(Welke) Robotmaaier ?

Mijn broer heeft ook 2 Segways en is er supertevreden van.
Hij raadt aan om aan te kopen bij fysieke officiële winkel (dus niet online) vanwege het winteronderhoud. Dan komen ze die ophalen, doen ze onderhoud en brengen die een tijdje later terug.
Ook spreekt hij over "1 keer per maand de messen vernieuwen".
Maar is dit correct?
Is dat winteronderhoud (met ophalen en terugbrengen) nodig?
En messen elke maand vernieuwen? Is dat normaal?

Thanks!
Heb je ook ervaring met die vision uitbreiding?
Nee, ik vond de aankoop zo al duur genoeg dat ik dat er niet bij besteld heb, ik wou het eerst zonder proberen en tot nu toe werkt het perfect zonder.

Ik heb wel echt alles ingetekend op de kaart waar de robot moet rond rijden.
Enkel bomen heb ik niet gemapt en daar rijdt hij dan tegen en dan er rond, met die vision zou hij daar dan wss direct mooi rond rijden.
Ik zorg ook wel altijd dat de tuin "opgeruimd" is, met zo een vision is dat bv niet nodig en kan je obstakels als speelgoed laten staan.

Ik zou zeggen, bestel hem zonder en merk je dat het toch nodig blijkt te zijn in jouw tuin is het maar een kwestie van bestellen en na te plaatsen.

Mijn broer heeft ook 2 Segways en is er supertevreden van.
Hij raadt aan om aan te kopen bij fysieke officiële winkel (dus niet online) vanwege het winteronderhoud. Dan komen ze die ophalen, doen ze onderhoud en brengen die een tijdje later terug.
Ook spreekt hij over "1 keer per maand de messen vernieuwen".
Maar is dit correct?
Is dat winteronderhoud (met ophalen en terugbrengen) nodig?
En messen elke maand vernieuwen? Is dat normaal?
Ik heb de Segway i108. In de app staat om de messen om de 80 werkuren te vervangen. Momenteel zitten de messen er al 163 werkuren op en hij maait nog altijd normaal dus de 80 is waarschijnlijk zeer veilig gerekend.

Winteronderhoud lijkt mij een vooral een verdienmodel van de verkoper. Veel meer dan het gras er van spuiten en de messen vervangen kan je toch niet doen. Die robots zijn waterdicht gemaakt, ik zou mij eerder zorgen maken moesten ze die open maken voor een 'onderhoud'.

110€ per jaar.

Is relatief gemakkelijk verdiend om dat zelf te doen uiteindelijk.

Vervangen van de mesjes heb ik vorig jaar er 1 jaar mee gedaan. Al zou ik die mesjes nog hebben kunnen draaien en zou het waarschijnlijk ook nog wel deftig gewerkt hebben.

Kan je die Segway navimow in een ander gescheiden deel van de tuin zetten? Voortuin bvba?
Ja, maar als ik het mij juist herinner uit de handleiding, moet de robot zelf naar dat stuk kunnen rijden(zonder te maaien weliswaar).
Ik heb er wel zelf geen ervaring mee want alles is 1 groot stuk hier.

Er staat een afsluiting tussen...

Kan het toeval groter zijn, ik krijg zonet een melding dat er een nieuwe firmware update is.

En hebben ze net datgene toegevoegd wat jij hier vraagt.
Je kan nu geïsoleerde zones toevoegen waar je de robot naartoe kan dragen maar je bent dan wel verplicht om die vision fence sensor aan te schaffen, zonder werkt het vermoedelijk niet ?

Kan zo’n Navimow ook overweg met een stuk gras van 10m x een goeie 2m ofzo?

Het stuk naast mijn huis is nl. zoiets van grootte.
Op dat punt zit er ook 6m tussen mijn gevel en die van de buren.

De Navimow lijkt me verder wel ideaal omdat die een los stuk kan maaien ook, dan kan ik hem gewoon naar de voortuin dragen, z’n ding laten doen en terug binnen halen.

Op zich heb ik maximum iets van 120m2 gras, ik probeer toch om de 2 weken te maaien maar daar heb ik niet altijd goesting in.

Hier komt er volgend jaar ook een robotmaaier, ben het beu in ons al drukke leven nog iedere week het gras af te rijden tijdens de zomerperiode (is incl opkuis enzv toch wel 1h werk). Het is me dus waard de investering te maken.
Ons graspleintje is ongeveer 200-220m² dus niet overdreven groot & had dus gedacht aan volgende 2 modellen:
1) Worx Landroid S300 (gaat tot 300m²)
2) gardena smart sileno city 250
Iemand ervaring met beide modellen? Voor en nadelen?

Het laadstation zou bij ons achter het tuinhuis staan waar er steentjes liggen. Het station zou een halve meter ongeveer verwijderd zijn van het gras. Kan hij dan zelfstandig naar zijn laadstation rijden of gaan we hier ook nog begeleidingsdraad moeten leggen?

In hoeverre is het trouwens nodig een afdakje te bouwen/kopen voor je grasmaaier?

Hier komt er volgend jaar ook een robotmaaier, ben het beu in ons al drukke leven nog iedere week het gras af te rijden tijdens de zomerperiode (is incl opkuis enzv toch wel 1h werk). Het is me dus waard de investering te maken.
Ons graspleintje is ongeveer 200-220m² dus niet overdreven groot & had dus gedacht aan volgende 2 modellen:
1) Worx Landroid S300 (gaat tot 300m²)
2) gardena smart sileno city 250
Iemand ervaring met beide modellen? Voor en nadelen?

Het laadstation zou bij ons achter het tuinhuis staan waar er steentjes liggen. Het station zou een halve meter ongeveer verwijderd zijn van het gras. Kan hij dan zelfstandig naar zijn laadstation rijden of gaan we hier ook nog begeleidingsdraad moeten leggen?

