Welke landen meest geschikt voor belastingvluchtelingen

Als paspoortsterkte je ding is: Signapore. By large & far nr 1 wereldwijd, en qua taxation ook veel interessanter.

Er wordt heel vaak gesmeten met de "voordelen" van België, maar ook daar zijn tax havens niet by definition slechter. Onderwijs staat diezelfde Signapore bijvoorbeeld ver boven België (zonder daarom buiten proportie duurder te zijn). Dichter bij België: idem voor Zwitserland. Idem voor health care waar ze ook beiden boven België staan, zonder ook daar buiten proportionele OOP kosten aan te rekenen.

Naast het obligate guilt-tripping, zijn die argumenten zelden meer dan een poging om te verdoezelen dat fiscale emigranten vaak genoeg weten waarom de balans in België voor hen heel verkeerd zit. En gezien de lamentabele staat van jullie financiën en de uitdagingen die er zijn, weet iedereen dat het niet bepaald beter gaat worden, zeker niet als na volgende verkiezingen PS of godbetert PTB-PVDA mee aan de tafel zitten.

Als paspoortsterkte je ding is: Signapore. By large & far nr 1 wereldwijd, en qua taxation ook veel interessanter.
UAE staat momenteel blijkbaar op nr 1 (wist ik ook niet), Singapore op 2, België op 4.
Ik verkies full-access (zonder tijdsbeperking) in de rest van Europa, boven 30d visa free in Oost-Afrika/Iran/Indonesië etc.
Op dat vlak is die pasport ranking eigenlijk niet relevant voor ons Europeanen. Wij hier in de EU veruit de beste paspoorten. Zie hier de vergelijking.
Naast het obligate guilt-tripping, zijn die argumenten zelden meer dan een poging om te verdoezelen dat fiscale emigranten vaak genoeg weten waarom de balans in België voor hen heel verkeerd zit. En gezien de lamentabele staat van jullie financiën en de uitdagingen die er zijn, weet iedereen dat het niet bepaald beter gaat worden, zeker niet als na volgende verkiezingen PS of godbetert PTB-PVDA mee aan de tafel zitten.
Ik heb kennissen ih VK, VS, UAE, en allemaal komen ze mooi terug als er een grote operatie staat te gebeuren, of als hun kinderen middelbare schoolleeftijd halen. België kan toch zo slecht niet zijn.
Of het voorbeeld van hierboven in dit topic:
Voor België is hij dus fiscaal inwoner in België en er ook gedomicilieerd en zelfstandige met minimum sociale bijdragen. Voor Madagascar, idem. Maar niks van Madagascar is gekend in België.
Ik heb niets tegen mensen die België verlaten om hun heil elders te zoeken. Zo zijn er velen ("Ik vertrek" :support: ). Maar belastingen proberen te vermijden in verre oorden, maar toch nog "zelfstandigemet min sociale bijdragen" blijven in geval dat, wel ja, daar is "guilt tripping" wel op zijn plaats :laugh:

maar toch nog "zelfstandigemet min sociale bijdragen" blijven in geval dat, wel ja, daar is "guilt tripping" wel op zijn plaats :laugh:

Be that as it may: het verandert niets aan wat er staat... Je kan gerust wat extra maatregelen gaan nemen om die fringe cases te elemineren, qua argument blijft het wishfull thinking dat fiscale emigranten die goed genoeg weten waarom de balans voor hen verkeerd zit, daarom alsnog anders zouden kiezen (of er voor zouden kiezen terug te keren).

Los van het gegeven dat guilt-tripping zero impact heeft, buiten dan bij gen Z :-D.

Maar als Amerikaanse "belastingsvluchteling" zou ik eerder denken aan de Bahamas of Kaaimaneilanden. Misschien Curaçao? Er zullen daar wel wat eilanden zijn die je met open armen ontvangen.
Gaat niet. Als Amerikaan moet je gewoon aftikken aan de IRS, waar je ook bent in de wereld.

Een Amerikaan kan wel zijn paspoort inwisselen voor een ander maar dan mag je de exit tax betalen (“covered expatriate”)

Gaat niet. Als Amerikaan moet je gewoon aftikken aan de IRS, waar je ook bent in de wereld.

