Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

1980 is een moeilijke voor mij want ik zit met 3 films die in mijn persoonlijke top 20 staan. En eerlijk: ik zie een triple tie-break wel zitten.

Film 1: Raging Bull is een mokerslag van een film. Wat De Niro hier neerzet is zeer indrukwekkend. En ook zijn chemie met Joe Pesci en Catherine Moriarty zit hier eveneens echt goed. Ook cinematografisch is dit top: boksmatchen zagen er nog nooit zo goed uit en door dat zwart wit komt elke slag toch extra hard binnen. En tegelijk is dit een geniale karakterstudie die plotgewijs ook wel een indruk nalaat.

Film 2: The Shining is misschien wel de beste horrorfilm ooit, deze of The Thing. Kubrick staat garant voor kwaliteit en maakt van The Shining een film over isolatie. Visueel ziet dit er fantastisch uit, Nicholson en Duvall spelen geweldig en voor ne kleine is onzen Danny best wel goed. Hoe Kubrick de spanning zo meesterlijk opbouwt en uiteindelijk finaal doet losbarsten blijft geweldig, de suspense van het paranormale maakt het af.

Film 3: The Empire Strikes Back. De laatste Star Wars waar iedere fan unaniem het over eens was dat het een geweldige film is? Absoluut! Dit is zo een film waar voor mij eigenlijk elk genre zijn plek heeft: starten met een oorlogsfilm, daarna worden romantiek, chaser en een coming of age verhaal naadloos gecombineerd. Maar niet alleen daarom is dit een meesterwerk. De sfeer in de film zit perfect, het ziet er allemaal geweldig uit en tegen John Williams zijn soundtrack kan er weinig op. Tegelijk is die plot ook echt slim geschreven.

Ik ga gewoon de nummerlogica van mijn lijst volgen.

The Shining 1
The Empire Strikes Back 1

No contest:

1980:
The Shining 1
The Empire Strikes Back 2

Nog een paar shout-outs:

Lion of the Desert, Raging Bull, the Elephant Man, Airplane! en Kagemusha

Weer een heel goed jaar imo. Zelfs de subtop bevat serieus goeie stuff; Ordinary People, Shogun, The Gods Must Be Crazy, The Long Good Friday, Atlantic City, Caddyshack, Dressed to Kill, The Changeling, Brubaker, The Lathe of Heaven, The Big Red One, Altered States, 9 to 5, City of Women, Superman II, The Fog, The Final Countdown, The Ninth Configuration, Stir Crazy, Used Cars, Cruising, Private Benjamin en Flash Gordon. 👌

Vandaag ook weer werken maar er zijn nog wel wat merkwaardige releases die meer toelichting verdienen. Proberen tijdens de uren nog werk van te maken. 😅

De absolute toppers van 1980; Raging Bull, Lion of the Desert, The Blues Brothers, Kagemusha en Airplane!

Maar uiteindelijk gaat het dat jaar voor mij tussen 3 legendaries; The Shining, The Empire Strikes Back en The Elephant Man.

Gezien Star Wars deze los gaat winnen, waar ik absoluut niets op tegen heb want na al die jaren is het imo ook nog altijd de beste Star Wars film van allemaal, en the Shining al een stem heeft, geef ik de mijne aan Lynch voor zijn Elephant Man.

4yp0TNUNBfik2OHM5uzSWbMpc4Q.jpg

The Shining 1
The Elephant Man 1

Raging Bull, Elephant Man, The Shining, Friday the 13th (start of an icon and genre), Inferno (Argento Suspiria kindoff sequel), The Empire Strikes Back, Altered States (awesome weird), Christiane F. – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (mokerslagske), Ordinary People (Oscar winner), Bad Timing (Roeg!).

Degene die we voor mij uitspringt is Lynch:
The Shining 1
The Elephant Man 2

Dikke en grote subtop: Cruising, Dressed to Kill, The Changeling, The Fog, Atlantic City, The Long Good Friday, My American Uncle, Airplane!, The Blues Brothers, The Gods Must Be Crazy, Stir Crazy (Wilder & Prior = winning), Cannibal Holocaust, Flesh Gordon, The Final Countdown, American Gigolo,

Fame, Kagemusha en Heaven's Gate waren er ook.

The Shining 4
The Empire Strikes Back 5
The Elephant Man 2
Raging Bull 1

Aan alle ouders: het is niet aan te raden om je kind op negenjarige leeftijd Cannibal Holocaust te laten zien.
The Thing tot daar nog aan toe, maar van CH was ik echt niet goed, tot amusement van mijn moeder.
Alsof het echte snuff was. Ik kan die tot op heden nog altijd niet terug bekijken. Dat is een klein trauma.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan