Wat nu niet meer denkbaar is...

Toen ik 12 jaar was waren er nog vrij veel telefoonhokjes, waar je met munten kon betalen.

Echter had je ook bepaalde gratis nummers en één daarvan was zo de voorloper van Google waar je vragen kon stellen en die mensen zochten dan die informatie op. Vaak op die manier nog foptelefoontjes gepleegd op woensdagnamiddag.

P.S. Het nostalgische hieraan is zo die muffe geur van een telefoonkotje op een warme dag.

je bedoelt Scoop? :P

Toen ik 12 jaar was waren er nog vrij veel telefoonhokjes, waar je met munten kon betalen.

Echter had je ook bepaalde gratis nummers en één daarvan was zo de voorloper van Google waar je vragen kon stellen en die mensen zochten dan die informatie op. Vaak op die manier nog foptelefoontjes gepleegd op woensdagnamiddag.

P.S. Het nostalgische hieraan is zo die muffe geur van een telefoonkotje op een warme dag.

1212 was het dacht ik.

Ik zat in 2005 op een college en daar werden de percentages per leerling afgeroepen voor de hele school inclusief alle ouders. Die percentages werden afgeroepen van onder naar boven. Vrij genant dus.

Ik zat in 2005 op een college en daar werden de percentages per leerling afgeroepen voor de hele school inclusief alle ouders. Die percentages werden afgeroepen van onder naar boven. Vrij genant dus.
Just, bij ons deden ze dat in het lager, maar wel van hoog naar laag. Dus hoe eerder uw naam, hoe beter.

La question jambon : is het dan nu allemaal beter dan vroeger of slechter?

Ik heb nog al mijn vingers na het kopen van vuurwerk toen ik 12 was en daar onvoorzichtig mee om te springen. Ik heb nog al mijn tandjes , want heb de bordenwissers kunnen ontwijken. Ik eet nog steeds schelletjes, maar ik betaal er nu wel voor. Ik heb gerookt, hoewel het causaal verband met chocolasigaretten niet aangetoond kan worden. Ik heb indertijd ook naar 1212 gebeld (of de variant) en heb daar geen belspelletjes verslaving aan overgehouden. Mijn kneukels zijn prima hersteld zonder enig litteken van linialen of regels. Ik heb als kind & jongvolwassene ook nog liggen slapen op de achterbank , ik leef nog.

Need I go on ... ?

1212 was het dacht ik.
Die nummer werkt volgens mij nog altijd hoor :p Dat is om iemand zijn telefoonnummer te zoeken.
Mar je had ook effectief wat jij zegt een soort "google" maar dan met een operator, en ik dacht dat dat Scoop noemde, maar ik vind er eigenlijk niks van terug.

Die nummer werkt volgens mij nog altijd hoor :p Dat is om iemand zijn telefoonnummer te zoeken.
Mar je had ook effectief wat jij zegt een soort "google" maar dan met een operator, en ik dacht dat dat Scoop noemde, maar ik vind er eigenlijk niks van terug.
Bijna! “Wie scoot die vindt” 🤓

Dat was scoot dacht ik, nam ook altijd iemand op met "Hallo met scoot, wat kan ik voor u vinden!"
Was rond dezelfde periode dat de gsm populair werd bij tieners dus logischerwijs zorgde een gratis nummer toen voor heel veel getroll :unsure:

La question jambon : is het dan nu allemaal beter dan vroeger of slechter?

Ik heb nog al mijn vingers na het kopen van vuurwerk toen ik 12 was en daar onvoorzichtig mee om te springen. Ik heb nog al mijn tandjes , want heb de bordenwissers kunnen ontwijken. Ik eet nog steeds schelletjes, maar ik betaal er nu wel voor. Ik heb gerookt, hoewel het causaal verband met chocolasigaretten niet aangetoond kan worden. Ik heb indertijd ook naar 1212 gebeld (of de variant) en heb daar geen belspelletjes verslaving aan overgehouden. Mijn kneukels zijn prima hersteld zonder enig litteken van linialen of regels. Ik heb als kind & jongvolwassene ook nog liggen slapen op de achterbank , ik leef nog.

Need I go on ... ?
Je pakt er nu ook wel speciale voorbeelden uit. In NL waren er hele campagnes tegen vuurwerk, dus ik vermoed dat daar wel ongelukken mee gebeurden. Een vriend van mijn broer was enkele vingers kwijt door zo'n chemieset waar hij zelf nog wat huishoudzaken heeft bijgegooid. Het aantal rokers zakt denk ik, wat een goede zaak is.

Een deel zaken zijn natuurlijk veranderd samen met heel de maatschappij. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het onderwijs beter was vroeger omdat men al eens fysiek geweld gebruikte, maar de hele omkadering (iedereen Nederlandstalig, mijnheer de meester, ...) was gewoon anders. Ook kan je je kinderen nu nog perfect laten buitenspelen, maar het verkeer is drukker en door de overvloed van nieuwsberichten zijn mensen banger dan vroeger over wat kan mislopen. Ook hebben de kinderen gewoon meer alternatieven.

Als je door sommige van de andere feiten hier gaat is het ook nogal gemengd, al die zaken rond veiligheid in de wagen lijken me nu wel effectief voor minder slachtoffers te zorgen. Dat de politie niet meer bezig is met de rijkswacht te kloten lijkt me ook positief.

Veel van die zaken van vroeger vind ik niet beter eigenlijk, sommigen zelfs slechter. Wat wel klopt is dat veel zaken "vrijer" aanvoelden, want het was niet gereglementeerd (of wel, maar niemand lag ervan wakker), maar de vrijheid om rubberen banden op te fikken in de tuin vind ik niet zo cruciaal :)

Dat er wat regels in het leven geroepen zijn , voor bepaalde wantoestanden, dat lijkt me logisch :)
Maar ja ... ondertussen zijn we geëvolueerd naar een maatschappij waar, indien uw kinderen nog veilig buiten spelen, je mogelijks een gasboete krijgt voor lawaai.
Sommige zaken, zoals veiligheid in de wagen, is toch op eigen verantwoordelijkheid? Nuja, ik ben daar nogal liberaal in van gedachte denk ik :)
Ik vind op zich dat je moet mee evolueren met de maatschappij, maar heb toch een dubbel gevoel bij de overvloed aan regeltjes.

Bijna vergeten : videotheken! Hoeveel tijd wij vroeger niet gespendeerd hebben om de zoveelste Childs Play, Friday the XIIIth, enz te gaan bekijken. Uren snuisteren tussen de vele films en dan die met een paar maten bekijken ... Good times.
Oh ja! In de vakantie huurde mijn oma soms een VHS speler. Hoeveel keer ik niet The Mask en Predator gezien heb op VHS, ik kan het niet zeggen. En als mijn pa ons kwam halen, hem een uur bezig houden met de grappige scenes tonen :laugh:

Scoot, wie Scoot, die vindt. 0800 17 007.

Dat blijft voor EEUWIG in mijn geheugen gegrift. In het 1e middelbaar hing er zo een betalende telefoon in de gang van het schoolgebouw. Geen idee waarom. Hoeveel keer wij daar niet naar gebeld hebben voor de grootste zever :lol:

Vroeger een tijdje bij de Chiro gezeten en dan dingen doen als tienjarige pinten drinken op een Waals terras. Op zondagnamiddag van de fietserbrug in het kanaal springen en het bijhorend tuffen op voorbijkomende kajakkers, door een tunnel onder het kanaal zwemmen, papieren sigaretten roken..

Ik heb als 13-jarige nog een fles sterke drank voor mijn pa gekocht op schoolreis in Barcelona. Het is pas toen ik thuiskwam en de reactie van mijn ouders zag dat ik besefte dat dat niet mocht. :lol: Ik was gewoon compleet naïef en daardoor onbevreesd die drankwinkel binnen gestapt.

Just, bij ons deden ze dat in het lager, maar wel van hoog naar laag. Dus hoe eerder uw naam, hoe beter.
Nu je het zegt, in mijn lager ook denk ik. Al herinner ik mij nu niet of het van hoog naar laag of omgekeerd was.

Nu je het zegt, in mijn lager ook denk ik. Al herinner ik mij nu niet of het van hoog naar laag of omgekeerd was.
Ik weet nog dat het bij ons van hoog naar laag ging omdat de eerste 3 naar voren mochten achter een "prijs". Ze kregen dan een stempel op hun hand ofzoiets. :unsure: En al wie achter kwam was "meh" en de laatste werd uitgelachen door de leraar. De laatste was ook altijd dezelfde, die jongen kon letterlijk zijn eigen voornaam niet correct schrijven. Heeft ondertussen wel meer geld dan de rest van die klas, want heeft paar jaar terug de lotto gewonnen. :lol:

Niet meer denkbaar: leerkrachten die een rangorde bijhouden van hun klas. Zo had ik in de lagere school een leerkracht - duidelijk wielerfanaat - die prijzen uitdeelde in functie van de resultaten/gedrag. De beste een tekening met gele trui die aan de bank werd gehangen... tot de laatste die een rode lantaarn aan zijn bank kreeg. Achter in de klas stond ook een maquette van een koers. Elke miniatuurrenner had een naam van iemand uit de klas en die werden dan in volgorde van de resultaten geplaatst.

Terug
Bovenaan