Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Normaal zou ik altijd Menace II society nemen, maar krijg het nie over m'n hart.

Jurassic Park 6
Naked 2
Hocus Pocus 2
Robin Hood: Men in Tights 1
Schindler's List 5
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 1
True Romance 1

Gevonden, @arevee is de schuldige :angry:.
Correcte stand:
Last Action Hero 1
Jurassic Park 6
Naked 2
Hocus Pocus 2
Schindler's List 5
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 1
True Romance 1

Zal nooit die opkomst aan de keyserlei vergeten. De straat die station Antwerpen Centraal verbind met de Meir. Het middenste kruispunt en de naburige straten huisde toen denk ik net geen 7 of 8 cinema's? Alvast op elke hoek zeker één.

En op de dag dat wij hem gingen zien, 2 weken na de premiere, had je daar nog steeds rijen die tot ver daarbuiten liepen voor de hype van Jurassic Park. Herinner me nog een reportage alvorens de release over "hoe het mogelijk was" om dinosaurussen zo overtuigend op het scherm te brengen. Zonder dat ook maar iets van betekenisvolle uitleg gaf. Wat het mysterie en het verlangen om dit nieuw meesterwerk van Spielberg te mogen aanschouwen alleen maar grote maakte.

Vermoed dat Spielberg voor de meeste mensen toen en een decennia voorheen, de eerste en grotendeels enige naam was die men associeërde met het beroep van regisseur. De impact van dat cinemabezoek en het gevoel van warmte dat mij bij elke kijkbeurt opnieuw overvalt mede door Williams zijn uitstekende soundtrack(tu NU nuuu, tu tuuu, weet wel) is iets dat mij meer dan 30 jaar later nog steeds overvalt en bijna niet naar waarde te schatten valt.

Tot we er natuurlijk, die ene man bij betrekken.
DONNIE MOTHERFUCKIN YEN!!!
iron-monkey-md-web.jpg

Laat Quentin Tarantino u overtuigend.
Al is die ene man met deze film wel eerder Yuen Woo Peng. Absoluut hoogtepunt van het genre. Robin Hood in een Wire Fu jasje met de meeste overdreven stunts en bijhorende geluidseffecten. Alles schreeuwt gewoon maximum entertainment. Het meest geslaagde undercrankin extravaganza sinds de "Once Upon a Time in China" trilogy. Met een finale waar cirque du soleil nog een puntje aan kan zuigen. KING KONG PALM!

Als het idee van een percussieve "carpetbombing" u bij elke slag en trap niet afschrikt, en actie die Dragon Ball Z gewijs manueel versneld is tot in het absurde u eerder voor de hand lijkt dan die lauwe slappe John Wick zooi, dan zijt ge gewoon verplicht van deze parel te bekijken. Meesterwerk.

Last Action Hero 1
Jurassic Park 6
Naked 2
Hocus Pocus 2
Schindler's List 5
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 1
True Romance 1
Iron Monkey 1

Laatst bewerkt:
Weer een jaar met een paar topfilms:

Goed: Shadowlands, Clerks, Philadelphia, In the Name of the Father, Mrs. Doubtfire, Carlito's Way, The Remains of the Day, True Romance, Jurassic Park, the Piano
Zeer goed: Tombstone, Schindler's List en Groundhog Day

En shout-out voor de animatiefilms van het jaar: The Nightmare before Christmas, , Ninja Scroll, Ocean Waves

Moeilijke keuze: Schindler's List is een mokerslag en verplichte kost voor iedereen. Groundhog Day is dan net het tegengestelde. En Tombstone is een veel te leuke western. SL is de betere film, Groundhog Day wrsch meer mijn favoriet.

Last Action Hero 1
Jurassic Park 6
Naked 2
Hocus Pocus 2
Schindler's List 5
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 2
True Romance 1
Iron Money 1

@Koonut Ik was er ondertussen al op aant wachten 😆

Heb hem nog niet gezien dus zal er eens werk van maken.

Aangezien niemand hem genamedropt heeft :headshake: toch ook nog even deze extra in de schijnwerper gooien.
BAD+BOY+BUBBY_120_maq-5.jpg

Tarantino approved so just go with it! ;p

Last Action Hero 1
Jurassic Park 6
Naked 2
Hocus Pocus 2
Schindler's List 6
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 2
True Romance 1
Iron Money 1

Ik zal wat nuanceren! Regisseurs kunnen goed zijn in bepaalde aspecten en minder goed in andere, op basis van de paar films van hem die ik gezien heb (3/5 waren vrij slecht) kan ik toegeven dat hij visie heeft. Maar op basis van die steekproef lijkt hij niet echt goed te zijn in het uitwerken van een emotionele kern van een film. Wat ik ervan gelezen heb, is dat bij Leon bijvoorbeeld eerder de verdienste van Reno.
Welke 5 hebt ge trouwens gezien?

Om het toch wat goed te maken: ik ben ook fan van Shane Black. Last Action Hero was volgens mij te veel voor op z'n tijd, die film zou beter onthaald zijn als die 10-15 jaar later uitgekomen was.
TIL dat Last Action Hero, 1 van mijn favo films, is geschreven door Shane Black, niet noodzakelijk mijn favo schrijver, maar toch zeker iemand die ik hard apprecieer :shy:.

Maar very very much agreed dat de meta humor van LAS zijn tijd vooruit was.

zK42r6Wm2KbIREFCgfGRjBKbDBS.jpg

eentje die ik er extra wil uitlichten omdat die naar mijn gevoel crimineel ondergewaardeerd is; Fire in the Sky
Holy fuck MERCI!!!!
Ik ben lijk al 20 jaar op zoek naar die film. Die heeft heeft mij ZO hard de stuipen op het lijf gejaagd als klein manneke. Regelmatig herinner ik mij nog flitsen maar kon hem nooit plaatsen, en die trailer heeft de poorten naar mijn geheugen opeens open gebroken.
It holds up?

Aangezien niemand hem genamedropt heeft :headshake: toch ook nog even deze extra in de schijnwerper gooien.
BAD+BOY+BUBBY_120_maq-5.jpg

Tarantino approved so just go with it! ;p
Teh fuck :laugh:
Ziet er uit als iets dat ik goed ga vinden.

DONNIE MOTHERFUCKIN YEN!!!
Deze thread begint mij een donkerbruin vermoeden te geven dat gij Donnie Yen misschien apprecieert :thinking:

Een rechtstreekse aanval op mijn persoon ja :angry:

Last Action Hero 1
Jurassic Park 7
Naked 2
Hocus Pocus 2
Schindler's List 6
Dazed and Confused 2
Trois Couleurs Blue 1
The Piano 1
Groundhog Day 2
True Romance 1
Iron Money 1

1992:

Unforgiven 1

Het jaar waarin een ogenschijnlijk saaie film vermakelijk was op zijn manier => Glengarry Glenn Ross.
Een van de meest imposante villains in een Disney-film met Hexxus, in zijn skelet-vorm en een stuff of nightmares voor kinderen.
Tony Todd zijn stem sloeg diepe aanslagen in onze zielen met Candyman.
QT' primeur, Jack' bijrolletje, de Oscar-mol en Reeves zijn accent laat ik aan jullie over.
Unforgiven voor me. Zo'n dertig jaar na zijn spaghettiwesterns flikt Eastwood het zelf achter de regisseursstoel en daarvoor.
Hij wou het daarbij laten met het regisseren en ook acteren, dacht ik, maar in de dertig jaar daarna waren we gelukkig nog niet van hem verlost.
Nog twee jaar en hij haalt dezelfde leeftijd als zijn moeder.

Was A Few Good Men ook niet van dat jaar? Ik denk dat ik die met Unforgiven gezien heb op dezelfde dag in een American Movie day in de Metropolis indertijd samen met wat redelijk slechte films als Death Becomes Her en Under Siege.

We komen in old-people territory hier guys. ;)

Als je hem als snotter gezien hebt zal het waarschijnlijk wel wat angstaanjagender geweest zijn dan hij is maar heb hem zelf maar eerst later ontdekt en serieus plezier mee gehad dus yep, blijft volledig overeind imo.

Nee nee, Quentin Tarentino. Dat is die van den Aldi.

Haha good catch. Is denk ik maar gewoon een fan poster maar I can vouch for actual Tarantino's praise for it want het is dankzij zijn ravings erover toen hij deze oplijste als een van z'n favoriete films dat ik hem heb leren kennen.

1992 Line-up

Sister Act ⋇ Stop! or My Mom Will Shoot ⋇ Honey I Blew Up the Kid ⋇ Mighty Ducks ⋇ Mom & Dad Save the World ⋇ Class Act ⋇ Critters 4 ⋇ Freejack ⋇ Sleepwalkers ⋇ Leprechaun ⋇ Home Alone 2 ⋇ Universal Soldier ⋇ Beethoven ⋇ Aladdin ⋇ The Bodyguard ⋇ Passenger 57 ⋇ Split Second ⋇ The Lost World ⋇ Memoirs of an Invisible Man ⋇ Encino Man ⋇ Honeymoon in Vegas ⋇ Godzilla and Mothra ⋇ Bitter Moon ⋇ Lethal Weapon 3 ⋇ Far and Away ⋇ Hero ⋇ Single White Female ⋇ Forever Young ⋇ 1492: Conquest of Paradise ⋇ Raising Cain ⋇ Fortress ⋇ Hellraiser 3 ⋇ Scent of a Woman ⋇ The Hand that Rocks the Cradle ⋇ Ferngully ⋇ Under Siege ⋇ Peter's Friends ⋇ Lorenzo's Oil ⋇ Toys ⋇ Malcolm X ⋇ Porco Rosso ⋇ Patriot Games ⋇ Tetsuo II: Body Hammer ⋇ The Player ⋇ Batman Returns ⋇ Sneakers ⋇ The Lawnmower Man ⋇ Basic Instinct ⋇ Cronos ⋇ Death Becomes Her ⋇ My Cousin Vinny ⋇ Orlando ⋇ White Men Can't Jump ⋇ Dracula ⋇ El Mariachi ⋇ A Few Good Men ⋇ Hard Boiled ⋇ The Last of the Mohicans ⋇ Of Mice and Man ⋇ Bad Lieutenant ⋇ Man Bites Dog

Army of Darkness ⋇ Alien³ ⋇ Unforgiven ⋇ Wayne's World ⋇ Glengarry Glen Ross ⋇ Dead Alive ⋇ Candyman
Reservoir Dogs

Ik weet normaal doen we geen documentaires maar Baraka is niet zomaar, of toch ten minste veel meer dan, een traditionele documentaire.

Braindead/Dead-Alive, een Nieuw Zeelandse Mindfuck van het genie van Peter Jackson
Army of Darkness, een absoluur iconische ride van Sam Raimi
of Reservoir Dogs, Quentin enters the building.

1992:

Unforgiven 1
Braindead/Dead-Alive 1

Goed: Scent of a Woman, A Few Good Men, Dracula, Peter's Friends, The Player, Last of the Mohicans
Zeer goed: Glengarry Glen Ross, Batman Returns

En ook een goed jaar voor de Belgische film: Daens, C'est arrivé près de chez vous en animatiefilms: Aladdin en Porco Rosso zijn beiden geniaal

maar uiteindelijk is er maar één verdiende winnaar:

Unforgiven 2
Braindead/Dead-Alive 1

Unforgiven 2
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 1

Het was Unforgiven of Reservoir Dogs maar dan stem ik liever nog 1 keer voor Tarantino. Want die zijn debuut blijft toch genieten van begin tot eind. Die film is nog altijd revolutionair vanaf die eerste dialoog in die diner. Hoe QT hier met de muziek speelt in combinatie met zijn geniale dialogen, dat blijft gewoon genieten net zoals de iconische scenes (is iedereen nog 1 en al oor?). Geweldig gespeeld ook door Keitel, Madsen, Roth en al de rest.

Ik ging eerst zeggen "slecht jaar", maar hoe langer ik er naar kijk, hoe meer films ik vind. Echter, in veel jaren die we al deden, zouden de meeste hier in de subtop belanden: Unforgiven, Twin Peaks FWWM, Wayne's World, Army of Darkness, Dracula, Bad Lieutenant, Reservoir Dogs, Braindead, C'est Arrivé Pres De Chez Vous, Batman Returns (love that movie), Toys (same, love it).

Nog een persoonlijke shout out naar Alien3 (awesome movie, ik blijf die verdedigen tot het einde) & Fortress (ik weer niet echt waarom, ik hou gewoon van die film).
Nog een hoop goei dingen, maar al te vaak door nostalgie gekleurd.

Ik zou Belgisch chauvinistisch moeten stemmen met c'est arrive (en het zou terecht zijn), maar dit jaar gaat toch echt naar:
Unforgiven 2
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 1
Army of Darkness 1

Unforgiven 2
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1

Toch wel een goed jaar. Een paar andere toppers die kans op een nominatie hadden: Hard Boiled, Deep Cover en The Player met name, maar ook The Last of the Mohicans, Light Sleeper, The Long Day Closes, Fire Walk With Me, Batman Returns, Porco Rosso. Eigenlijk Basic Instinct ook wel, Verhoeven heeft een relatief dwaas script indrukwekkend omhoog gestuwd.

Uiteindelijk was het voor mij weer een tweestrijd tussen misschien wel de ultieme Amerikaanse biopic (een genre waar ik normaal niet zo van houd) en de beste film van Clint, een ode aan het genre.

Toen ik door de lijst ging, werd ik er ook aan herinnerd dat White Man Can’t Jump een van de favoriete films van Stanley Kubrick was. :unsure:

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan