(Welke) Robotmaaier ?

binnenkort black friday
ben geinteresserd in volgend (te maaien 400m2)
Oud eigenaar had een recente bosch maaier (staaldraad rand is al aanwezig)

landroid plus WR165E
Gardena sileno minimo
NAvimow i105E
gardena life 19701-60
Wat raden jullie nog aan?
Locate robotmaaier dealer laten passeren voor offerte.
Onze tuin is ongeveer 360m2 gras met duidelijke kantboorden.
Hij raadde de Romomow RKS 1500 aan (1700 euro incl installatie, 1250 zonder installatie- werkt met draad, excentrisch blad)
Is aankoop via dealer veel handiger cfr. onderhoud vs zelf online kopen? (ben zelf ook wel wat handig).
Ervaringen met robomow?

Hij raadde de Romomow RKS 1500 aan (1700 euro incl installatie, 1250 zonder installatie- werkt met draad, excentrisch blad)
Is aankoop via dealer veel handiger cfr. onderhoud vs zelf online kopen? (ben zelf ook wel wat handig).
Ervaringen met robomow?
Ondertussen heb ik al 5 jaar een robomow draaien. De eerste een RS635 pro heeft het begeven na 4 jaar intensieve arbeid (om en bij de 6000km geraakt) Sinds vorig jaar is hier een RK2000 aan de slag en die doet het uitstekend.

Niet teveel toeters en bellen in de app, doet gewoon wat het moet doen. Van prijs lijkt het wel redelijk hoog, maar dat is algemeen een ding bij fysieke dealers.
Als je beslist zelf de perimeterdraad te leggen, dat is niet zo moeilijk, alleen het station zelf is een beetje zoeken als je geen ervaring hebt. het moet ook echt wel vlak zijn voor die dingen om in te rijden of die ontspoort (=rijd naast het station buiten de perimeter).

Ervaringen met robomow?

Enige nadeel dat ik bij deze zie is dat het potentieel wel even duurt voordat die rond is. Ik las in de review iets over 500 minuten om 400m2 te doen. Maar in vergelijking met die draad versies valt dat ook nog mee dacht ik.

Maar het is ook niet alsof je er zelf moet achter lopen. Of dat je het meer dan 1 keer in de week het machientje moet laten rondrijden. En uiteindelijk is het enige wat je moet doen die rtk ergens neerzetten met desnoods een scheduler dat die zelf mag kiezen wanneer die uitrijdt.

De eerste keer uw toertje doen rond uw grasperkje (telefoon of tablet) om de boundary te zetten. En eventueel no go zones creëren door er op die locatie rond de zone waar je niet wil dat die komt even te rijden.

Ik heb de eerste generatie https://eu.mammotion.com/products/luba-2-awd-robot-lawn-mower. Al heb ik die wel met een significante korting op de kop getikt.
En deze rijdt hier nog altijd rond. En dat doet effectief wat ik er van verwacht zonder veel ommekijk naar. Al doet die zo'n 360m2 wel veel sneller. Op 1 -1.5 uur ben je wel grofweg rond. Afhankelijk van of je verwacht dat die in 1 richting of in 2 richtingen maait.
Er zijn andere leveranciers die iets gelijkaardigs hebben.

Mij zien ze echter geen draad zetten. Daar begin ik dus niet aan...

Vorige week is er iemand langsgekomen voor een offerte voor een robotmaaier.
T zal wellicht deze worden; Husqvarna Automower® 310 Mark

Ik heb aan die persoon vergeten te vragen of het een probleem is als er houtschors op t gras komt te liggen?
Ik heb redelijk wat houtschors liggen en merk op dat er soms houtschors op t gras ligt, wellicht door de vogels.
Maakt dit schade aan de robotmaaier? Messen? Iets anders?

Vermoed dat het vooral slecht zal zijn voor uw mesjes, voor de rest is dat maar een stuk schors waar die over rijdt.

Vorige week is er iemand langsgekomen voor een offerte voor een robotmaaier.
T zal wellicht deze worden; Husqvarna Automower® 310 Mark

Ik heb aan die persoon vergeten te vragen of het een probleem is als er houtschors op t gras komt te liggen?
Ik heb redelijk wat houtschors liggen en merk op dat er soms houtschors op t gras ligt, wellicht door de vogels.
Maakt dit schade aan de robotmaaier? Messen? Iets anders?
En waarom precies gekozen voor deze? Wij hebben ook nog een Husqvarna, maar een oude zonder app enzo.
Over schors rijden zal niet ideaal zijn, maar de onze rijdt ook soms over boomwortels, raakte wel eens een houten plankje of steen.
De mesjes kunnen wel tegen een stootje en je kan die ook redelijk gemakkelijk vervangen. Ik zou ze wel niet kopen in een winkel, wij hebben een pakje van 40 mesjes gekocht via AliExpress voor 5-8 euro dacht ik, werken perfect.

En waarom precies gekozen voor deze? Wij hebben ook nog een Husqvarna, maar een oude zonder app enzo.
Over schors rijden zal niet ideaal zijn, maar de onze rijdt ook soms over boomwortels, raakte wel eens een houten plankje of steen.
De mesjes kunnen wel tegen een stootje en je kan die ook redelijk gemakkelijk vervangen. Ik zou ze wel niet kopen in een winkel, wij hebben een pakje van 40 mesjes gekocht via AliExpress voor 5-8 euro dacht ik, werken perfect.
Ik wil er eentje van een goed merk en mijn tuin is ongeveer 700 m2.
Ik heb de folder nu niet bij mij maar ik had keuze tussen 2 of 3 robotmaaier van dit merk.
Iemand raadde me aan om een model sterker te nemen.

Eufy komt nu ook met een robotmaaier. Ik ken er bijna niets van maar ben in het algemeen wel fan van hun producten. Het is hun eerste robotmaaier maar ze hebben wel al veel ervaring met robotstofzuigers. Qua prijs zitten ze wel goed denk ik voor de functionaliteiten die hij heeft?

Ben van plan een robotmaaier te kopen.
We hebben een trampoline, deze verplaatsen we om de 1 a 2 weken zodat het gras er niet veel onder lijdt (al heb ik op sommige plaatsen al mos.., maar dat zal ik later verticuleren).

Er is vandaag iemand langsgekomen voor een robotmaaier van husqvarna. Hij vertelde dat de robotmaaier onder de trampoline zal maaien, en iets van een staaf of lat te plaatsen tussen de poten.

Iemand die een robotmaaier heeft en een trampoline? Hier hebben jullie dit opgelost?

Ik heb de poten van mijn trampoline gewoon gemapped als obstakels, mijn trampoline staat wel vast op 1 plaats.
Dus nu wordt het gras rond en onder mijn trampoline gewoon afgereden en moet ik enkel nog eens rond die poten gaan met de kantensnijder.

Ik denk dat mijn robot een stille dood aan het sterven is.

Het gaat om een gardena 250 city.

Vorige week uit de garage gehaald, alles netjes weer aangesloten. Maar ik merkte op dat hij bij het buitenrijden uitviel. Dus dacht ik batterij zal wel versleten zijn (is van 2022). Nieuwe batterij gekocht bij 123accu en hun huismerk genomen, wat ik nog gedaan heb zonder enige probleem. Nu na een nachtje laden. Rijd hij weer buiten, en val hij gewoon uit...

Ik heb de contactpunten opgeschuurd zodat ze properkes zijn. Dus dat lijkt het me niet te zijn.

Iemand een idee wat ik nog kan doen?

Laatst bewerkt:

Vorige week uit de garage gehaal, alles netjes weer aangesloten. Maar ik merkte op dat hij bij het buitenrijden uitviel. Dus dacht ik batterij zal wel versleten zijn (is van 2022). Nieuwe batterij gekocht bij 123accu en hun huismerk genomen, wat ik nog gedaan heb zonder enige probleem. Nu na een nachtje laden. Rijd hij weer buiten, en val hij gewoon uit...

Ik heb de contactpunten opgeschuurd zodat ze properkes zijn. Dus dat lijkt het me niet te zijn.

Voor de mensen die misschien dit probleem nog hadden..

Ik heb het laadstation volledig uit elkaar gehaald en kwam daar nog corrosie tegen, Alles eens goed schoongemaakt en met WD 40 afgekuist en werkt weer al een zonnetje!

