Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

Als ik eens scroll door de IMDB top 50:
- Shawshank Redemption
- Se7en
- The Pianist
- Psycho
- The Usual Suspects.
- The Shining

Nog wel een paar, maar zo de exotische niet-engelstalige (Hara Kiri / Spirited Away, ...) die ook niet.
Damn, dat zijn ook echt wel pareltjes. Psycho hier ook nog nooit gezien cuz old :p

Oei.. eerste dat in mij opkomst is al die mafia-achtige films:
- Scarface / The Godfather / the Intouchables / Goodfellas

Als ik eens scroll door de IMDB top 50:
- Shawshank Redemption
- Se7en
- The Pianist
- Psycho
- The Usual Suspects.
- The Shining

Nog wel een paar, maar zo de exotische niet-engelstalige (Hara Kiri / Spirited Away, ...) die ook niet.
Bijna om jaloers op te worden dat je de kans nog krijgt om die een eerste keer te zien :D.
Se7en blijft voor mij echt wel een absolute topper, zeker in mijn top 3 van lievelingsfilms.

De echt grote klassiekers heb ik denk ik allemaal wel gezien maar vaak mis ik wel "reeksen". Er komen veel films uit die me niet zoveel zeggen maar die ik misschien ooit wel eens wil zien en die verdwijnen dan ergens onderaan in de gigantische watchlist. Voor je het weet heb je daarop een aantal vervolgen die ik dan ook allemaal op de lange baan schuif want heb die eerdere nog niet gezien.

Bourne 2 - 5
John Wick 2 - 4 + Ballerina
Rocky 2 - 6 + Creed 1 - 3
Taken 2 & 3
The Equalizer 2 & 3

Nochtans groot fan van Die Hard (enkel de eerste 3 ofc) en 80s action maar voor moderne actie franchises loop ik duidelijk niet zo warm.

Toch ook nog enkele andere;

Halloween 2 - 12
Scream 3 - 7
Twilight 2 & 3
Venom 2 & 3
Saw 4 - 10
Jason 2 - 12 (wel Jason X)
Veel van die reeksen heb ik ook niet allemaal bekeken omdat ik ze uiteindelijk toch ook niet zo bijzonder vind.
John Wick daarentegen heb ik wel van genoten, van de 1ste tot de laatste (Ballerina niet meegerekend want die was minder)!

Gone with the Wind maar eignelijk geen interesse in. Zelfde met Casablanca.
One Flew zou ik eigenlijk wel eens willen zien, zelfde voor Green Book.

Is Slumdog Millionaire een klassieker?

GwtW ook niet echt interesse in maar Casablanca wil ik wel zeker nog bekijken.
One Flew en Green Book zeker bekijken!

Denk dat ik rond 2019-2020 volledig mee was met de volledige IMDB Top 250, maar het is volatiele lijst natuurlijk. Er komen altijd nieuwe films bij, sommige verdwijnen weer even snel als dat ze er in kwamen. Sindsdien niet al te hard meer op die lijst gelet. Momenteel heb ik er 5-tal van de 250 nog niet gezien (The Chaos class failed the class, Maharaja, Demon Slayer, Chainsaw man, Marty Supreme).

Letterboxd 250 ook nooit gevolgd, momenteel zit ik daar op 78 vd 250 nog niet gezien. Als ik zo eens snel door de lijst ga van die 78 ken ik de meeste niet echt meteen.
Degene die ik wel ken, hoogst genoteerde die ik nog niet gezien heb, en die ik wel nog wil zien:
The Cranes Are Flying
Satantango (volgens IMDB: 7u19min 😅 )
Malcolm X (moh, daar verschiet ik zelf van dat ik die nog niet gezien heb. Die ga ik hoog op mijn lijstje zetten)
Jeanne Dielman

Maar sinds 2017-18 ben ik eigenlijk het meeste bezig met lijsten op iCheckMovies te bekijken. Ook daar zit ik heel ver in de bekende lijsten, dus qua bekende klassiekers zijn er quasi geen films (meer) die ik nog niet gezien heb :unsure:

IMDB top 250 allemaal gezien behalve Goodwill Hunting. De meeste films meermaals gezien. Ik kijk jaarlijks toch zeker 100 á 150 films uit die lijst.

Gone with the Wind wordt door film-kenners/snobs toch eerder als kitsch bestempeld. Dit in tegenstelling tot Casablanca, die als onaantastbare klassieker wordt beschouwd.

Heb zelf onlangs Casablanca voor het eerst gezien, op HBO Max. Het is een toonvoorbeeld van de klassieke Hollywood-stijl tijdens de Golden Age of Hollywood, die ook vandaag nog onderhoudend is. Iedereen met een beetje interesse in filmgeschiedenis zou die toch eens gezien moeten hebben.

Casablanca en Lawrence of Arabia zijn absolute klassiekers en iedereen zou die films eens gezien moeten hebben.

Beide 4k blu-rays zijn ook :love:

Gone with the wind is compleet outdated, is voor mij ook een typische 'US classic' die de rest van de wereld meh vindt (net zoals Beetlejuice, Dark Crystal,...). Casablanca is gewoon een must watch. Zoveel films die hier direct of indirect naar refereren in combinatie van een fantastische cast, staat in mijn top 5.

Edit: de vorige 2 posters waren sneller :oi22: Kortom, gewoon kijken met een old fashioned naast je.

Laatst bewerkt:
Lord of the Rings
The Shawshank Redemption
Fight Club
Star Wars (ben aan het twijfelen of ik er 1 volledig gezien heb of enkel een stukske)
Meeste mainstream superhelden films. Denk dat ik 1 Batman heb gezien (die met Arnie als Mr. Freezer) en 1 Superman (die met Christophe Reeve).
Jaws (maar die wil ik wel echt eens zien, maar vergeet het gewoon altijd :p)

pfff, als ik die top 250 op IMDB bekijk heb ik minstens de helft niet gezien, dus ga stoppen met opsommen.

Leuk topic want mijn voornemen voor 2026 was om mijn gaten op filmvlak op te vullen! Zo heb ik vorige week voor de eerste keer Jaws en Gremlins gezien. Allebei erg leuk maar vooral van Jaws was ik echt wel onder de indruk.

Verder moet ik nog veel dingen zien maar twee grote ‘reeksen’ die ik (nog) niet gezien heb zijn The Godfather en de originele Star Wars trilogie.

The Godfather is wel grappig eigenlijk want ik beschouw mezelf als een groot liefhebber van gansterfilms.

Lord of the Rings
The Shawshank Redemption
Fight Club
Star Wars (ben aan het twijfelen of ik er 1 volledig gezien heb of enkel een stukske)
Meeste mainstream superhelden films. Denk dat ik 1 Batman heb gezien (die met Arnie als Mr. Freezer) en 1 Superman (die met Christophe Reeve).
Jaws (maar die wil ik wel echt eens zien, maar vergeet het gewoon altijd :p)

pfff, als ik die top 250 op IMDB bekijk heb ik minstens de helft niet gezien, dus ga stoppen met opsommen.
Pfoe, de dingen die ik zou doen om LOTR, Fight Club (en mss de Nolan Batmans) nog eens voor de eerste keer zien.

46 films uit de IMDb top 250 niet gezien, daarvan staan er ook een heleboel films die ik niet als klassiekers zie zoals de Indische films en enkele recente films. Maar deze zie ik wel als klassiekers (in zekere zin) en wil ik ook op een dag allemaal gezien hebben:

Gone with the Wind (1939)
Mr. Smith Goes To Washington (1939)
The Grapes of Wrath (1940)
The Best Years of Our Lives (1946)
All about Eve (1950)
Tokyo Story (1953)
Ben-Hur (1959)
Judgment at Nuremberg (1961)
Yojimbo (1961)
Seppuku (1962)
To Kill a Mockingbird (1962)
The Great Escape (1963)
High and Low (1963)
The Sound of Music (1965)
The Sting (1973)
Barry Lyndon (1975)
Rocky (1976)
The Deer Hunter (1978)
Das Boot (1981)
Amadeus (1984)
Ran (1985)
Unforgiven (1992)
Mad Max: Fury Road (2015) klassieker in wording kun je zeggen

135/250 in de letterboxd top 250, die wordt minder gedomineerd door Amerikaans en Indische films en is dus wat diverser. Maar daardoor ook wat minder van gezien. Wel interessanter met wat meer uitdagende en op het eerste gezicht aantrekkelijkere picks voor de cinefiel.

Een paar klassiekers die daar bijvoorbeeld staan die ik nog niet zag zijn: The Red Shoes (1948), Andrey Rublev (1966), Woman in the Dunes (1962), Zerkalo (1975), Fanny och Alexander (1982). Te veel om op te noemen

Terug
Bovenaan