Aangezien ik denk (?) dat de vraag niet zozeer over verloning gaat, wel over sprongen voorwaarts in je carrière, even een QFT doen, aangevuld met mijn eigen inputs daarrond:
Mijn belangrijkste tips zouden zijn:
- Hang je karretje niet vast aan je (slechte) baas. Er zijn veel slechte bazen die je gewoon onder de bus flikkeren als het hen uitkomt. Carriere huurlingen herken je van 10km ver. Gewoon in een grote boog rondlopen.
- Leer van een goede baas, niet noodzakelijk je eigen baas.
Check - carrière maken is, meer nog dan een goed bedrijf/een goede functie te kiezen, een goede baas kiezen. Eén van de adviezen die ik starters/mentees altijd meegeef: kies, zeker bij het begin van je carrière, voor een baas, niet voor een functie/positie/loon. Een goeie baas, geeft je kansen, laat je groeien, geeft je exposure en vooral, laat je falen en leren. Dat is 100x meer waard dan titels of loonsprongen.
Ik heb in mijn carrière altijd gekozen (proberen kiezen) voor een goeie baas (en ik heb het geluk gehad dat mijn allereerste baas en mentor een pareltje was). Keerzijde is ook: durf een slechte baas vaarwel zeggen. De negatieve impact die ze op je hebben, is simpelweg te groot.
Heb je de kans om extra mentoring te krijgen van anderen: take it with both hands.
- Wees zelf een goede baas. Ja, mensen zullen vertrekken/zich opwerken. Maar goede bazen trekken gemakkelijk goed volk van ergens anders uit het bedrijf aan. Beknot niemand opzettelijk in hun rol. Misschien kunnen ze je werk overnemen en kun je zelf per dag 2h minder werken, win
Agreed - don't only absorb, give back.
In toevoeging daaraan: durg jezelf omringen met een cirkeltje mensen die beter kunnen worden dan jij ooit kan zijn, en don't be afraid about competition. Zij maken niet alleen jou beter, het is ook een oneindige resource naar alles wat toekomstige opportuniteiten aangaat (be it dat zij jou vragen, be it dat jij hen vraagt om een nieuwe uitdaging aan te gaan).
- De meeste mensen willen uit zichzelf dingen goed doen, wie dat niet doet, met een grote boog rond lopen. Veel te vermoeiend. De kleutertuin zou moeten stoppen eens je 6y bent.
- Je moet zelf voor je carriere zorgen. Je bent een kost voor de werkgever, weest je ervan bewust. Je moet jezelf verantwoorden. Focus op zinvol werk, niet "i do this because I need to do this", ook al weet je dat het niks waard is. Je moet initiatief nemen en durven risico's te nemen door dingen te doen die niemand je expliciet gevraagd heeft.
Check, wil je meer, bewijs dan ook dat je meer kan en meer waard bent. Don't be the cause of movement, be the cause of progression, and don't confuse both.
Ik heb in geen één functie me beperkt gehouden tot wat volgens de functiebeschrijving (als ik die al had), mijn scope was. Niet toen ik bijna 20 jaar geleden begon, en zelfs vandaag nog niet.
Tegelijk: don't overplay your hand: weet wat je kan en weet wat je niet kan (naast luisteren één van de belangrijkste eigenschappen van een leider). Mensen hebben typisch geen probleem met een mislukking, maar een reeks mislukkingen is zelden een goed teken.
- Speel niet te veel debiele politieke spelletjes. De meeste managers weten niet wie je bent, interesseert het hen geen fluit wie je bent en je debiele spelletjes zijn gewoon zinloos. vb in de spotlight willen lopen met debiele opmerkingen of interessante smurf willen uithangen in team events, meetings, ...
Agreed, maar met een grote maar:
Ik heb de eerste tien jaar van mijn carrière ook rondgelopen met de fameuze stelling "ik wil geen politiek doen", en ik was me tegelijk niet bewust dat ik best wel goed ben in politiek en strategie. Intussen ben ik wijs genoeg om door te hebben dat je enorm ver van toxische politiek moet blijven (zoals oa wat jij beschrijft), maar dat politiek in se een pejoratieve vorm is van beïnvloeden en engageren.
Als je echt progressie wil maken: leer het verschil tussen die beide vormen, en leer de tweede vorm echt onder de knie te krijgen.
Extra learning die bovenstaande helpt: cijfers, facts & figures zijn nodig, zijn noodzakelijk, maar zijn quasi nooit voldoende. Do NOT underestimate emotion en durf dat te gebruiken om mensen mee te krijgen, projecten te laten valideren of gewoon impact te maken. Voor alle ir's, b-ir's, h-ir's, ing's en andere cijfervreters out there: leer de basis-concepten van marketing toe te passen of beter nog, werk minstens één keer voor een brand.