Een Amerikaan kan wel zijn paspoort inwisselen voor een ander maar dan mag je de exit tax betalen (“covered expatriate”)
Ene YouTuber, nomadcapitalist, heeft z'n Amerikaanse citizenship/nationaliteit volledig opgegeven ten behoeve van meerdere andere over heel de wereld. Die kerel heeft zowel een passpoort in Georgië, Malta, Singapore, St Lucia, en nog een resem andere.

Ene YouTuber, nomadcapitalist, heeft z'n Amerikaanse citizenship/nationaliteit volledig opgegeven ten behoeve van meerdere andere over heel de wereld. Die kerel heeft zowel een passpoort in Georgië, Malta, Singapore, St Lucia, en nog een resem andere.
Singapore verbiedt dual citizenship bij personen >21 jaar tenzij via echtgenote, dus zou mij verwonderen.

Tenzij je residence permits bedoelt, dat kan, maar is iets helemaal anders.

Laatst bewerkt:
Exit taks is momenteel slechts gedurende 2 jaar. Dus gewoon uw aandelen 2 jaar niet verkopen en je hebt het al omzeild.

Ja goed maar dat is daarom qua markttiming daarom nog niet noodzakelijk het ideale moment om te verkopen he. Nog los van het feit dat je niet altijd kunt voorspellen wanneer je je geld nodig gaat hebben. Ik vermeldde het alleen omdat de topictarter schreef "voordat België ook met een exit taks komt" (terwijl die er nu al is).

Geven die dan hun Amerikaans paspoort op? Want anders blijven die gewoon belastbaar in de US. Die hebben citizenship tax, geen residency based tax zoals de meeste landen.

Geen idee, ik bekijk die filmpjes niet in detail. Er zijn steeds meer landen met een Golden Visa systeem waar je in ruil voor investeringen of aankoop vastgoed de nationaliteit krijgt. Met een dual citizenship kun je misschien de VS belastingen omzeilen? bvb. Astrid Bryan (of hoe heet ze tegenwoordig) heeft ook een Amerikaanse pas maar het zou me verbazen dat die in de VS belastingen betaalt.

Dubai (heel die regio eigenlijk) zou ik nooit willen wonen, zelfs niet als er negatieve tax rates van toepassing zouden zijn. Ben daar 2x geweest voor mijn werk en daar valt geen hol te beleven, het is verstikkend warm, alles is er superislamitisch (dat is goed als je een moslim bent, als atheïst is daar geen fuck aan), het volk dat erop afkomt vind ik ook maar niets ... Als je echt puur geld wilt verdienen dan zit je er goed, maar echt geen leuk leven als je geen moslim bent die niet van +40°C houdt.

Singapore ook, dat is tof voor een namiddag of 2 dagen als tussenstop als je naar een Aziatisch land vliegt, maar om daar te gaan leven? No way. Pak dan Zwitserland of Luxemburg, dat lijkt nog op België, tenzij je het hier echt spuugzat bent.

Het enige wat ik me wel zie doen is vanaf m'n 50e ofzo al een groot deel van het jaar in het buitenland te 'wonen'. Maar België compleet verlaten, dat zie ik me toch nooit doen.
Je leeft maar één keer (en niemand weet of die nu sterft op z'n 40e of z'n 90e); je geld meenemen in je graf gaat niet. Geen enkele andere plek op de wereld zou m'n leven kwalitatiever kunnen maken dan hoe ik het nu heb in België (de enige upgrade zou zijn dat het hier nooit kouder wordt dan 10-15 graden).
Dat is hier ook het plan, domicilie wel in België houden.
De periode dat je hier "beperkt" bent qua buitenactiviteiten en binnen moet verwarmen is veel te lang en dat weegt precies jaar na jaar zwaarder door.
Fiscaal ga je binnen de EU niet zo'n extreem grote verschillen vinden.
Is er dan iets interessants zoals dat 10j. belastingvrij pensioen in Portugal, dan wordt dit onder druk van Europa weer afgebouwd
Zwitserland allemaal goed en wel maar daar is het nog kouder en ook heel duur om te wonen en te leven.

Italy heeft de flat tax voor expat miljonairs verhoogd van 100.000 naar 200.000 euro per jaar. (voor bv amerikanen werkt dit dus niet)

Terug
Bovenaan