Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

1491 - Mann, Charles C. & Johnson, Peter

Is al een tijdje geleden, heb er van bijgeleerd maar op een gegeven moment was ik de draad wel kwijt met de tijdlijn en welke stam/volk/land/.... welke aanviel etc; namen bleven niet hangen en heb het in veel kleine stukjes gelezen. Ook stel ik me altijd vragen bij zaken die zo lang geleden (al dan niet) gebeurd zijn of we het echt weten of dat het maar een (fill the) "gap" verhaaltje is.
Heel kort samengevat: het is een historisch boek over Amerika tot aan Columbus

Niet top, wel goed.

1493: Uncovering the New World Columbus Created - Charles C. Mann

Een beetje hetzelfde verder als het vorige, de verhaal lijn lag me beter (draad niet kwijt geraakt) en op zich is het wel interessant (ik leer bij) maar ik krijg er me maar niet door en na 30-50% ga ik het laten liggen voor nu. Kan er geen echte reden voor geven 🤷‍♀️
Ik vind beide boeken wel énorm boeiend. De "Columbian exchange" is wellicht de grootste historische gebeurtenis in de sedentaire (8000 vC - nu) geschiedenis van de mensheid, omdat het de wereld met elkaar verbond en de impact van de uitwisseling van gewassen, ziektekiemen en ideeën niet te onderschatten valt.

Momenteel bezig in Wanden van de werkelijkheid. Filosofie van de late oudheid van Charles Vergeer. Lang geleden gelezen toen ik nog wijsbegeerte in avondonderwijs studeerde en ik merk wel dat de filosofische baggage die ik toen had vandaag voor een deel toch verloren is geraakt. Soms moeilijk om er weer in te geraken, maar gaandeweg ben ik wel weer in de ban geraakt van de laatantieke filosofie. Wat een fascinerende periode. Zegt ook veel hoe de klassieke filosofie door een aantal filters en vertalingen en herinterpretaties is gegaan. Plato en Aristoteles zouden allicht verbijsterd zijn hoe hun werken vandaag gelezen worden en hoe we hun begrippen interpreteren. Het boek maakt ook omaf met een aantal mythes zoals het onderscheid tussen het oude heidendom in verval en het licht van het jonge christendom of dat heidenen zich wentelden in decadente genoegens terwijl christenen de soberheid predikten. Hierna misschien eens op zoek gaan naar een boek dat de innesteling van het christendom in de laatantieke oudheid verder uitdiept en meer uitleg geeft over de wisselwerking tussen heidense en christelijke culturen. Als iemand een tip heeft?

Ik vind beide boeken wel énorm boeiend. De "Columbian exchange" is wellicht de grootste historische gebeurtenis in de sedentaire (8000 vC - nu) geschiedenis van de mensheid, omdat het de wereld met elkaar verbond en de impact van de uitwisseling van gewassen, ziektekiemen en ideeën niet te onderschatten valt.
Interessant/leerrijk is het zeker maar voor een of andere renden moet ik me er door worstelen om te lezen/aandacht bij te houden🤷‍♂️ Misschien dat ik het later eens terug probeer op te pikken.

The limits of genius: the surprising stupidity of the world's greatest minds - Katie Spalding.

weer een boek dat ingaat op de soms bizarre levens en quircks of enkele van de grootste genieën uit d eoudheid.
Maar... het boek kan niet tippen aan bv. Bill Bryson's een kleine geschiedenis van bijna alles
De humor voelt daarenboven wat puberaal aan

Teleurstelling

De uitvinder van de natuur, een biografie over Alexander Humboldt.

Net besteld. Leuke tip. :)

Bijna rond met "How Emotions Are Made" van Lisa Feldman Barrett.

De slagzin die je bij de promotie leest vat het prima samen: "The groundbreaking book that has revolutionized our understanding of the human mind.".

Haar these is dat emoties op het moment zelf geconstrueerd worden, via een aantal systemen in je brein gestuurd door je eigen eerdere ervaringen. Ze valt dus de traditionele zienswijze aan dat emoties in een bepaald deel van onze hersenen leven en door situaties eenvoudig "getriggered" worden omdat ze nu eenmaal hard-wired zijn in ons brein en lichaam.

Ik ben geen neuroloog, noch psycholoog dus heb niet al teveel baggage om het boek op zijn merites te beoordelen, maar ik ben helemaal mee met haar these en heb er ontzettend veel uit bijgeleerd.

Aanrader.

Augustus:

De uitvinder van de natuur: het avontuurlijke leven van Alexander von Humboldt - Andrea Wulf
Zie mijn post op de vorige pagina:
Wat een fenomeen, die von Humboldt. Ik kwam zijn naam reeds verschillende keren in het straatbeeld tegen (in het buitenland) maar nooit verder opgezocht. Ten onrechte, want als wetenschapper en ontdekkingsreiziger heeft ie met zijn gedreven aard en geëngageerd karakter echt wel de wereld en de wetenschappelijke wereld veranderd. Niet enkel in de 18e en 19e eeuw trouwens, maar nog steeds. Standbeeld graag!

Hoewel ik aanvankelijk vragen stelde bij het nut om in twee hoofdstukken over Humboldt + Simon Bolivar en Humboldt + Charles Darwin te vertellen, begreep ik pas in deel 5 waarom de auteur die keuze maakte. Ik vind dat ze een geweldige keuze maakte om in dat laatste deel aandacht te besteden aan drie bijkomende personen ter illustratie van Humboldt zijn nalatenschap.

Rebelse genieën: de eerste romantici en de uitvinding van het ik - Andrea Wulf

Historische beschouwing van hoe een groep Duitse intellectuelen, onder wie Hegel en Goethe, aan het eind van de achttiende eeuw een revolutie van de geest teweegbrachten met hun gedachtegoed over het individu als het centrum van de wereld, vrijheid en zelfbeschikking.
Interessant maar iets te veel over de verschillende figuren. Had liever een lang specifiek hoofdstuk gelezen over de Romantiek, terwijl de kernelementen in het boek verspreid lagen over ~500 pagina's.

Calling bullshit : the art of skepticism in a data-driven world - Carl T. Bergstrom & Jevin D. West
Interessant en nuttig boek over misinformatie, desinformatie, kritisch denken, data-analyse, data visualisatie. Boek kwam in 2020 uit maar toch vind ik het al iets gedateerd.

Serving the Servant van Danny Goldberg.

Biografie van Kurt Cobain geschreven door hun laatste manager. Goldberg is na de release van Bleach manager geworden en dat ook gebleven tot het einde. Vrij sterke biografie die een goed inzicht geeft in wie Cobain was en vooral de man in al zijn facetten toont. Nooit ligt de focus volledig op Cobain als muzikant maar ook nooit volledig op Cobain als mens. De 2 vloeien vlot door elkaar en dat is ook best boeiend om te lezen. Het muzikale komt aan bod maar ook de dingen waar Cobain voor stond. Enkel het einde was misschien wat snel afgehandeld al snap ik wel dat dat nog gevoelig ligt. Aanrader

Hoe migratie echt werkt, Hein De Haas

Inzichtrijk boek over migratie dat 22 migratiemythes ontkracht en duiding geeft over de reëele situatie. Je kan doorheen het boek denken dat de huidige problematiek wordt geminimaliseerd in 'the grander scheme of things' maar dat is ook niet het doel van de auteur. Interessant boek, zeker een aanrader.

Net bezig in 1493, zit ongeveer zo'n 200 bladzijden ver, en echt straigt up my alley.
Echt waanzinnig boeiend. Je hebt wel een idee een van de impact van de ontdekking (en kolonisatie) van Amerika maar de impact was echt ongezien. Die schaal van verandering was echt mindblowing. Bv het feit dat men in Amerika amper gedomisticeerde dieren kende. Of dat er zelfs geen regenwormen waren en die onbedoeld ook mee geïmporteerd zijn en zo een hele verandering in de natuur hebben betekend. Dikke aanrader!

Jammer genoeg hebben ze 1491 niet in de lokale bib. Eens zien of één van de omliggende bibliotheken een kopie heeft.

Net bezig in 1493, zit ongeveer zo'n 200 bladzijden ver, en echt straigt up my alley.
Echt waanzinnig boeiend. Je hebt wel een idee een van de impact van de ontdekking (en kolonisatie) van Amerika maar de impact was echt ongezien. Die schaal van verandering was echt mindblowing. Bv het feit dat men in Amerika amper gedomisticeerde dieren kende. Of dat er zelfs geen regenwormen waren en die onbedoeld ook mee geïmporteerd zijn en zo een hele verandering in de natuur hebben betekend. Dikke aanrader!

Jammer genoeg hebben ze 1491 niet in de lokale bib. Eens zien of één van de omliggende bibliotheken een kopie heeft.
Die twee boeken hebben me het idee gegeven dat de ontdekking van Amerika toch de meest invloedrijke gebeurtenis is in de geschiedenis van de mensheid.

Blown for Good: Behind the Iron Curtain of Scientology - Marc Headley:
Altijd leuk om meer over Scientology te lezen, vooral omdat de autheur er in opgegroeid is en een vrij hoge positie had. Zeker de moeite waard om zijn ervaringen en verhalen te lezen. Het blijft altijd fasscinerend hoe mensen zo lang in zo verschrikkelijke omstandigheden blijven leven.

The battle of the Atlantic - Jonathan Dimbleby
Dimbleby schrijft over het belang die deze slag gehad heeft en kadert zijn rol in Wo 2. Hij slaagt erin om de politieke, diplomatieke en economische invloeden te schetsen op de slag, zonder alles saai te laten worden. Met behulp van fragmenten uit brieven en dagboeken maakt hij alles nog wat tastbaarder.

Zeer interessant boek voor de WO-2 fanaten. Ik had toch al enige achtergrond, maar heb zeker bijgeleerd. Dimbleby poneert ook de interessante stelling dat het kraken van Enigma niet zo'n grote invloed gehad heeft als het vaak wordt toegedicht.

H is for Hawk - Helen MacDonald

Na het overlijden van haar vader nam MacDonald het besluit om een havik in huis te halen en te trainen. Op basis van die premisse had ik me aan een inzichtsvolle blik in de band tussen mens en dier verwacht, en hoe dichter we door dichter bij de natuur te komen vrede kunnen nemen met de vergankelijkheid van ons bestaan, maar MacDonald blijft daarvoor te veel aan de oppervlakte hangen. Het merendeel van het boek is eerder een dissertatie van een ander boek van T.H. White die evenzeer een memoire over zijn pet hawk schreef. Ik had veel liever het boek van White gelezen, dat leek me uiteindelijk een pak rauwer, eerlijker en onderhoudender dan dit.

Kinderen van Apate - Alicja Gescinska

In dit essay analyseert Gescinska leugens. Ons common sense begrip van leugen verschilt wel eens van wat filosofen hieronder verstaan. Ook gelden bekende adagio's als "liegen mag niet" niet in het algemeen. Bijvoorbeeld, als je WO II de Duitsers aan de deur hebt, dan zeg je dat je niet weet waar je Joodse buren zijn. Maar ondertussen verblijven je buren aan maanden in de varkensstal tussen het hooi.

Gescinska zegt dat we het nu over het 'post-truth' tijdperk, fake news enzovoort, maar politici logen vroeger ook.
Over politiek en leugens zegt Gescinska dat de mensen in regimes als het communisme in de Oostbloklanden wel wisten dat hetgeen het regime zei niet overeenkwam met de dagdagelijkse realiteit. Het is eerder de schaal waarmee vandaag leugens worden geproduceerd, door de informatietechnologie, dat de situatie anders maakt.
Gescinska legt ook de link met het post-modernisme, het relativisme en de taalfilosofie.
In de taalfilosofie is er het bekende voorbeeld "de huidige koning van Frankrijk is kaal". Wat is het waarheidsgehalte van beschrijvingen van entiteiten die niet bestaan? Evengoed geldt misschien: "de huidige koning van Frankrijk is niet kaal". Voor meer hierover, is Stanford Encyclopedia of Philosophy vast een goede bron: https://plato.stanford.edu/entries/descriptions/.
Er wordt een grote nadruk gelegd op het begrip 'waarachtigheid'.
Er wordt het verband gemaakt met waarachtigheid, positieve vrijheid en zelfrealisatie.
Gescinska besluit met een pleidooi voor zelftwijfel en de gedachte dat de ander misschien gelijk kan hebben.

Dit was een zeer interessant en prikkelend essay. Maar na een eerste keer lezen weet ik nog niet goed wat het begrip waarachtigheid betekent.

Valerie Trouet - Wat Bomen ons vertellen
een boek dat al die pseudowetenschappelijke internetklimaatskeptici zouden moeten lezen

Trouet is helaas wel een betere wetenschapster dan schrijftster, desondanks razend interessanet en dus ****

Stoute Schoenen van Bart Van Loo is wel een topboek. Je krijgt goesting om op pad te gaan en ik heb regelmatig Google Maps erbij gehaald om plaatsen te markeren. Hij hint al op een boek waar het leven van de gewone mens onder de Bourgondiërs onder de loep wordt genomen, maar ik weet niet of dit zijn volgende project zal worden.

Wij, robots - Lode Lauwaert

Dit boek leest als een conceptanalyse van technologie en (hoofdzakelijk smalle) AI en de toegepaste ethiek ervan. Het kan als studieboek dienen voor een cursus hierover.
De stijl is heel analytisch en nuchter. De onderwerpen zijn telkens helder uitgewerkt. Ik zou dit boek aanraden als je geïnteresseerd bent in techniekfilosofie en ethiek.

Al Pacino's memoires in diverse WC sessies aan het doorworstelen, niet zo wereldschokkend en je weet wel ongeveer wat er gaat komen maar de bril staat toch regelmatig in mijn gat.

Op mijn dag ouderschapsverlof ben ik eens de bib van Aalst ingedoken en heb ik "Heeft kernenergie toekomst?" van Pieter Vingerhoets gelezen.
Ik heb het niet uitgeleend, heb niet eens een abonnement in de bib van Aalst. Heb me gewoon in de bib neergezet en het in twee uur uitgelezen. Was maar 150 pagina's, maar toch grappig achteraf gezien.

Zeer interessant. Toffe uiteenzetting die veel mythes en platitudes ontkracht.

De uitvinder van de natuur: het avontuurlijke leven van Alexander von Humboldt - Andrea Wulf
Ook net uitgelezen! Zeer interessant boek. :thumb:

Von Humboldt heeft toch enorm veel invloed op de wetenschap gehad en zou minstens evenveel aandacht moeten krijgen zoals Darwin, Einstein,... Laten we wat 'Kerkstraat'-en of 'Dorpstraat'-en hernoemen naar 'von Humboldtstraat'!

Terug
Bovenaan