contextbinder
Well-known member
Met 900k ga je inderdaad nog moeten werken - is het niet bij dezelfde werkgever dan wel elders of wie weet als zelfstandige ondernemer met die mooie kapitaalinjectie. Maar als iemand 100 miljoen wint, gaat die dan voor de rest van zijn leven cocktails achterover liggen slaan in St. Tropez? Werken voor het inkomen zal die niet meer moeten doen zoals de meesten van ons of wanneer hij "slechts" 900k zou winnen, maar hij zal toch wel een bezigheid willen hebben, terwijl het zorgvuldig belegde geld kapitaal blijft opbrengen.
Als ik 100 miljoen zou hebben zou ik wel stoppen met mijn huidige werk en "iets" anders zoeken om te doen, waar ik zelf kan bepalen hoe ik mijn tijd zinvol kan besteden. Ik zeg maar wat, een soort boekenwinkel (nieuw + antiquariaat) beginnen met een horecazaak eraan verbonden waar lekker eten, heerlijk lezen en boeiende culturele activiteiten samenkomen. Met Chesterfields en Tiffanylampen. Totaal nog geen businessplan, dat is voor een medevennoot die het denkwerk mag doen. Ik heb een gereserveerde plaats in de mooiste Chesterfield en overschouw de wereld terwijl ik een glas Château d'Yquem achteroversla en eindelijk begin met de werken van Marcel Proust.
Pakt maar uwe jas gij.
@Avondland verwoord beter wat ik eigenlijk bedoelde met "dat het voor velen niet significant zou wijzigen" - 900k is uiteraard een flinke stap voorwaarts die vooral rust/zekerheid en wat meer vrijheden zal bieden, maar in het geval middenklasse kan het op vele vlakken wat meer zijn met hier en daar eens een sporadische uitspatting, voor iemand uit de financieel lagere regionen is die impact al veel groter. Zaken als halftijds werken/niet werken/mooie woning op mooie locatie/ grotere risico's nemen met een zaak proberen op te starten... zijn nog niet helemaal binnen bereik zonder risico.
Meest tastbare: een nieuwbouw woning van 500k is vandaag doorgaans een relatief bescheiden HOB op gemiddelde locatie.
Ik vermoed bvb. dat er weinigen hun job, die ze wel graag doen maar stiekem toch eens iets zouden willen proberen, zullen opgeven na het winnen van 900k.
Laatst bewerkt: