Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Goed: Aladdin, Reservoir Dogs, Lethal Weapon 3.
Zeer goed: Scent of a Woman, Daens.

Unforgiven 3
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1

Ik vind het een moeilijk jaar. Had het zelf niet door tot ik het hier las, dus bij deze...

Unforgiven 3
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1

Niet een minder jaar in mijn ogen maar moeilijker om uit te kiezen omdat er niet een grote stand out is als andere jaren. Ondanks dat ik Unforgiven geweldig vind toch gekozen voor A Few Good Men. Verbaasd me dat niemand deze eerder heeft gekozen. Last of the Mohicans zou ik mss ook nog gekozen hebben maar kan helaas maar 1x kiezen.

Unforgiven 3
Braindead/Dead-Alive 1
Reservoir Dogs 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1

yada yada yada yada yada blah blah blah blah The Long Day Closes
giphy.gif

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 3
Braindead/Dead-Alive 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1

Unforgiven moet ik nog altijd zien, moet ik echt dringend eens kijken ook omdat ik wel denk dat het iets voor mij kan zijn.

Toch nog een paar shout outs want al die filisters hier hebben duidelijk geen of onvoldoende smaak:
- La vie de bohème, de film die mij op het juiste pad heeft gezet, namelijk de wonderbaarlijke wereld van Aki Kaurismaki met diep poetisch humanisme en humor zo deadpan dat het Jim Jarmusch doet lijken op Mel Brooks.
- Dust Devil, een degelijke bovennatuurlijke thriller gefilmd in Namibië van de regisseur die ook Hardware maakte en vele jaren later ook een hit scoorde met Color out of Space
- In the Soup, een heerlijke indie over de vele uitdagingen die een regisseur (Steve Buscemi met lang haar) moet aangaan bij het maken van een film met eigen visie
- Rebel of the Neon God, scholieren dwalen rond in het urbane Taiwanese landschap, ontgoocheld door het moderne leven (de film waarop ik dacht dat @Lakigigar zou stemmen)
- Full Contact, een van de beste Hong Kong actiefilms die ik heb gezien (in mijn herinnering beter dan de darlings Hard Boiled en The Killer)
- Poison Ivy, een miskend coming of age meesterwerk met elementen van Teorema, Fatal Attraction en Lolita en een glansrol voor Drew Barrymore als de stoute vreemdeling die een al verdord gezin verder uit elkaar komt rijten.

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 3
Braindead/Dead-Alive 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1

- Full Contact, een van de beste Hong Kong actiefilms die ik heb gezien (in mijn herinnering beter dan de darlings Hard Boiled en The Killer)
hard-boiled-john-woo.gif

Allemaal watchlisted want buiten Poison Ivy niks van dat lijstje gezien!

De laatste maanden wel regelmatig een film van Kaurismaki gezien op Mubi en daar moet ik echt wel voor in de stemming zijn. Heb één keer een film van hem na 20 minuten afgezet omdat mijn aandacht er niet bij was maar een paar weken later uitgekeken en toen vond ik 'm wel goed (ik denk Shadows in Paradise).

Zeer goede film, maar een van de meer tragische Kaurismakis, als ik het mij goed herinner. Als je nog films van hem kijkt, probeer Drifting Clouds, The Man Without a Past, Le havre, The Other Side of Hope te vinden. I Hired a Contract Killer en Calamari Union zijn heel leuke persiflages op Amerikaanse misdaadfilms en wel de moeite maar niet bij zijn beste werk. En dan heb je ook de musical comedy over de rockgroep Leningrad Cowboys (een band die hij zelf gevormd heeft) met o.a. Jim Jarmusch als bandlid!

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 4
Braindead/Dead-Alive 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1

Beste langspeeldebuut ooit ofzo. Beste Tarantino imo ook nog steeds.

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 4
Braindead/Dead-Alive 1
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1

Zoals eerder gezegd heel veel subtop, dan maar fanboyen

1992

Al mijn goede films ga ik niet opsommen, dat is hier al genoeg gedaan ondertussen.
Wel ga ik nog even de horror films opsommen want er zijn er toch redelijk wat dit jaar, uiteraard ook een aantal mindere.

Goed : Braindead (Dead Alive), Bram Stoker's Dracula, Army of Darkness, Candyman, Cronos, Ghostwatch

Semi ok : Sleepwalkers, The Lawnmower Man, Pet Sematary II, Leprechaun

Voor mij zal het deze keer Braindead worden. Een over-the-top horror film uit mijn jeugd die mij altijd is bijgebleven!

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 4
Braindead/Dead-Alive 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 5
Braindead/Dead-Alive 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 6
Braindead/Dead-Alive 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1

Zwak jaar vind ik, niets dat er echt uitspringt. Reservoir Dogs was ok maar springt er toch ook niet uit. Mijn keuze gaat dan toch naar C'est arrivé pres de chez vous. Zijn uitleg over de japanse kerselaars in Brussel alleen al is de moeite. :)

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 6
Braindead/Dead-Alive 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1
C'est arrivé pres de chez vous 1

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 6
Braindead/Dead-Alive 2
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1
C'est arrivé pres de chez vous 2

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 6
Braindead/Dead-Alive 3
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1

Reservoir Dogs wint dit toch sowieso en terecht imo dus kan ik deze ertussen gooien :woohoo:

candyman-genzo-1280.jpg

Unforgiven 3
Reservoir Dogs 6
Braindead/Dead-Alive 3
Army of Darkness 1
Malcolm X 1
Daens 1
A Few Good Men 1
The Long Day Closes 1
Benny's Video 1
Candyman 1