Wat heb jij vandaag gekookt?

S
Beetje off topic maar we hebben voor ketst een rijstkoker gekregen en kunnen dus nu lekkere rijst kopen ipv de (naar het schijnt) matige zakjesrijst. Enige aanraders omtrent rijst?

Short grain rice eens proberen in plaats van de klassieke rijst die in de meeste supermarkten verkocht wordt.
Ik kook ook soms black rice, heeft een speciale smaak die het proberen waard is

Ik koop al jaren losse rijst, die ik kort fruit in look en gember, vooraleer te overgieten met water en te koken. Heb ook heel lang een rijstkoker gehad en voor normale witte rijst is dat een godsgeschenk.

Heb dat even moeten opzoeken ;). Heeft iemand al geprobeerd om in zo'n rijstkoker er een bouilonblokje bij te doen zoals hierboven vermeld werd?
Zou moeten werken : maar je moet dan wel meer water erin doen.

Of wat het effect is op de smaak van ipv water het kookproces in kokosmelk te doen? Zou anders nog wel eens iets zijn dat ik ga proberen :p.

Beetje off topic maar we hebben voor ketst een rijstkoker gekregen en kunnen dus nu lekkere rijst kopen ipv de (naar het schijnt) matige zakjesrijst. Enige aanraders omtrent rijst?
Hangt er vanaf welk soort rijstkoker maar in principe zoals reeds aangehaald kan je niet misgaan met jasmijn & basmati rijst.
Bij ons hebben we het geluk dat we een Zojirushi rijstkoker hebben kunnen aankopen uit Japan, hierdoor is bij ons standaard de rijst ook Japanse shortgrain rice

ik doe regelmatig wel eens een kippen of groenten bouillon blokje bij het kookwater van de rijst (wel de zakjes want heb geen rijstkoker ) ook bij pasta doe ik dat regelmatig en ja rijst kleuren met kurkuma geeft gele rijst ,denk als je daar ketchup in doet dat uwe rijst een beetje rood kleurt (maar gaat ook smaken naar ketchup ) dus als je daar een smaakloze natuurlijke kleurstof in doet …uw kookwater trekt in de rijst dus als dat een kleurtje heeft gaat uwe rijst ook kleuren .

Voor een witte long grain rijst doen wij het op zijn Braziliaans:
Beetje olie en dan even wat knoflook erin.
Na een minuutje de rijst erin en je water en zout.

Zakjesrijst is hier verboden in huis. :p Heb dat ooit eens gekocht voor mijn Braziliaanse vrouw en dat was alsof het een aanslag was op haar cultuur. :p

Que? Nog nooit van gehoord. Lekker? Receptje to share?
Of course: https://www.okonomikitchen.com/ketchup-fried-rice/
Maar "vegan hot dog" vervang ik door spam of hotdog worstjes (overlangs in repen snijden en dan in kwartjes snijden)

Deze is closer: https://tiffycooks.com/spam-and-ketchup-fried-rice-20-minutes/
Voor deze is een rice cooker nodig: https://www.justonecookbook.com/rice-cooker-japanese-ketchup-rice/

De umami van de ketchup met de wourchester sauce brengen die balans met vette van spam, olie en ei.

Via TooGoodToGo bij de Bioplanet voor 5 euro een volledige kip gekregen die naar verluidt 22 euro waard zou zijn (toch wel duur zo'n biologische kip zeg), met nog een zakje geraspte worteltjes bij. Bioworteltjes, dus die zullen ook wel 15 euro gekost hebben. Vandaag dus voor het eerst een kip vermassacreerd, ik bedoel, versneden. Dat was best leuk en ik vermoed dat het de volgende keer nog wel makkelijker zou gaan. Twee borstfilets in de vriezer. Met het karkas en de vleugels heb ik met wat basisgroenten bouillon gemaakt om in te vriezen (en het vlees geplukt), en de kippendijen in een ovenschaal met courgette, pompoen, oregano, peterselie en tikje komijn erbij, met rijst.

Of course: https://www.okonomikitchen.com/ketchup-fried-rice/
Maar "vegan hot dog" vervang ik door spam of hotdog worstjes (overlangs in repen snijden en dan in kwartjes snijden)

Deze is closer: https://tiffycooks.com/spam-and-ketchup-fried-rice-20-minutes/
Voor deze is een rice cooker nodig: https://www.justonecookbook.com/rice-cooker-japanese-ketchup-rice/

De umami van de ketchup met de wourchester sauce brengen die balans met vette van spam, olie en ei.

Thx, ga ik es proberen!

Via TooGoodToGo bij de Bioplanet voor 5 euro een volledige kip gekregen die naar verluidt 22 euro waard zou zijn (toch wel duur zo'n biologische kip zeg), met nog een zakje geraspte worteltjes bij. Bioworteltjes, dus die zullen ook wel 15 euro gekost hebben. Vandaag dus voor het eerst een kip vermassacreerd, ik bedoel, versneden. Dat was best leuk en ik vermoed dat het de volgende keer nog wel makkelijker zou gaan. Twee borstfilets in de vriezer. Met het karkas en de vleugels heb ik met wat basisgroenten bouillon gemaakt om in te vriezen (en het vlees geplukt), en de kippendijen in een ovenschaal met courgette, pompoen, oregano, peterselie en tikje komijn erbij, met rijst.
Maar boj toogoodtogo is de kip wrs zijn houdbaarheidsdatum nabij? Die zou ik dan zeker niet meer invriezen tbh. Dat is echt niet ok.

Invriezen doe je vers of na bereiding.

Mijn vrouw ziet dat ook altijd als oplossing; ooh, tis morgen over tijd, we vriezen het in! But no way jose

Maar boj toogoodtogo is de kip wrs zijn houdbaarheidsdatum nabij? Die zou ik dan zeker niet meer invriezen tbh. Dat is echt niet ok.

Invriezen doe je vers of na bereiding.

Mijn vrouw ziet dat ook altijd als oplossing; ooh, tis morgen over tijd, we vriezen het in! But no way jose
Daar is absoluut niets mis mee. Invriezen kan gewoon tot aan de houdbaarheidsdatum
source: kameraad die op voedselveiligheid test

Daar is absoluut niets mis mee. Invriezen kan gewoon tot aan de houdbaarheidsdatum
source: kameraad die op voedselveiligheid test
Maar dan laat je het ook nog eens twee dagen ontdooien in de koelkast nadat het ingevroren is geweest?

Ik ken ook iemand die voor het FAVV werkt, maar daar wil ik écht niet gaan eten

Maar dan laat je het ook nog eens twee dagen ontdooien in de koelkast nadat het ingevroren is geweest?

Ik ken ook iemand die voor het FAVV werkt, maar daar wil ik écht niet gaan eten
Als het niet vreemd ruikt, eet ik het nog op. Of dat aan te raden is weet ik niet =]
Als je iets invriest leg je de vermenigvuldiging van de bacteriën stil. Als het vlees nog goed is wanneer je het invriest, ben je dus op tijd.

Bacteriën gaan niet dood in de vriezer, maar stoppen met te vermenigvuldigen. Dat proces start weer op bij ontdooiing. Hoeveel tijd je nog hebt, hangt er van af hoe vroeg je je vlees dus ontdooid hebt.

Zo heb ik althans zijn uitleg begrepen en een vlugge chatGPT-verificatie bevestigt dit ook.

#ditIsGeenMedischAdvies

Als het niet vreemd ruikt, eet ik het nog op. Of dat aan te raden is weet ik niet =]
Als je iets invriest leg je de vermenigvuldiging van de bacteriën stil. Als het vlees nog goed is wanneer je het invriest, ben je dus op tijd.

Bacteriën gaan niet dood in de vriezer, maar stoppen met te vermenigvuldigen. Dat proces start weer op bij ontdooiing. Hoeveel tijd je nog hebt, hangt er van af hoe vroeg je je vlees dus ontdooid hebt.

Zo heb ik althans zijn uitleg begrepen en een vlugge chatGPT-verificatie bevestigt dit ook.

#ditIsGeenMedischAdvies
Maar stel dat ze dus nét nog niet voldoende vermenigvuldigd waren vooraleer je ze invriest. Zeg maar 3800 bacteriën terwijl de grens op 4000 ligt, elke dag komt daar 10pct bij. Dus 1 dag langer zorgt dat ze te ver zijn.

Je vriest in dus blijven ze op 3800 hangen. Maar zen ontdooiingsproces duurt een paar dagen als je het goed doet, waarbij de kern trager ontdooit dan de rand. Dus gaan de bacteriën in de rand na de eerst dag ontdooien al die kritische grens gepasseerd zijn.

Ofzoiets.

#ditismedischadvies
#betervoorkomendangenezen
#baathetnietdanschaadthetmisschien

Terug
Bovenaan