Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

The Thin Man 1
It Happened One Night 3

Het is de enige film van dat jaar die ik gezien heb maar ik moet er wel op stemmen. Een van mijn favoriete films tout court denk ik. Frank Capra en Clark Gable in goeie doen.

Love me some Capra! :love2: is al eens gewonnen met Mr Smith Goes to Washington en ook zijn It's a Wonderful Life haalde een tie off. Zelf koos ik ook eerder al voor Arsenic and Old Lace, Lost Horizon en bijna voor Mr. Deeds Goes to Town maar daar stak Chaplin met Modern Times een stokje voor. It Happened One Night is wel geinig, heel goeie romcom, maar het blijft wel een romcom dus vind het persoonlijk toch een ietwat mindere in zijn oeuvre. Nu ja, Thin Man in zekere zin ook maar bevat daarnaast toch ook heel wat crime en mystery angles. We zitten nu echt wel in de old days dus die uitgesproken cliche romance angle die in bijna elke film komt kijken is iets dat je er bij moet nemen. Was natuurlijk nog niet zo cliche toen zij het deden.

1933
sub-top: Dinner at Eight, Wild Boys of the Road, The Eagle and the Hawk, The Mayor of Hell, Mystery of the Wax Museum, Berkeley Square, Deluge, Alice in Wonderland, Gabriel Over the White House, Murders in the Zoo

top-top: The Testament of Dr Mabuse, Duck Soup, King Kong, The Invisible Man

Na een aantal jaren met één of zelfs geen toppers, dit jaar zowaar 4 waarvan 1 voor mij een legendary. Fritz Lang zijn 3e beste, de beste van de Marx brothers met comedy die zelfs vandaag nog fris aanvoelt of de hoogstaande thrills van de onderschatte originele Invisible Man? In de meeste jaren hadden die met gemak gewonnen maar toch is de finale keuze voor mij best gemakkelijk. De granddaddy of all FX features die bijna 100 jaar na datum nog steeds weet te verbazen.

i1eCShsbBCXhaJag0IyhNVQz7TS.jpg

Wat Willis H. O'Brien, de mentor van Harryhausen, in deze op het scherm wist te toveren tart alle verbeelding. Spielberg, Lucas, Peter Jackson, ... allen volgden in de gigantische voetsporen van de koning van Skull Island.

King Kong 1

King Kong 2
Duck Soup 1

Niet zoveel meer gezien deze jaren dat ik de moeite vond. Het gaat tussen King Kong en Dinner at Eight en ik herinner me King Kong nu het meeste.

It Happened One Night is wel geinig, heel goeie romcom, maar het blijft wel een romcom dus vind het persoonlijk toch een ietwat mindere in zijn oeuvre.
We zitten nu echt wel in de old days dus die uitgesproken cliche romance angle die in bijna elke film komt kijken is iets dat je er bij moet nemen. Was natuurlijk nog niet zo cliche toen zij het deden.
It Happened One Night wordt geregeld geciteerd als de eerste screwball comedy, een genre en komische stijl die mij heel erg ligt. Toch wel wat anders dan wat ervoor gemaakt werd qua romcoms. Maar wij zijn natuurlijk achteruit aan het tellen, misschien daarom dat het lijkt dat deze niet zo speciaal is?

Na een aantal jaren met één of zelfs geen toppers, dit jaar zowaar 4 waarvan 1 voor mij een legendary. Fritz Lang zijn 3e beste, de beste van de Marx brothers met comedy die zelfs vandaag nog fris aanvoelt of de hoogstaande thrills van de onderschatte originele Invisible Man? In de meeste jaren hadden die met gemak gewonnen maar toch is de finale keuze voor mij best gemakkelijk. De granddaddy of all FX features die bijna 100 jaar na datum nog steeds weet te verbazen.

Wat Willis H. O'Brien, de mentor van Harryhausen, in deze op het scherm wist te toveren tart alle verbeelding. Spielberg, Lucas, Peter Jackson, ... allen volgden in de gigantische voetsporen van de koning van Skull Island.
Word, all hail Kong! En inderdaad, The Invisible Man is zeer onderschat, wordt vaak vergeten als men het het over de Universal Monsters heeft.

5* logs:
- King Kong
- Das Testament des Dr. Mabuse

4.5*:
- The Invisible Man

4*:
- Dinner at Eight
- Mystery of the Wax Museum
- Baby Face
- 42nd Street
- Gold Digger of 1933
- Duck Soup

King Kong 3
Duck Soup 1

Laatst bewerkt:
Hier Duck Soup ook, al zit The Invisible Man niet veraf. Met King Kong (allemaal) heb ik nooit superveel gehad.

King Kong 3
Duck Soup 2

En ik heb ne hele hoop dagen gemist, kzal eens een catchup moeten doen :cautious:.

King Kong 5
Duck Soup 2
Sons of the Desert 1

Drie gezien, waaronder ook The Invisible Man.
Laurel & Hardy, S-tier in comedy.
Duimen dat morgen The Music Box wat stemmen verzameld.

1932
sub-top: I Am a Fugitive from a Chain Gang, Vampyr, Island of Lost Souls, Scarface, The Blood of a Poet, The Most Dangerous Game, Boudu Saved from Drowning, The Mummy, The Old Dark House, Two Seconds, The Blue Light

top-top: Freaks

fWa6ow4KbTVdCh8wLghnvNbZNyN.jpg

Freaks 1

Wow, wat een jaar inderdaad!

5* logs:
- Vampyr
- Trouble in Paradise

4.5*:
- The Most Dangerous Game

4*:
- Freaks
- Murders in the Rue Morgue