Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

The Thing 8
Blade Runner 7
Koyaanisqatsi 2
Rambo: First Blood 1
E.T. the Extra-Terrestrial 1
The King of Comedy 1
Conan the Barbarian 1

1982: EASYYYYYYYYYYYYYY!!!!

The Thing 9
Blade Runner 7
The King of Comedy 1
Conan the Barbarian 1

Koyaanisqatsi werd er toch uit gehaald omdat het een documentaire is?

Voor mij is Koya zeker wel een documentaire en krijgt dus ook mijn stem niet

<knip>

Als er twijfel is zou ik het eruit halen persoonlijk, ik vind ook niet echt veel argumenten om koyaanisqatisi niet als documentaire te aanzien. Ik heb geleerd in mijn schooljaren dat Wikipedia altijd gelijk heeft :https://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi

<knip>

@BeyondMars Heb Koyaanisqatsi eruitgehaald. sorry
But on the bright side, now you can vote again! ;p

<knip>

<knip>

Koyaanisqatsi werd er toch uit gehaald omdat het een documentaire is?

Pfff. Ik blijf van mening dat Koyaanisqatsi meer experimentele film is dan documentaire... Maar goed, IMDB, Wikipedia en anderen zijn het daar dus duidelijk niet mee eens... Gelukkig heb ik nog altijd de bibliotheken aan mijn kant staat, die het als genre "Speelfilms" en "Muziekfilms" classificeren in plaats van "Documentaire".

Blade Runner is mijn runner up. Ik heb een voorliefde voor (neo-)noir films of films met een uitgesproken dystopische sfeer. Blade Runner is bijzonder goed in het scheppen van sfeer en het overbrengen van een gevoel. The Thing was echter niet echt mijn ding, maar aangezien ik geen horrorfan ben verwonderd dat mij niet.

<knip>

Als ik dan toch opnieuw moet stemmen, ga ik voor Blade Runner.

The Thing 9
Blade Runner 8
The King of Comedy 1
Conan the Barbarian 1

Laatst bewerkt:
Van 8 - 1 voor The Thing - Blade Runner naar 9 - 8

Wat een comeback! :biglaugh:

Nog "enkele" highlights 😅

enH7lF6rLtzlgMAaebOAdJQx9AK.jpg

In Space Adventure Cobra beslist een sigaar smorende ex-piraat met een kanon voor arm samen te werken met een bounty hunter om een dikke buit te scoren en haar wereld te redden. Hella outdated maar we zitten dan ook al in de early 80s. Akira this is most definitly not. Juvenile en actie gericht maar best nog wel fun. Also...
kuDMlIk.gif

bunny girls!

nBa52Ia.jpeg

Deathtrap met Michael Caine, Christopher Reeve en Dyan Cannon is een ietwat vergeten dark comedy mystery film van Sidney Lumet. 👌

in The Entity wordt een vrouw misbruikt door een onzichtbare kracht.
Ik hoor jullie al denken; great, more shlock. Remarkably, no. The Entity neemt dit gegeven doodserieus en lacht niet met het onderwerp. Nog gekker, die ernst waarmee het verhaal gebracht wordt werkt verbazingwekkend goed waardoor je een stevig psychologisch horror drama krijgt voorgeschoteld.

6qioIfq.jpeg

@Lint had hem ook al vermeld; Pink Floyd: The Wall. Zelfs als je geen fan bent van Pink Floyd's muziek (is such a thing even possible?) is deze nog steeds bijzonder de moeite. Vrij experimentele film die het wegzinken van een artist in waanzin weergeeft. Een Fantasy music drama. Now there's a combination you don't see every day.

Henry Winkler (The Fonz) en Michael Keaton in een vergeten raunchy comedy van Ron Howard; Night Shift

Eating Raoul is een prettig gestoorde dark comedy over een preuts koppel die een lichtjes crimineel plan uitdokteren om aan geld te geraken zodat ze hun droom kunnen verwezenlijken; een restaurant openen.

The Plague Dogs is een luchtige animatie film van de makers van Watership Down, "Two dogs escape from a laboratory and are hunted as possible carriers of the bubonic plague." Talking animals, perfect for your kids right? Ge gaat ze wel enkele weken bij u in bed moeten laten slapen met het licht aan. Zelfs als volwassene zal je na het zien van deze prolly wel een warme douche kunnen gebruiken. 😅

2brFFdhCSdcSzBbTOWg9VQra6QI.jpg

@PBR Streetgang had hem ook al eens vermeld; Les Maîtres du temps oftewel The Time Masters. Wederom een animatie meesterwerk geregisseerd door René Laloux. Deze keer naar ontwerpen van niemand minder dan friggin Moebius. Het is hier waar Scavenger's Reign een groot deel van zijn mosterd gehaald heeft. Voor 1987 ging mijn stem naar Laloux's Gandahar. Jammer genoeg voor Laloux dit jaar te veel ander moois om mijn stem te strikken. Toch moet deze niet onderdoen voor Gandahar. Meeste mensen vinden deze zelfs beter. Een sci-fi survival adventure zoals je er nog nooit één gezien hebt. Onlangs is er nog een 4k restoratie van uitgekomen. Geen excuses, gaat dat zien!

Laatst bewerkt:
<knip>

High five @BeyondMars :cheer:

Als ik had geweten dat deze toegelaten waren had ik voor 2002 op z'n minst deze ook vermeld;
Stuk minder goed dan Koya imo, grimmiger en mede daardoor iets minder open voor interpretatie, maar nog altijd fantastisch. Powaqqatsi ook heel goed maar imo de minste van de 3.

<knip>

Koyaanisqatsi is ook mijn favoriet uit de Qatsi trilogy. Het is inderdaad wat meditatiever en voor interpretatie vatbaarder dan de 2 andere delen. De optimistische toon in Powaqqatsi sprak mij minder aan. Naqoyqatsi wordt dan weer algemeen gezien als de minste van de drie, maar de toon van het onheilspellende resoneert meer bij mij denk ik net meer.

Powaqqatsi en Naqoyqatsi in respectievelijk 1988 en 2002 zijn wel niet van het kaliber dat ik ze voor beste film van dat jaar zou hebben genomineerd. Enkel Koyaanisqatsi heeft die kwaliteiten voor mij in 1982.

Iemand een idee waar ik de Qatsi trilogy blu-ray box kan vinden aan een normale prijs?

1981:
Raiders of the Lost Ark 1

Ta ta da ta! Ta ta daaaaaa! Als je dit leest zou je de melodie ook wel direct in je hoofd moeten hebben. Spielberg maakt hier 1 van zijn beste films en mijn enige 5/5 van 1981. Dit is de ultieme avonturenfilm. De eerste Indiana Jones ademt avontuur is grappig, spannend en brengt je van iconische scene naar iconische scene. Tegelijk speelt Harrison Ford hier zijn meest iconische rol in een film met een geweldige cinematografie en een van Williams zijn beste soundtracks.

Deathtrap met Michael Caine, Christopher Reeve en Dyan Cannon is een ietwat vergeten dark comedy mystery film van Sidney Lumet. 👌
Hmmm klinkt nice

in The Entity wordt een vrouw misbruikt door een onzichtbare kracht.
Ik vond dat een zeer goede film.

Henry Winkler (The Fonz) en Michael Keaton in een vergeten raunchy comedy van Ron Howard; Night Shift
This could go either way, maar ik wil het wel een kans geven.

Eating Raoul is een prettig gestoorde dark comedy over een preuts koppel die een lichtjes crimineel plan uitdokteren om aan geld te geraken zodat ze hun droom kunnen verwezenlijken; een restaurant openen.
Staat al lang op mijn verlanglijst, nog niet toe gekomen.

Ik ben een gigantische fan van Conan als personage van Howard (en ook de Jordan-versie), maar dat is nu toch echt geen goede film? Laat staan Red Sonja of Conan The Destroyer die later nog gemaakt zijn. Kunnen soms wel goede fun zijn
Hard disagree, ik vind dit een geweldige film. Perfecte casting, vreemde magische sfeer die over heel de film hangt, compleet bombastische score, compleet gebrek aan ironie…

Voor mij was het tussen deze en The Verdict, een film die jou misschien meer ligt? Maar het is te lang geleden voor mij om die tot kampioen van het jaar te verkiezen.

1981:
The Evil Dead 1

1981 is een fantastisch jaar.

La guerre du fue verraste me.
Iedereen kent de hoofdexplosiescene van een bepaalde film.
Jason kwam opzetten en zonder het vervolg op Halloween hadden we nooit een van de slechtste films aller tijden meegemaakt als remake een paar jaar geleden.
De naam Mike Hunt was nooit meer hetzelfde in een voorloper van een nationaliteit + bakkerspecialiteit.
De Aussie-GOAT schitterde en een groepje vrienden maakten in de bossen, een vervolg op een testfilm.

De special effects van The Evil Dead bezorgden me talloze nachtmerries.
Mijn eerste kennismaking met amputaties en een andere functie van een potlood.
Komt niet aan de heupen van The Thing, maar care.
Ik beschouw deze als de superieure van de eerste twee.
De horrorkomedie was steengoed in deel twee, daar niet van, maar deze is heerlijk fucked up.
De end scream tovert altijd een glimlach op mijn gezicht.
Ash Williams is een angstige jongeman hierin en ik had dolgraag een cameo gezien van deze Ash in een latere ED-film.

Of telt hij niet, omdat de grote release pas in 1983 was?

1981:
The Evil Dead 1
Son of the White Mare 1

Hongaarse animatiefilm

Trailer eventjes gelinkt, want niet zo gekend denk ik.

Wederom onlangs gezien met de kinderen. Perfecte combo van humor en avontuur. Ford die er zin in heeft, Spielberg op zijn speelse manier, feel good with a twist en nog niet zo'n waanzinnige special effects voor die tijd.
Van alle 3 de Indiana Jones films vonden mijn kinderen (11 en 13) de leukste en deze de minst leuke maar voor mij staat hij op 2 na Last Crusade.

1981:
Raiders of the Lost Ark 2
The Evil Dead 1
Son of the White Mare 1

Veel love voor Raiders en nog een shout-out voor Mad Max 2 en Gallipoli, maar mijn stem gaat naar

Raiders of the Lost Ark 3
The Evil Dead 1
Son of the White Mare 1
Das Boot 1

Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar waarschijnlijk zal het garant tussen Knightriders, My Dinner with André, Possessions en Ragtime.

Ook erg grote fan van Excalibur, Raiders, An American Werewolf in London, Escape from New York, Thief, Prince of the City, Cutter’s Way en Blow Out.

Raiders of the Lost Ark 4
The Evil Dead 2
Son of the White Mare 1
Das Boot 1
Possession 1
La Guerre du Feu 1

Een iets minder jaar imo. Raiders zal dit wel winnen en prolly terecht. Time Bandits, Das Boot, The Road Warrior, An American Werewolf in London, Christiane F., Evil Dead, Heavy Metal, The Beyond, Escape from NY & Possesion. Allemaal top notch.👌

In de subtop hebben we dan nog Dragonslayer, Outland, Thief, Blow Out, Gallipoli, Excalibur, Quest for Fire, La Chèvre, Southern Comfort, Clash of the Titans, Stripes, Scanners, The Howling, ...

Niet veel tijd vandaag dus een deep dive into 1981 zit er niet in peinzek. Sowieso weer heel leuke shlock ook. Galaxy of Terror is van dat jaar. :love2:

Mijn stem voor 81 gaat naar;
uwm7NXbAJF7DDWsptlz7mCbiUwe.jpg

Raiders of the Lost Ark 4
The Evil Dead 2
Son of the White Mare 1
Das Boot 1
Possession 1
La Guerre du Feu 1
My Dinner with Andre 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan