Wat heb jij vandaag gekookt?

Ik vind Gemini best wel een goeie kok!

Altijd geweldig om met een aantal ingredienten die ik in huis heb en een idee wat ik zou willen maken een volledig recept te krijgen, en altijd es nieuwe verrassende dingen :)

Ovenschoteltje met brocoli en patatjes in veel te veel room laten garen

27286.jpg

Bekijk bijlage 48415

Stoofpotje met stoofvlees, spekjes, wortelen, tomaat en bonen in tomatensaus. Afgekruid met wat paprika en komijn. Zure room en broodje on the side.
Hoe krijg je dat vlees zo mals? Dit weekend stoofvlees gekocht in Delhaize (extra mager, ze hadden niets anders) 4u op een zacht vuurtje en dag nadien opnieuw 4u op een zacht vuurtje en het was toch nog te hard voor mij.

Ook had ik weinig smaak in dat vlees vond ik, alhoewel ik niet zuinig was met de kruiden in mijn saus :shy:

Te mager vlees gaat veel sneller uitdrogen waardoor het taai en droog wordt. Nog zachter vuur of in de oven garen (je saus mag niet koken) kan helpen.
Voor de smaak is het op voorhand aanbakken van je vlees (liefst in kleine hoeveelheden tegelijk) noodzakelijk.

Hoe krijg je dat vlees zo mals? Dit weekend stoofvlees gekocht in Delhaize (extra mager, ze hadden niets anders) 4u op een zacht vuurtje en dag nadien opnieuw 4u op een zacht vuurtje en het was toch nog te hard voor mij.

Ook had ik weinig smaak in dat vlees vond ik, alhoewel ik niet zuinig was met de kruiden in mijn saus :shy:

Koop eens varkenswangen? Aanbakken in de pan en daarna uw pot in de oven laten pruttelen op een laag vuur. Gegarandeerd mals vlees.

Te mager vlees gaat veel sneller uitdrogen waardoor het taai en droog wordt. Nog zachter vuur of in de oven garen (je saus mag niet koken) kan helpen.
Voor de smaak is het op voorhand aanbakken van je vlees (liefst in kleine hoeveelheden tegelijk) noodzakelijk.
Dit dus. Vooral niet mager en lang en traag garen.

Koop eens varkenswangen? Aanbakken in de pan en daarna uw pot in de oven laten pruttelen op een laag vuur. Gegarandeerd mals vlees.
Ik koop tegenwoordig enkel varkenswangen. Gewoon stoofvlees is tegenwoordig niet zo denderend. Na 3u rustig koken is dat nog altijd wat taai.

En het bier opwarmen voor je het aan het aangebraden vlees toevoegt. Als je koude vloeistof gaat toevoegen gaat het vlees 'schrikken' en taai worden.

Ik had in Delhaize geen andere optie (extra mager was dus het enige wat ze hadden) en ik ging er van uit dat ze daar het 'beste' vlees zouden hebben. Ik zal eens rondzien in Carrefour naar stoofvlees. Bier was al opgewarmd, varkenswangen zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn.

Btw, stoofvlees bij de plaatstelijk beenhouwer gaan halen.

Afgelopen weekend een restje stoofvlees met frietjes gegeten:
1773740560571.png

En gisteren een Thaise veggie curry:
1773740590141.png

Ik had in Delhaize geen andere optie (extra mager was dus het enige wat ze hadden) en ik ging er van uit dat ze daar het 'beste' vlees zouden hebben. Ik zal eens rondzien in Carrefour naar stoofvlees. Bier was al opgewarmd, varkenswangen zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn.

Grotere stukken zijn doorgaans ook beter- best met wat vet aan natuurlijk, smaakmakers naast de klassieke kruiden:
  • fondant chocolade - imo een must
  • kandij suiker
  • perensiroop
  • bier kan je vervangen door rode wijn - voor wie het graag niet zo zoet heeft (ikke bvb), geeft ook een echt donkere saus
  • fond uiteraard
  • mosterd - geeft altijd meer diepte aan de smaak, maar niet te veel want niet iedereen is er fan van
Varkenswangen gebruik ik maar zeer weinig - is uiteraard super mals en sappig, maar ik vind de smaak van rund gewoon dieper en beter - bijkomend vind ik de wangetjes soms te weinig bite hebben.

Onlangs nog eens klaargemaakt van de eigen koe - grote stukken van de flappen rond de ribben, heeft 6 uur op het vuur gestaan - na 3 uur nog zo taai als iets. Om één of andere reden lukt het hier het beste gewoon in een pot op het vuur - oven is niet zo een succes (zowat alle temperaturen en tijden geprobeerd). Is echt elke keer andere gaartijd hier.

Ik vond het raar dat mijn saus super was, en het vlees zo weinig smaak had. Het lijkt alsof het er gewoon niet wou intrekken. Ik koop volgende keer eens stoofvlees bij de lokale beenhouwer.

Terug
Bovenaan