BeyondMars
Active member
Lang getwijfeld tussen The Matrix, American Beauty, Fight Club, Being John Malkovich en Girl, Interrupted...
Uiteindelijk stem ik braafjes op een klassieker, ook al vond ik het einde misschien net iets minder.
Het is en blijft hoe dan ook een van mijn all time go to films.
Eyes Wide Shut 2
Fight Club 6
The Mummy 2
The Matrix 9
Magnolia 1
Beau travail 1
The Insider 1
Man On The Moon 1
The 13th Warrior 1
* al is The Matrix dat ook wel...
The Matrix
Voor zover ik me herinner, is dit de enige film die ik ook effectief in de bioscoop heb gezien dat jaar. Ik was danig onder de indruk en het is volgens mij dan ook de meest invloedrijke film uit 1999. Iedereen had het erover. Het verhaal, de symboliek, de cinematografie, visuele stijl en sfeer zijn zo perfect op de actie afgestemd dat het een tijdloze film is geworden. Dat raakte nogmaar eens bevestigd toen ik de film opnieuw keek met mijn vriendin. Zij had blijkbaar al jaren onder een steen geleefd, want ze had The Matrix nog nooit gezien. Ze was verbaasd dat de film al 26 jaar oud is.
American Beauty
Deze zag ik enkele jaren later. Ik was geen ‘middle-aged man’ in een existentiële crisis, maar een zoekende puber op zoek naar mijn identiteit en plaats in het leven. Geconfronteerd met sociale verwachtingen en druk, voelde ik me vooral angstig en onzeker. Misschien daarom dat de film toen zo hard binnengekomen is? Het is en blijft een ijzersterke film, al lijkt hij misschien tegenwoordig minder relevant te zijn en minder tijdloos dan ik dacht.
Fight Club
Deze film ontdekte ik ook pas jaren na release, maar hij schoot meteen mijn persoonlijke top 10 binnen. De thema’s die de film aansnijdt, het maatschappijkritische karakter, de visuele stijl, het acteerwerk, de quotable dialogen en cinematografie maken dit voor mij een echte topfilm. Ik ben fan van de sfeer en styl van de film. De thematiek is iets minder abstract en filosofisch dan bij The Matrix, maar juist daardoor meer gegrond in de realiteit. Wel kan ik mij niet vinden in eindscene van Fight Club (ondanks de geweldige muziek). Het voelt te afgerond en positief aan, wat niet past bij de rest van de film. Het boek, dat ik later ook las, is daarin veel donkerder en openender, wat ik beter vond passen.
Being John Malkovich
Ook deze film zag ik pas jaren na release voor het eerst. Hij raakt in grote lijnen dezelfde thematieken aan: identiteit, zelfbewustzijn, en de zoektocht naar betekenis. Hij is absurdistisch en surrealistisch, twee stijlen die me niet altijd even goed liggen, maar hier geweldig uitgewerkt zijn. Alles komt samen in een creatieve, originele en goed geacteerde film die mij bijgebleven is.
Girl, Interrupted
Misschien de minst bekende van de vijf? Deze film raakt thema’s aan die me persoonlijk boeien en emotioneel raken. Het acteerwerk is indrukwekkend, vooral dankzij een verrassend sterke cast en oprecht overkomende emoties. Het is niet zo'n vernieuwende film dan de overige vier en daardoor minder memorabel. Persoonlijk kwam hij wel dicht, maar dat komt meer door eigen ervaringen met enkele thema's uit de film.
Uiteindelijk stem ik braafjes op een klassieker, ook al vond ik het einde misschien net iets minder.
Het is en blijft hoe dan ook een van mijn all time go to films.
Eyes Wide Shut 2
Fight Club 6
The Mummy 2
The Matrix 9
Magnolia 1
Beau travail 1
The Insider 1
Man On The Moon 1
The 13th Warrior 1
* al is The Matrix dat ook wel...
Laatst bewerkt:

Samen met mijn keuze voor morgen mijn eerste dvd-aankoop, in de Fnac in Brussel. Zie me daar nog zo staan haha.
Tiiiiime is on my side.
, geen toeval dat ik daarna verslingerd ben geraakt aan Charmed;