Wat heb jij vandaag gekookt?

Te warm voor warm eten dus koude pulled chicken met avocado en wat leftovers uit de ijskast tussen een wrap. Komende twee dagen pasta pesto. En donderdag weet ik het nog niet. Wellicht gaat mijn argument tegen warm eten sneuvelen op de warmste dag van de week want ik ben net een recept tegengekomen voor pasta al limone. Warm en toch fris.

Fruit salade :)

Wat appeltjes, peren, kiwi's, mango, perziken, aardbeien erin. Dan wat walnoten en chocolade stukjes erbij.
Dan wat room met suiker opgeklopt. Maar had geen zin met de warmte om het tot slagroom te maken en te lui om de mixer boven te halen dus het is maar een saus geworden. :p

Morgen eens pasta al limone met guanciale maken. Guanciale krokant bakken, pasta afkoken en de ricotta mengen met parmezaan en citroenzeste. Wat kookvocht opzij houden en de pasta bij de krokante guanciale doen en de mengeling eronder door doen, wat kookvocht erbij om de consistentie smeuïg te houden en klaar.

Zou het interessant zijn om wat sap in het kookvocht te doen? Ik wil niet dat de citroensmaak overheerst, maar als ik het enkel bij de zeste hou zal het wellicht subtiel genoeg aanwezig zijn.

Morgen eens pasta al limone met guanciale maken. Guanciale krokant bakken, pasta afkoken en de ricotta mengen met parmezaan en citroenzeste. Wat kookvocht opzij houden en de pasta bij de krokante guanciale doen en de mengeling eronder door doen, wat kookvocht erbij om de consistentie smeuïg te houden en klaar.

Zou het interessant zijn om wat sap in het kookvocht te doen? Ik wil niet dat de citroensmaak overheerst, maar als ik het enkel bij de zeste hou zal het wellicht subtiel genoeg aanwezig zijn.
Ik maak vaak pasta met mascarpone, 'nduja en citroen (heerlijk met wat look en parmezaan erbij) en daar kap ik toch gemakkelijk het sap van minstens een halve citroen in alsook de volledige zeste. Ik vrees dat de ricotta in uw recept het gerecht gaat "afwassen" tot iets saai, tenzij je echt maar een beetje gebruikt.

Ik maak vaak pasta met mascarpone, 'nduja en citroen (heerlijk met wat look en parmezaan erbij) en daar kap ik toch gemakkelijk het sap van minstens een halve citroen in alsook de volledige zeste. Ik vrees dat de ricotta in uw recept het gerecht gaat "afwassen" tot iets saai, tenzij je echt maar een beetje gebruikt.
Ik gebruik af en toe mascarpone in pasta en dat maakt een gerecht direct voller en romiger: comfort food. Ik dacht ricotta te gebruiken omdat het een stuk frisser en luchtiger is (zeker aangezien ik hem niet wou meekoken, maar "koud" wou opmengen), al kunnen copieuze hoeveelheden parmeggiano het gerecht wel lanceren richting een bastaardkind van pasta alla gricia met romige citrustoetsen.

Morgen risotto (met champignons en kerstomaatjes) gekookt in een bouillon van groente en mosselvocht van de mosselkes van deze avond.

en op die risotto serveren we gamba's in de look die op de weberbbq gegrild worden.

Ik heb me voorgenomen om wat meer mijn Ottolenghi van onder het stof te halen. Niet altijd makkelijk om zijn recepten doordeweeks op tafel te krijgen. Maar met dit weer smaken 'salades' wel goed.

Edus:

Linzen met groene asperges in een waterkers-peterselie dressing (meer een soort pesto eigenlijk) met rodewijnazijn, zwarte peper en pecorino. Aanrader!

Terug
Bovenaan