Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Videodrome 5
Star Wars: Episode VI : Return Of The Jedi 5
Scarface 1
Christine 1
The Meaning Of Life 2
Local Hero 1
Als je begrijpt wat ik bedoel 1
Risky Business 1
Basterd Swordsman 1

Videodrome 5
Star Wars: Episode VI : Return Of The Jedi 5
Scarface 1
Christine 1
The Meaning Of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Basterd Swordsman 1
The Outsiders 1

Stay gold Ponyboy

Videodrome 5
Star Wars: Episode VI : Return Of The Jedi 6
Scarface 1
Christine 1
The Meaning Of Life 2
Local Hero 1
Risky Business 1
Basterd Swordsman 1
The Outsiders 1

Don't mind me, ik passeer hier gewoon even om op star wars te stemmen.

Niet zoveel films die ik mij kan herinneren van 1983. Paar zaken die ik herken in IMDB zijn het vermelden niet waard. The Right Stuff is dan misschien wel nog het beste wat ik herken en zag. Al is het misschien een te bombastische America First / is the Greatest film. En duurt echt ook wel te lang... Toch kan hij een geweldige sfeer neerzetten en heeft hij oprecht sterke momenten en scenes...

Maar doordat ik maar beperkt films gezien heb uit dat jaar (of mij toch maar enkele kan herinneren).
Laat ik het stemmen maar even voor wat het is. Wou The Right Stuff gewoon toch even vermelden :p

Niet zoveel films die ik mij kan herinneren van 1983. Paar zaken die ik herken in IMDB zijn het vermelden niet waard. The Right Stuff is dan misschien wel nog het beste wat ik herken en zag. Al is het misschien een te bombastische America First / is the Greatest film. En duurt echt ook wel te lang... Toch kan hij een geweldige sfeer neerzetten en heeft hij oprecht sterke momenten en scenes...

Maar doordat ik maar beperkt films gezien heb uit dat jaar (of mij toch maar enkele kan herinneren).
Laat ik het stemmen maar even voor wat het is. Wou The Right Stuff gewoon toch even vermelden :p
Ik zou gewoon stemmen hoor, het is niet dat je de uitslag radicaal verandert. Maar wel leuk dat je het zeker vermeldt.

Ik denk dat voor velen.. het aantal films dat ze zullen gezien hebben uit de jaren die nu zullen volgen wat naar beneden zal gaan jammer genoeg. Klassieke films is iets waar ik echt aan gewerkt heb de laatste jaren, maar het is zeker nog niet waar het moet zijn en ik moet nog meer zien, maar als ik een film heb ik waar van onder de indruk ben zal ik daar wel op stemmen. Anders gaan er niet zo veel zijn die zullen moeten stemmen in bepaalde jaren die nog zullen volgen.

Van amper 5/5 films naar 4 in een jaar. Maakt keuze wel pak moeilijker.

ET is een parel. Spielberg maakt hier zijn meest persoonlijke film op The Fabelmans na. Geweldig gespeeld, prachtig plot, weinig op aan te merken. Maar de film had wel de IMAX zaal in Brussel nodig om aan die 5 te geraken. Daarvoor was dit een 4,5/5. Dus die valt af.

Blade Runner dan. Beste neo-noir? Absoluut, zo donker, grimmig, kil heb ik mijn films wel graag. De combo met de visuele stijl is af. Maar dan denk ik aan wat PBR zei toen ik op Kingdom of Heaven stemde: ja die directors cut was ook af maar was die wel van 2005. En hier wil ik hem nu wel in volgen. Ik heb de final cut gezien en niet de 1982 theatrical. Moest het op een tie aan komen wil ik mijn kar nog keren maar de final cut die ik zag is technisch gezien niet van 1982. En is een film die zoveel versies nodig heeft wel echt zo geniaal? Als je in 5de zit ineens een 20/20 haalt tijdens een examen heb je ook genoeg tijd gehad om te leren he.

The King of Comedy dan. Scorsese zijn kritiek op paparazzi en superfans is heerlijke satire. Instant 5/5. De Niro speelt heerlijk, geweldig vormgegeven en de plot combineert kritiek en komedie op vlijmscherpe wijze. De Ijslanders zullen zich goed geamuseerd hebben met hun wereldpremiere.

Maar ik ga toch voor 1 van de beste horrorfilms allertijden, de film die door ET geflopt is (want ja twee alien films op e jaar dat kan toch niet): The Thing. Een zuidpoolbasis raakt ingesneeuwd en in die basis schuilt een monster dat zich als eender wie kan voordoen. Zo een simpele premise maar hoe geniaal gebracht. Destijds was de film een verwijzing naar AIDS want in dat jaar was de ziekte al gekend maar de oorzaak niet. Iedereen kon het hebben en dus alom paranoia, want de oorzaak was pas 2 jaar later gevonden. En ook al zien we die laag niet meer vandaag staat de film nog altijd als een huis. Die continue paranoia, gecombineerd met isolatie, onderling wantrouwen en een stevige dosis gore is gewoon een perfecte combinatie) en dan nog een geniale cast met Kurt Russel in 1 van zijn beste rollen. Goeie horror staat overeind ook als de effecten verouderen. En dat is hier meer dan het geval. Less is more haalt het hier met gemak.

1982
The Thing 1

1982
The Thing 3
Blade Runner 1

Ik ging normaal iets meer neerschrijven over The Thing, maar ondanks Jules me voor is, ga ik het toch doen, want er kan niet genoeg liefde zijn voor The Thing.

De meest gemakkelijke keuze tot dusver en idd een van de beste horrorfilms aller tijden.
Vrij trouw aan het bronmateriaal ‘Who goes there?’ i.t.t. The Thing from another world uit 1951 (deftige film).

Een groep onderzoekers op een afgelegen deel van de planeet, met een bijkomend probleem, namelijk een ???. Vul ‘seriemoordenaar’ in en je krijgt een continuatie van de slashers in de voorgaande jaren. Vul ‘onbekende levensvorm met de mogelijkheid om een nagenoeg perfecte imitatie te zijn van het origineel’ in en het is een ander paar mouwen. Dan krijg je paranoia op het bord voorgeschoteld. Een soort van whodunit.
Het idee kwam in midden jaren zeventig aan bod in de Hollywoodkamers, maar werd door omstandigheden op pauze gezet.
Dan kwam RS’ Alien. Het succes van nog een van de beste horrorfilms aller tijden zorgde voor de ontdooiing van het project. Het monster kon losgelaten worden met de juiste regisseur en die zagen ze in JC, na Halloween, wat merkwaardig genoeg, ook een van de beste horrorfilms aller tijden is.

Het script schreef voor dat The Thing voor het grootste deel in de schaduwen bleef, maar special makeup-artiest Bottin vond dat het meer prevalent zou moeten zijn dan het de bedoeling was.
Godzijdank was dat een fantastische beslissing en bevat het misschien de beste Lovecraftian-horror aller tijden?
Noem me vijf films na 1982, die de effecten hebben overtroffen van deze film, in het horrorgenre.
Doe geen moeite, het lukt je niet, tenzij obscure films.

We krijgen niet van het begin een held die meteen zichtbaar de leiding neemt.
Na verloop van tijd nam Macready de rol op zich.
Wist jullie dat Jay Leno op de lijst stond om Palmer te spelen :laugh:?
Lee van Cleef (The Good, the Bad and the Ugly) als Garry?

E.T. was idd een probleem.
Release in zelfde maand, een paar weken eerder.
Blade Runner op dezelfde dag zelfs.
Het is nog altijd het kleine broertje van E.T. en zal dat blijven voor het grote publiek.
“After returning from a screening of E.T. the Extra-Terrestrial, the audience's silence at a trailer of The Thing caused Foster to remark, "We're dead".
Gelukkig doorstond de film de tand des tijds, getuige de erkenningen in de jaren negentig en later.

Naast de body horror is mijn favoriete scene:
Macready tegen de schaakcomputer. Hij speelt het eerlijk en de computer speelt vals. Zijn reactie is om de drank te geven aan de computer en het machine naar de kloten te doen.
The Thing speelt het niet eerlijk met zijn mimiek.
Op het einde geeft Macready drank aan de andere overlevende, Childs.
Dat moet bewust geweest zijn.

Is het een perfecte film?
Neen, net niet.
Nauls verdween op het einde, terwijl het plan was om daar tentakels van te maken.
De achtervolging op The Thing kon beter op het einde.
Pluspunten voor de lange intro naar de eerste transformatie – de situering, in Antarctica – de suspense – alle scenes van The Thing – de terugkeer naar het Noorse kamp – het ambigue einde.

9.7/10 en een plekje in mijn top-vijf films aller tijden.

1982 Line-up

The Man from Snowy River ⋇ An Officer and a Gentleman ⋇ Tenebrae ⋇ Tootsie ⋇ Rocky III ⋇ Dead Men Don't Wear Plaid ⋇ Annie ⋇ A Midsummer Night's Sex Comedy ⋇ Class of 1984 ⋇ The Best Little Whorehouse in Texas ⋇ The Verdict ⋇ Sophie's Choice ⋇ The Secret of Nimh ⋇ Space Adventure Cobra ⋇ The Year of Living Dangerously ⋇ White Dog ⋇ 48 Hrs. ⋇ Creepshow ⋇ The Entity ⋇ Night Shift ⋇ Liquid Sky ⋇ Firefox ⋇ Variola Vera ⋇ Eating Raoul ⋇ Fanny and Alexander ⋇ Gandhi ⋇ Pink Floyd: The Wall ⋇ Fitzcarraldo ⋇ Tron ⋇ First Blood ⋇ The Last Unicorn ⋇ The Plague Dogs ⋇ The King of Comedy ⋇ Fast Times at Ridgemont High ⋇ Deathtrap ⋇ Conan the Barbarian ⋇ Star Trek II: The Wrath of Khan

E.T. The Extra-Terrestrial ⋇ Poltergeist ⋇ The Time Masters ⋇ The Dark Crystal
The Thing ⋇ Koyaanisqatsi ⋇ Blade Runner

Ik heb in al mijn 1000en ratings maar 16 perfect 10s en dit is er daar één van.

iuaqA96jTYQ1a7ceBJoWZaInPsO.jpg

Nu goed we hadden gezegd geen documentaires dus zal er niet op stemmen maar voor mij leunt deze eigenlijk dichter aan bij een film als The Tree of Life dan een typische docu. Wordt geen woord in gesproken en de kijker is grotendeels vrij de beelden in te vullen. Mijn #2 GOAT of all time laatste keer toen we hier een top 100 opstelden en had er toen dit over te zeggen;
2. Koyaanisqatsi
Dit meesterwerk van Godfrey Reggio is voor mij de enige film die iet of wat in dezelfde richting gaat als 2001 alhoewel de meesten deze eerder zouden omschrijven als een documentaire dan een sci-fi film. Het is zowiezo een moeilijke opgave om een genre op Koya te plakken aangezien hij, nog meer dan 2001, gewoon aspecten van je eigen psyche reflecteert. Je haalt eruit wat je erin steekt. Een vriend van me vindt dit een film met een duidelijke ecologisch boodschap, voor een andere gaat het over de vergankelijkheid van het bestaan met verandering als enige constante en ik zie 2001; de evolutie van intelligentie die meer en meer macht krijgt over haar omgeving en de onuitputtelijke creativiteit waarmee ze zelfs de grootste problemen klein krijgt. De beelden zelf zijn zonder meer geest verruimend maar het is de combinatie met de score van Philip Glass die het geheel naar een hoger niveau tilt. Nog nooit heb ik muziek en film zo perfect bij elkaar weten passen als bij Koya. Om de ontwikkeling van de maatschappij te kunnen volgen moet de film regelmatig een versnelling hoger schakelen om bij te blijven en ook de muziek volgt die constante opbouw... Uiteindelijk zorgt dit voor een climax om u tegen te zeggen.
Kzou niet weten hoeveel keer ik deze ondertussen al gezien heb maar heb ooit het plezier gehad deze te mogen ervaren op groot scherm met live symfonisch orkest en dat is tot vandaag de beste cinema belevenis die ik heb meegemaakt. :support:

Koyaanisqatsi dus jammer genoeg niet want IMDB zegt docu dus dan gaat het gaan tussen The Thing en Blade Runner maar dat is verdorie een moeilijke voor mij. Nog even over nadenken.

Ik zou gewoon stemmen hoor, het is niet dat je de uitslag radicaal verandert. Maar wel leuk dat je het zeker vermeldt.

Ik denk dat voor velen.. het aantal films dat ze zullen gezien hebben uit de jaren die nu zullen volgen wat naar beneden zal gaan jammer genoeg. Klassieke films is iets waar ik echt aan gewerkt heb de laatste jaren, maar het is zeker nog niet waar het moet zijn en ik moet nog meer zien, maar als ik een film heb ik waar van onder de indruk ben zal ik daar wel op stemmen. Anders gaan er niet zo veel zijn die zullen moeten stemmen in bepaalde jaren die nog zullen volgen.
Ah, je hebt gelijk.
Maar ondertussen zijn we al na 24u...

Voor 1982 ga ik wel stemmen!

Koyaanisqatsi is zonder enige twijfel dé film uit 1982 voor mij. Het is een onconventionele en experimentele film die geen dialoog, plot of traditionele verhaallijn heeft, maar toch zo kritische en relevant is. Koyaanisqatsi gaat over de impact van ons mensen op onze wereld, ecologie, technologie, industrialisatie, massa's, overconsumptie... en de onbalans die er is. Het wordt prachtig in beeld gebracht in een abstracte en visueel aantrekkelijke stijl. Het introduceerde enkele elementen in onze beeldcultuur die we misschien vandaag al beu gezien zijn. Maar ze waren hier eerst en dit met een iconische soundtrack van Philip Glass.

The Thing 3
Blade Runner 1
Koyaanisqatsi 1

Blade Runner is mijn runner up. Ik heb een voorliefde voor (neo-)noir films of films met een uitgesproken dystopische sfeer. Blade Runner is bijzonder goed in het scheppen van sfeer en het overbrengen van een gevoel. The Thing was echter niet echt mijn ding, maar aangezien ik geen horrorfan ben verwonderd dat mij niet. Ten slot wil ik ook Fanny and Alexander vermelden, want die is volgens mij beter dan E.T. ondanks E.T. de meer gekende titel is.

Edit/
@DaFreak was me blijkbaar voor (ben een trage typer), maar nee, ik ga niet akkoord met IMDB (en de rest van de wereld lijkt nu). Koyaanisqatsi is een experimentele film die documentaire-achtige beelden gebruikt, maar zeker niet valt onder de klassieke documentairevorm. Ik zie het als een (experimentele) film en hou dan ook mijn stem aan...

Lijkt mij wel een bijzondere ervaring te zijn om deze in de bioscoop met live symfonisch orkest te zien. Zelf heb ik nog maar enkel het genoegen gehad om hem op groot scherm te zien, zonder live orkest en dat was best al een hevige ervaring.

Laatst bewerkt:
82, heel erg sterk jaar, met heel veel lekkers. Maar desndanks waarschijnlijk de meest no brainende no brainer voor mij:
The Thing 4
Blade Runner 1
Koyaanisqatsi 1

Al de rest van de top is ook awesome en genoeg om any other year de topper te zijn: ET, Canon The Barbarian, Mad Max 2, Blade Runner en Fitzcaraldo (het maken van die film is 1 van de meest wacky Herzog verhalen, uit een oceaan van wacky Herzog verhalen).

Hell, zelfs de subtop is ongewoon sterk: The Verdict, Fast Times, Cat People, Tron, Fist Blood, The Dark Crystal, The Wall, Basket Case, The King of Comedy.

Dik dik jaarke imo, misschien niet zoveel typisch Oscar kanonnenvlees, maar damn son.

Nu goed we hadden gezegd geen documentaires dus zal er niet op stemmen maar voor mij leunt deze eigenlijk dichter aan bij een film als The Tree of Life dan een typische docu
Ik ben niet speciaal fan, maar ik ben wel akkoord met het tis meer een "film" dan een docu sentiment, bijgevolg dat die zeker op de lijst kan. Maar niet zeker wat de rest, of @DwightSchrute zegt.

1982

Weer een aantal toppers die voor mij een gedeelde eerste plaats zouden mogen hebben zoals ET, Poltergeist en The King of Comedy maar er mag maar 1 gekozen worden en dan wordt het toch ook

The Thing 6
Blade Runner 1
Koyaanisqatsi 1
Rambo: First Blood 1

Ok ok ok, hold on hold on hold on(joe pesci imitatie, uhu).
Welke versie van Blade Runner heeft iedereen hier als eerst gezien? I mean, love The Thing. Maar wat is er hier aan de hand? :p

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan