(Welke) Robotmaaier ?

Ik wou mjin robot nog enkele dagen laten maaien vooraleer ik die binnen zet, gras is nog behoorlijk lang momenteel maar hij doet voorlopig niet veel...

Het is een Husqvarna Automower mark II 310, het display doet niks enkel de aan/uit knop pinkt groen.
Ik krijg hem dus ook niet opgestart, laadstation is groen dus is volledig opgeladen.

Toevallig iemand dat al voorgehad?

Schermafbeelding 2025-11-03 091007.jpg

Ik wou mjin robot nog enkele dagen laten maaien vooraleer ik die binnen zet, gras is nog behoorlijk lang momenteel maar hij doet voorlopig niet veel...

Het is een Husqvarna Automower mark II 310, het display doet niks enkel de aan/uit knop pinkt groen.
Ik krijg hem dus ook niet opgestart, laadstation is groen dus is volledig opgeladen.

Toevallig iemand dat al voorgehad?

Bekijk bijlage 45427
ontkoppel de batterij eens zodat die kan hard rebooten. gewoon fishke onderaan losmaken

dockingstation van mijn Bosch Indego heeft de geest gegeven. 370 euro om te vervangen.

Ben op tweedehands gegaan en heb mij voor 300 euro een nieuwe Bosch Indego robotmaaier van hetzelfde type gekocht waar een docking van in de doos zit :laugh:
Minder uitgegeven en een reservemaaier bijgekregen :laugh:

Ik heb zo een Segway navimow i108e

Hij staat nu in de kelder om te overwinteren.

Moet daar eigenlijk iets mee gedaan worden qua batterij ofzo als die zo lang stilstaat?

Hij was/is volledig opgeladen.

Ik heb zo een Segway navimow i108e

Hij staat nu in de kelder om te overwinteren.

Moet daar eigenlijk iets mee gedaan worden qua batterij ofzo als die zo lang stilstaat?

Hij was/is volledig opgeladen.
Een lithium batterij gaat zijn lading goed behouden. Die gaat wel wat percentage kwijt geraken, maar ge moet die zeker niet druppelladen.

Om een lithium batterij op zijn best te houden is het beter om die ongeveer half opgeladen weg te zetten, maar je moet daar zeker niet op 10% meer of minder gaan kijken. 100% opgeladen is minder goed, maar ‘t is nu ook niet dat die kapot gaat gaan van dat 1 winter te doen (zelfs niet van elke winter vermoed ik).
Bijna leeg wegzetten lijkt me erger, want als die nog wat lading verliest tijdens de winter kan die wel eens onder zijn minimum komen.

Nu het gras van de nieuwe woonst stilaan begint te schieten, ga ik toch uitkijken naar een robotmaaier zodat ik die in huis heb richting het voorjaar. Ik heb dus nog tijd, maar wil al beginnen kijken om eventueel wel een mooie deal te spotten.
Hier al een en ander gelezen maar ik zie door de bomen het bos niet. Misschien omdat ik er nog maar vrij recent maar begin te kijken.

Ik ga sowieso nog veel proberen lezen in de thread, maar wou al eens wat vragen stellen en mijn situatie meegeven.

Samenvatting... Tuin zal een 400 vierkante meter zijn en best overzichtelijk. Het hele grasplein is 1 stuk, er ligt 1 vloerplaat van een tuinhuis al gegoten waar de maaier rond zou kunnen. Aan de randen van het grasplein wel vrij steile boorden naar beneden, die hij niet mag maaien (daar zijn bodembedekkers gezaaid). Voorlopig nog geen wifi buiten, maar dat komt ergens volgend jaar wel nog. Maar ik zou ervan uitgaan dat wifi geen noodzaak mag zijn om dat ding goed te laten werken.

Wat is zin en onzin hier...
- zijn er go-to modellen die prijs/kwaliteit echt top zijn?
- draad vs geen draad: quid?
- wat voor extra features zijn nuttig/noodzakelijk? Camera, GPS, RTK, 4G/5G, randen snijden, ...?

Heel wat nagedacht en ik ben stilaan aan het landen op een Navimow. Eigenlijk heb ik een weinig complexe use case. Ik wil liever geen perimeterdraad of RTK referentiestation en ik zou dan landen op en i105e denk ik.

Krijgt zeer goede reviews, en lijkt value for money een binnenkopper.

Af en toe eens 20 minuten kanten trimmen en het is klaar.

Zinvol of zie ik iets over het hoofd? En i105 of dan toch maar de i108e?

Heel wat nagedacht en ik ben stilaan aan het landen op een Navimow. Eigenlijk heb ik een weinig complexe use case. Ik wil liever geen perimeterdraad of RTK referentiestation en ik zou dan landen op en i105e denk ik.

Mijn ouders zijn zéér tevreden van de 105, maar achteraf gezien hadden ze liever de 108 genomen omdat hij nu niet in 1 keer het gazon kan afrijden (588 m²).

Hij moet na 60% ofzo gaan laden vooraleer hij terug verder doet.

Voorlopig het enige héél kleine minpuntje van de 105 die zij ervaren.

Mijn ouders zijn zéér tevreden van de 105, maar achteraf gezien hadden ze liever de 108 genomen omdat hij nu niet in 1 keer het gazon kan afrijden (588 m²).

Hij moet na 60% ofzo gaan laden vooraleer hij terug verder doet.

Voorlopig het enige héél kleine minpuntje van de 105 die zij ervaren.
De i108 zou dat ook niet in één keer gemaaid hebben.
Ik heb de H500E voor een gazon tot 500m². Het stuk gazon dat hij moet doen bij ons is 400m² en doet hij heel soms in 2 beurten, meestal in 3 (laatste beurt is dan 5% ofzo).
De oppervlakte die er telkens bijstaat is een richtlijn voor de totale gazon, niet per laadbeurt.

Gewoon ter info. Je ouders mogen dat minpuntje dus laten vallen ;)

De i108 zou dat ook niet in één keer gemaaid hebben.
Ik heb de H500E voor een gazon tot 500m². Het stuk gazon dat hij moet doen bij ons is 400m² en doet hij heel soms in 2 beurten, meestal in 3 (laatste beurt is dan 5% ofzo).
De oppervlakte die er telkens bijstaat is een richtlijn voor de totale gazon, niet per laadbeurt.

Gewoon ter info. Je ouders mogen dat minpuntje dus laten vallen ;)

Heeft de 108 niet de dubbele batterijcapaciteit van de 105? Ik dacht dat je daar twee batterijen kon insteken, lijkt me dus toch dat die veel groter bereik op 1 lading heeft?

Heeft de 108 niet de dubbele batterijcapaciteit van de 105? Ik dacht dat je daar twee batterijen kon insteken, lijkt me dus toch dat die veel groter bereik op 1 lading heeft?
Ja, maar hij moet wel langer opladen.
Mijn 105e moet ook 2x rijden, maar dat boeit me niet eigenlijk. Tegen dat ik klaar ben met werken, is hij altijd klaar.

Ik heb de 108, maar dat had evengoed de 105 kunnen zijn, of die nu een keer moet gaan laden tussendoor vind ik niet erg. Ik had de 108 genomen om wat minder cycli per jaar te doen.

Weet wel dat de app van de i105 effectief hardcoded is dat hij een kaart van maximaal 600m2 kan inladen. Terwijl die van de i108e tot 960m2 kan gaan. Belachelijk trouwens, maar so be it.

Die app is trouwens enorm goed. Bij mij maait die 3 aparte gazons met telkens een paadje tussen. Die is afgelopen jaar letterlijk 0 keer vastgelopen.

No-brainer in mijn ogen.

Ik ben van plan om volgend voorjaar het gazon van de (bejaarde) buurvrouw ook mee te pakken in de kaart dmv een kleine doorgang in de draadafsluiting en haag 😅

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een robotmaaier zonder draad. Tuin van 650m2, geen zware helling. Enkel dat onze tuin grotendeels aan een waterloop ligtw betrouwbaarheid is dus wel een belangrijke! Wat raden jullie aan prijs kwaliteit? Al wat opgezocht maar hoe meer ik lees hoe meer twijfel...Ik lees goede dingen over Segway, Mammotion...Shoot!

Ik ben op zoek naar een robotmaaier zonder draad. Tuin van 650m2, geen zware helling. Enkel dat onze tuin grotendeels aan een waterloop ligtw betrouwbaarheid is dus wel een belangrijke! Wat raden jullie aan prijs kwaliteit? Al wat opgezocht maar hoe meer ik lees hoe meer twijfel...Ik lees goede dingen over Segway, Mammotion...Shoot!
Ik denk dat het zeker nuttig is om de voorbije pagina's eens te bekijken. Ik denk dat praktisch iedereen hier zeer tevreden is over zijn Segway Navimow 105/108.

Toch nog eens een vraag over de i105e voor ik effectief aankoop... Ik wou geen RTK referentiestation of antenne installeren, ChatGPT nogal hard gebruikt om tot een shortlist te komen waar de i105e zou opstaan.

Maar op de site lijkt het alsof die toch een antenne nodig heeft die ik ergens (liefst) in open lucht moet installeren?

Toch nog eens een vraag over de i105e voor ik effectief aankoop... Ik wou geen RTK referentiestation of antenne installeren, ChatGPT nogal hard gebruikt om tot een shortlist te komen waar de i105e zou opstaan.

Maar op de site lijkt het alsof die toch een antenne nodig heeft die ik ergens (liefst) in open lucht moet installeren?
Klopt, die heb je nodig en is wel vrij gevoelig aan obstructies lijkt me.

Terug
Bovenaan