Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Twijfelen tussen Full Metal Jacket, The Untouchables en RoboCop...

Full Metal Jacket 6
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2
Robocop 1

Princess Bride heb ik nog altijd niet gezien jammer genoeg.
Ik heb die dit jaar voor het eerst gezien. Het is geen slechte film maar ik vermoed dat dit ook zo'n geval is waar nostalgie hem beter maakt dan hij is, maar ik ben wel blij dat ik hem gezien heb.

Full Metal Jacket 7
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2
Robocop 1

Even twijfel tussen Predator en deze (nogal uitersten)

Nog fun of goede films voor mij dat jaar
The Lost Boys, Lethal Weapon, Wall Street, Less Then Zero, Near Dark, Beverly Hills Cop 2, Some Kind of Wonderfull ...
Wall Street en Less then Zero hebben nog een vrij goed drama element.

De "Greed is good" speech in Oliver Stone's Wall Street, als dat niet passend was in een film over finance in de 80s. "Je bent een succes of een nul" was toch even zeer peak 80s. Maar ook een fake facade ergens.
Michael Douglas is altijd heel goed als flawed man in power.

In Less Then Zero, ook één van mijn favorieten dat jaar, vond ik de jonge Robert Downey Jr best goed... en Jamy Gertz (ook te zien in The Lost Boys) was even mijn vlam.
Afwijkend van het meer nihilistisch boek zet de film toch wel een bepaalde coole, melancholische drama sfeer neer, infused met de typische 80s stijl en muziek.

De pop songs en muziek Van Thomas Newman versterken de sfeer

Een Hollywood 80s film kan buiten de stijl tevens best diepgang hebben

Every time I watch Less Than Zero I’m drawn in by its allure even though I know in the back of my head that it’s a facade. Perhaps that’s what is most powerful about the film and stories like it: a world of sex, drugs and no responsibilities is a lifestyle that seems superior to our own boring lives. It’s when we peek behind the curtain that the illusion shatters.

Laatst bewerkt:
Gewoon een random comment er tussen: ik doe niet mee wegens weinig tijd momenteel.
Maar ik volg het topic wel en het is imo fantastisch!

Al veel leuke films zien passeren. Die dingen ik zelf goed vind, films die ik dringen eens moet herbekijken en dan nog een groot onbekend maar zo geprezen door de leden hier dat ik er zeker ben dat ik hem op z'n minst wel interessant ga vinden.

Nog is merci aan iedereen hier.

Samen met het muziek dubforum toch het chillste plekje op het forum hier.
En literatuur uiteraard!

Laatst bewerkt:
Full Metal Jacket 8
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2
Robocop 1

Herinner me ook wel da'k hem destijd afschuwelijk vond. Het klinische brave gevoel voor zijn "subject matter" vond ik ook wel enorm tegenstrijdig.. dus snap die "jommekes" commentaar ergens wel.
Maar da's zeker 15+ jaar geleden dus wie weet wat dat nu zegt.
Every time I watch Less Than Zero I’m drawn in by its allure even though I know in the back of my head that it’s a facade. Perhaps that’s what is most powerful about the film and stories like it: a world of sex, drugs and no responsibilities is a lifestyle that seems superior to our own boring lives. It’s when we peek behind the curtain that the illusion shatters.
Nevaheardofit. Nog eentje voor op de lijst.

The Untouchables is zalig, zeer goed script van David Mamet maar De Palma injecteert er fun in door de hoogdravendheid te counteren met een goeie dosis pulp. Gewoon puur entertainment, paar geweldige scènes. En een heel goeie soundtrack van Morricone uiteraard.

Full Metal Jacket 8
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 2
Robocop 1
Withnail & I 1

Nog zo'n jaar van kill your darlings. Maar ik ga in deze voor een gitzwarte komedie.

Full Metal Jacket 8
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 3
Robocop 1
Withnail & I 1

Uiteindelijk ging het voor mij tussen Full Metal Jacket, RoboCop en Good Morning, Vietnam

RoboCop
blijft een klassieker uit de jaren 80. De film zet o.a. de buitensporige hebzucht en macht van grote ondernemingen centraal. De film behandelt thema’s als vrijheid, onafhankelijkheid, ethische normen, veiligheid en welzijn. En hoewel de toekomst (nog) niet zo donker is als Verhoeven voorspelde, lijkt er vandaag toch al een grote verschuiving naar privatisering plaats te vinden. De impact van technologie en de macht van bedrijven die deze bezitten is beangstigend relevant. Dit alles wordt meesterlijk gepresenteerd in een visueel indrukwekkende en gelaagde film.

Good Morning, Vietnam
Robin Williams beste rol? De film is misschien minder kritisch en vervolmaakt dan Full Metal Jacket, maar weet een unieke balans tussen drama en komedie te vinden. De film biedt niet alleen een memorabele performance van een energieke Robin Williams aan, maar heeft ook een leuke soundtrack vol muziek uit de jaren 60.

RoboCop staat al op de lijst en Full Metal Jacket heeft genoeg stemmen om te winnen,
dus kan ik voor die andere Vietnam oorlogsfilm gaan.

Full Metal Jacket 8
The Princess Bride 2
The Last Emperor 1
Evil Dead II 1
Der Himmel Uber Berlin 2
Raising Arizona 1
The Untouchables 2
Gandahar 1
Hellraiser 1
Predator 3
Robocop 1
Withnail & I 1
Good Morning, Vietnam 1

Deze was ik vergeten, zeker okay film. Robyn Williams was ook heel goed in Dead Poets Society (1989), The World According To Garp (1982), The Fisher King (1991, fans van Terry Gilliam, deze zeker eens checken) ...
Betreft de Vietnam oorlog. Casualties of War (1988) was ook wel oerdegelijk (over misbruik en verkrachting in de oorlog). Platoon komt nog in 1986, en Hamburger Hill van dit nominatie jaar was ronduit rauw.

Laatst bewerkt:
Op de valreep nog enkele favorieten die (misschien) nog niet vernoemd zijn:
- Magnificent Warriors
- Matewan
- Housekeeping
- Dark Age
- Babette's Feast
- House of Games
- Blood Diner
- The Search for Animal Chin

1986:
Blue Velvet 1

Easy keuze, een van de beste films van mijn favoriete regisseur. Daarnaast nog wel een hoop coole andere films dit jaar (beetje gerangschikt naar mijn voorkeur):
- Down By Law
- Terrorizers
- Something Wild
- Aliens
- The Fly
- Hannah and Her Sisters
- Rivers Edge
- Working Girls (van Lizzie Borden, staat op mubi)
- Manhunter
- Big Trouble In Little China
- Sid & Nancy
- A Better Tomorrow
- Peggy Sue Got Married
- Platoon
- Henry: Portrait of a Serial Killer
- Stand By Me
- Ferris Bueller's Day Off

It's game over man, game over.

Aliens 1
Blue Velvet 1

EDIT: Ik was er véél te jong voor maar heb Aliens in de cinema gezien indertijd en mijn oudere neef die meenam heeft op de "vieze momenten" gezegd dat ik mijn ogen oest dicht doen. :)

Op mijn leeftijd toen ws de zin "I say we take off and nuke the entire site from orbit" het coolste wat ik ooit gehoord had in mijn leven. Scheelt nog altijd niet veel eigenlijk samen met de laaste zin van Lost in Translation, We're gonna geed a bigger boat en I believe in America die The Godfather op gang brengt.

Laatst bewerkt:
Aliens 1
Blue Velvet 2

Het doet pijn om niet voor The Terrorizers te stemmen. In het begin de 21ste eeuw hadden Lynch en Yang tenminste de common sense om hun respectievelijke meesterwerken Mulholland Dr. en Yi Yi niet in hetzelfde jaar uit te brengen. Voor 1986 moet ik jammer genoeg wél een keuze maken.

Shout outs naar:
- Dead Man's Letters
- A Better Tomorrow (Hong Kong action cinema - the gift that keeps on giving)
- Shadows in Paradise
- From Beyond
- The Golden Child (goeie companion piece voor Big Trouble on Little China btw)
- True Stories
- Mauvais Sang
- Abel

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan