Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Lang getwijfeld tussen The Matrix, American Beauty, Fight Club, Being John Malkovich en Girl, Interrupted...

The Matrix
Voor zover ik me herinner, is dit de enige film die ik ook effectief in de bioscoop heb gezien dat jaar. Ik was danig onder de indruk en het is volgens mij dan ook de meest invloedrijke film uit 1999. Iedereen had het erover. Het verhaal, de symboliek, de cinematografie, visuele stijl en sfeer zijn zo perfect op de actie afgestemd dat het een tijdloze film is geworden. Dat raakte nogmaar eens bevestigd toen ik de film opnieuw keek met mijn vriendin. Zij had blijkbaar al jaren onder een steen geleefd, want ze had The Matrix nog nooit gezien. Ze was verbaasd dat de film al 26 jaar oud is.​
American Beauty
Deze zag ik enkele jaren later. Ik was geen ‘middle-aged man’ in een existentiële crisis, maar een zoekende puber op zoek naar mijn identiteit en plaats in het leven. Geconfronteerd met sociale verwachtingen en druk, voelde ik me vooral angstig en onzeker. Misschien daarom dat de film toen zo hard binnengekomen is? Het is en blijft een ijzersterke film, al lijkt hij misschien tegenwoordig minder relevant te zijn en minder tijdloos dan ik dacht.​
Fight Club
Deze film ontdekte ik ook pas jaren na release, maar hij schoot meteen mijn persoonlijke top 10 binnen. De thema’s die de film aansnijdt, het maatschappijkritische karakter, de visuele stijl, het acteerwerk, de quotable dialogen en cinematografie maken dit voor mij een echte topfilm. Ik ben fan van de sfeer en styl van de film. De thematiek is iets minder abstract en filosofisch dan bij The Matrix, maar juist daardoor meer gegrond in de realiteit. Wel kan ik mij niet vinden in eindscene van Fight Club (ondanks de geweldige muziek). Het voelt te afgerond en positief aan, wat niet past bij de rest van de film. Het boek, dat ik later ook las, is daarin veel donkerder en openender, wat ik beter vond passen.​
Being John Malkovich
Ook deze film zag ik pas jaren na release voor het eerst. Hij raakt in grote lijnen dezelfde thematieken aan: identiteit, zelfbewustzijn, en de zoektocht naar betekenis. Hij is absurdistisch en surrealistisch, twee stijlen die me niet altijd even goed liggen, maar hier geweldig uitgewerkt zijn. Alles komt samen in een creatieve, originele en goed geacteerde film die mij bijgebleven is.​
Girl, Interrupted
Misschien de minst bekende van de vijf? Deze film raakt thema’s aan die me persoonlijk boeien en emotioneel raken. Het acteerwerk is indrukwekkend, vooral dankzij een verrassend sterke cast en oprecht overkomende emoties. Het is niet zo'n vernieuwende film dan de overige vier en daardoor minder memorabel. Persoonlijk kwam hij wel dicht, maar dat komt meer door eigen ervaringen met enkele thema's uit de film.​

Uiteindelijk stem ik braafjes op een klassieker, ook al vond ik het einde misschien net iets minder.
Het is en blijft hoe dan ook een van mijn all time go to films.

Eyes Wide Shut 2
Fight Club 6
The Mummy 2
The Matrix 9
Magnolia 1
Beau travail 1
The Insider 1
Man On The Moon 1
The 13th Warrior 1

* al is The Matrix dat ook wel...

Laatst bewerkt:
The Big Lebowski 1
Meet Joe Black 1

Ik vond dit jaar moeilijker dan 1999, maar toch deze gekozen. De combinatie van acteurs, hoe ze het verhaal brengen... Levenswijsheid zonder belerend te zijn. En dan de soundtrack, wauw... Ik was toen jaar oud en weet nog hoe die binnen kwam. Van grote bombastische orkesten tot de eenvoudige pianodeuntjes. Zo ontzettend mooi. Mijn eerste kennismaking met Thomas Newman en sindsdien staat hij met deze nog steeds tussen mijn all time favourites.

Ik zou kunnen gaan voor het prachtige bordeeldrama Flowers of Shanghai, de filosofische antioorlogsfilm The Thin Red Line of zijn minder filosofische men-on-a-mission tegenhanger Saving Private Ryan, de badass vampire hunter flick Blade, de east-meets-west buddy cop movie Rush Hour, de one-hit-wonder indie Buffalo '66, de bona fide swashbuckler The Mask of Zorro, de paranoïde surveillancethriller Enemy of the State, het Euro-arthouse festijn Festen, de energieke zigeunerkomedie Black Cat White Cat, de roadtripadelic travelogue Fear and Loathing in Las Vegas,...

Maar er is ook nog Ronin, New Rose Hotel, Phoenix, Last Days of Disco, The Hole, The Truman Show, Out of Sight... Allemaal zeer goed tot fantastisch.

Toch torent er één film boven al die andere films...

The Big Lebowski 2
Meet Joe Black 1

1998 is echt een moeilijk keuze. Festen is waarschijnlijk één van de beste films die ik ooit gezien heb. Amantes del Circulo Polar vond ik destijds erg mooi en ik luister nu nog steeds af en toe naar de soundtrack. Als Dreamworks fanboy moet ik ook Prince of Egypt vermelden, een prachtige en wat miskende animatie film.

Maar ik mijn stem gaat naar één van mijn favoriete gangster komedies (die beter is dan Snatch, fight me)

The Big Lebowski 2
Meet Joe Black 1
Lock, Stock and Two Smoking Barrels

The Thin Red Line, Fear & Loathing, The Big Lebowski en Festen... daartussen moet het imo gaan dit jaar.
Voor mij heel simpel:
The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Lock, Stock and Two Smoking Barrels 1

Niet noodzakelijk de beste Coen (afhankelijk van wanneer ge het mij vraagt) , maar makkelijk de beste film van het jaar.
Alle andere films:
158741.gif

Nog shout out naar BASEketball, Dark City en Blade.

De nineties gaan zoveel hartverscheurende keuzes opleveren. :cry2:

1998 Line-up

Practical Magic ⋇ Rush Hour ⋇ Out of Sight ⋇ Taxi ⋇ The Parent Trap ⋇ Shakespeare in Love ⋇ The Mask of Zorro ⋇ You've Got Mail ⋇ Baseketball ⋇ Wild Things ⋇ Lethal Weapon 4 ⋇ Antz ⋇ The Waterboy ⋇ Wrongfully Accused ⋇ Snake Eyes ⋇ The Wedding Singer ⋇ Patch Adams ⋇ The X-Files ⋇ Soldier ⋇ Vampires ⋇ Mercury Rising ⋇ The Visitors: Corridors of Time ⋇ Stepmom ⋇ Babe: Pig in the City ⋇ Phantoms ⋇ Species II ⋇ The Horse Whisperer ⋇ US Marshals ⋇ Lost in Space ⋇ The Man in the Iron Mask ⋇ The Siege ⋇ Star Trek: Insurrection ⋇ Small Soldiers ⋇ Very Bad Things ⋇ Six Days Seven Nights ⋇ Mighty Joe Young ⋇ City of Angels ⋇ The Avengers ⋇ Following ⋇ Central Station ⋇ Rounders ⋇ Enemy of the State ⋇ Mulan ⋇ The Negotiator ⋇ Le Dîner de Cons ⋇ Meet Joe Black ⋇ Elizabeth ⋇ A Bug's Life ⋇ The Prince of Egypt ⋇ There's Something about Mary ⋇ What Dreams May Come ⋇ Les Misérables ⋇ Deep Impact ⋇ Six String Samurai ⋇ Dark City ⋇ Ringu ⋇ Croupier ⋇ The Faculty ⋇ Spriggan ⋇ Deep Rising ⋇ Half Baked ⋇ Godzilla ⋇ American History X ⋇ Festen ⋇ Black Cat, White Cat ⋇ The Thin Red Line ⋇ Fallen ⋇ Run Lola Run ⋇ Pleasantville ⋇ A Simple Plan ⋇ Pi ⋇ I Stand Alone ⋇ Blade ⋇ Armageddon ⋇ Sphere
Happiness ⋇ Rushmore ⋇ Lock, Stock and Two Smoking Barrels ⋇ Ronin
The Truman Show ⋇ Saving Private Ryan ⋇ The Big Lebowski ⋇ Fear and Loathing in Las Vegas

Het is maar wanneer je deze lineups ziet dat je ten volle beseft hoe belabberd het huidige door sequel, prequel en remake gedomineerde filmlandschap echt geworden is. Geen zorgen, morgen geen ellenlang betoog maar kga er toch ook weer een nachtje over moeten slapen.

Laatst bewerkt:
The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 1

Ik heb de Guy Ritchie filmografie nooit echt indrukwekkend gevonden. Ook Lock Stock niet. Dat is zo een film die te veel personages heeft en daardoor er nooit in slaagt om mij om 1 er van te doen geven. Die film weegt (net zoals Snatch) uiteindelijk door onder zijn eigen gewicht.

Lebowski is geniaal. The Dude is een legende en terecht. Maar Spielberg staat er met zijn beste film nog een paar niveaus boven.

Want die film toont een cineast op het top van zijn kunnen. Vanaf de landing in Normandië heeft deze mij mee: de chaos en hoe Spielberg die naar het scherm vertaalt is weergaloos. En alles wat daarna volgt is ook gewoon topcinema. Elk gevecht zit ik nog aan het scherm gekluisterd. Maar tegelijk vind ik dat kameraadschap tussen die soldaten en de band die ze hebben ook prachtig. En dan ook nog eens die cast. Hanks speelt hier zijn beste rol, Tom Sizemore speelt een geniale bijrol, Ben Affleck is sterk en natuurlijk ook Matt Damon. Dat al die personages ook nog eens een geloofwaardige backstory heeft maakt het enkel beter.

De beste Wereldoorlog 2 film is voor mij Inglorious Basterds maar als het om de beste Spielberg gaat dan wint deze het met gemak. En daarom ook mijn stem.

Eigenlijk maar twee opties voor mij, Lock Stock of Saving Private Ryan.
En dan wint Saving Private Ryan.

The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2

Ah, weeral zoveel leuke films dat jaar!

Goed: Blade, Wild Things, The Man in the Iron Mask, Fucking Amal, Legionnaire (ja, ik ben een grote JCVD-fan, sue me), The Replacement Killers, The Big Lebowski (misschien nog eens herbekijken, maar als tiener vond ik die niet echt zo speciaal), Meet Joe Black, A Bug's Life, There's Something About Mary, Mulan.

Zeer goed: The Truman Show, Lock Stock & Two Smoking Barrels, Saving Private Ryan.

Mijn stem gaat naar een film die verrassend genoeg nog niet vermeld werd (behalve in DaFreak's lange lijst):

The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1

Weer een leuk jaar. Persoonlijke favorieten zijn: The Thin Red Line, The Prince of Egypt, Shakespeare in Love, Ronin, Elizabeth, Lock Stock & Two Smoking Barrels, Saving Private Ryan, Run Lola, Run, Mulan, The Truman Show, Festen, maar ik ga toch voor een film gaan die me compleet verrast heeft de eerste keer dat ik hem zag.

The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1
Dark City 1

Ondanks dat ze allen erg flawed zijn, veel liefde voor Sphere, The Faculty, Blade en zelfs Godzilla. Een jaar dat ik met gemak 2 a 3 keer in de maand naar de cinema ging.. 180 of 200 frank zeker?
Woooaaarrr is den tijd.

@DaFreak Zo pissed da'k al mijn oude tickets ben kwijtgespeeld. Lovely 99' write up btw, never change <3
Het is maar wanneer je deze lineups ziet dat je ten volle beseft hoe belabberd het huidige door sequel, prequel en remake gedomineerde filmlandschap echt geworden is.
De vraag is, zouden we onze kwaliteitsvolle series terug ruilen voor een diverser cinema landschap? Buiten Twin Peaks en The X files niet echt veel super memorabele producties.. om toch een beetje te relativeren :p

Makkelijke keuze hier. Pas jaren later gezien maar dat maakte de impact er niet minder op. Het is nagenoeg 90% Thompson zijn schrijven dat de film maakt. Maar wat er voor mij toch uitsteekt naast Gilliam's uitstekende regie en Depp zijn performance is het letterlijke en figuurlijke gewicht dat Del Toro in zijn Dr. Gonzo smijt. Beestige performance.
Ook niet echt een plot gedreven film dus als ge eens een rollercoaster aan absurditeiten wilt zien met hier en daar wat scherpe satire en de ontnuchterende opsomming van een tijdperk.

Dat het geheel ook maar zelf een klein beetje gedrenkt is in de realiteit van Thompson en Oscar maakt het alleen maar rijker om te verkennen. Één van de weinige films dat mij nog eens aan het lezen kreeg.

The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1
Dark City 1
Fear & Loathing in Las Vegas 1

Nog nooit gehoord van Six String Samurai. Def checking that out.

Laatst bewerkt:
The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1
Dark City 1
Fallen 1

:music: Tiiiiime is on my side.

Favo top 6 1998:
- Deep Rising;
- What Dreams May Come;
- Practical Magic - twee heksen in hun prime :drool:, geen toeval dat ik daarna verslingerd ben geraakt aan Charmed;
- The Truman Show - wie heeft soms niet het gevoel dat je in je eigen Truman Show zit?
- The Mask of Zorro - op een na beste Banderas-film en een Zorro voor de eeuwigheid.

De eerste keer bij mijn weten dat ik met zo'n plot twist in aanraking kwam.
Neve Campbell met een reeksje om trots op te zijn: The Craft - Scream - Scream 2 en deze.

The Big Lebowski 3
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1
Dark City 1
Fallen 1
Happiness 1

The king of awkwardness Todd Solondz en tegelijk één van mijn favoriete regisseurs. Go watch it ! but not with your family ...

De grote kanshebbers zijn hier allemaal al vernoemd. Bij mij gaat het ultiem tussen The Big Lebowski en het extreem classy Out of Sight. Totaal verliefd op JLo in die film. Jammer genoeg ging het nadien enkel bergaf

The Big Lebowski 4
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 1
Dark City 1
Fallen 1
Happiness 1

Lock stock is eeecht niet beter dan Snatch, maar wel nog steeds belachelijk goed ja
That being said

The Big Lebowski 4
Meet Joe Black 1
Saving Private Ryan 2
American History X 2
Dark City 1
Fallen 1
Happiness 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug