Wat heb jij vandaag gekookt?

Kipcorn met gekarameliseerde ui en mayonaise en tomatenketchup tussen een Frans brood.

Simpel en goed. 👌 De gekarameliseerde ui kon wel beter.. maar mijn madam was hangry en haar geduld was op. 😀

In het westen is de combinatie van vlees en fruit een beetje vreemd (met uitzondering van bv. kip of beuling met appelmoes of frikandellen met krieken), maar als je wat verder naar het oosten gaat is dat allemaal vrij normaal hoor.
Vooral de combi warm vlees + koud fruit is frowned upon... bij ons thuis konden ze zo vroeger ook een blik perzik of ananas recht op tafel zetten bij warm eten. Het alternatief waar ze de ananas mee met het vlees bakten oid was eigenlijk nog slechter want dan smaakte die ananas naar vlees ipv ananas, dat was helemaal raar. Maar ik heb gewoon ook niet graag zoet bij warm eten (en bananen vind ik gewoon in het algemeen niet te freten :unsure:) dus het zal ook wel aan mij liggen.

Appelmoes doen we wel maar dat is zelf gemaakte: van reinetten en niet gesuikerd dus die is redelijk zuur.

Deze middag iets geprobeerd met eieren, spek en worst in de oven klaar maken zonder vet maar is een beetje tegen geslagen .
Spek en de worst waren best goed maar de eitjes waren uitgebakken (dus zoals hard gekookte eieren ) , moet nog wat oefenen dus maar was nog eetbaar .

Deze avond nog eens een gevuld kipfilet gemaakt met van die Italiaanse melkkaas (mozorella van Galbani ) die nergens naar smaakt maar die je dus kan kruiden (peper,zout en dan nog wat je wilt ) naar hartelust en dan nog eens gewikkeld in sneetjes Parma ham .
Normaal zou ik de ham mee verwerkt hebben in de kaas maar dat is niet door gegaan dus .
Was zeker niet slecht maar wel zwaar …heb er maar eentje opgegeten en den andere is naar de hondjes gegaan . (En die vonden het lekker . ) ;)

Vanavond gevulde pasta gemaakt met pompoen-ricotta vulling. Het resultaat ziet er een beetje artisanaal uit maar de smaak was :drool:

Deze middag iets geprobeerd met eieren, spek en worst in de oven klaar maken zonder vet maar is een beetje tegen geslagen .
Spek en de worst waren best goed maar de eitjes waren uitgebakken (dus zoals hard gekookte eieren ) , moet nog wat oefenen dus maar was nog eetbaar .

Deze avond nog eens een gevuld kipfilet gemaakt met van die Italiaanse melkkaas (mozorella van Galbani ) die nergens naar smaakt maar die je dus kan kruiden (peper,zout en dan nog wat je wilt ) naar hartelust en dan nog eens gewikkeld in sneetjes Parma ham .
Normaal zou ik de ham mee verwerkt hebben in de kaas maar dat is niet door gegaan dus .
Was zeker niet slecht maar wel zwaar …heb er maar eentje opgegeten en den andere is naar de hondjes gegaan . (En die vonden het lekker . ) ;)
Ik vond daar vroeger ook niks speciaals aan maar ik kan nu zonder problemen zo'n heel pakske mozzarella opsmikkelen. Als ik dat ergens op doe heb ik sowieso wel al een paar proeverkes binnen. Ik koop meestal dus maxi pakskes, dan heb ik zeker niet tekort :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik ben van gewone mozzarella gegaan naar buffelmozzarella en toen ontdekte ik burrata. En straciatella, maar dat is eigenlijk burrata uit een potteke.

Ik zou het verschil wel eens willen proeven met die "uit de winkel" versus verse van bij de Italiaanse melkboer.

Maar dus gisteren ciabatta broodje met versgemaakte pesto, straciatella en Italiaanse gedroogde ham.

Mortadella is ook wel lekker, maar eigenlijk is dat gewoon hespenworst en zo speciaal vind ik dat nu ook weer niet.

Opnieuw: dat zal wel anders zijn als ik het koop in Bologna bij Giuseppe de beenhouwer ...

Ik ben van gewone mozzarella gegaan naar buffelmozzarella en toen ontdekte ik burrata. En straciatella, maar dat is eigenlijk burrata uit een potteke.

Ik zou het verschil wel eens willen proeven met die "uit de winkel" versus verse van bij de Italiaanse melkboer.

Maar dus gisteren ciabatta broodje met versgemaakte pesto, straciatella en Italiaanse gedroogde ham.

Mortadella is ook wel lekker, maar eigenlijk is dat gewoon hespenworst en zo speciaal vind ik dat nu ook weer niet.

Opnieuw: dat zal wel anders zijn als ik het koop in Bologna bij Giuseppe de beenhouwer ...
Ik vond de Mozzarella die wij in Italië gegeten hebben vorige maand alleszins niet speciaal beter ofzo. De meeste Italianen eten ook maar de Mozzarella uit de supermarkt en dat is net als hier veel Galbani.

Wat ik wel dag en nacht verschil vond was de Pecorino. Ik vervang sowieso heel vaak Parmezaan door Pecorino omdat ik meer hou van die wat scherpere zoute smaak maar de Pecorino die je in Toscane kon kopen (en in de betere kaaswinkels hier ook wel) is toch nog next level. Minder zout zonder in te boeten op smaak.

Mortadella is inderdaad ook nog wel beter daar imo. Heel af en toe koop ik dat hier wel eens maar dan eet ik dat dus koud tussen een boterham of 2-3 en dan is het weer goed voor een paar maand. In Italië hebben we over de middag een keer of twee zo'n Focaccia gegeten en daar werd die Mortadella eerst even opgewarmd. Dat was wel beter maar ook die versie is niet iets dat ik nu alle dagen zou willen eten. Misschien ook omdat ze daar precies een half varken tussen legden en dat dat een beetje meat overload was. :tongue:

20250601.jpg

Voor een verjaardag morgen. ;)

Gisteren mossels gekookt met de klassieke groentjes, daarna de mosselen allemaal uit schelp gehaald. Met het gefilterde vocht en wat room + parmesan een saus gemaakt. Gekookte rigatoni erbij, de mossels erbij, en nog wat afkruiden.

Best lekker.

nadeel, de losse mossels kropen in de rigatoni waardoor het leek alsof je mini onbesneden piemeltjes aan het eten was :unsure: En dan helpt de kaasgeur niet.

Gisteren mossels gekookt met de klassieke groentjes, daarna de mosselen allemaal uit schelp gehaald. Met het gefilterde vocht en wat room + parmesan een saus gemaakt. Gekookte rigatoni erbij, de mossels erbij, en nog wat afkruiden.

Best lekker.

nadeel, de losse mossels kropen in de rigatoni waardoor het leek alsof je mini onbesneden piemeltjes aan het eten was :unsure: En dan helpt de kaasgeur niet.
Volgende keer wat sesamzaadjes erbij doen.

Die zullen dat zeker lekker vinden maar super gezond is dat niet ;)
Zeker als je al zelf zegt dat het zo zwaar was ;)

Is waterige melkkaas dus infeite gezonder dan de gewone kaas . ;)
In ieder geval hebben ze er nu weinig last van want heb net mijn gebraden kippetje met hun gedeeld en alles ging vlotjes naar binnen . ;)

Dit is waarschijnlijk een open deur voor velen. Al kook ik al bijna dertig jaar, gisteren voor het eerst witte kool met tomaat gecombineerd. Witte kool stoven en tomaat met ui en kruiden in de oven. Wist niet dat witte kool en tomaat zo goed combineerde.

Den overschot van gisteren... Patatjes met kippenchipolata en een zelfgemaakte Jagersaus.

En daarnet nog ne kilo tzatziki gemaakt op basis van een (ongeveer) 36 uren uitlekkende Griekse yoghurt met een geroosterde bol knoflook. :drool:

Terug
Bovenaan