Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Zeer goed dat jaar: Good Morning Vietnam, Full Metal Jacket, the Untouchables
Goed dat jaar: Broadcast News, The Last Emperor, Au Revoir, les Enfants, The Man Who Planted Trees

Maar uiteindelijk:
inigo-montoya-hello.gif

Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 1

Uitstekende keuzes zo far

Voor mij zijn er in 1987 twee quasi perfecte films uitgekomen: Der Himmel uber Berlin (aka Wings of Desire) en Near Dark. DHUB is al van lang geleden maar was toen een instant all-timer. Near Dark dit jaar nog eens gezien en is veel frisser in mijn geheugen. Ik denk nog wat na.

Manman, wat een hartverscheurende keuze. Twee van mijn allerfavorietste films aller tijden werden gereleased in hetzelfde jaar!!!!!
Ik ben al een week aan het nadenken over deze keuze en vandaag moet ik kiezen. Ik zou in 1987 altijd voor Predator kiezen, tenzij hij het moet opnemen tegen een film die zo briljant is qua evenwicht in storytelling, humor, acteerprestaties en actiescenes (die zwaardvechtscene!!!!). Dit is, samen met Predator een van de films die ik het meest gezien heb in mijn leven. Toen ik 8 jaar was, hadden we deze film opgenomen op videocassette en mijn ouders hadden die meegegeven aan iemand om te overschrijven met een andere film. Ik heb zo hard geweend dat ze terstond die cassette gaan terughalen zijn. Toen al een speciaal plekje in mijn (kinder)hart…
Nog steeds is dit de film die ik doorheen mijn leven deel/gedeeld heb met iedereen die enige rol van betekenis gespeeld heeft voor mij.

Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 2

Iedereen die vandaag op iets anders stemt heeft de zwaardvechtscene nooit gezien, de coolste, grappigste en tegelijkertijd meest epische vecht/actiescene aller tijden (I am not lefthanded!)

Laatst bewerkt:
Mijn favorieten voor dat jaar waren: Beverly Hills Cop II, Lethal Weapon, Wall Street, en The Untouchables.

Maar mijn stem gaat naar:

Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1

Spaceballs, Predator, Prince of Darkness, Princess Bride, Full Metal Jacket of de best Evil Dead film:
1987:
Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1

Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 1

Wenders wint het nipt voor Near Dark en Raising Arizona. Nog de moeite waren Withnail & I, Broadcast News en Where Is The Friend’s House?
Vermelding waard: Walker, Eastern Condors, Prince of Darkness, The Witches of Eastwick,…
Ook geen slecht jaar voor zweterige neo-noir met Angel Heart.
Full Metal Jacket is lower tier Kubrick, half geslaagd.

Full Metal Jacket 2
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 1
Raising Arizona 1
The untouchables 1

Full Metal Jacket 3
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 1
Raising Arizona 1
The untouchables 2

Stanley my man.

Full Metal Jacket 4
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 1
Raising Arizona 1
The untouchables 2

Geen liefde voor Verhoeven's brutale cyberpunker Robocop of McTiernan's machos getting mauled Predator kinda saddens me. :headshake:

Guess Im part of the problem want ik ga mijn stem wegsmijten door toch voor Laloux's Gandahar te kiezen.
8ac8a038-2073-4b52-b40a-3ef1451ed78c-screen-shot-2023-01-11-at-120406-pm.png

"In a thousand years, Gandahar was destroyed, and all its people massacred. A thousand years ago, Gandahar will be saved, and what can't be avoided will be."

Full Metal Jacket 5
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1

Full Metal Jacket 5
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1

Hoe zwaar ik ook Evil Dead II in mijn hart draag, ik kan niet over de recap in het begin.
Ik begrijp waarom ze het gedaan hebben, met de rechten enzo, maar zonder dat en een paar extra scenes zou ik hem lichtjes onder JC' The Thing durven zetten.
Nightmare on Elm Street 3 met Langenkamp terug. Niet toevallig dat de drie beste NOES met haar zijn (excl. Freddy vs Jason). Bevat een van de meest fucked-up intro's naar een death in gans de serie met poppenspeler Freddy en natuurlijk: "Welcome to prime time, bitch!"
Eervolle vermelding voor Diamond Philips als Ritchie Valens in La Bamba.
Dirty Dancing met een van de laatste genietbare dansfilms.
The Brave Little Toaster is mijn nummer 1 tekenfilm aller tijden uit Hollywood.
Empire of the Sun bracht ons Bale.

Ondanks we lang moeten wachten voor de korte screentime van de cenobieten, zijn ze des te effectiever.
Alles in de film is lief gebracht, met wat je weet over de cenobieten en hun fascinatie voor pijn en plezier.
Je kan met hun achtergrond een ziekelijke film maken, waarin je om de vijf minuten wegdraait: snuffachtige extreme SM.
Pinhead en de stem + acteur Bradley zijn iconisch. Evenals de doos van Lemarchand als de brenger van pijnlijk genot.

Full Metal Jacket 5
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 1

Ofte: Pru- deeee- tor. Op de speelplaats.

Leuk jaar wel met Lethal Weapon, FMJ, Princess Bride en Robocop als all time favorites. Fatal Attraction is overigens ook echt wel demoeite(Adrian Lyne).

Special shout out naar kortfilm anthology Robot Carnival. Voor de fans van Memories en Akira met veel van dezelfde spelers.
Recent 4K heruitgave is uitstekend.

Full Metal Jacket 5
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2

Toppers: Evil Dead 2, The Last Emperor (rewatch nodig), Raising Arizona, Near Dark, Predator, Robocop... en voor mij kunnen die alle 6 voor mij de top spot krijgen ondanks dat ze als film best verschillen.

Gevoelsmatig moet ik Evil Dead stemmen, geweldige film met enorm inventief camerawerk, en eindeloos fun. Maar ik denk dat ik ga voor de regisseur die bekend staat om zijn fijngevoeligheid, zijn subtiliteit in boodschap, en zijn enorm rustige en bedeesde beelden:

Full Metal Jacket 5
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2
Robocop 1

Van mijn hele top is dit toch de film die het meeste indruk op mij heeft gemaakt als klein manneke :eek:.

Subtop: Hope en Glory, Innerspace, Opera, Spaceballs, The Lost Boys, Prince of Darkness, Lethal Weapon, Hellraiser,

Nog een shout out naar Cherry 2000 en Roxanne. Vooral die eerste is te weinig bekend, maar best amusant (ondanks dat ik het ook niet echt een goede film kan noemen), lijkt me peak @DaFreak territorium.

Princess Bride heb ik nog altijd niet gezien jammer genoeg.

De eindscore voor gisteren:
Dead Ringers 3
Who Framed Roger Rabbit 2
They Live 2
Akira 4
Le Grand Blue 1
Alice 1
My Neighbour Totoro 1
Coming to America 1
Cinema Paradiso 2
Mississippi Burning 1
Die Hard 4