Avondland
Well-known member
Ik vind beide boeken wel énorm boeiend. De "Columbian exchange" is wellicht de grootste historische gebeurtenis in de sedentaire (8000 vC - nu) geschiedenis van de mensheid, omdat het de wereld met elkaar verbond en de impact van de uitwisseling van gewassen, ziektekiemen en ideeën niet te onderschatten valt.1491 - Mann, Charles C. & Johnson, Peter
Is al een tijdje geleden, heb er van bijgeleerd maar op een gegeven moment was ik de draad wel kwijt met de tijdlijn en welke stam/volk/land/.... welke aanviel etc; namen bleven niet hangen en heb het in veel kleine stukjes gelezen. Ook stel ik me altijd vragen bij zaken die zo lang geleden (al dan niet) gebeurd zijn of we het echt weten of dat het maar een (fill the) "gap" verhaaltje is.
Heel kort samengevat: het is een historisch boek over Amerika tot aan Columbus
Niet top, wel goed.
1493: Uncovering the New World Columbus Created - Charles C. Mann
Een beetje hetzelfde verder als het vorige, de verhaal lijn lag me beter (draad niet kwijt geraakt) en op zich is het wel interessant (ik leer bij) maar ik krijg er me maar niet door en na 30-50% ga ik het laten liggen voor nu. Kan er geen echte reden voor geven![]()
Momenteel bezig in Wanden van de werkelijkheid. Filosofie van de late oudheid van Charles Vergeer. Lang geleden gelezen toen ik nog wijsbegeerte in avondonderwijs studeerde en ik merk wel dat de filosofische baggage die ik toen had vandaag voor een deel toch verloren is geraakt. Soms moeilijk om er weer in te geraken, maar gaandeweg ben ik wel weer in de ban geraakt van de laatantieke filosofie. Wat een fascinerende periode. Zegt ook veel hoe de klassieke filosofie door een aantal filters en vertalingen en herinterpretaties is gegaan. Plato en Aristoteles zouden allicht verbijsterd zijn hoe hun werken vandaag gelezen worden en hoe we hun begrippen interpreteren. Het boek maakt ook omaf met een aantal mythes zoals het onderscheid tussen het oude heidendom in verval en het licht van het jonge christendom of dat heidenen zich wentelden in decadente genoegens terwijl christenen de soberheid predikten. Hierna misschien eens op zoek gaan naar een boek dat de innesteling van het christendom in de laatantieke oudheid verder uitdiept en meer uitleg geeft over de wisselwerking tussen heidense en christelijke culturen. Als iemand een tip heeft?
Misschien dat ik het later eens terug probeer op te pikken.