook enorme Alfa fan :unsure:

Mijn zus trouwt binnen een maand en ik ben grote fan van alfa en zou ze als getuige afdroppen :shy:

Ik trouw met niemand, maar wil heus wel doen alsof hoor.

Wanneer drop je de Alfa voor mijn deur? Ik stuur het adres wel in de dm!

Terug
Bovenaan