Wat is voor jou wel vanzelfsprekend, maar voor anderen niet?

Bij het schrijven van cijfers ga ik het altijd opschrijven zoals je het uitspreekt.
Bijvoorbeeld 457 ga ik eerst de 4 dan de 7 en laatst de 5 ertussen schrijven. Nooit bij stil gestaan tot mijn vrouw me erop wees. Ik weet nu eigenlijk wel niet wie de speciale van de 2 is.

Bij het schrijven van cijfers ga ik het altijd opschrijven zoals je het uitspreekt.
Bijvoorbeeld 457 ga ik eerst de 4 dan de 7 en laatst de 5 ertussen schrijven. Nooit bij stil gestaan tot mijn vrouw me erop wees. Ik weet nu eigenlijk wel niet wie de speciale van de 2 is.
Jij, want jij schrijft het gewoon verkeerd.

Een basis biologie uit de lagere school. Ik vond dat toen al dom wanneer mensen hagedissen en salamanders door elkaar haalden, of niet leken te beseffen dat een spin 8 poten had en een insect 6.

Als je dan gewoon in de lokale "ge zijt van x" fb-groep leest...dan komt er zo'n foto van een vuurwants met bijschrift "iemand een idee wat dit is?", krijg je echt antwoorden zoals "volgens mij een lieveheersbeestje", of "ne coloradokever!".
Of nog beter, recent een foto van een soort mot. Ik moet dan ook opzoeken dat het om een populierenpijlstaart gaat, maar daarvoor bestaat het internet. Nee, nee: "ik denk een vleermuis!".

Algemeen eigenlijk gewoon je mond houden als je van iets echt 0.0 verstand hebt, veel mensen lijken dat niet te kunnen.

Mijn uiterste best doen, op elk vlak denkbaar en mogelijk.

Liedjes herkennen op basis van een paar noten. of zelfs op basis van enkel een ritme soms.
Ook liedjes die ik nog nooit gehoord heb, kunnen herkennen als liedjes van een specifieke artiest, ook al is het een one-hit wonder.

Ik weet zo bvb nog dat we eens naar huis reden, random onbekend liedje op radio, moeder vraagt 'wie zingt dat?', ik zeg "ik vermoed emma bunton" (de blonde van de spice girls). Bleek dus correct te zijn, hoewel ze daarvoor nog maar 1 onbekend solo-nummer had gemaakt.

Attent zijn en algemene beleefdheid...
Ik vind het normaal om in een drukke bus/trein mijn plaats af te staan aan iemand van hoge leeftijd, iemand zwanger, beperkt mobiel,...
Of als ik in de winkel of in de trein een ouder iemand zie sukkelen met iets zwaarders of log zal ik altijd vragen als ik even kan helpen.
Ik heb de indruk dat dat niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is.

Details onthouden heb ik ook soms. Mensen vinden het dan creepy als je die oprakelt. "ha ja ik weet nog 10 jaar geleden toen je zei..." of gewoon algemeen "heb je niet eens ... gedaan" of "ben je niet fan van ..."...
Een vrouwelijk kantje 😉

- Rekenen gebeurt soms automatisch bij mij
bv:
* regelmatig weet ik aan de kassa van de supermarkt hoeveel ik in totaal moet betalen voor er 1 product gescand is.
* ik weet met 1 blik op m'n sporthorloge (dat standaard afstand en tijd weergeeft) meteen wat m'n gemiddeld tempo is (in min : sec/km), als ik even later kijk weet ik dan ook meteen welk tempo ik heb gelopen sinds de vorige keer dat ik keek

- Ergens te voet heen gaan. Het is dat m'n vriendin zegt dat het raar is om een paar km te wandelen naar de winkel/het werk, of ik zou dat standaard doen :unsure:

- M'n hart voelen kloppen door heel m'n lichaam bij elke hartslag. Blijkbaar is dat niet normaal.

Laatst bewerkt:
Wat voor mij vanzelfsprekend is dat ik een boodschappenlijstje maak en enkel de gangen induik waar die producten staan. Vaak laat ik de kar ook ergens centraal staan omdat dat manoeuvreren te traag gaat.

Mijn vrouw doet altijd ALLE gangen en screent links en rechts alle producten uit schrik dat ze toch nog iets nodig heeft dat niet op de lijst staat.

Hoe ik mij voel als we met ons tweeën boodschappen gaan doen:

pkfPFK.gif

Dierenkennis. Ik ken echt heel veel diersoorten bij naam. In dacht dat dit de meeste mensen wel een uitgebreide basis kennis hebben van dieren maar blijkbaar is dat toch niet zo.

Ik begrijp blijkbaar ook heel snel allerlei soorten dingen, zolang het mij maar boeit. Zodra het mij niet boeit ben ik echt veel te lui om er aandacht aan te geven.
Als ik oplette op school begreep ik de meeste dingen vrij snel en nu ook op het werk.Ik heb dit jaar drie cursussen moeten doen en veel mensen leken te worstelen met bepaalde dingen terwijl ik het allemaal snel begreep. En tragere mensen die de les ophouden met hun vragen werken toch soms wel om mijn zenuwen 😅. Daarentegen ben ik wel super slecht in studeren. Nooit moeten doen tot ik naar de unief ging en dus ik kon dat met alle onaangename gevolgen van dien.

Ook is angst en stress zelfsprekend voor mij maar een angstoornis is nu niet iets aangenaam.

Oh ja, naar een opname van mijn eigen stem luisteren. Ik heb nooit begrepen waarom mensen het raar vonden om een opname van zichzelf te horen. :unsure:

Oh ja, naar een opname van mijn eigen stem luisteren. Ik heb nooit begrepen waarom mensen het raar vonden om een opname van zichzelf te horen. :unsure:
Omdat uw stem totaal anders klinkt in een opname dan hoe jij jezelf 'hoort'. Heeft te maken dat als je zelf spreekt het geluid ook door je beenderen gedragen wordt tot je hoororgaan i.c.m geluid via de lucht. Dat klinkt dan helemaal anders dan in een opname.

Daarom ben ik ook een van de vele personen die zijn stem haat als ik het hoor via een opname.

Algemeen eigenlijk gewoon je mond houden als je van iets echt 0.0 verstand hebt, veel mensen lijken dat niet te kunnen.
Dit zo hard. Een collega van mij doet altijd een heel verhaal of geeft advies en ALTIJD sluit ze af met: "alé, kweet het niet hé".
En effectief, slaat het nergens op wat ze zegt.

Dierenkennis. Ik ken echt heel veel diersoorten bij naam. In dacht dat dit de meeste mensen wel een uitgebreide basis kennis hebben van dieren maar blijkbaar is dat toch niet zo.
M'n dochter van 5 jaar verbeterde mij in de dierentuin dat we te maken hadden met een ringstaartmaki en geen stokstaartje zoals ik zei. En gelijk had ze.

Ik voelde me dom en trots tegelijkertijd.

Terug
Bovenaan