Het grasseizoen is begonnen, en net als vorig jaar aan het verwateren om een robotmaaier aan te schaffen.
Als ik ga fietsen zie ik dan die gelekte grasmatten waar een robotmaaier op rijdt en dan verwater ik toch...

Mijn gazon is redelijk ingewikkeld doordat er veel perkjes, speeltoestel, trampoline en dergelijke zijn, dat houdt me grotendeels tegen...
En ik rij mijn gras graag zelf af!

M.a.w. ik zou een robotmaaier niet kopen voor mijn gemak, maar om een altijd strak gazon te hebben.
Iemand die ook deze twijfel had?

Ik kijk momenteel naar twee modellen: Yuka mini 600 en husqvarna automower 305.

Wij hebben een paadje met kiezels en een klein hoogteverschil aan de randen, tussen onze 2 graskanten lopen. Zijn er al robotmaaiers die goed over een rand(je) heen kunnen rijden? Of is dat nog vrij beperkt?

Wij hebben een paadje met kiezels en een klein hoogteverschil aan de randen, tussen onze 2 graskanten lopen. Zijn er al robotmaaiers die goed over een rand(je) heen kunnen rijden? Of is dat nog vrij beperkt?
Voor elke graskant een robot he, luie Waal!

Het grasseizoen is begonnen, en net als vorig jaar aan het verwateren om een robotmaaier aan te schaffen.
Als ik ga fietsen zie ik dan die gelekte grasmatten waar een robotmaaier op rijdt en dan verwater ik toch...

Mijn gazon is redelijk ingewikkeld doordat er veel perkjes, speeltoestel, trampoline en dergelijke zijn, dat houdt me grotendeels tegen...
En ik rij mijn gras graag zelf af!

M.a.w. ik zou een robotmaaier niet kopen voor mijn gemak, maar om een altijd strak gazon te hebben.
Iemand die ook deze twijfel had?

Ik kijk momenteel naar twee modellen: Yuka mini 600 en husqvarna automower 305.
Ook eens naar Dreame aanbod kijken :)

Vorige week uit de garage gehaald, alles netjes weer aangesloten. Maar ik merkte op dat hij bij het buitenrijden uitviel. Dus dacht ik batterij zal wel versleten zijn (is van 2022). Nieuwe batterij gekocht bij 123accu en hun huismerk genomen, wat ik nog gedaan heb zonder enige probleem. Nu na een nachtje laden. Rijd hij weer buiten, en val hij gewoon uit...

Voor de mensen die misschien dit probleem nog hadden..

Ik heb het laadstation volledig uit elkaar gehaald en kwam daar nog corrosie tegen, Alles eens goed schoongemaakt en met WD 40 afgekuist en werkt weer al een zonnetje!
Best is dat je je basisstation in winter onder stroom laat net om de interne corossie tegen te gaan. De kleine warmteafgifte zorgt voor een lagere vochtigheid in uw elektronica

Ook aan het kijken om eindelijk een robotmaaier aan te schaffen, de paar lokale tuincentra hier in de buurt werken en vinden hun toestel natuurlijk het beste.

Vierkante tuin, +/9are vlak gras. Iemand aanbevelingen van toestel of is er geen slecht merk meer op de markt?

husqvarna blijft de porsche van de robotmaaiers. mijn dealer heeft nog modellen rondrijden van 14-15j oud bij klanten. krijgen natuurlijk hun jaarlijkse/2 jaarlijkse onderhoudsbeurt, maar zegt genoeg zeker :).

De mijne ( automower 305) gaat hier ook nog sterk na 6 jaar in een moerastuin. enige probleem is dat er al enkele keren slakken zijn binnengeraakt in het laadstation en eens het moederbord gefrituurd hebben. Nu smijt ik er altijd wat slakken korrels in en dat houd ze precies wel weg van die print platen.

Aan slakken kan je niet veel doen want die laadstations moeten hun warmte uiteraard ergens kwijt geraken, kan die dingen niet potdicht maken.

Als je een heel natte tuin hebt met serieus wat helling zoals bij mij (vlaamse ardennen- hoogte verschillen tot 3 meter) is het wel aangeraden offroad wielen er op te steken , heeft na die upgrade zichzelf nooit meer vastgereden.

Terug
Bovenaan