Welke dingen zijn goedkoper geworden dan vroeger?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
Coke zit hier al 20+ jaar stabiel op 50eur voor ne gram. Weed on the other hand, letterlijk verdubbeld op diezelfde periode :(
 
Raamprostitutie, Dat was blijkbaar in de jaren 90 2000Frank (50€)
en is niet goedkoper geworden maar exact dezelfde prijs. 50€

(In den bouw komde nog al eens iets te weten, en nope niet uit ervaring,de 6de op de dag zijn is mij iets te gortig)
 
Raamprostitutie, Dat was blijkbaar in de jaren 90 2000Frank (50€)
en is niet goedkoper geworden maar exact dezelfde prijs. 50€

(In den bouw komde nog al eens iets te weten, en nope niet uit ervaring,de 6de op de dag zijn is mij iets te gortig)
Als we de inflatie erbij nemen kun je dus nu goedkoper je zak lozen dan vroeger.
 
Zorgen dat ge eerste zijt bij opening.
0F9DC7E7-560D-427C-B0F9-6C5211C5BDD5.jpeg
 
Veel dat te maken heeft met technologie en digitalisatie denk ik. Oké het nieuwste van het nieuwste blijft hyperduur maar wat 10 jaar geleden het nieuwste van het nieuwste is vandaag ondertussen betaalbaar (tenzij er een emotionele waarde aan vasthangt en het niet meer in productie is).

Ik denk dat er gerust wel wat zaken toegankelijker geworden zijn, daarom misschien niet altijd betaalbaar maar toegankelijker.
 
Ook niet vergeten dat misschien tov 40 jaar de inkomsten ook zijn toegenomen overwegend toch. Niet alleen uitgaven stijgen, ook inkomsten stijgen. Maar val je uit de boot voor één of andere reden of als buitenlander die in een land woont waar het leven een stuk goedkoper is maar de inkomsten dat misschien ook zijn, dan is het leven heel erg duur hier. Vergelijk het als wij die op vakantie misschien zouden gaan naar Scandinavië, zo zal het voor een Griek of Spanjaard hier voelen.
 
Processoren zijn sinds de heropleving van AMD enorm in waarde per euro toegenomen. Maar zelfs daarvoor al kan je stellen dat je steeds meer rekenkracht voor minder geld krijgt.
 
Wat is "vroeger"?
Voor Covid, 10 jaar geleden of 20 jaar geleden want "vroeger" is wel een erg ruim.
 
In veel supermarkten zijn de prijzen belachelijk hoog gestegen maar vooralsnog denk ik wel dat als je de aanbiedingen in de gaten houdt je veel goedkoper uitkomt dan bvb vroeger toen dat nog niet bestond. Of bestond dat toen ook al maar nooit opgelet maar nu sinds de laatste paar jaar heb ik de indruk dat we zowat overladen worden door promoties en grote warenhuizen die prijzenoorlog voeren.
Ook zo met kledij, heb ik de indruk. Vroeger had je 2x/jaar solden en nu bijna hele jaar door bij bepaalde grote ketens.
Internet is ook goedkoper geworden.
Mobiele data in het buitenland (Europa) is zelfde als hier wat ook veel goedkoper uitkomt en zeker icm bepaalde bundels.
Tweedehands artikelen verkopen is goedkoper, zelfs gratis tegenover vroeger moest je dat tegen betaling in de krant laten zetten. Althans dat is wat ik me vaag herinner dat papa deed.
 
Telecom. Hoewel we in België nog steeds bij de duurste zitten, zit alles nu in een betaalbaar pakket. Je betaalde vroeger evenveel voor 1u bellen en 50 sms'jes als nu voor onbeperkt bellen en sms'en en nog wat gb's data.
Roaming binnen een groot deel van Europa vind ik een fantastisch gegeven: je zit niet meer te sukkelen van wifi-hotspot naar wifi-hotspot. Wat internationaal bellen betreft: met Whatsapp of een andere app kan je gemakkelijk bellen naar het thuisfront van de andere kant van de wereld zonder je daarvoor blauw te betalen. Nu op naar wereldwijde free roaming!
 
Laatst bewerkt:
Deze week gehoord op de radio: lanceerprijs van de grootste Apple Ipod was toen 22.000 BEF of zo een 550 €, dat is zelfs vandaag nog een stevig bedrag.

Ook nog eentje denk ik: een keuken - mijn ouders kochten in 1981 een eenvoudige keuken in L -vorm, 1 been van 2m70 en 1 been van 3m met een dampkap/kookvuur/koelkast/spoelbak en 3 kleine laden: koste meer dan 200.000 BEF
Da's 5.000 euro, pak met inflatie nog 8k. Vind je dat nog vandaag voor die prijs, aan dezelfde kwaliteit? Ik zou dat niet durven zeggen.

Telecom is ook ne moeilijke vind ik. Is dat echt goedkoper geworden? Als je rekent in euro per TFLOP bv dan wel natuurlijk. Maar als je gewoon kijkt naar wat de allersnelste PC toen en nu kost(t)en, is dat misschien wat anders. Ik denk dat die prijzen vrij stabiel zijn gebleven.
Mijn pa kocht in 1992-1994 een Pentium 100 met 1 GB harde schijf en ik denk 8 MB RAM. Dat was 80k BEF. Dat was niet de zotste PC beschikbaar maar toch een zeer snelle PC. Als je nu 3k (ca, inflatie) mag uitgeven dan kan je echt al extreem gaan imo.
 
Raamprostitutie, Dat was blijkbaar in de jaren 90 2000Frank (50€)
en is niet goedkoper geworden maar exact dezelfde prijs. 50€

(In den bouw komde nog al eens iets te weten, en nope niet uit ervaring,de 6de op de dag zijn is mij iets te gortig)
Ga dan gewoon s'ochtends? :unsure:
 
Terug
Bovenaan