Het klinkt raar, en moeilijk te omschrijven maar de volgorde van maanden of dagen (of soms andere dingen) stel ik mij voor als (plaatsen op) een bepaalde vorm.
Als ik denk aan een maand of dag heeft die dag altijd een bepaalde positie voor mij. De volgorde van maanden is voor mij een cirkel waarbij de maanden ruwweg -maar niet altijd exact overeenkomen met de posities van de cijfers op een klok Op die cirkel heeft januari de plaats waar de 7 op die klok staat. Dan gaat het met de klok mee: februari is 8, maart tussen de 8 en de 9, april staat op de 9, mei staat op de 10, juni op de 11 enz.
Weekdagen zijn dan weer anders. Die komen overeen met de vorm van een soort kegel, Precies een spook dat op zijn kop staat . In plaats van met de klok mee, is de volgorde hier tegen de klok in. Tussen zaterdag en zondag is die lijn gebogen, ook al staat er op het hoogtepunt van die lijn geen enkele andere dag.
Met mijn goede *kuch* paintvaardigheden ziet het er als volgt uit.
Maanden:
Dagen:
Ik weet niet hoe dit komt, heb dit altijd al gehad, al is het niet met alles. Ik weet dat dit een bepaalde naam heeft, al vind ik het niet terug.