Wat heb jij vandaag gekookt?

Spoelen …kan je doen maar meestal zijn ze wel proper in zo een pakje . (Dode en kapotte mosselen er wel uithalen )
Kwestie van groenten : ajuin , groene selder dan gewoon peper (meestal vind ik het zout genoeg zonder extra zout ) .
Witte wijn is niet noodzakelijk en je kan ze ook pikant maken maar bij mij is het gewoon naturel zonder extra’s buiten de groenten .
In de pot kappen , volgorde maakt niet echt uit zolang ze maar in de pot zitten en er niet naast , als je veel soep wilt eventueel een klein beetje extra water erbij , op hoog vuur en deksel op de pot .
Niet meer aankomen tot je het deksel omhoog ziet komen …dan handdoek pakken over het deksel leggen naar de 2 handvaten , effe goed opschudden en dan max nog 1 min extra .
Pot van het vuur af en smakelijk (eventueel met frietjes , brood en dan dippen in wat mosselsaus . ;) )

Vandaag was het (en morgen ook nog ) :

Maar saus is dus gemaakt op basis van paprika en nietvan tomaat (er zit wel tomaat in . ;) )

Voor morgen varkenswangetjes gemaakt, nu nog even laten rusten. Nieuwe RVS-pan was wel geschikt om "aanbaksels" te creëeren die ik dan kon losweken met een stevige scheut Chimay. Twee uur in de oven gezet en consistentie is perfect en de smaak is absoluut top.

Morgen wellicht nog een beetje indikken met maïzena, want ik denk dat inkoken te lang duurt en dat het allemaal té plat wordt.

Gebaseerd op een recept van Gustor mét de toevoeging van enkele teentjes zwarte look. En 2,5 flesjes Blauwe Chimay. Misschien dat ik de basisregel van 2 uur op 190°C in de oven wel ga aanhouden voor andere stoofvleesgerechten. Niet meer op het vuur, hitte komt dan enkel vanonder en ik denk dat hitte rondom beter is.

Deze waren varkenswangen van de Albert Heijn, maar via Gustor heb ik Iberico varkenswangen besteld. Ik verwacht dat dit fenomenaal zijn, maar denk eraan om die op de BBQ te bereiden om wat rooksmaak mee te geven.

Laatst bewerkt:

Varkens gebraad met patatje en witloof allemaal klaar gemaakt in de oven .
Gebraad wel eerst effe aan gebakken en dan 1:30 in de oven samen met patatje en witloof in aparte schotel .
Dan gebraad wat laten rusten en omdat gebraad in een gesloten pot zat was er veel extra vocht gekomen inde pot , patatjes en witloof in de pan en daar dat vocht bij en wat laten inkoken …
(Vond het gebraad ietsje te droog nog maar het ging en volgende keer alles samen in de dezelfde pot in de oven ,denk wel dat dit een verschil gaat geven . )

In eendenvet geroosterde aardappeltjes. Na een mislukte poging door eergisteren krieltjes mét schil te gebruiken heb ik ditmaal bloemaardappelen geschild en in stukken gesneden. Een minuut in de microgolf met een beetje water, drooggedept en dan wat maïzena erop gedaan. Dan met wat peper, zout en look in het gesmolten vet in een kleine gietijzeren pan gedaan en een dik halfuur op 230 graden gezet met af en toe wat roeren.

Ik veronderstel dat de schil de vocht van de aardappel capteerde en daardoor niet krokant werd, maar ditmaal was het dus een welkrakende voltreffer. Mogelijk was een kwartier extra nog beter geweest.

Damn. Volgende keer mét toevoeging van tijm & rozemarijn. En misschien is een toefje saffraan ook een meerwaarde?

Laatst bewerkt:

Den overschot van gisteren opgewarmd met een dik stukje spek .
Van den overschot van de saus heb ik een pot tomatensoep gemaakt met balletjes (wel niet alleen tomatensoep maar soit en denk er morgen wat eiernoedels in te gooien ook , is toch hetzelfde als spaghetti met tomatensaus dus kan niet slecht zijn . ;) )

2 dagen op rij dit gemaakt, wel met kerstomaatjes ipv zongedroogde:

Lekker!

Eens proberen om dat op die manier te doen. Als ik orzo maak is dat meestal met wat kookvocht, een beetje boter en geraspte parmezaan.
Werkt wel goed zo maar doe het in een non stick hapjes pan iod, laten koken in de spinazie en bouillon heeft me de 2de dag een aangebrande orzo bodem bezorgd.

Via Gustor reebokfilet besteld. Vrouw eet niet zo graag wild en ze is vanavond weg, dus kan ik mijn gangen nog eens gaan.

Dat is eigenlijk heel simpel: in twee snijden, kort aanbakken langs beide kanten zodat de binnenkant mooi rosé blijft en wat laten rusten en nadien trancheren. Daarover wat grand veneursaus gedrapeerd. Dan nog krokant gebakken spruitjes in boter, sesamolie, lookpoeder en peper & zout. En in eendenvet geroosterde krokante aardappeltjes met wat maïzena, paprikapoeder, look, tijm, rozemarijn, peper & zout.

De Brunello daarbij is fokking lekker.

Wel een prijzige maaltijd door de wijn en het wildvlees, maar #yolo.

Terug
Bovenaan