Wat heb jij vandaag gekookt?

Komend weekend een weekendje met de vrienden. Vrijdag ben ik de chef van dienst.
Het wordt rigatoni met meatballs. Gisteren 82 balletjes gerold (met peterselie, kruiden, look, parmezaanse kaas eronder):

1752821420067.png

en gebakken:
1752821479361.png

Daarna wat spek in de pan:
1752821505767.png

Nadat mooi gebakken er uit gehaald en aubergine in de plek:
1752821552814.png

Daar ui, look, chillipeper bij. Vervolgens ansjovis en tomatenpuree. Nadat dat even meegebakken heeft even blussen met wijn.
Die laten inkoken, afkruiden met peper, provencaalse kruiden en oregano.

Ondertussen andere pot erbij genomen: 5 blikken tomaat er in. Om dan de inhoud van de pan erin te transfereren:
1752821715542.png

To do voor vanavond: pasta koken, kookvocht bij de saus doen, pasta en saus in ovenschalen doen, oven in, laagje mozarella erop en even grillen.

Als ik het ni vergeet krijgen jullie na het weekend een foto van het afgewerkte gerecht :)

Probeer dit eens:
Het roeren van risotto is weer zo'n hardnekkig kookweetje dat eigenlijk niet klopt.
Ik weet het, ik denk dat Serious Eats er in het verleden ook een artikel of filmpje over gemaakt heeft :) En toch blijf ik het op de traditionele manier maken :p Maar ik roer inderdaad ook niet continu. Het is eerder een ruime swirl telkens nadat ik een beetje bouillon toegevoegd heb. Als je te veel roert, kan de risotto iets te "plakkerig" aanvoelen (wat een beetje het geval was met die in de Thermomix).

Enerzijds doe ik het omdat dat op papier wel wat voordelen heeft (zelfs al zijn die in de praktijk niet altijd even goed aantoonbaar): meer gelijkmatig koken, meer vrijgave van zetmeel en meer kans om de juiste hoeveelheid bouillon toe te voegen. Anderzijds, en dat gaat misschien lame klinken, omdat ik gewoon het ritueel leuk vind, dat geeft wat romantiek aan het koken. :p

Die laatste reden is ook waarom ik nu wel een paar volledige gerechten in de Thermomix uitprobeer maar die guided cooking waarschijnlijk niet veel zou gebruiken als ik het toestel zou kopen. Het is handig maar ik kook te graag zelf.

Ik weet het, ik denk dat Serious Eats er in het verleden ook een artikel of filmpje over gemaakt heeft :) En toch blijf ik het op de traditionele manier maken :p Maar ik roer inderdaad ook niet continu. Het is eerder een ruime swirl telkens nadat ik een beetje bouillon toegevoegd heb. Als je te veel roert, kan de risotto iets te "plakkerig" aanvoelen (wat een beetje het geval was met die in de Thermomix).

Enerzijds doe ik het omdat dat op papier wel wat voordelen heeft (zelfs al zijn die in de praktijk niet altijd even goed aantoonbaar): meer gelijkmatig koken, meer vrijgave van zetmeel en meer kans om de juiste hoeveelheid bouillon toe te voegen. Anderzijds, en dat gaat misschien lame klinken, omdat ik gewoon het ritueel leuk vind, dat geeft wat romantiek aan het koken. :p

Die laatste reden is ook waarom ik nu wel een paar volledige gerechten in de Thermomix uitprobeer maar die guided cooking waarschijnlijk niet veel zou gebruiken als ik het toestel zou kopen. Het is handig maar ik kook te graag zelf.
Dat snap ik volledig, op den duur wordt het allemaal wat klinisch. Ik kook ook veel liever op gevoel ipv strak recepten en methodes te volgen.

Die risotto tip is vooral wel handig voor wie schrik heeft om dat voor de eerste keer te maken. Ik vind dat echt een eenvoudig gereht waar je eindeloos mee kan variëren.

Ik koop regelmatig es van dat kant en klaar pizzadeeg als de jongens zin hebben in pizza. Vree gemakkelijk.

Papa, pizza smaakt raar.

Huh? Wa scheelt er mee?
Ik proef... Bladerdeeg gekocht blijkbaar :lol:

Italiaanse quiche zonder eieren jongens!

Op vel gebakken zalm met dijonaise, zoete aardappelpuree en boontjes.

Miljaar voor sauzen en puree is die Thermomix geniaal. Eerst heerlijk gladde puree gemaakt en daarna perfect gebonden hollandaisesaus op de tijd dat ik de zalm aan’t bakken was. Even wat room en mosterd nog door de saus en klaar. Echt onder de indruk.

Ik koop regelmatig es van dat kant en klaar pizzadeeg als de jongens zin hebben in pizza. Vree gemakkelijk.

Papa, pizza smaakt raar.

Huh? Wa scheelt er mee?
Ik proef... Bladerdeeg gekocht blijkbaar :laugh:

Italiaanse quiche zonder eieren jongens!
Hartige plaattaart is wel degelijk een ding :tongue:

Dit weekend volk over de vloer. Ik wil nog eens steak tartare maken, wat is jullie favoriet stuk om te gebruiken?

Hoofdgerecht wordt een kip Döner op de BBQ, verslag daarvan is voor in het BBQ topic...
Bavette of kraaibiefstuk
Carcasse gebruikt bavette met als reden, veel smaak en minder mals stukje die ideaal is omdat het uiteraard toch gesneden wordt

Op vel gebakken zalm met dijonaise, zoete aardappelpuree en boontjes.

Miljaar voor sauzen en puree is die Thermomix geniaal. Eerst heerlijk gladde puree gemaakt en daarna perfect gebonden hollandaisesaus op de tijd dat ik de zalm aan’t bakken was. Even wat room en mosterd nog door de saus en klaar. Echt onder de indruk.
Collega van me heeft ook een Thermomix en hij zegt inderdaad dat dat ding voor gladmixen fenomenaal is : sauzen, soepen,...

Heb er ook al eens naar gekeken, maar tis uiteindelijk weer een toestel dat veel plek inneemt en uiteindelijk ook duur... Maar ik geloof zeker dat het kwalitatief gerief is.

Collega van me heeft ook een Thermomix en hij zegt inderdaad dat dat ding voor gladmixen fenomenaal is : sauzen, soepen,...

Heb er ook al eens naar gekeken, maar tis uiteindelijk weer een toestel dat veel plek inneemt en uiteindelijk ook duur... Maar ik geloof zeker dat het kwalitatief gerief is.
Ik heb 'm nu een week intensief gebruikt op allerlei manieren. Volledige gerechten, soepen, sauzen, desserts, rijst, sous vide,... Vanavond ga ik er pulled pork in maken en dan gaat hij terug naar m'n ouders. Ik denk dat er twee groepen van mensen zijn waarvoor het een nuttig toestel is.

Enerzijds mensen die graag eten maar minder graag koken of er weinig tijd voor hebben. Er zijn heel veel functies die ok werken maar minder zijn dan als je het op de traditionele manier doet of met een specifiek toestel ervoor, zoals bijvoorbeeld sous vide koken. Maar veel mensen hebben liever één toestel dat alles kan in plaats van 10 verschillende toestellen, ook al doet dat ene toestel het niet even goed. Voor zo'n mensen is het Cookidoo abonnement ook bedoeld omdat je dan zelfs niet moet nadenken wat je gaat eten.

Anderzijds mensen voor wie koken een serieuze hobby is en waarbij het toestel bepaalde specifieke taken kan overnemen. Ik behoor eerder tot deze groep. Zo'n kookmachine is vrij geniaal voor alles wat te maken heeft met wat ik zal omschrijven als "al dan niet verwarmd vloeibaar eten". Sauzen, puree, soep, smoothies (vermoed ik, niet zelf geprobeerd),... Allemaal echt heel nice. Gisteren nog speciaal een frambozencoulis gemaakt omdat de vorige saus zo moeiteloos was. Voor deze groep kan de kookmachine gewoon een extra helper zijn in de keuken terwijl je iets anders bereid. Ik denk dat dat me persoonlijk zou aanzetten om zelf wat meer te experimenteren.

Blijft dan nog de prijs over. Na het een week geprobeerd te hebben, blijf ik €1500 veel geld vinden (zeker omdat mijn keuken al vol speelgoed steekt). Ik ben nu eerder aan't kijken naar de Magimix Cook Expert die een heel pak goedkoper is, op een paar vlakken beter lijkt en ook nog een volledige foodprocessor erbij levert (die ik al heb en vrij veel gebruik maar dan zou verkopen). Alleen is die iets minder gebruiksvriendelijk, daarmee heb je geen guided cooking die je stap voor stap zegt wat je moet doen. Voor mij is dat alvast niet nodig. Als ik de zekerheid had dat die even goed is in sauzen, soepen, puree etc., zou ik 'm meteen in huis nemen.

Chatgpt recept gemaakt. Iets dat ik de laatste tijd meer en meer doe. Enkele ingrediënten ingeven iet of wat een richting wat je wil of gewoon carte blanche. Altijd komt er wel iets lekkers uit.

Verder heb Ik vroeger ook een aantal ingrediënten gegeven die ik standaard Altijd in huis heb. Aardappelen, pasta, ui, look, tientallen kruiden, gehakt in de vriezer,...
en geef ik altijd mee of ik al dan niet nog naar de winkel kan gaan zo weet hij al uit welke vijver hij moet vissen.

Nu had ik ingegeven zeker deze 3 ingrediënten: kipfilet, pesto en conghiglioni (pasta)

Conghiglioni met kip pesto en lichte roomsaus uit de oven kwam eruit.
Zeer lekker en de kinderen waren er zot op.

Cuisson ziet er niet heel erg verkeerd uit hoor, maar je hebt het vlees niet lang genoeg laten rusten 😛
Heb het direct uit de pan op het bord zelf laten rusten …maar was inderdaad niet echt lang en eerlijk gezegd heb ik daar geen problemen mee dat daar soms nog wat “vocht” uitkomt . Kan je uw vlees in soppen .

1000052910.jpg

Steak tartare met ricotta en pesto.

1000052911.jpg

Dessertbordje met baba au rhum, mascarpone, frambozencoulis, macarons en aardbeien.

Voor het hoofdgerecht moet je ik het bbq-topic zijn.

Chatgpt recept gemaakt. Iets dat ik de laatste tijd meer en meer doe. Enkele ingrediënten ingeven iet of wat een richting wat je wil of gewoon carte blanche. Altijd komt er wel iets

Ik doe dat de laatste tijd ook vaker. Echt handig. Vroeger zat ik dan wel eens online rond te kijken voor recepten, maar daar kroop toch meer tijd in. Nu geef ik wat ingrediënten door en ofwel carte blanche ofwel iets meer specifiek. Tot nu toe nog niet echt tegen gevallen.

Terug
Bovenaan