Welke dingen zijn goedkoper geworden dan vroeger?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
Snoep, vroeger hadden wij een klein snoepwinkeltje aan’t school waar ge voor 1 frank 1 snoepje kon kopen.

Had ge ne keer 50 frank bij had ge ne zak met 50 snoepjes, toen waart ge de koning van de klas.

Tot er iemand 1000 frank had gepikt van zijn vader en 1000 snoepjes begon uit te delen :unsure:
 
Vul het in zoals je zelf wilt, zou ik zo zeggen. Als het goedkoper is geworden, dan kan het hierin denk ik dan.
In dat geval: computers. Al kan ik het alleen beoordelen door een vergelijking. Toen mijn vader een computer (IBM) kocht in de jaren '80 nam dat gedrocht veel plaats in beslag en kostte het ongeveer evenveel als een nieuwe gezinswagen.
 
Deze week gehoord op de radio: lanceerprijs van de grootste Apple Ipod was toen 22.000 BEF of zo een 550 €, dat is zelfs vandaag nog een stevig bedrag.

Ook nog eentje denk ik: een keuken - mijn ouders kochten in 1981 een eenvoudige keuken in L -vorm, 1 been van 2m70 en 1 been van 3m met een dampkap/kookvuur/koelkast/spoelbak en 3 kleine laden: koste meer dan 200.000 BEF
Da van die keuken betwijfel ik sterk.
De onze was 25.000€ enkel microgolf en afwasmachine meer opp gaat ni veel schelen
 
Er zijn véél meer dingen goedkoper geworden dan je denkt.

...

Nuancerende post, maar bij sommige van die cijfers stel ik me toch vragen hoe vergelijkbaar dat werkelijk is - niet om op de boodschapper te schieten trouwens ;)

Van koffie en bier (2 sectoren die ik goed ken), kan ik me geen volume merken (A-merken en supermarkt white labels) voor de geest halen die van 2010 tot 2018 gedaald zijn voor koffie of bijna vlak gebleven zijn voor bier. Tenzij ze in Nederland meer geluk hebben dat de bodem van de markt stabiel gebleven is of gedaald.
De grote sprongen zijn trouwens vooral in de periode 2018-2022 gebeurd, >10% stijging is in die periode meer regel dan uitzondering voor die 2 sectoren.

En sommige sprongen in de andere richting bv. bijna +50% in 1 jaar voor kaas lijken me ook niet representatief of zelfs realistisch. De Belgische statistieken spreken in die jaren van max. 5-6% wat nog de moeite is maar al meer lijkt op een vergelijkbare basis.

Niet dat ik er wakker van lig, maar soit.
 
Ergens begin jaren 2000 telde mijn pa € 550 neer voor een PlayStation 2 ... Da was toch echt veel geld vergeleken met de goedkoopste ps4 versie die ik jaren later kocht (€ 400 ?)
PS1 was 12 000 Bfr, veel geld als je weet dat een normaal loon toen 40 000 Bfr was.
 
Nuancerende post, maar bij sommige van die cijfers stel ik me toch vragen hoe vergelijkbaar dat werkelijk is - niet om op de boodschapper te schieten trouwens ;)

Van koffie en bier (2 sectoren die ik goed ken), kan ik me geen volume merken (A-merken en supermarkt white labels) voor de geest halen die van 2010 tot 2018 gedaald zijn voor koffie of bijna vlak gebleven zijn voor bier. Tenzij ze in Nederland meer geluk hebben dat de bodem van de markt stabiel gebleven is of gedaald.
De grote sprongen zijn trouwens vooral in de periode 2018-2022 gebeurd, >10% stijging is in die periode meer regel dan uitzondering voor die 2 sectoren.

En sommige sprongen in de andere richting bv. bijna +50% in 1 jaar voor kaas lijken me ook niet representatief of zelfs realistisch. De Belgische statistieken spreken in die jaren van max. 5-6% wat nog de moeite is maar al meer lijkt op een vergelijkbare basis.

Niet dat ik er wakker van lig, maar soit.
daarnaast worden er met die prijzen rekening gehouden met de volumekleinigingen in het product ?

Ik herinner mij een mars van 20 jaar geleden... als je dan een mars nu koopt dan lijkt het alsof die nog maar 3/5de zo groot is :(.
 
daarnaast worden er met die prijzen rekening gehouden met de volumekleinigingen in het product ?

Ik herinner mij een mars van 20 jaar geleden... als je dan een mars nu koopt dan lijkt het alsof die nog maar 3/5de zo groot is :(.
Blijkbaar al 28% kleiner dan het jaren 90 formaat
 
Gewoon een vaste lening van 30 jaar met amper 1% rente bijvoorbeeld. Aangezien alles duurder wordt, wordt die lening goedkoper. Ik moet er geen tekening bij maken dat €1000 10 jaar geleden veel meer was dan €1000 vandaag de dag. Vroeger vond ik onze hypothecaire lening van €850 per maand veel. Vandaag de dag vind ik dat echt niet meer zoveel eerlijk gezegd.

Ps: een televisie kost ook niet zoveel meer vind ik, ze gooien ze op iBOOD naar uwe kop voor €450
 
Toen wij 6 BEF per sms betaalden moeten ze toch ook enorm veel verdiend hebben neen? Zeker omdat ik er nu onbeperkt kan sturen, in bijna ieder pakket.

Het was echt nadenken of ik een sms zou sturen of niet 😄
 
Internet is toch niet goedkoper geworden? Vroeger €40, wij betalen nu €90 voor Telenet 🤔
 
Gsm gesprekken ook. Zat onlangs naar een aflevering van Fc De Kampioenen te kijken (toch wel een referentie 😄). Uit '96 en daar spraken ze van 18 Frank per minuut voor een gsm gesprek. Was natuurlijk de moment dat dat allemaal net opkwam. Tegenwoordig kunnen we uren aan een stuk bellen voor een forfait.
 
Internet is toch niet goedkoper geworden? Vroeger €40, wij betalen nu €90 voor Telenet 🤔
Dan maak je geen eerlijke vergelijking hè, want je praat waarschijnlijk over een pakket met telefoon/TV.

Hier mijn eerste factuur, als ik mij niet vergis was dat voor een 10Mbit verbinding:
3ySkPeq.png


Goedkoopste pakket, is trouwens goedkoper en is 10x sneller:
1PARpFs.png



Aansluiting op internet is goedkoper geworden ….(heb toen nog 12 000 frank mogen betalen )
En nog meer soms ;-)

P2tCnEp.png
 
PS1 was 12 000 Bfr, veel geld als je weet dat een normaal loon toen 40 000 Bfr was.
Dus ongeveer 1/4 van een doorsnee loontje.
Dat gaat volgens mij tegenwoordig ongeveer 'tzelfde zijn zulle.
5à 600€ voor ne PS5 , geteld bij een gemiddeld netto loon van 1800€ is dat zelfs iets duurder .
 
Gewoon een vaste lening van 30 jaar met amper 1% rente bijvoorbeeld. Aangezien alles duurder wordt, wordt die lening goedkoper. Ik moet er geen tekening bij maken dat €1000 10 jaar geleden veel meer was dan €1000 vandaag de dag. Vroeger vond ik onze hypothecaire lening van €850 per maand veel. Vandaag de dag vind ik dat echt niet meer zoveel eerlijk gezegd.

Ps: een televisie kost ook niet zoveel meer vind ik, ze gooien ze op iBOOD naar uwe kop voor €450
Tv's kosten echt niks meer. Mijn 1e kocht ik voor mijn PS3, 1 jaar geleden of zo. Dat was een Sony 32" van 800 euro. Mijn huidige tv is een 65" van Philips, 4k tov 1080p, beeld veel kleurrijker etc, en die kostte 650 euro. Geen topmodel, maar op alle vlakken beter dan mijn oude. En letterlijk 4x meer oppervlakte.
 
Tv's kosten echt niks meer. Mijn 1e kocht ik voor mijn PS3, 1 jaar geleden of zo. Dat was een Sony 32" van 800 euro. Mijn huidige tv is een 65" van Philips, 4k tov 1080p, beeld veel kleurrijker etc, en die kostte 650 euro. Geen topmodel, maar op alle vlakken beter dan mijn oude. En letterlijk 4x meer oppervlakte.
van 32 inch naar 65 is toch maar X 2 ? en niet X 4 ?
of zie ik iets verkeerd?
 
Terug
Bovenaan