Wat heb jij vandaag gekookt?

Vandaag maak ik paling in tomatensaus.

En een voorgerechtje met gamba's maar weet nog ni wa ik er juist mee ga doen.

Tis een looksausje geworden op basis van een bouillon getrokken van de koppen.

JHDxQ6P.jpeg

Enigste wat ik kan zeggen, is tgv het vergelijk met uw andere prepareersels.

En dan kan ik volgens mij enkel zeggen, is er meer gevuld als uwe holle tand ?
Ofwel komt dat door het bord :p.

Groot breed diep bord. Maar tis maar een voorgerechtje, elk 3 gamba's is toch wel meer dan genoeg.

Als rijst-aficionado kan ik je slechts één tip geven, ga naar een deftige Aziatische supermarkt en koop daar zo een 20kg-bag. kwaliteit verschil met die boni rotzooi is van dezelfde grootte orde als een blow-job door koningin Fabiola vs Scarlett Johansson.

En ja ik weet dat de eerste al 8 jaar in put in de grond ligt
Wat is de beste manier om zo'n grote zak goed te bewaren? De zak zelf gewoon goed afsluiten en best in iets aparts doen om goed luchtdicht te houden?

Als rijst-aficionado kan ik je slechts één tip geven, ga naar een deftige Aziatische supermarkt en koop daar zo een 20kg-bag. kwaliteit verschil met die boni rotzooi is van dezelfde grootte orde als een blow-job door koningin Fabiola vs Scarlett Johansson.

En ja ik weet dat de eerste al 8 jaar in put in de grond ligt

:laugh:

Maar het klopt wel wat je zegt over de Aziatische winkels want toen ik vroeger nog vaak in Nederland was en veel bij mensen ging eten van bvb Surinaamse afkomst dan at ik daar lekkere rijstgerechten en die kochten ze dan bij de Toko.
Zelf nooit gedaan maar ik ga wel eens zien of ze hier bij ons welke soorten ze hebben en of ze geen kleinere zakjes verkopen want een zak van 25kg is wel een beetje veel ineens.🤭

Maar het klopt wel wat je zegt over de Aziatische winkels want toen ik vroeger nog vaak in Nederland was en veel bij mensen ging eten van bvb Surinaamse afkomst dan at ik daar lekkere rijstgerechten en die kochten ze dan bij de Toko.
Zelf nooit gedaan maar ik ga wel eens zien of ze hier bij ons welke soorten ze hebben en of ze geen kleinere zakjes verkopen want een zak van 25kg is wel een beetje veel ineens.🤭
In de Chinese wijk in Antwerpen kan je ook 5kg zakken kopen.

Wat is de beste manier om zo'n grote zak goed te bewaren? De zak zelf gewoon goed afsluiten en best in iets aparts doen om goed luchtdicht te houden?
Zolang die niet nat worden kan dat veel hebben. Dat is een groot verschil met snelkookrijst (Bosto rijst,...) :poop:, die zijn al voorgekookt en nemen sneller vocht/smaken op.

Zoals elke man overdrijf ik over afmetingen:fingerguns_r:, je hebt die rice bags ook in 5kg formaat. Ik heb hier een aantal staan naargelang de "keuken" die ik kook.

Hoe maak jij die bouillon van de koppen?
Very easy.

De koppen (en het schild en de poten) aanbakken in een diepe kom samen met een mirepoix (wortel, selder en ajuin fijngesneden)

Dat efkes aanstoven en blussen met een geut witte wijn (ni teveel, een klutske is voldoende) en dan de kom toe en laat maar stoven. Komt nog redelijk wa vocht uit die verse gamba koppen.

Dan heb ik een kommeke room apart laten opwarmen en daar heb ik op het eind de bouillon in uitgezeefd en nog wa afgekruid met peper. Die saus kap je dan over de gebakken gamba's/scampi/langoustines.

Omdat ik nu een looksaus wou maken heb ik geperste look in de bouillon laten meekoken maar das geen must. Je kan bv cayenne, zachte curry en paprikablokjes ook doen als je een diabolique wil maken bv.

Tis een looksausje geworden op basis van een bouillon getrokken van de koppen.
Ik maak ze meestal met een roomsaus met champignons, look, paprika, curry (veel paprika en curry) en ketchup. Als de saus een oranje/geel achtig kleurtje heeft zit het normaal ongeveer goed. Maar dit ziet er wel :drool: uit.

Het was diepvries dag, ik heb spinazie en zalmfilet uitgehaald. Tegen mijn vrouw spaghetti gezegd ipv spinazie en zo is het spinazie met zalm en tagliatelle geworden. Spinazie een beetje gepimpt met look en room zodat het als soort saus kon doorgaan.

Dat van Dagelijkse Kost vind ik top. Gewoon varkenswangen ipv stoofvlees gebruiken.
Heb deze gisteren gemaakt met Sint Bernardus abt 12, nu merk ik wel dat de saus veeeel te lopend is… 3 plakjes peperkoek toegevoegd bij de bereiding, helaas was ze dan nog altijd lopend.

Wat zijn de opties nog?

Heb deze gisteren gemaakt met Sint Bernardus abt 12, nu merk ik wel dat de saus veeeel te lopend is… 3 plakjes peperkoek toegevoegd bij de bereiding, helaas was ze dan nog altijd lopend.

Wat zijn de opties nog?
Gewoon verder laten inkoken op een zacht vuur? Je moet er inderdaad wel wat geduld voor hebben.

Mijne staat ook op:

638F55B9-ABDF-420C-AA0F-0A4D03DAFFE8.jpeg

Terug
Bovenaan