(Welke) Robotmaaier ?

Thx iedereen, geeft wel wat richting.

Kanten maaien komt hier en daar terug - zijn er modellen die dat ook goed meenemen?
Het makkelijkste is om rekening te houden met aanleg van uw tuin. Hier gaat de gazon over in het terras en ik heb ingesteld dat de Navimow 50/50 over het terras en het gras rijdt. Die border is dus perfect. Rond het tuinhuis moet ik telkens trimmen, dus ik ga daar 2 rijen klinkers rond leggen denk ik. Dan moet ik telkens nog eens langs de afsluiting gaan en das rap gedaan. Ik doe elke 2-3 weken eens.

Het makkelijkste is om rekening te houden met aanleg van uw tuin. Hier gaat de gazon over in het terras en ik heb ingesteld dat de Navimow 50/50 over het terras en het gras rijdt. Die border is dus perfect. Rond het tuinhuis moet ik telkens trimmen, dus ik ga daar 2 rijen klinkers rond leggen denk ik. Dan moet ik telkens nog eens langs de afsluiting gaan en das rap gedaan. Ik doe elke 2-3 weken eens.
Dit. Met de Mammotion heb ik eigenlijk ook geen problemen, maar mn tuin is wat organisch aangelegd waardoor de robot gewoon "over" het einde van het gras rijdt. Bij de omheining moet ik nog border zetten met een steentje voor, zodat daar ook niets overschiet - daar ga ik nu zelf nog eens om de zoveel tijd met de kantenmaaier over. Je hebt ook robots die kunnen randen maaien maar die heb ik nog heel weinig in praktijk gezien. De enige die ik ooit eens zelf live hb gezien was een cub cadet - en dat was ook niet feilloos...

Zo bedoelde ik het ook met "op de grens laten rijden". Zorgen dat gazon en whatever er ook tegen ligt op gelijke hoogte zijn en dan de robot op de grens laten rijden. Dan heb je dus geen werk meer met de kantenmaaier. Enkel dus op plaatsen waar het niet gelijk is (bij ons is het terras bv een 5-tal cm hoger dan gazon, zou ik ooit nog graag aanvullen/aanwerken) en waar hij dus niet op de grens kan rijden of tegen grotere constructies aan, zoals MorGo7h zegt, een tuinhuis bv.

Alright, helder. Ik ga het allemaal eens samenleggen.
Bedankt alvast om richting te geven!

Je kan het beste een (standaard)borduur op zijn platte kant leggen, dan heb je de ideale breedte. Die kosten ook amper iets (1 of 2 euro per lopende meter).

Ik heb de 1. Doet nog altijd zijn ding.

Hij zou kunnen weggeraken met de mini luba, aangezien het maar 400m2 is.

Is op dit moment ook een korting bij hen op hun aanbod.
Misschien dat deze toen nog niet beschikbaar was, maar is voor de meeste tuinen hier de yuka niet interessanter dan de luba? Vooral vanwege de lagere prijs dus.

Misschien dat deze toen nog niet beschikbaar was, maar is voor de meeste tuinen hier de yuka niet interessanter dan de luba? Vooral vanwege de lagere prijs dus.
Yuka is actief sinds vorig jaar. Mini luba sinds dit jaar.

De yuka lijkt meer in lijn te liggen met de navimow versie wegens kleine wieltjes vandoor. Als ik mij niet vergis.

De mini luba is exact dat, de functionaliteit van de luba maar wat kleiner. Maar yuka is een optie, zeker als je niet te veel hellingen en bultjes hebt.
Maar als je hem koopt zou ik dan wel die dit jaar nog opzetten en eens wat laten rondrijden om uw testperiode niet kwijt te spelen

ik ben van plan om eerstdaags Yuka mini te bestellen, blijkbaar is er een referral systeem waarbij je punten krijgt.
Iemand geintereseerd om wat extra punten te verdienen? :)

Vooraleer ik bestel, voor de Mammotion users hier.
Wat betekent 'enjoy free year round 4G service and Mammotion NETRTK+ vision until 2025', dat staat er bij bestelling.
Vanaf '26 heb je dan subscription nodig voor die NETRK+ ?
Maar ik vermoed dat je die niet nodig hebt om uw robot zn werk te laten doen ?

Vooraleer ik bestel, voor de Mammotion users hier.
Wat betekent 'enjoy free year round 4G service and Mammotion NETRTK+ vision until 2025', dat staat er bij bestelling.
Vanaf '26 heb je dan subscription nodig voor die NETRK+ ?
Maar ik vermoed dat je die niet nodig hebt om uw robot zn werk te laten doen ?

Ik heb een effectieve RTK staan die ik heb moeten plaatsen. Check in uw bestelling of hetgeen je wil bestellen dat die rtk module erbij zit. Zoja dan heb je die 4g service en NETRTK+ vision niet nodig.
Anders heb je dat wel nodig, maar lijkt het dat als je wifi dekking hebt in uw tuin dat je het wel kan gebruiken met de juiste firmware (ik ga ervanuit dat dit ook in de toekomst geen service fee krijgt).
ECHTER als je die rtk niet wil kopen (330€ als je die apart moet kopen). Dan heb je die service wel nodig en dan kost u dat +/- 50€ per jaar indien die rtk module niet inbegrepen zit in uw aanbieding. Wat mij op het eerste zicht wel het geval lijkt bij die yuka mini vision.

De normale yuka heeft dit er vb standaard bij inzitten:
net zoals de mini luba dit heeft:

EDIT : vb de oudere versie heeft die rtk module er wel bijzitten : https://eu.mammotion.com/products/yuka-mini-robot-lawn-mower
Vergelijking tussen de modellen altijd interessant :
Al blijft het iets dat je met wat zout moet nemen.

Laatst bewerkt:
En weer miserie met de Bosch....

stond gisteren schuin geparkeerd in zijn garage, is diagonaal op zijn laadpinnen gereden en sindsdien is het dockingstation dood. Geen lampje dat brandt bovenaan en robot laadt niet meer.

Mijn multimeter kan niet in de uitgang van de powersupply of ik moet er 2 naalden oplassen. Een nieuwe voeding is 100 euro, een nieuw docking is er 370. De vraag is, wat is er nu kapot? Ik vermoed eerder het docking dat de laadpinnen een slag gekregen hebben... maar dat zou er nu toch wel tegen moeten kunnen hé?

En nu lees ik online dat als ik een nieuw dockingstation bestel dat dat sowieso niet gaat werken omdat dat opnieuw gepaired moet worden door Bosch Service? Ik denk dat ik mij eens een robot ga kopen bij een vakhandel in de buurt en als er iets mis is dat ik die mens gewoon bel en betaal. Genoeg van al dat gezever. Brol.

Een vriend van mij heeft ook veel miserie gehad met Bosch. Kheb hem uiteindelijk mijn oude Gardena gegeven (was te klein voor onze nieuwe tuin). Draait als een zonnetje. Heb er zelf ook nooit problemen mee gehad.

Nu een Gardena sileno 750 voor een stuk tuin van +/-500m2. Doet ook zijn werk heel goed. Maar ik ben die perimeter draad wel een beetje beu. Reeds een paar keer moeten aanpassen voor zwembad en trampoline. Weer een heel geknoei met koppelstukken en ingraven enz.

De volgende wordt in ieder geval een model zonder perimeterdraad.

Vanaf wanneer zetten jullie de robotmaaier binnen? Hier en daar lees ik om ook het laadstation binnen te zetten, maar ik heb nog 1 met kabel.
Is dit effectief nodig?

Vanaf wanneer zetten jullie de robotmaaier binnen? Hier en daar lees ik om ook het laadstation binnen te zetten, maar ik heb nog 1 met kabel.
Is dit effectief nodig?
Als je hem onder spanning laat, zou het kunnen in de winter.

Voor dat half uurtje werk voor een ding van heel wat centen ga ik het toch ook gewoon netjes opbergen in droger gebied.

Is dit effectief nodig?

Vanaf het begint te vriezen eigenlijk.

Laadstation altijd buiten gelaten, ook met kabel hier.

En ik zet zelfs de stroom af in de winter.

Terug
Bovenaan