Wat heb jij vandaag gekookt?

En viel het mee qua werk?
Ja, absoluut. Alé ja, die pasta heb ik nu wel niet zitten met een kookpincet recht zetten, die heb ik gewoon over de auberginepuree gelegd. Maar voor de rest is er niet veel aan hé. Basic tomatensaus, aubergines roosteren of bakken, pasta koken en de helft van uw aubergines mixen tot puree. Enkel wat meer afwas door die auberginepuree, maar in wezen een heel eenvoudig recept met weinig handelingen. Ik heb een grotere portie saus gemaakt en de pasta gewoon in de saus gekookt om afwas/tijd te besparen (maar je bespaart daar dus nooit tijd mee, dat duurt altijd langer, niet de eerste keer dat ik mij aan die steen stoot 😅).

Bon, ik heb dus wel vrij veel dingen anders gedaan 🙈, maar ik freewheel altijd als ik kook.

Pompoencurry "Madame Jeanette" met krokante kippendij en rijst.

Butternutpompoen, ui, look, gember, wortel, tomaat, citroengras, gele currypasta, kokosroom, peterselie, rood klein pepertje, en last but not least een Madame Jeanette peper, gekregen van de Indonesische onderbuur. Blijkbaar een surinaamse redelijke spicy peper met wat mango- en ananassmaak in. Gewoon er in zijn geheel in rond laten dobberen is voldoende, al heb ik er toch ook wat afgesneden ter proeverij. Inderdaad de moeite.

42b2bcb3-8d6b-4ce3-9f59-231ee6a79b17.jpg

1000055838.jpg

Sous vide geconfijt buikspek, afgelakt en onder de grill een kleurtje gegeven. Verse appelmoes, gnochi, gegrillde bimi en shitake, vergezeld van een salade van witte kool en appel.

Een stuk buikspek van 1,5kg 10u laten garen op 77°C zodat het botermals was. Laten afkoelen, het vet apart gehouden en gelakt met balsamico nog even onder de grill.

De groentjes en gnochi gebakken in salieboter met een goeie kwak van het vet van het buikspek bij.

Heerlijk stukje vlees :drool:

Okay i gisteren een filmpje gezien had van iemand die een ei heeft klaar gemaakt met mayonaise en boter in de microgolfoven (30-40 sec) en daar zo loven over was ook eens geprobeerd maar wel in de pan gemaakt als geklopt ei omdat mijne microgolf kapot is (en ik hem niet ga laten maken denk ik ) .

Op het filmpje wa het 1 eitje in een potjedoen , daarbij een lepel mayonaise en boter (echte boter ) , alles klutsen tot je een homogeen mengsel kreeg en dan 40 sec in de microgolf .
Heb dit ongeveer gevolgd maar dan meerdere eieren , een goeie kwak mayonaise en een goeie kwak melkerijboter erbij en dan maar klutsen tot de boter was opgelost (tip doe de boter er in kleine stukjes bij want heb grote stukken gebruikt en heb dus lang mogen klutsen ) .
Dan in een pan op laag vuur en klaargemaakt als opgeklopt ei (scrambled eggs zullen de meesten wel begrijpen denk ik )

Was een lekker romig eitje met een botersmaakje …(denk dat ik te weinig mayonaise heb gebruikt ) , heb dat vroeger ook al eens gedaan met ketchup maar dan zonder de boter …(je hebt dan een zachtgekleurde rode ei dat een beetje naar ketchup smaakt . ;) )

Op aanraden van mensen in deze thread ook eens pinsa geprobeerd. Heel gemakkelijk en lekker. Voor herhalingen vatbaar, al ga ik het denk ik eerst ook eens met Turks brood van hier in de buurt proberen.

Deze keer was het met tomaat, coppa, burrata, aubergine, rode ui en rucola. Alles van den Aldi.

qh0vQZ4.jpeg

Pinsa bak ik altijd droog af in de oven en pas als die gebakken is voorzie ik die van toppings, omdat ik vrees dat die anders te zompig gaat worden.

Vandaag pork adobo klaargemaakt met een stuk spieringgebraad van de Colruyt dat ik nog in de diepvries had zitten. Op zich wel geslaagd, al was de reductie van het vocht niet helemaal gelukt. De hoeveelheid was wel gedaald, maar het bleef even lopend dus ik heb dan toch wat (warm water met) maïzena erbij gekapt om het wat in te dikken. Zoals aangeraden in meerdere recepten een zoutarme sojasaus gebruikt. Smaak was oké, maar niet "wauw" en ik denk dat het ook lag aan de kwaliteit van het stuk vlees. Mijn vrouw was er geen fan van omdat er teveel vettige stukjes in zaten terwijl ik vond dat er meer vettige stukjes in hadden mogen zitten. :unsure: Regelmatig maak ik van die spiering pulled pork en dat vindt ze dan weer wél lekker.

En ook nog een Baskische cheesecake gemaakt die best is geslaagd, al was mijn vrouw daar ook weer geen fan van dus ik ga die helemaal alleen mogen opeten. :unsure:

Heb soms ook,de indruk dat veel mensen “vies” zijn van spiering met al dat vet maar het is een verdomd goed smakend stukje vlees . ;)
Ik eet wel graag vettig vlees, mager vlees heeft wel eens de neiging om snel uit te drogen. Zeker met het magere stoofvlees dat je overal ziet in de supermarkt, het is moeilijk om dat mals te krijgen. Met té vet vlees valt het wel sneller uit elkaar dan je denkt, dus daar moet je mee opletten.

Heb soms ook,de indruk dat veel mensen “vies” zijn van spiering met al dat vet maar het is een verdomd goed smakend stukje vlees . ;)
+1

Persoonlijk verkies ik een bas -côte kotelet, maar slechts beperkt aanwezig in de rug van het varken - zit zo tussen kotelet en spiering: meer vlees en toch de smaak/sappigheid van een spiering.

Ook een aanrader - als je het kan vinden: kotelet/spiering/.. van brasvarken, eveneens merkbaar sappiger - bij voorkeur kotelet laten snijden op volle dikte van de rib.

Ik ga mij es in gang zetten. Vanavond spieringkorteletten in marsalachampignonsaus met spekjes, gebakken krieltjes met bieslook en ne goeie trappist bij.

Gisteren van diepste broodjes met zo een pak pulled kip uit de Lidl en daar 250 gr gekapt (dacht runds en kalf ) bijgedaan en wat opgewarmd in de pan (tot het gehakt wat gebakken was ) en zo wat platgedrukt .
Met groentjes uit het zakje en dan wat saus erbij (zero saus van rabeko , verkopen ze in de Carrefour . ;) ) sweet hot chili en hot sriracha …was vree lekker en warm gevoel inden buik .

Vandaag den overschot maar dan in zo van die wraps ….man vreeee lekkkker en weer zo een warm gevoel in het buikje .
Het leven kan toch zo simpel zijn héé . ;)

Ahja daarbij ook nog een flesje Mouton Cadet van 2021 genuttigd van 1,5 l (wel over 2 dagen héé . ;) )

Terug
Bovenaan