In hoeverre is het trouwens nodig een afdakje te bouwen/kopen voor je grasmaaier?
De draad start en eindigt altijd bij het laadstation. Je zal wel naar modellen moeten kijken voor een grotere oppervlakte om je gras kort te kunnen houden, want de batterij in de modellen die je aanhaalt zal niet voldoende groot zijn (zeker wanneer die degradeert over de jaren heen). Normaal zeggen ze van een robotmaaier te kopen die bedoeld is voor dubbel de oppervlakte waarvoor je 'm koopt. In jouw geval dus minstens 400-440m2.

Geen idee of ze goed over grind/split kunnen rijden. Heb het zelf niet geriskeerd. Een afdakje lijkt me niet per se nodig. Wij hebben er zelf één gemaakt, maar op zich kunnen robotmaaiers tegen de regen.

Deze kan misschien ook een optie zijn:

Best tevreden van.

Laatst bewerkt:
Wij hebben die Landroid, wel ietsje groter model omdat onze tuin ook groter is. Dubbel gaan zou ik nu niet doen, lijkt me overbodig. Gewoon voor kleine marge gaan. En als de batterij versleten is koop je gewoon een nieuwe. Bij die Landroid is de batterij heel makkelijk te vervangen.
Afdakje hebben we niet, die dingen zijn waterdicht tegen de regen.

Hoe ziet jullie maaischema eruit?
Ik heb voor de zomer een Husqvarna Automower gekocht maar moet nog eens bekijken wat ik moet doen voor de winter. We hebben wel een afdak bijgekocht, of zetten jullie hem sowieso binnen in de winter?
Ik weet niet of het gras nog veel groeit, misschien de werkuren ook al maar wat aanpassen.

Hoe ziet jullie maaischema eruit?
Ik heb voor de zomer een Husqvarna Automower gekocht maar moet nog eens bekijken wat ik moet doen voor de winter. We hebben wel een afdak bijgekocht, of zetten jullie hem sowieso binnen in de winter?
Ik weet niet of het gras nog veel groeit, misschien de werkuren ook al maar wat aanpassen.
Hier heb ik de robotmaaier al opgeborgen, omdat het najaar de perfecte periode is om kale plekken bij te zaaien en de robotmaaier met het natte weer anders het nieuwe gras terug kapot rijdt. Het gras groeit zeker nog goed, woensdag zelfs terug meer dan 20 graden. Warm en vochtig weer is ideaal voor gras.

Als je van de duivel spreekt...

Ze zijn hier net geweest. is vermaakt.

Maar jij spreekt na 3 jaar? je hebt mn post niet goed gelezen, ik had vorig jaar nog maar nieuwe printplaat gestoken,
nu exact hetzelfde: weer die printplaat van automower.

Heb wat vriendelijk gesmeekt, om toch een korting te geven, dat dit niet normaal is, na 1 jaar opnieuw zelfde liedje....
Vorig jaar was de prijs 105 euro voor de printplaat en een forfait 30 verplaatsing en werk 54 euro...

dus kleine 200 excl btw.

Zal niet meer voorvallen, volgende keer koop ik het zelf online, das 2 minuten werk. openvijzen en printplaatje vervangen.

Edit. Valt dit nu eigenlijk niet onder garantie?
Is 13 maand geleden...
Uw nieuwe printplaat eens vernissen met haarlak. Dat houdt al heel wat vocht tegen.
Niet te dik op leggen want ander ontsnapt de warmte niet goed meer en ook volledig laten opdrogen vooraleer je er terug spannig op steekt want dat product is ontvlambaar.

Haarlak helpt er niet echt tegen.
Meestal ligt het aan mieren die er een nest in maken en die duwen de natte aarde naar boven. Een kortsluiting is het resultaat.
Wat ook regelmatig voorkomt zijn kleine naaktslakken. Die kruipen over de printplaat en veroorzaken ook een kortsluiting. Die 2 beesten zijn goed voor 90% van de defecte printplaten in laadstations.

De nieuwe types laadstations van Husqvarna (Nera) zijn veel beter. Daar kan geen vocht, slak of mier meer aan.

Afgelopen jaar niet anders mogen doen dan printplaten vervangen. En gedurende de zomer waren ze 2 maanden lang niet te verkrijgen...

Ons gras werd in september gezaaid en staat er nu zeer mooi maar lang bij. Aanvankelijk was ik aan het kijken voor een zitmaaier want we hebben een grote tuin, maar eigenlijk is de grond best wel nat en dan denk ik dat een robotmaaier toch wel beter zal zijn en minder sporen gaat achterlaten. Voorlopig ben ik aan het kijken naar de Segway Navimow H3000E. Prijzig maar er is denk ik niet veel concurrentie als het gaat om grotere oppervlaktes? Weten jullie toch nog goede alternatieven? En zijn die dingen ooit met deftige solden verkrijgen (black friday ofzo?)

Haarlak helpt er niet echt tegen.
Meestal ligt het aan mieren die er een nest in maken en die duwen de natte aarde naar boven. Een kortsluiting is het resultaat.
Wat ook regelmatig voorkomt zijn kleine naaktslakken. Die kruipen over de printplaat en veroorzaken ook een kortsluiting. Die 2 beesten zijn goed voor 90% van de defecte printplaten in laadstations.

De nieuwe types laadstations van Husqvarna (Nera) zijn veel beter. Daar kan geen vocht, slak of mier meer aan.

Afgelopen jaar niet anders mogen doen dan printplaten vervangen. En gedurende de zomer waren ze 2 maanden lang niet te verkrijgen...
Zou dit niet kunnen helpen? Het is de professionele versie ipv haarlak.

Terug
Bovenaan