Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Inception 9
Scott Pilgrim Vs The World 2
The Social Network 2
Iron Man 2 1
Incendies 1
Copie Conforme 1
Shutter island 1
Mysteries of Lisbon 1
Black Swan 1

2009:

Inglourious Basterds 1

Zoals ik al zei: ik ga in 2009 voor een film met emotionele waarde. De tweede film die ik savonds in de cinema zag was deze. En dat is tegelijk ook de film die mij verliefd heeft doen worden op cinema. Tarantino maakt hier een meesterwerk. IB is een ode aan cinema op alle vlakken. De film toont de liefde voor film in de manier waarop de personages zelf met film omgaan en door hoe een cinema centraal staat in de film. Tegelijk maakt Tarantino zelf ook een ode aan cinema door verwijzingen in scenes en muziek, op een manier waarop enkel hij dat kan. Dat dit eigenlijk een spaghettiwestern verkleed als oorlogsfilm maakt het af.

Van de openingsscene bij monsieur lapadit tot de eindscene in de bossen is deze film puur genieten. Het ziet er geweldig uit, het is geweldig geschreven en Tarantino maakt hier net als in de 90's niet alleen de film van het jaar maar van het decennium. En ook de cast doet het hier uitstekent. Doorbraakrollen van Waltz, Fassbender en Laurent maar ook de beste rol van Brad Pitt, het zit er allemaal in.

Ik hoop dat ik jullie overtuigd heb!

Inglourious Basterds 2
Up 1

Openingsscene van IB is magistraal, maar de openingsscène van Up had mij direct al aan het bleiten gekregen. Ik trek deze keer de emokaart.

Te laat voor 2010… wou nog The King's Speech toevoegen aangezien die mij persoonlijk het meest geraakt heeft. Inception in de bioscoop gezien en was behoorlijk onder de indruk. Maar met deze later opnieuw te zien bleef hij wat hangen in de ‘meh’ afdeling.

2009 moet ik nog even over nadenken, al komt Mr Nobody, District 9 en Mother spontaan in mij op

Maar kom morgen niet allemaal af met Watchmen he! :eviltongue:

😅

Van die opener met Dylan's the Times They Are a-Changing tot de fenomenale scene hierboven die dankzij Dr Manhattans perspectief maar natuurlijk ook door de magistrale muziek van Philip Glass enorme gravitas meekrijgt. Snyder's adaptatie van Alan Moore's legendarische graphic novel is imo zijn beste.

Heel moeilijk jaar imo met veel films die allen aan elkaar gewaagd zijn. District 9, Avatar, Inglourious Basterds, Star Trek, Up, Moon, Zombieland, Frequently Asked Questions about Time Travel, Triangle, Coraline, Kynodontas, The Road, Enter the Void, A Serious Man, Knowing, 9, Pandorum, The Loved Ones, Panique au Village, Polytechnique.

Jezus.

Niet veel legendaries maar wel allemaal fantastische films. Maar juist omdat er zo geen een echt serieus boven uit steekt en ze allemaal aan elkaar gewaagd zijn heel moeilijk kiezen.

74370dc8756efa91dcd13c39fcfe7ce9a63e01d6.jpg

Kdenk dat het Antichrist gaat worden maar ga er toch ook nog even over peinzen.

Laatst bewerkt:
Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1

Heel hard getwijfeld tussen Haneke en White Material van Claire Denis, twee films zeer sterk aan elkaar gewaagd. Ook nog de moeite: A Serious Man, Thirst, Bad Lieutenant: Port of New Orleans, Dogtooth, Un Prophète, Antichrist, Adventureland, Moon, Fish Tank, Drag Me To Hell.

Snyder schijnt een vrij toffe kerel te zijn die helaas een paar erg shitty films gemaakt heeft maar akkoord dat Watchmen z'n beste is. Degelijke poging om een onfilmbaar geachte comic vrij getrouw in één film te proppen. Heeft wel de pech dat Lindelof met de opvolgserie getoond heeft dat dat een veel beter format ervoor is.

Laatst bewerkt:
Niet veel legendaries maar wel allemaal fantastische films. Maar juist omdat er zo geen een echt serieus boven uit steekt en ze allemaal aan elkaar gewaagd zijn heel moeilijk kiezen.
Indeed, veel goede films die aan elkaar gewaagd zijn, maar niks echt legendarisch. Ik heb vooral films "aan wie ik het zou gunnen", omdat ik ze zo graag zie en ze ondergewaardeerd zijn, bvb The Imaginarium of Dr. Parnassus, Drag Me To Hell, Up In The Air, A Serious Man, of de smurfenfilm.

Maar laten we naar gaan dat toch wel heel hoog staat in mijn toplijstje:
2009
Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1

2009

Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
Where The Wild Things Are 1

Inglorious bastards heeft voor mij één van de beste openingsscènes ooit in cinema. Maar intussen is quasi elke Tarantino film met de prijs gaan lopen? Ik vond Where the Wild Thinkgs are ook super goed. Ik k tijwfel nog tusen wat anderen want ik vvond 2009 echt geen sterk filmaar.

Wat een jaar voor animatie films: Coraline, Redline, Summer Wars.
Inglorious Bastards uiteraard top.
Het Koreaanse Thirst geweldig
Maar ik ga de melige kutfilm pakken die mij iedere keer doet bleiten gelijk een kind.

2009

Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
Hachi: A Dog's Tale 1

Ook geen makkelijk jaar. Watchmen is een van mijn favorieten van Snyder en voor de rest had je nog Avatar, 3 Idiots, Zombieland, Mr. Nobody, Redline, The Secret in their Eyes, District 9, Up, In the Loop, Mary and Max als persoonlijke favorieten.

Dan maar de film waar ik in de cinema omver geblazen ben en onmiddellijk besloot een tweede keer te gaan kijken

Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1

Toch ook wel een serieus hot take? Iron Man 2 wordt doorgaans niet echt gezien als een goede film, laat staan beste van het jaar. Wat vond jij er zo goed aan?
Voor mij is het een van de beste Marvels tbh. RDJ doet Tony op zijn best ( en het was nog relatief nieuw toen), Paltrow en Johansson voor de eye candy, toevoeging van Fury, goede dosering van humor. Een redelijk coole vilain en leuke CGI. Ik was/ben er echt grote fan van voor het compleet loco werd en ze hun eigen verhaallijnen niet meer konden volgen.

Het is absoluut niet de beste film van het jaar maar qua aantal keer gezien komt enkel Scott Pilgrim in de buurt en die vind ik net wat minder goed/entertaineneld.

Inglourious Basterds 2
Up 1
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1

Nogal een zwak jaar imo. Net als @FlyingHorseman even getwijfeld om op White Material te stemmen, dat vond ik echt een heel sterke film. Maar About Elly heeft een grotere impact gemaakt en was mijn introductie tot Iraanse cinema.

Van de genomineerden vind ik Das weisse Band en Enter the Void echt fantastisch. Maar van DWB weet ik gewoon echt niet genoeg meer om erop te stemmen buiten dat ik die heel goed vond. En Enter the Void heeft crazy highs maar is soms ook wel een beetje irritant en saai (in a good way)…
Inglourious Basterds vind ik ook zeer goed maar na de zoveelste kijkbeurt is er wat van die magie verloren gegaan.

Ik kijk niet veel animatiefilms, maar deze was toch wel echt goed

Inglourious Basterds 2
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1

Inglourious Basterds 3
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1

Gorlami!

Inglourious Basterds 4
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly

Inglourious Basterds 4
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1
3 Idiots 1

Inglourious Basterds is niet mijn favoriete Tarantino film. Sterke film, maar misschien een beetje te erover? Ik gun het UP zeer hard, geweldige animatiefilm en misschien een van de laatste kinderfilms die mij als volwassenen ook nog boeide. Toch ga ik stemmen op mijn eerste ingeving; Mr Nobody

Inglourious Basterds 4
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1
3 Idiots 1
Mr. Nobody 1

Hier ga ik voor één keer ongegeneerd de artsy tour op gaan. Geen idee waarom ik persé die film wou zien, maar het was voor mij de kennismaking met Colin Firth, Nicholas Hoult en tegelijkertijd een openbaring over hoe "mooi" het filmmedium kan zijn met prachtig gestileerde shots.
Ook het toen niet zo evidente verhaal over homoseksualiteit was heel sereen en goed gebracht.

Daarom dus een hele dikke stem voor
Inglourious Basterds 4
Up 2
Das Weisse Band 1
Enter The Void 1
About Elly 1
3 Idiots 1
Mr. Nobody 1
A single man 1

Vergelijkbare onderwerpen