Domieneo
Well-known member
Merci voor de tip. Staat op mijn to read lijst. Nu is het eerst tijd voor iets lluchtigere literatuur.Combineer dat met Determined: A Science of Life Without Free Will en je weet het helemaal niet meer
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Merci voor de tip. Staat op mijn to read lijst. Nu is het eerst tijd voor iets lluchtigere literatuur.Combineer dat met Determined: A Science of Life Without Free Will en je weet het helemaal niet meer

Ook heel graag gelezen. Wetenschappelijk zal het hier en daar inderdaad niet meer juist zijn of niet correct zijn verwoord omdat hij zelf aangeeft een leek te zijn, maar dat maakt hij goed met heel veel vertelplezier.A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson
Populair boek dat me al een aantal keer aangeraden werd. 't Was een zeer aangename en informatieve read.
Bryson houdt het verstaanbaar en luchtig met een snuifje humor. Je merkt hier en daar wel dat er misschien een update nodig is.
Ik ga ervan uit dat bijna in elk besproken wetenschapsveld er op 20 jaar heel wat zaken zijn veranderd.
(ik heb een versie uit 2016, maar weet niet of daar effectief nog zaken inhoudelijk zijn in aangepast ivm de 2003 versie)
Maar zelfs met dat in het achterhoofd weet het boek aan te spreken. Vooral de laatste hoofdstukken over DNA en de theorieën rond het ontstaan van de mens vond ik heel intrigerend. Het boek laat je achter met een gevoel dat we in 't algemeen eigenlijk nog maar een heel beperkte kennis hebben. Ergens ook logisch aangezien er bij elke nieuwe ontdekking 1000 nieuwe vragen ontstaan. Maar die bewustmaking lijkt me ook een doel van 't boek, en up to date of niet, daar slaagt het in.
Enige minpuntje is dat er soms wat veel namedropping is op korte tijd, waardoor een groot deel van best wel belangrijke figuren je onmogelijk kunnen bij blijven. Maar ja, da's 1 van de nadelen als je zoveel mogelijk info in 1 boek probeert te proppen zeker.
Idd een echte aanrader - dit is zeker een aspect dat vaak onderbelicht blijft : hoe fragiel de hele supply chain is alsook de potentiële impact van alles wat naar een monopolie zou leiden…Chip War, enorm veel bijgeleerd over chips.
Heel goed geschreven, ook gericht op mensen die nauwelijks weten wat een chip is of wat het belang ervan is. Het is eigenlijk geschreven als een spannende fictieboek.
![]()
Uitgelezen en goed bevonden!Bezig in Barbarossa. How Hitler lost the war van Jonathan Dimbleby. Nog maar in het begin bezig, met vertrekpunt Rapallo 1922 toen Weimar-Duitsland en de USSR toenadering tot elkaar zochten als de "outcasts" van het Europese continent. Hoe Duitsland via achterdeurtjes tankmanouvers uitvoerde en chemische fabrieken bouwde in de USSR om Versailles te omzeilen en hoe het "appeasende" UK faalde om Hitler in te tomen. De opbouw naar het eigenlijke startschot van Operatie Barbarossa, dus.
Dimbleby zou het falen van Operatie Barbarossa al vrij vroeg situeren, want het boek eindigt met het gefaalde beleg van Moskou. Toen al wisten sommigen dat de oorlog verloren was. In 1942 wisten de Duitsers nochtans nog een héél groot stuk tot aan de Kaukasus te veroveren, maar bij Stalingrad kwam de mokerslag.
nu ben ik wel benieuwd, waarom Moskou als begin van het einde? Militair gezien gewoon een grootstad als een anderUitgelezen en goed bevonden!
Nu bezig in De verscheurde Staten van Amerika van Johan Op de Beeck over de Amerikaanse burgeroorlog, de rol van België en het gevaar van een nieuwe burgeroorlog. Bijzonder boeiend werk dat toch een genuanceerd beeld werpt op die zeer bloedige strijd en regelmatig ook de Europese context erbij betrekt. De man schrijft ook goed, dat helpt uiteraard wel. Na enkele dagen lezen zit ik meteen al halfweg. Meteen ook goesting gekregen om ooit eens een roadtrip te plannen aan de East Coast.
Tot eind augustus leek het erop dat Operatie Barbarossa een kans van slagen had, maar de Sovjets begonnen zich te organiseren, hergroeperen en bleven zich fel verzetten tegen de oprukkende Duitsers. De Duitse invallers leden zelf ook grote verliezen en konden die steeds moeilijker aanvullen langs de steeds langer wordende aanvoerlijnen. De Sovjets leden veel meer verliezen, maar dat had minder impact op hun vechtvermogen dan de verliezen die de Duitsers leden. Door de verzekering dat de Japanners niet zouden aanvallen konden de Sovjets zo broodnodige divisies met verse en ervaren manschappen naar Moskou brengen om onder de briljante (maar zeer harde) leiding van Zhukov een tegenoffensief te beginnen. Daarnaast was de Duitse productiecapaciteit niet groot genoeg om dat van de Sovjets, laat staan die van de VS te kunnen evenaren. Die druk zou in de loop der jaren steeds groter worden. Die combinatie van tekort aan manschappen en materiaal en logistieke moeilijkheden was dodelijk.nu ben ik wel benieuwd, waarom Moskou als begin van het einde? Militair gezien gewoon een grootstad als een ander
Ik vond hem wel beklijvend om te lezen, ook om de opzet van de oorlog beter te begrijpen en de nuances die hij aanbrengt en verbindt met de stand van zaken vandaag. Wat een slachthuis was me dat.RE: verscheurde Staten van Amerika
Zat minder schwung in dan in zijn Frankrijk en Leopold boeken vond ik.

Maar werkt dit dan als een soort lakmoesproef: had je een slechte begeleider, als je begeleider niet eens één literatuurtip gegeven heeft tijdens je masterthesis?De begeleider is de belangrijkste persoon tijdens het schrijven van je scriptie. Kies het daarom met zorg uit. Het eerste vereiste is dat hij iets van het onderwerp afweet, of er affiniteit mee heeft. Alleen dan kun je verwachten dat je bijvoorbeeld zinnige literatuurtips krijgt.