JanusDR
Well-known member
Wat houdt dit juist in?2) investeren in een bananenrepubliek
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat houdt dit juist in?2) investeren in een bananenrepubliek

Kun jij mijn gedachten lezen? Exact (en zelfs beter) zoals ik het ook denk en ook wel ben.ik ben van nature iemand die zich niet zoveel zorgen maakt en zich makkelijk aanpast.
ik heb ook nooit echt de behoefte gevoeld om een zogezegde perfecte versie van mezelf te zijn omdat ik denk dat dit verwacht wordt van anderen.
ik heb hier de laatste tijd al veel over nagedacht : waarom ik gelukkig ben en daar schijnbaar niet echt moeite voor moet doen.
Hier enkele gedachten daarover :
- ten eerste moet je jezelf graag leren zien als de persoon die je bent (dus met al je fouten/gebreken) in plaats van een versie te zijn van jezelf waarvan je denkt dat je zou moeten zijn alvorens anderen van je zouden kunnen houden
- dit betekent niet dat je niet aan jezelf moet werken maar je moet je ook niet anders voordoen dan je bent, of proberen om een ideaal beeld na te streven (zowel fysiek als psychisch)
- streef geen perfectie na maar wees tevreden met middelmatigheid. je mag je situatie natuurlijk verbeteren maar het utopische einddoel mag geen maatstaf zijn voor geluk. Wees tevreden met wat je hebt en zoek het geluk in wat je hebt.
- omring jezelf met mensen die je niet alleen gelukkig maken maar die ook helpen in je geluk na te streven. negatieve mensen moet je weren uit je leven. toxische vriendschappen/familie/relatie => vermijd deze mensen en snij ze uit je leven.
- maak de mensen rondom je gelukkig => het grootste geluk haal je uit mensen uit je omgeving gelukkig te maken. Niets maakt me gelukkiger dan iemand te doen lachen, iemand te helpen, iemand zich goed te doen voelen....
- focus je op de positieve dingen en leer uit de negatieve dingen. het is heel makkelijk om je te focussen op dat ene negatieve ding en dit je gevoel te laten bepalen terwijl er misschien tientallen positieve dingen gebeurd zijn die dag.
- relativeer! probeer negatieve situaties niet emotioneel te bekijken maar probeer het heel relationeel als buitenstaander te bekijken. dan zal je rap zien dat een bepaald probleem die je angst/stress bezorgt veel minder erg is dan gedacht
- prioriteer om dingen te doen die je gelukkig maken. natuurlijk moet je gaan werken en soms dingen doen je minder graag doet. maar probeer om zoveel mogelijk dingen te doen met de mensen die belangrijk zijn in je leven. ik heb een heel druk sociaal leven en grote vriendenkring en mijn weekends zijn altijd volboekt. daar hoort uiteraard ook af en toe een St Bernardus drinken aan de toog bij
- me-time : ik kan ook echt genieten van een volledige zondag niets te doen en te luieren in mijn zetel zonder mij daar schuldig over te voelen
Troost u, wij allemaal gaan ooit sub-30Ooit ga ik sub-30![]()

vanalles.Wat houdt dit juist in?
Da’s dus compleet het omgekeerde van mij! Ik heb al heel mijn leven een beetje dat covid-symptoom gevoel: niks ‘smaakt’, alles heeft een beetje eenzelfde beige sensatie. Ik zit eigenlijk gewoon mijn tijd uit te doen tot ik doodval. Maar dat krijg je in feite aan weinig mensen uitgelegd.Ik verveel mij nooit.
En dan heb ik het over thuis zitten, niet verplicht 3 uren in een wachtzaal moeten zitten o.i.d.
Als tiener en twintiger hoorde ik toch veel vrienden klagen over 'een saaie dag' of 'gaan we iets doen, ik verveel mij te pletter'. Dat heb ik nog nooit gehad. Zoveel te doen, zoveel hobby's, ik kom al heel m'n leven tijd te kort.
Da’s dus compleet het omgekeerde van mij! Ik heb al heel mijn leven een beetje dat covid-symptoom gevoel: niks ‘smaakt’, alles heeft een beetje eenzelfde beige sensatie. Ik zit eigenlijk gewoon mijn tijd uit te doen tot ik doodval. Maar dat krijg je in feite aan weinig mensen uitgelegd.
Da’s dus compleet het omgekeerde van mij! Ik heb al heel mijn leven een beetje dat covid-symptoom gevoel: niks ‘smaakt’, alles heeft een beetje eenzelfde beige sensatie. Ik zit eigenlijk gewoon mijn tijd uit te doen tot ik doodval. Maar dat krijg je in feite aan weinig mensen uitgelegd.
Zonder aanzet? Nee, ik moet mijzelf altijd aangeven ‘hier wordt men blij van’.Dat klinkt heel deprimerend. Is er dan niets waar je oprecht blij en enthousiast van wordt?
Amai, is dat niet lastig? Zo nooit iets hebben om naar uit te kijken? That's what keeps me going.Zonder aanzet? Nee, ik moet mijzelf altijd aangeven ‘hier wordt men blij van’.
Jimi Hendrix omschreef elke toon als een kleur of gevoelIk "zie" tijd in mijn hoofd als een visueel iets. Als ik bv denk aan een jaar, maand, week, dag, ... dan heeft dat in mijn hoofd visueel effectief een bepaalde vorm en kleur. En dan bedoel ik niet dat ik een kalender ofzo voor me zie, maar het gaat dan echt om iets heel abstracts. Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat dat bij iedereen wel zo zou zijn, tot ik gisterenavond op Tiktok een filmpje tegen kwam dat daar over ging en blijkbaar is dit tijd-ruimte synesthesie, een soort zeldzaam neurologisch verschijnsel.
Bij sommigen gaat dat redelijk diepgaand, bij mij is het (voor zover ik me zelf realiseer) vooral beperkt tot het "zien" van dagen, weken, ...

Hier is dat geluid-kleur. En dat gaat zover dat ik bij een plots hard geluid de lichtflits die daarbij komt sneller heb verwerkt dan het geluid zelf.Ik "zie" tijd in mijn hoofd als een visueel iets. Als ik bv denk aan een jaar, maand, week, dag, ... dan heeft dat in mijn hoofd visueel effectief een bepaalde vorm en kleur. En dan bedoel ik niet dat ik een kalender ofzo voor me zie, maar het gaat dan echt om iets heel abstracts. Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat dat bij iedereen wel zo zou zijn, tot ik gisterenavond op Tiktok een filmpje tegen kwam dat daar over ging en blijkbaar is dit tijd-ruimte synesthesie, een soort zeldzaam neurologisch verschijnsel.
Bij sommigen gaat dat redelijk diepgaand, bij mij is het (voor zover ik me zelf realiseer) vooral beperkt tot het "zien" van dagen, weken, ...
Ik heb het nooit anders geweten. Mijn goesting on 104 te worden is, begrijpelijk, laag.Amai, is dat niet lastig? Zo nooit iets hebben om naar uit te kijken? That's what keeps me going.
Cool! Bij tijd heb ik dat niet maar soms wel bij algemene gedachten. Vooral met cijfers. Dan zie ik soms vormen die in elkaar passen als ik moet optellen bv. Wel heel abstract/vaag. Ik zou ze niet kunnen tekenen.Ik "zie" tijd in mijn hoofd als een visueel iets. Als ik bv denk aan een jaar, maand, week, dag, ... dan heeft dat in mijn hoofd visueel effectief een bepaalde vorm en kleur. En dan bedoel ik niet dat ik een kalender ofzo voor me zie, maar het gaat dan echt om iets heel abstracts. Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat dat bij iedereen wel zo zou zijn, tot ik gisterenavond op Tiktok een filmpje tegen kwam dat daar over ging en blijkbaar is dit tijd-ruimte synesthesie, een soort zeldzaam neurologisch verschijnsel.
Heel herkenbaar hier eigenlijk...Da’s dus compleet het omgekeerde van mij! Ik heb al heel mijn leven een beetje dat covid-symptoom gevoel: niks ‘smaakt’, alles heeft een beetje eenzelfde beige sensatie. Ik zit eigenlijk gewoon mijn tijd uit te doen tot ik doodval. Maar dat krijg je in feite aan weinig mensen uitgelegd.
Ik heb dat ook, ik vond dat echt een mind fuck toen bleek dat niet iedereen dat zo zietIk "zie" tijd in mijn hoofd als een visueel iets. Als ik bv denk aan een jaar, maand, week, dag, ... dan heeft dat in mijn hoofd visueel effectief een bepaalde vorm en kleur. En dan bedoel ik niet dat ik een kalender ofzo voor me zie, maar het gaat dan echt om iets heel abstracts. Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat dat bij iedereen wel zo zou zijn, tot ik gisterenavond op Tiktok een filmpje tegen kwam dat daar over ging en blijkbaar is dit tijd-ruimte synesthesie, een soort zeldzaam neurologisch verschijnsel.

De meeste van die neurologische dingen geven echt een mindfuck als je dat plots beseft dat niet iedereen dat heeft. Ik heb dat gehad bij ASMR en afantasie. Eergisteren nog aan collega uitgelegd dat ik dat had, en die zei ook plots: "Wtf, er zijn mensen die wel echt zo visueel dingen inbeelden?". Die had op die moment dus zijn mindfuckIk heb dat ook, ik vond dat echt een mind fuck toen bleek dat niet iedereen dat zo ziet
Interessant weetje: synesthesie komt vaker voor bij mensen met autisme. Dat heeft ook te maken met wat daar in je link staat als mogelijke oorzaak, verbindingen in de hersenen die er eigenlijk niet meer zouden moeten zijn. Autisten hebben heel veel verbindingen tussen hersengebieden die dicht bij elkaar liggen, en veel minder tussen hersengebieden die verder van elkaar liggen. (Meer informatie.)
En synesthesie kan heel simpel zijn (zoals een getal dat een kleur heeft), tot redelijk vreemd (een getal dat een persoonlijkheid heeft). Ik weet niet of je ooit documentaires of filmpjes hebt gezien van mensen die trouwen met de Berlijnse muur of verliefd zijn op een attractie in een pretpark? Dat is ook synesthesie, waarbij een bepaald voorwerp een persoonlijkheid krijgt, in die mate dat mensen er dus verliefd op worden.