- Puntje 6 in acht nemende, doe enkel waar je zin in hebt en waar je denkt zinvol mee te zijn. Dingen doen die niemand vraagt, die niks opbrengen en waarmee je denkt op te vallen, zijn meestal gewoon een verspilling van je eigen tijd
- Perfect is the enemy of the good.
Of net zozeer: it's better to be approximately right, than exactly wrong.
- Wees assertief in waar je zeker over bent (de meeste mensen zijn heel clueless, vul het gat op) en zwijg waarover je niks weet. En zeg dat ook gewoon "ik heb hier niet voldoende kennis over, ik zal zwijgen). Het zal ervoor zorgen dat de mensen luisteren wanneer je iets zegt ipv altijd een semi-zinloze eenheidsworst te zijn die op alles "misschien", "ik denk dat eventueel", "we zouden kunnen".... zegt.
Check, luisteren, weten wat je weet en wat niet, en use the power of silence. Zorg ervoor dat mensen weten dat als je iets te zeggen hebt, ze beter luisteren.
Nuancering: bovenstaande is geen excuus om cold turkey a-bommen te droppen. For people to listen, you can't scare them; neem hen dus mee in je redenering, bouw op (zonder langdradig te zijn) and don't try to be the smartest guy in the room.
- Geen schrik hebben van management of je job. Die gaan ook pissen en kakken zoals elk van ons. Als ze fout zijn, zijn ze fout. Smijt ze gewoon niet publiekelijk onder de bus in een meeting. General tip: escaleer geen conflicten in publiek als dat niet expliciet je doel is. Geen enkele manager zal out of the blue in een meeting met 100 man toegeven dat pietje snot uit huppeldepup juist is, "deze vorige 10 slides zijn inderdaad gewoon bullshit". Het zal de andere kant gewoon doen in een loopgraf kruipen en je zult je punt toch niet bereiken. Tenzij het part is van een of andere politieke doelstelling en je bereid bent om de bitch fight aan te gaan.
Pick your battles, but do't be afraid of a battle. Een baas die er niet tegen kan dat je hem ongelijk geeft, voldoet niet aan de categorie "goeie baas" (uiteraard, niet en plein public)
In the same way, don't act the alpha, but never back down from alpha behaviour. Dat is immers zelden meer dan een facade om iets gedaan te krijgen of iets te verdoezelen.
- Speel soms de papa van een team. "Dat heb je goed gedaan" (na de 7e tegenslag van iemand eindelijk eens iets goed), "wat kan ik doen om je te helpen" (als je ziet dat iemand er wat door zit of het heel druk heeft). Soms kun je iemand veel helpen door zelf een minuscule inspanning te leveren. Infinite payback later.
- Pragmatiek en boerenverstand brengen je heel ver. Gut feeling/instinct is meestal een heel goede indicator van hoe iets zal aflopen. Om dokter Phil te citeren. "The best indicator of future behavior is past behavior".
- Squeaky wheel gets the grease. Je moet zagen en zagen om je punt te bereiken of iets te veranderen. Er is altijd iemand die meer zaagt en zal blijven hameren om iets gedaan te krijgen. Wees bereid om te blijven doorduwen op weinig dingen ipv 100 dingen tegelijk te willen veranderen. It ain't gonna happen. Iemand die elke week een mail stuurt met "DIT PROCESS SUCKT, HIER IS MIJN SUGGESTIE" + meeting invite. Daar zal mgmt naar luisteren. Als je om de 6 mnd eens een emailtje stuurt, never gonna happen.
- Gedraag je als baas als je baas bent. Delegeer, stuur andere aan, corrigeer anderen als het fout is. En omgekeerd, gedraag je als werknemer zoals je als baas zou verwachten dat je je gedraagt. Ben je ziek, blijf thuis. Is je kind van de trap gedonderd, blijf thuis en ga naar het ziekenhuis. Zou jij als baas zeggen "JE MOET KOMEN WERKEN", nee, "Blijf maar thuis en zorg voor je kind".
Weinige extra op aan te merken.
Extra maatstaf voor mij was en is: keep challenging yourself, leave when the challenge is gone. Maar net zozeer: geen enkele job is het waard om ongelukkig voor te zijn: leave before that happens.
Windeieren heeft het me nooit gelegd, tot op vandaag (Wereldwijde organisatie van kleine 1100 man onder me zitten) en tot nader order nog niet in de nabije toekomst (next step, COO).