Wat te doen met oude boeken?

SharkyXTS

Active member
Een verhaal dat wellicht herkenbaar is voor iedereen die regelmatig boeken leest: wat doe je ermee eenmaal ze zijn uitgelezen?

Voor mezelf is er typisch maar een kleine selectie van boeken waarvan ik ze echt wil bijhouden om in de toekomst opnieuw te lezen.
Aangezien onze ruimte in huis beperkt is (je kan ook maar zoveel boekenkasten vullen ;)) probeer ik regelmatig boeken te verkopen op 2dehands/bol.com, maar op de zeer populaire boeken na krijg ik daar in praktijk amper reacties op (en het brengt na commissie en/of verzendingskosten ook amper iets op).
Bij de bibliotheek breng ik ook soms boeken binnen, maar daar zijn ze tot mijn eigen verbazing nogal kieskeurig geworden waardoor verschillende boeken uiteindelijk in de kringwinkel belanden.
 
Een verhaal dat wellicht herkenbaar is voor iedereen die regelmatig boeken leest: wat doe je ermee eenmaal ze zijn uitgelezen?

Voor mezelf is er typisch maar een kleine selectie van boeken waarvan ik ze echt wil bijhouden om in de toekomst opnieuw te lezen.
Aangezien onze ruimte in huis beperkt is (je kan ook maar zoveel boekenkasten vullen ;)) probeer ik regelmatig boeken te verkopen op 2dehands/bol.com, maar op de zeer populaire boeken na krijg ik daar in praktijk amper reacties op (en het brengt na commissie en/of verzendingskosten ook amper iets op).
Bij de bibliotheek breng ik ook soms boeken binnen, maar daar zijn ze tot mijn eigen verbazing nogal kieskeurig geworden waardoor verschillende boeken uiteindelijk in de kringwinkel belanden.
De Slegte koopt ook tweedehands boeken over. Ze kijken uiteraard naar de staat van het boek, maar ook hoe populair een boek is. Dat kan ook in je voordeel spelen als je minder populaire boeken niet op tweedehands zelf verkocht krijgt: de Slegte zal sneller een minder bekend boek overkopen dan een boek waar ze al 5 exemplaren van hebben liggen.
 
De Slegte koopt ook tweedehands boeken over. Ze kijken uiteraard naar de staat van het boek, maar ook hoe populair een boek is. Dat kan ook in je voordeel spelen als je minder populaire boeken niet op tweedehands zelf verkocht krijgt: de Slegte zal sneller een minder bekend boek overkopen dan een boek waar ze al 5 exemplaren van hebben liggen.
Van De Slegte ga je niet zo hoge prijzen krijgen. Dus vooral eerst zelf tweedehands proberen verkopen.
 
Ik hou ze bij en herlees regelmatig boeken, maar ik heb dan ook wat ruimte vrij om ze in kasten te steken. Het gebeurt zelden dat ik een boek verkoop. Momenteel ben ik bijna 34 en heb zowat 600 (of meer?) boeken in de kast staan, ik ga ervan uit dat dit aantal zal blijven groeien en hoop dat mijn dochter een even grote boekenwurm wordt zodat ze kan genieten van een grote thuisbibliotheek.
 
Enkele jaren geleden eens een interview van een auteur gelezen (weet begot niet meer welke) en die zei dat niemand het kan maken dat je een boek weggooit. Die had nog wel goede punten (eeuwenoud medium behandel je met respect, hier zijn bomen voor moeten sneuvelen, iemand heeft daar ontzettend veel uren in gestoken, als je het verkoopt/wegdoet eindigt het misschien in een containerpark of op een brandstapel en dan is het voor eeuwig verloren,...) zodat ik sindsdien geen boeken meer wegdoe.
 
Ik hou ook alle boeken die ik gelezen heb bij, zelfs al vond ik ze niet goed. Ik vind dat je ook van ronduit slechte leeservaringen veel inzicht krijgt in jezelf als persoon en als lezer, en ik vind het leuk om naar mijn boekenkasten te kijken en herinneringen op te halen.

Ik heb mezelf wel voorgenomen dat ieder boek dat in mijn boekenkast komt, moet worden gelezen. Ik wil niet iemand worden die Ulysses of Het Verdriet van België gewoon ter schone schijn in de kast heeft staan. Alleen moet ik er nog een eindtermijn op plakken, want ik heb nu toch wel een paar boeken al jarenlang als "to read" op mijn schappen staan.
 
Als je ze echt niet verkocht krijgt, en de winkel ze niet wil overkopen kan je ze altijd storten aan een goed doel, of kijken of er van die boekenruilplekken zijn in uw streek? Hier (Roeselare) hebben ze er zo een paar, wel nog nooit gaan kijken. :-x

*edit* of eens op de lokale rommelmarkt staan? Kans lijkt me groot dat er wel een paar boekenfanaten langskomen.
 
Als je ze echt niet verkocht krijgt, en de winkel ze niet wil overkopen kan je ze altijd storten aan een goed doel, of kijken of er van die boekenruilplekken zijn in uw streek? Hier (Roeselare) hebben ze er zo een paar, wel nog nooit gaan kijken. :-x

*edit* of eens op de lokale rommelmarkt staan? Kans lijkt me groot dat er wel een paar boekenfanaten langskomen.
Hoe heet die ruilplek? Dat interesseert me wel.

ik persoonlijk doe er geen weg. En koop er eigenlijk ook niet zoveel omdat ik op dat gebied soort van autist ben.
Als ik van een boek het verhaal niet meer 100% herinner dwing ik mezelf die te herlezen, ook al heb ik daar geen zin in. Met films heb ik dit ook 😔
 
Ik verkoop alleszins geen boeken meer. In 2011 toen ik verhuisde naar Ierland heb ik gans mijn boekencollectie verkocht via 9Lives aan groot verlies eigenlijk (rap rap, etc). 4 jaar later in Polen terug begonnen en toch met veel spijt teruggedacht dat ik ze eerder in een aantal dozen op zolder bij moeder had moeten plaatsen.
Gemakkelijk 1/3e van de boeken die ik nu heb, zijn boeken die ik in 2011 verkocht had en nu weer opnieuw kon kopen. Betreft dan voornamelijk de grote Fantasy-series.
 
Hoe heet die ruilplek? Dat interesseert me wel.
TsD doelde misschien op iets anders, maar veel gemeentes hebben nu ook zo'n kastje met boeken naast de straat staan. Het concept is dat je daar een boek uit mag nemen, maar in ruil een ander boek in de plaats achterlaat.

Je bent dan natuurlijk wel erg afhankelijk van welke boeken andere mensen voor je achterlaten (en het aanbod is heel beperkt). :)
 
Ik probeer ze ook te verkopen, meestal aan vriendenprijzen, maar inderdaad, dat gaat niet altijd van een leien dakje.
Ik merk dat het eerder de non-fictie is die makkelijker verkoopt en dan vooral de psychologie-gerelateerde boeken.

Mijn 2dehandsaccount heb ik niet meer door alle pogingen tot frauderen en het feit dat gebruikers die niets bij je gekocht hebben ook een recensie kunnen plaatsen (meestal negatief omdat je niet wilde ingaan op hun veel te LAGE bod). Via Vinted heb ik er wel enkele kunnen verkopen, maar ook weinig.
Degene die ik niet weg krijg doe ik uiteindelijk naar de kringwinkel.
 
Hoe heet die ruilplek? Dat interesseert me wel.

ik persoonlijk doe er geen weg. En koop er eigenlijk ook niet zoveel omdat ik op dat gebied soort van autist ben.
Als ik van een boek het verhaal niet meer 100% herinner dwing ik mezelf die te herlezen, ook al heb ik daar geen zin in. Met films heb ik dit ook 😔
Ha, dat zou bij mij niet goedkomen. Ik vergeet enorm snel het grootste deel van het verhaal van boeken, films, series,...

Ik hou enkel de boeken bij die ik heel goed vond. Een deel ligt op zolder, een deel stal ik uit in m'n boekenkast.

Met de rest van de boeken sta ik een keer per jaar op de rommelmarkt en ik verkoop deze dan aan 1-2 euro. Aangezien ik zelf zelden veel geld aan een boek geef, verlies ik er niet teveel op. De rest geef ik weg als ik er iemand een plezier mee kan doen of schenk ik aan de kringloopwinkel.
 
Ha, dat zou bij mij niet goedkomen. Ik vergeet enorm snel het grootste deel van het verhaal van boeken, films, series,...

Ik hou enkel de boeken bij die ik heel goed vond. Een deel ligt op zolder, een deel stal ik uit in m'n boekenkast.

Met de rest van de boeken sta ik een keer per jaar op de rommelmarkt en ik verkoop deze dan aan 1-2 euro. Aangezien ik zelf zelden veel geld aan een boek geef, verlies ik er niet teveel op. De rest geef ik weg als ik er iemand een plezier mee kan doen of schenk ik aan de kringloopwinkel.
Zo is het van mij ook. Als ik met men maat praat die alles weet over een film/boek die hij 20 jaar geleden zag/las frustreert mij dat wel en heb ik het gevoel dat ik die opnieuw moet checken.
Ik zou willen een 10-tal Aspe’s weg doen omdat ik niet alle boeken vanaf nr 1 heb. ocd a volonté
 
TsD doelde misschien op iets anders, maar veel gemeentes hebben nu ook zo'n kastje met boeken naast de straat staan. Het concept is dat je daar een boek uit mag nemen, maar in ruil een ander boek in de plaats achterlaat.

Je bent dan natuurlijk wel erg afhankelijk van welke boeken andere mensen voor je achterlaten (en het aanbod is heel beperkt). :)

Jup, zo een kastjes staan er op verschillende plaatsen hier, dat bedoelde ik dus. :)

Linkje met locaties in VL/BL

Geen idee wat er daar zoal gaat tussen staan wel, maar als je boeken niet gewoon weg wilt gooien is dit of een kringloop mogelijks een oplossing?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan